خبرهای داغ:
خانم ابتکار! آیا در نظر شما « ازدواج کودک» در بین تمام مسائل و مطالبات زنان و خانواده حکم « یوزپلنگ» ایرانی در بین تمام مشکلات محیط زیست را دارد! در این صورت عاقبت کار کاملا مشخص است نیاز به زیاده گویی نیست.
کد خبر: ۹۱۱۲۷۴۷
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،برای برخی «حقیقت آن دروغی است که بارها و بارها تکرارش کرده اند»! مصداق این جمله را می توان در تلاش ناشیانه برخی از مطبوعات و رسانه های دیجیتال در بزرگ نمایی همراه با هوچیگری « ازدواج کودک در ایران » دانست.
چند صباحی است که برخی از رسانه ای معلوم الحال در حوزه زنان و خانواده با دست آویز کردن آمار و ارقامی غیررسمی و بدتر از آن ارائه آماری ساختگی به دنبال سیاه نمایی موضوع «ازدواج کودک» در ایران هستند و سعی دارند که این مسئله را به عنوان بحرانی خطرناک در جامعه مورد نقد و بررسی قرار دهند. اصرار این رسانه ها به حدی است که چشم را بروی سایر موضوعات مهم حوزه زنان و خانواده بسته اند و حقوق کودک را فقط از منظر « ازدواج» می بینند!.
این خبرگزاری ها و کانال های خبری که عمدتاً از حامیان سیاست های معاونان زنان و خانواده رئیس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم هستند هر چند وقت یک بار بر روی یکی از بندهای تعهدات بین‌المللی و اسنادی نظیر ۲۰۳۰ یا پروتکل الحاقی کنوانسیون حقوق کودک، اصرار ورزیده و چنان روی آن تمرکز می کنند تا راهی برای به رسیدن به اهداف شان که رنگ و بوی فمینیستی دارد، پیدا کنند.
در تقویم تلاش های این افراد و رسانه ها که بر طبل حمایت از زن و کودک مسلمان ایرانی می زنند، تعریف خط به خط روزها و فصل ها دیکته ای بر اساس قرائت غربی از زن و حقوق اوست. در چنین تقویمی فصل ها گاه کوتاه و گاهی بلند، پشت سر هم می آیند و می روند در حالی که هیچ ثمری برای زنان نداشته اند.
فصل هایی چون به رسمیت شناختن روسپیگیری ( تلاش برای جا انداختن کارگرجنسی)، ختنه دختران، ورود زنان به ورزشگاه، حجاب اختیاری، خروج زن از کشور بدون اذن شوهر، زیرسؤال بردن حق ولایت مرد در خانواده، قائل شدن سهمیه برای زنان در کسب پست های مدیریتی و تکیه زدن بر کرسی مجلس شورای اسلامی ... و اکنون هم مدتی است « ازدواج کودک » را با کلیدواژه هایی چون « کودکان بیوه»، «کودک همسری»، «ازدواج کودکان»، «تجاوز به کودکان با ازدواج کودک» و« کودک همسری و بردگی» مطرح می کنند که حاکی از برنامه‌ای مدون برای تغییر در قانون است به‌گونه‌ای که تاکنون چندین همایش برای بررسی این پدیده برگزار شده و اعضای فراکسیون زنان مجلس بارها و بارها در رابطه با چنین موضوعی مصاحبه و سخنرانی کرده‌اند.
هر چند تلاش های قانونی این گروه برای تغییر سن ازدواج به هدف نرسید و طرح کودک همسری رأی نیاورد اما فراخوان طیبه سیاوشی از مردم و نهادهای مدنی – شما بخوانید رسانه ها- برای ورد به این مطالبه؛ میدان را برای تاخت و تاز اعداد و ارقامی عجیب و قریب از ازداج کودک و پیامدهای آن در ایران باز کرد! در حالی که هیچ یک برای تلخ تر نشان دادن این دروغی که سعی دارند به آن رنگ واقعیت بزنند از هیچ کَلَکی چشم پوشی نمی کرده و نمی کنند!
برای مثال یکی از خبرگزاری ها با استناد به سن ۱۸ سال، تعداد ازدواج های کودکان در ایران را بسیار بالاتر از آنچه هست بیان می کند ! در حالی که ازدواج کودک طبق قانون ما دختران زیر ۱۳ سال را شامل می شود و رسانه ای دیگر نیز با گذاشتن یک صفر ناقابل کنار ۴ هزار عدد ۴۰ هزاری ازدواج کودک در ایران را گزارش می دهد! در یک حرکت غیرقابل توجیه؛ رسانه ای "مستقل" از تمام احزاب و تفکرات! فردای حماسه آفرینی ملت در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، تیتر یک خود را « کودک همسری بردگی است» انتخاب می کند تا این مسئله را از اقتدار چهل ساله نظام و انقلاب مهم تر دانسته و یا با دستان یکی از چهره های زن انقلاب اسلامی که اکنون متولی حوزه زنان و خانواده دولت است، پنجه ای بر رخساره دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بکشد!
اکنون با هوچیگری رسانه ها و کانال های خبری حامی افکار دولت زنان یازدهم و دوازدهم کار به جایی رسیده است که وقتی دادستان یکی از استان های کشور از کودکی در برابر ازدواجی غیرمعقول حمایت می کند از معاون رئیس جمهور تا وزیر رفاه و رسانه ها .. برایش کف و هورا می کشند! خب باید به خانم ابتکار گفت: آفرین به آقای دادستان که کارش را درست انجام داد، شما بگویید: در حوزه کاری و تصدی گری تان چه کرده اید؟ کدام یک از مطالبات به حق زنان را اعم از « زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان خانه دار، مرخصی زایمان زنان، تسهیل کردن امر ازدواج دختران و جوانانی که از سن ازدواج شان سال ها می گذرد و ... » را رسیدگی و به ثمر رسانده اید؟ یک مورد هم بگویید ما برایتان ده ها برابر آنچه که برای آقای دادستان هورا کشیدید، کف و جیغ و هورا می کشیم!
خانم ابتکار! در رسانه های حامی شما صحبت از خودسوزی زنان ۱۶ و ۱۷ ساله ای می شود که به زعم آنها ازدواج در سن پایین مهم ترین دلیل خودکشی شان بوده است؟! صحبت از اعداد و ارقامی می شود که نشان دهنده تعداد زیادی ازدواج زودهنگام در بخشی از کشورمان است کهبر اساس آداب و رسومی خاص، صورت می گیرد، صحبت از حقوق پایمال شده دخترانی می شود که به جای عروسک بازی و دوچرخه سواری، شوهرداری می کنند .. این مسائل برای همه دردناک است و هیچ تفکر منصفانه ای به آنها رای مثبت نمی دهد اما ؛
چرا شما و رسانه های حامی شما صحبت از سوختن و خاکستر شدن جوانی دختران و زنانی نمی کنیدکه سال ها از سن ازدواج شان گذشته و هیچ نهادی به فکرشان نیست!؟ چرا شما و رسانه ها و حامیان افکار شما به فکر از بین بردن فقر اعم از فرهنگی و اقتصادی در خانواده هایی نیستید که بالاجبار دختران خود را زودهنگام شوهر می دهند!؟ چرا آن اندازه دغدغه آموزش مسائل جنسی به کودکان را دارید، دغدغه مند توانمندسازی اقتصادی زنان با اصل کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار نیستید تا دست به خودسوزی و عروس کردن زودهنگام دختران خود نزنند!؟ برای کودکان و دختران کار چه کردید که به جای دست فروشی، دیکته شب بنویسند و دوچرخه بازی کنند؟ چرا به مردم که اکنون این میزان گرفتار در مسئله های مختلف هستند، نمی گویید که ما سنگ ازدواجی را بر سینه می کوبیم که فقط ۴ درصد ازدواج های کشور است!

خانم ابتکار! آیا در نظر شما « ازدواج کودک» در بین تمام مسائل و مطالبات زنان و خانواده حکم « یوزپلنگ» ایرانی در بین تمام مشکلات محیط زیست را دارد! در این صورت عاقبت کار کاملا مشخص است نیاز به زیاده گویی نیست..
هر چند این تلاش ها تا به امروز به دلیل خیرخوانه نبودن برای مردم و کرنش گری در برابر نهادهای بین المللی غربی، به ثمر ننشسته است اما از نظر روحی و فکری می تواند برای مردم جامعه خطرناک و ناامید کننده است و از منظر بین المللی چهره نظام جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار می کند و تنها کسانی مردم را فراموش می کنند و به دنبال خدشه دار کردن نظام جمهوری اسلامی هستند که ما از آنان به عنوان « خودباختگان، خیانتکاران و منافقین» نام می بریم./طنین یاس - منیره غلامی توکلی 

ارسال نظرات