خبرهای داغ:
در راستای تنوع تولید محصولات و امکان سنجی تولید پتاس خوراکی و دارویی مورد نیاز کشور متخصصان مجتمع پتاس خوروبیابانک برای اولین بار در کشور، موفق به تولید پتاس (کلرید پتاسیم) با خلوص بالای ۹۹.۵ درصد شدند.
کد خبر: ۹۱۱۲۶۶۶
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
متخصصان اصفهانی موفق به تولید پتاس با خلوص بالای ۹۹.۵ درصد شدند 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از اصفهان، در راستای تنوع تولید محصولات و امکان سنجی تولید پتاس خوراکی و دارویی مورد نیاز کشور متخصصان مجتمع پتاس خوروبیابانک برای اولین بار در کشور، موفق به تولید پتاس (کلرید پتاسیم) با خلوص بالای 99.5 درصد شدند.

علی امیری، مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه، مجتمع پتاس خوروبیابانک، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت: مجتمع پتاس خوروبیابانک اولین تولید کننده پتاس در ایران و دارای بزرگترین ذخایر املاح تبخیری در خاورمیانه می باشد.

وی افزود: این مجتمع در کویر مرکزی ایران و در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان اصفهان و حدفاصل ۳۰ کیلومتری شهرستان خوروبیابانک واقع شده است.

امیری گفت: مجتمع پتاس خوروبیابانک با هدف توليد سالانه پنجاه هزار تن كلرید پتاسيم بعنوان كود شيميايي و سیصد هزار تن كلرید سديم جهت مصارف پتروشيمي، خوراكي و داروئي و سی هزار تن هيدروكسيد منيزيم در سال 1394 به بهره برداری رسیده است.

وی بیان داشت: کلرید پتاسیم نوعی نمک است که از ترکیب کلر و پتاسیم به وجود می آید و کاربرد آن  در مواردی مانند:

به عنوان کود تک عنصره ساده در صنایع کشاورزي

تولید هیدروکسیدپتاسیم و فلز پتاسیم

عملیات حفاري نفت و گاز و تولید گل حفاري

جایگزین کلرید سدیم در واحدهاي نرم کننده آب خانگی

صنایع تولید صابون و شوینده ها

تولید رنگ هاي شیمیایی

صنایع شیشه و سرامیک

امیری با اشاره به این که از آنجا که پتاسیم یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز گیاهان است و بر همین اساس هم عمده ترین مصرف پتاس در تهیه کود شیمیایی می باشد، تصریح کرد: حدود 95% از تولید جهانی پتاس در صنایع کشاورزی به منظور تهیه کود مورد نیاز گیاهان به کار می رود و در کودهای شیمیایی با ترکیب کلرور پتاسیم، سولفات پتاسیم و منیزیم، نیترات پتاسیم مصرف می شود.

وی گفت: کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و غیره) کمک می‌کنند.

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه، مجتمع پتاس خوروبیابانک، با بیان این که ترکیبات بسیار متنوعی از پتاس در صنایع غیر کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: پتاس سوزآور برای تولید کربنات پتاسیم، صابون، حشره کش ها و مواردی دیگر استفاه میشود.

وی با بیان این که پتاس در تهیه مواد شوینده با ترکیب تتراپتاسیم و پیرو فسفات کاربرد دارد، افزود: همچنین هیدروکسید پتاسیم و پرمنگنات پتاسیم از ترکیبات مهم در تولید رنگهای شیمیایی هستند.

امیری در ادامه به کاربردهای مهم دیگری اشاره کرد و گفت: انواع دیگری از ترکیبات پتاس در صنایع دارو سازی، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و غیره استفاده می شود.

 

تولید پتاس (کلرید پتاسیم) با خلوص بالاي 99.5 درصد

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه، مجتمع پتاس خوروبیابانک، اظهار داشت: در راستای تنوع تولید محصولات و امکان سنجی تولید پتاس خوراکی و دارویی مورد نیاز کشور متخصصان مجتمع پتاس خوروبیابانک برای اولین بار در کشور، و در سال 1395 موفق به تولید پتاس با خلوص بالاي 99.5 درصد شدند.

تولید 16 تن پتاس در اشل آزمایشگاهی و پایلوت جهت کاربرد داروئی و تولید نمک خوراکی

وی خاطرنشان کرد: متخصصان واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت پس از انجام تست های آزمایشگاهی و کسب موفقیت در نتایج حاصله، با وجود عدم فراهم بودن تجهیزات مورد نیاز، در مدت زمان محدود و با فعالیت شبانه روزی، موفق به تولید نزدیک به 16 تن پتاس با خلوص بالاتر از 99.5 درصد در اشل آزمایشگاهی و پایلوت جهت شرکت داروئی بهان سار و شرکت تولید نمک خوراکی نمک شور یزد شده اند.

 

امیری تاکید کرد: شرکت های مذکور پس از انجام تست های آزمایشگاهی، کیفیت محصول تولید شده این مجتمع را تایید و خواهان انجام مذاکره جهت افزایش تولید شده اند.

 

نیاز سالانه کشور به پتاس چقدر است؟

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه، مجتمع پتاس خوروبیابانک، در پاسخ به این سوال، اظهار داشت: نیاز سالانه کشور به پتاس حداقل 200 هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: 50 هزار تن میزان تولید اسمی مجتمع پتاس خوروبیابانک است و اگر چه هنوز به این میزان نرسیده، اما جز برنامه های توسعه ای تولید 50 هزار تن تا رسیدن به 200 هزار تن در سال است.

امیری با تاکید مجدد بر اهمیت تولید پتاس (کلرید پتاسیم) با خلوص بالاي 99.5 درصد، ادامه داد: این یکی از محصولات مورد نیازی است که وارداتش به خاطر خلوص بالا برای شرکتهای وارد کننده سخت بود، همچنین قیمت کلرید پتاسیم با خلوص بالا 4 برابر پتاس با خلوص 95 درصد است.

 

کاربردهای درمانی و دارویی پتاس با خلوص بالا

وی با اشاره به این که کلرید پتاسیم با خلوص بالا در ساخت دارو و همچنین تولید نمک رژیمی کاربرد دارد ، تصریح کرد: در مواردی که پتاسیم بدن کم می شود، نمک های پتاسیم به صورت خوراکی یا تزریقی به بیمار تجویز می شود، از محلول های پتاسیم هم در مراحل بارداری، و از کلرید پتاسیم (سیلویت) برای بیمارانی که مبتلا به مرض قند هستند استفاده می شود.

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه، مجتمع پتاس خوروبیابانک، ادامه داد: امروزه کلرید پتاسیم در درمان کمبود خاصیت قلیایی خون و شوک های به وجود آمده در بیماری های کاهش قند خون استفاده می شود، همچنین کلرید پتاسیم برای درمان بی نظمی های ضربان قلب ناشی از داروهای تجویزی برای نارسایی قلبی کاربرد دارد.

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه، مجتمع پتاس خوروبیابانک، که نقش پررنگی در دستیابی به این محصول داشته است، یادآور شد: پتاس با خلوص بالاي 99.5 درصد بعنوان محصول برتر تحقیق و توسعه استان اصفهان در سال 1395 بوده و از ایشان تقدیر شده است.

ارسال نظرات