عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به اینکه شرایط جوی به ویژه بارندگیهای اخیر فرصت خوبی برای آغاز عملیات آماده سازی زمینهای شالیزاری استان است ، به کشاورزان توصیه کرد؛ همزمان با آبگیری آب بندانها ،لایروبی سر دهنه ها و کانالها با مغتنم شمردن زمان، به منظور مدیریت تامین آب و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برای عملیات شخم و شیار و آب تخت شالیزارها اقدام کنند.
کد خبر: ۹۱۱۲۴۰۸
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به اینکه شرایط جوی به ویژه بارندگیهای اخیر فرصت خوبی برای آغاز عملیات آماده سازی زمینهای شالیزاری استان است ، به کشاورزان توصیه کرد؛ همزمان با آبگیری آب بندانها ،لایروبی سر دهنه ها و کانالها با مغتنم شمردن زمان، به منظور مدیریت تامین آب و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برای عملیات شخم و شیار و آب تخت شالیزارها اقدام کنند.
شهیدی فر با بیان اینکه بخشی از مصرف آب شالیزارها مربوط به شخم و شیار و آب تخت است ، گفت : انجام این کار با هرز آب های زمستانی صرفه جویی ذخایر منابع آبی و مصرف بهینه سوخت مورد نیاز فصل شالیزاری را بهمراه دارد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه شالیکاران با توجه به تغییرات آب و هوایی برای خزانه‌گیری و بذرپاشی برنج عجله نکنند افزود: بر اساس کشاورزی فنی بهترین زمان خزانه‌گیری برنج ؛ دهه سوم اسفند و نیمه اول فروردین است تا نشا 30 تا 35 روز در خزانه بماند و سپس به زمین اصلی منتقل شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه خزانه گیری قبل از زمان اعلام شده با خطر پذیری بالایی رو بروست و سرمای احتمالی روزهای باقی مانده زمستان باعث خسارت به خزانه‌ها می‌شود،خاطرنشان کرد: عملیات نشاکاری نیز از نیمه دوم فروردین توصیه می شود.
شهیدی فر همچنین امحاء علف‌های هرز بویژه در داخل کانال‌های آبرسانی را برای انتقال بهینه آب ، ذخیره آبی زمینهای شالیزاری و مبارزه با آفات موثر دانست .

ارسال نظرات
پر بیننده ها