خبرهای داغ:
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه گفت: نهمین نمایشگاهی ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت از ۲۷ بهمن تا ۳ اسفند در حسینیه ثارالله استان کرمان برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۱۱۹۸۴
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری نهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت صبح امروز با حضور سردار احمد حق‌طلب رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه، قادر آشنا مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ، حسین صفری عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه، سردار ناظری معاون نشر وادبیات بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

* حق طلب: نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، نهال جوان است

براساس این گزارش، سردار احمد حق‌طلب رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه در ابتدای این نشست ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به حضور انقلاب وپرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کرد و گفت: شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی و مرزداران کشورمان را که برای امنیت کشور تلاش کرده و می‌کند تسلیت می‌گویم. حادثه‌ای که روز گذشته برای مرزداران غیور شرق کشورمان رخ داد نشان از آن دارد که دشمن و گروه‌های مزدور تکفیری در اوج خشونت پس از حماسه بزرگ مردم در ۲۲ بهمن مترصد ضربه بودندتا این حادثه شیرین رابرای مردم ما تلخ کنند، اما چون با حضور پررنگ نیروهای امنیتی این امکان در عمق خاک جمهوری اسلامی ایران دست نداد آنها اقدام به تلاش مذبوحانه در مرزها کردند.

وی افزود: به روح پاک این شهدا درود می‌فرستیم و عهد می‌بندیم برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران همانند چهل سال گذشته در عرصه های مختلف کماکان تلاش خواهیم کرد تا هم انتقام این حادثه را گرفته و همچنان امنیت کشور را تأمین کنیم.

حق طلب بابیان اینکه نهمین نمایشگاهی ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت از ۲۷ بهمن تا ۳ اسفند در حسینیه ثارالله استان کرمان برگزار خواهد شد، افزود: در راستای تحقق تدابیر، فرمایشات و تذکرات مقام معظم رهبری در حوزه ترویج کتاب وکتابخوانی و توجه به آثار دفاع مقدس در طول سالهای گذشته توفیقی فراهم شد تا مجددا نمایشگاه تخصصی رابه عنوان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با هماهنگی وزارت ارشاد برگزار کنیم. 

وی افزود: این نمایشگاه درطول هشت سال گذشته سه نوبت در تهران و پنج نوبت در اصفهان، شیراز، خراسان و آذربایجان شرقی برگزار شده است. امسال نهمین نمایشگاه را در تهران و به واسطه هم‌زمانی با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هم‌زمان با کنگره ملی شهدای استان کرمان برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: بنابراین با مشورت‌هایی که با وزارت ارشاد و میزبانمان در کرمان صورت گرفته، نهمین نمایشگاه با عنوان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت نامگذاری شده است و در آن پذیرای ناشرانو مؤلفان انقلاب و مقاومت خواهیم بود، البته به جز کتاب‌های حوزه دفاع مقدس کتابهای دیگری نیز عرضه می‌شود. 

سردار حق‌طلب بخش دیگری از سخنان خود را به حضو ر نمایندگانی از کشورهای مقاومت اختصاص داد و با بیان اینکه از کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و یمن که در حوزه مقاومت در مقابل ریان استکبار به مبارزه پرداختند، نمایندگانی حضور دارند، افزود: آثاری که در حوزه مقاومت در جمهوی اسلامی ایران نیز تعریف شده، به زبان‌های مختلف در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی گفت: نهمین دوره از این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۷ هزار متر مربع در سه طبقه دایر خواهد شد، این نمایشگاه هم‌زمان با سیزدهمین نمایشگاه قرآن وعترت در کرمان برگزار می‌شود و در کنار فعالیت‌های نمایشگاهی، برنامه‌هایی پیش‌بینی شده، در حوزه کودک و نوجوان همچنین آشنایی بافرهنگ کتابخوانی، نشست‌های علمی و پژوهشی و نمایشگاه نقاشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس.

وی با بیان اینکه کنگره بزرگ ۶ هزار و ۵۰۰ شهید استان کرمان برنامه‌های متنوعی تدارک دیده که نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هم به آن افزوده شده و غنای بیشتر یافته، گفت: ما برای استقبال خوب و ترویج خوب کتاب و ترغیب به کتاب و کتابخوانی پیش‌بینی‌هایی داشته‌ایم، از این رو از وزارت ارشاد کمک گرفته‌ایم تا یارانه‌ای به این نمایشگاه تخصیص دهد، هر چند ناشران نیز تا جایی که مقدور است تسهیلاتی ارائه می‌کنند.

* آشنا: انقلاب اسلامی نشان دهنده بالندگی ما و دفاع مقدس نشان‌دهنده عزم کشور برای پاسداری از آب و خاک است

قادر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی هم در این راستا اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس مأموریت‌ها، اهداف و وظایف خود که حوزه کتاب محور آنهاست، علی‌القاعده اولویت‌هایی رادر نظر دارد چون باورمان این است که کتاب منبع آگاهی و دانایی است، بصیرت با کتاب محقق خواهد شد و از آنجاکه ترویج فضائل و تعمق باورها جزو اهداف ارشاد است، براساس این باور، ارشاد توجه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی دارد. بر این باوریم که نمایشگاههای کتاب در تهران، استانها و دنیا می‌تواند به این امر کمک کند تا به مأموریت‌هایمان نزدیک شویم. 

وی افزود: در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و محور مقاومت که شعار نمایشگاه است، ارشاد در عرصه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اهتمام جدی داشته و دارد و حوزه دفاع مقدس و محوری‌ترین مباحث فرهنگی کشور ماست و دفاع مقدس نقطه عطف در تاریخ کشور.

وی در بخش دیگری از سخنان خود انقلاب اسلامی را اسلام سیاسی برشمرد و با بیان اینکه دین وسیاست توأمان باهم معنا می‌یابد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی نشان دهنده بالندگی ما و دفاع مقدس نشان‌دهنده عزم کشور برای پاسداری از آب و خاک است، بنابراین باید اولویت باشد. 

* صفری: 200 میلیون تومان یارانه ارشاد برای نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

حسین صفری عضو شورای سیاستگذاری نهمین دوره از نمایشگاه در این نشست ضمن اشاره به اهداف کلان این نمایشگاه ابراز داشت: از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ۲۰۰ میلیون یارانه خرید درنظر گرفته شده که ۲۰ درصدآن یارانه و مابقی کارت خرید کتاب است که به گروه‌های هدف از جمله اقشار مختلف، بسیجیان، خانواده شهدا، ایثارگران و مؤسسات و نهادها ارائه می‌شود. 

ناظری در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد: ما در نهمین نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس ۱۹۰ غرفه خواهیم داشت ضمن اینکه ۱۴۰ ناشر نیز برای حضور ثبت نام کرده‌اند، حدود ۱۰ هزار کتاب و محصولات فرهنگی در این آوردگاه عرضه می‌شود که ۶ هزارجلد کتاب در حوزه دفاع مقدس، ۱۵۰۰ جلد در حوزه انقلاب اسلامی، یک‌هزار کتاب قرآنی و مابقی محصولات فرهنگی است. 

* پیام مهم رهبر انقلاب در برنامه‌های نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس

سردار حق‌طلب در این نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس درباره سخنان مهم رهبر انقلاب که روز گذشته طی هفت فصل مطرح شد ودر بخشی از آن به تبلیغات رسانه‌های غرب اشاره شده بود، درباره تبلیغات این نمایشگاه و اینکه به چه شکل منویات ایشان مانند سبک زندگی در این نمایشگاه منعکس خواهد شد و آیا ناشرانی از کشورهای یمن و سوریه نیز حاضر هستند، گفت: روز گذشته رهبر انقلاب پیام مهمی را صادر کردند، فرصت باقی مانده‌مان تا نمایشگاه اندک است و ما روز شنبه ۲۷ بهمن نمایشگاه را افتتاح خواهیم کرد و نمی‌ توانستیم به شکل تخصصی و در خور شأن پیام اقدامی انجام دهیم، اما بخش‌هایی از این پیام و تذکرات و تدابیر ایشان تلویحا جزو برنامه‌ها و اهداف‌مان بوده و هست، چرا که ایشان به سبک زندگی اشاره کردند که ما در این بخش الگوی جذاب و اثرگذارسبک زندگی رزمندگان را داریم یا نقش جوانان در دفاع مقدس که در قالب خاطرات و کتاب‌ها عرضه شده است.

* دفاع چشم بسته از هر نویسنده و ناشر با هر محصولی نمی‌کنیم

رئیس سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج گفت: در روزهای باقی مانده امکانی باشد توجه خاصی صورت می‌پذیرد، البته جلسات هم‌اندیشی، علمی و پژوهشی پیش‌بینی شده که اختصاصا به پیام اخیر مقام معظم رهبری می‌پردازد. 

وی ادامه داد: باید دست نوپای نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را گرفت، سیاستگذاری ما اینگونه نیست که از هر نویسنده و ناشری با هر محصولی دفاع چشم بسته داشته باشم.

ناظری هم در پایان گفت: ما از ناشران حوزه مقاومت دعوت نکرده‌ایم ولی هشت کشور در حوزه مقاومت می‌شناسیم که از طریق رابطین خود درخواست کرده‌ایم نمایندگان آنها در کشور ما حضور یابند و به نمایشگاه بیایند تا ضمن حضور در غرفه کاری که به این کشورها اختصاص یافته، اتفاقات کشورشان، شهدا، آثار فرهنگی و رسانه خود را تبلیغ کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها