مستند «عابدان کُهَنز» که در نهمین جشنواره‌ی مردمی فیلم عمّار در سینما فلسطین رونمایی شد، این بار در سالن آمفی تئاتر ناحیه مقاومت بسیج حضرت امیرالمؤمنین(ع) به اکران عمومی درآمد.
کد خبر: ۹۱۱۱۹۳۳
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، و همت ناحیه مقاومت بسیج حضرت امیرالمؤمنین(ع)، مستند «عابدان کُهَنز» که در نهمین جشنواره‌ی مردمی فیلم عمّار در سینما فلسطین رونمایی شد، این بار در سالن آمفی تئاتر این ناحیه به اکران عمومی درآمد.

مستند «عابدان کُهَنز»، روایت شکوفایی و بالندگی شهیدان مدافع حرم، "مصطفی صدرزاده"، "سجّاد عفتی" و "محمّد آژند" و همچنین جانبازان مدافع حرم "امیرحسین حاجی نصیری" و "رضا سلمانی" است.

«عابدان کُهَنز» به کارگردانی مجید رستگار و تهیه‌کنندگی امیر مهریزدان توسّط مدرسه‌ی مستند عمّار تهیه شده است؛ همچنین طرّاحی و ترکیب صدای مستند را مهدی جمشیدیان و ساخت موسیقی آن را علی نصیرنژاد عهده‌دار شده‌اند و طرّاحی پوستر این مستند توسّط کارگاه طرّاحی سه در چهار به منصه‌ی ظهور رسیده است.

در حاشیه‌ی این اکران با یکی از دبیران جشنواره‌ی مردمی فیلم عمّار به گفت‌وگوی خبری پرداختیم.

به گفته‌ی وی یکی از ویژگی‌های این مستند این است که شخصیّت ثابت و معیّنی با عنوان قهرمان و آرتیست وجود ندارد؛ چرا که تمامی نقش‌آفرینان این مستند از قهرمانان آن هستند. وی در این باره ادامه داد: از مؤسس اولیّه‌ی مسجد که با تأسیس آن موجب تجمیع جوانان شد و جوانانی که در ادامه با همّت خود به تشکیل و اداره‌ی پایگاه بسیج پرداختند و با عمل خالصانه‌ی خود در آن موجب انجام امور خیر گشتند و با جذب دیگر جوانان آنان را یاری کردند و حتّی رزمندگان مدافع حرمی که در راه دفاع از حریم مقدّس اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) موجب نابودی گروه تروریستی داعش شدند، همگی قهرمان این روایت هستند.

وی این فیلم را در چهلمین سالگرد انقلاب جمهوری اسلامی ایران با عنوان یک دستاورد مهم و بزرگ عنوان کرد و در این‌باره ادامه داد: در این مستند به وضوح می‌توان دید که مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج، اماکنی "انسان‌ساز" هستند. چرا که انسان طراز انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن می‌باشد.

دبیر این جشنواره‌ی مردمی در ادامه از افرادی سخن گفت که با نفرت‌پراکنی و پخش بذر ناامیدی در سطح جامعه موجب آن می‌شوند که دید عامّ مردم را از دستاوردهای واقعی و مهم کشور در چهل سال اخیر دور سازند. این در حالی است که هر کجا نابه‌سامانی‌ای وجود دارد، اساس کار بر مبنای لیبرالیسم غربی شکل گرفته است.

وی با عنوان مثالی ساده این امر را تصریح کرد و افزود: در قیاس پیشرفت صنعت موشکی و پس‌رفت صنعت خودرویی به وضوح این مهم را درمی‌یابیم که هر کدام از این صنایع بر دستان چه کسی مدیریت می‌شوند و مبنای اداره‌ی آن چه بوده است.

دبیر جشنواره‌ی مردمی فیلم عمّار در ادامه‌ی این گفت‌وگوی خبری از پویشی با عنوان "با هم فیلم بسازیم" سخن به میان آورد و آن را این‌گونه تصریح کرد: پویش "با هم فیلم بسازیم"، یک پیشنهاد جمعی از جانب فعالیّن دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی مردمی فیلم عمّار بود که بحمدلله به منصه‌ی ظهور رسید.

وی ادامه داد: نباید این فکر در اذهان مردم باشد که همیشه در جبهه‌ی انقلابی باید همه چیز رایگان عرضه شود؛ چنانچه همان‌طور که ما برای غذای جسم خود هزینه می‌کنیم باید در جهت تأمین غذای روح خود هم هزینه‌هایی را بپردازیم. این در حالیست که متأسفانه در سینماهای کشور ما فیلم‌هایی اکران می‌شوند که ارزشی برای هزینه کردن ندارند. این امر به این سبب است که این جنبه‌ی فرهنگی در دست لیبرال غربی که پیش‌تر از آن سخن به میان آوردیم است که متأسفانه هر مبلغی که باشد پرداخت می‌کنیم و به تماشای فیلم می‌نشینیم با اینکه می‌دانیم فیلمی که می‌بینیم اثر مثبتی بر ما نخواهد گذاشت. به همین سبب تصمیم بر آن شد که ما نیز برای آثار ارزشی خود نیز هزینه‌هایی را دریافت نمائیم.

وی در ادامه اظهار داشت: جناح انقلابی باید در جهت فرهنگ‌سازی صحیح در قالب هزینه کردن در این راه آن را قوّت بخشد. ما می‌توانیم با "نذر فرهنگی" و "انفاق فرهنگی" که با افزودن یک نیّت الهی، ثوابی اخروی خواهیم برد؛ این در حالیست که تمام هزینه‌های جمع شده از این نذور مردمی در جهت ساخت فیلم‌های ارزشی بعدی در سینمای انقلاب نیز صرف خواهد شد.

در انتهای این گفت‌وگو، دبیر این جشنواره از تمامی انتقادات، پیشنهادات و مباحثی که عموم مردم می‌خواهند با کارگردان و یا تمامی عوامل اجرایی اثر در میان بگذارند مورد استقبال قرار داد و افزود: تمامی این موارد از طریق دبیرخانه‌ی جشنواره به عوامل تولید فیلم انتقال خواهد یافت.

ارسال نظرات