حساب ها و صورت های مالی بانک ها باید به طور کامل شفاف و قابل نظارت باشد و این نظارت بیشتر و دقیق تر از همیشه در بانک سرمایه وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۱۱۹۱۳
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج؛مقدمه: شفافیت و رصد دقیق حسابرسی در امور بانکی امری مهم و موجب افزایش اعتماد عمومی به فعالیت اقتصادی بانک ها است. از این رو باید همه امور بانکی اگر در حوزه حسابداری و مالی به صورت سیستمی اداره شود منتج به  افزایش شفافیت می گردد.

موضوع شفافیت صورت های مالی بانک ها از مباحث مهمی است که متاسفانه اکنون در صورت های مالی برخی بانک ها به دلایل متعدد، مورد غفلت قرار می گیرد.در این  میان تعدادی از بانک های کشور در راستای جلب اعتماد عمومی و پیشرفت و رشد روز افزون برنامه های خود برای رصد دقیق حسابرسی و شفافیت امور بانکی اقدامات مثبتی انجام داده اند.

گزارش بسیج حاکی از آن است که شفافیت مالی در مباحث اقتصادی و بانکی تمامی کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از نکات مهم در جهت کاستن از زیان پول ، جبران ضرر سهامداران عمده و سوددهی مشتریان بانکی به شمار می‌رود به گونه ای که  رویکرد بانك ها برای انجام معاملات بر اساس ریسک بانکی پایین انجام می شود . برای این منظور شرکت ها، بانک هایی را انتخاب خواهند کرد که به راحتی و با اطمینان بالاتر و با ریسک کم و سوددهی بیشتر فعالیت های خود را با آن بانک  ها انجام دهند. لذا امر شفافیت در امور حسابرسی هر بانکی در دنیا از جمله بانک های داخلی ضرورت پیدا کرده و از یکی دو سال گذشته تاکنون ساز و کار آن در بانک سرمایه به خوبی تعبیه  شده است.

در همین زمینه بانک سرمایه پس از تنش های چند ساله قبل، اکنون سالهاست که یکی از موفق ترین بانک های کشور در عرصه بانک داری نوین بوده و در همین راستا موضوع شفافیت مالی را  مورد توجه قرار داده است . این بانک سیاست‌های خود را بر اساس شفافیت مالی تدوین کرده است. بدین ترتیب این بانک که سابقه بیش از 13 سال فعالیت را در کارنامه خود دارد، فروردین ماه سال جاری نسبت به برگزاری مجمع سهامداران خود اقدام کرد که در قالب آن صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند 1394 را تصویب نمود تا حساب های بانکی خود شفاف تر از گذشته باشد.

منتشر نشود///حساب های بانک سرمایه از همیشه شفاف تر است

اما ساز و کار شفافیت عملکرد یک بانک در کشور بر اساس برگزاری مجامع عمومی برای حسابرسی فعالیت های  آن بانک محقق می شود لذا  در پایان هر سال مالی بر روی این امر تمرکز می‌شود که کدام بانک‌ها و موسسات مالی به برگزاری مجمع عمومی پرداخته و کدامیک از آنها از این قافله جا مانده اند.

اما پس از برگزاری موفق مجمع بانک سرمایه، بار دیگر در دی ماه امسال این بانک به منظور ایجاد شفافیت مالی به طور فوق‌العاده مجمع عمومی عادی نوبت دوم خود در سال 1397 را در آستانه 13امین سالروز تاسیس بانک سرمایه در روز سه شنبه مورخ 11 دی ماه 1397 برگزار نمود که در قالب آن سهامداران و یا نمایندگان آنها صورت های مالی منتهی به 29/12/1395 و 29/12/1396 را تصویب کردند.

گذشته از نحوه حسابرسی و تعین سود و زیان های بانکی که در هر شبکه اقتصادی دیگری نیز وجود دارد، نفس اهتمام بانک سرمایه به برگزاری مجمع خود در طول سال، نشاندهنده فاصله گرفتن این بانک از حاشیه ها و حرکت شتابان در جهت اهدداف اقتصادی سهامدارانش است.

ارسال نظرات