خبرهای داغ:
عضو انجمن مخترعین کشور از تولید نخستین شربت ۱۰۰ درصد گیاهی آهن در استان مازندران خبر داد و گفت: این دارو فاقد عوارض بوده و مشکل سیاه شدن دندان در کودکان را برطرف کردیم.
کد خبر: ۹۱۱۱۳۶۱
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
ایران به جمع صادرکنندگان شربت آهن ۱۰۰ درصد گیاهی‌ پیوست 
 امید رجبی مدرس دانشگاه و عضو انجمن مخترعین کشور موفق به تولید نخستین شربت 100% گیاهی آهن در کشور شد.

اختلال در سیستم گوارشی هم از دیگر عوارض شربت‌های آهن بوده است که این موضوع در کنار سیاه شدن دندان‌ها از دیگر گلایه‌های خانواده‌ها بوده است.همه دندان‌های شیری کودکان دهه 60 تا حال حاضر قربانی قطره‌های آهن است که استفاده آن باعث سیاه شدنش می‌شده است.

امید رجبی مدرس دانشگاه و عضو انجمن مخترعین کشور و همچنین عضو انجمن داروهای طبیعی آمریکا و طب گیاهی انگلستان که اهل مازندران است موفق به تولید شربت 100 گیاهی آهن شده که به صورت کلی همه عوارض نامناسب قطره آهن را به صفر رسانده است و حتی استفاده از آن باعث بهبود عملکرد رشد در کودکان می‌شود.

با این محقق مازندرانی درباره روند تولید این دارو و اقداماتی  که برای تولید انجام داده گفت و گو کردیم.

درباره روند تولید و اقداماتی که انجام شده صحبت را آغاز کردیم:

 رجبی: کلید ایده پردازی این دارو از سال 85 چرخاندم و در سال 89 فرمول نهایی به تهیه شده است و اقدامات بررسی و مطالعات بالینی آن در یکی از مراکز معتبر تحقیقات پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

از سال 89_ 92 مشغول به مطالعات بالینی آن بودیم و در سال 95 مجوز این دارو از سازمان غذا و دارو کشور تحت عنوان فراورده طبیعی اخذ شد و در سال 96 جذب سرمایه گذاری آن اتفاق افتاد و در سال جاری  97 تولید صنعتی آن کلید خورد و وارد داروخانه های کشور شد.

نام تجاری این محصول شربت فروتونیک Ferotonic اولین و تنها دستاورد 100 درصد گیاهی مبتنی بر ساختار یون در ایران و جهان می باشد.

درباره عوارض شربت آهن موجود در بازار توضیح دهید؟

 رجبی:تمامی اشکال آهن که در بازار داخلی و خارجی موجود بوده و در قالب قرص، قطره، کپسول و شربت مطرح می باشند، مولکولی هستند یعنی  نمک و ملح آهن چون سولفات، گلوکونات، سوکسینات، سیترات، فومارات، گلایسین و حتی پیروفسفات(آهن لیپوزومال یا سوکروزومیال) در ترکیب خود دارند.

آهن مولکولی، عوارض بسیار جدیی را ایجاد می کند. بعنوان مثال، کودکانی که از 6 ماهگی تا 2 سالگی قطره آهن استفاده می کنند، دندانهایشان سیاه شده و در برخی موارد حتی باید جراحی لثه شوند، چرا که بدن این نوع آهن را نمی شناسد و در نهایت بار روانی منفیی برای خانواده ها به ارمغان می آورد.

 آهن مولکولی در مصرف کنندگان اختلال در گوارش ایجاد کرده و یبوست بوجود می آورد که خود یبوست به تنهایی ام الامراض بوده و بیماری های بسیاری را رقم می زند.

آهن مولکولی اسهال و دردهای شکمی بوجود می آورد.

همچنین، طبق نظر دکتر جرلی هوور آمریکایی در کتاب Natural Medicine چاپ شده در سال ۱۹۹۳ میلادی، آهن مولکولی اختلال در عملکرد کبد هم ایجاد کرده و ویتامین‌های بدن مثل A, C , E را از بین می برد.

 اینها ویتامین ها و آنتی اکسیدانهای بسیار مهمی هستند که دستخوش تغییرات قرار گرفته و آهن مولکولی به آنها صدمه می زند.

مهمترین عارضه آهن مولکولی طبق مقاله چاپ شده در سال 2016 میاگلادی در مجله PLOS ONE توسط انگلسیها، تخریب DNA سلول های خونی آن هم  طی 10 دقیقه گزارش شده است.

دلیل عوارض شربت‌های آهن قدیمی را بفرمایید؟

 رجبی:بدن بر اساس یون طراحی شده است و مولکول را نمی شناسد.

چرا صاحبان اندیشه در حوزه شیمی و داروسازی، آهن را در قالب مولکولی تحویل بدن می دهند در حالی که خود می دانند، کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی ناشی از فقر یون آهن می باشد و نه مولکول آهن؟

رجبی:آهن مولکولی در بدن تا حدودی جذب و هضم می شود اما عوارض بسیاری ایجاد می کند همه اینها بدلیل این است که بدن در مقابل آهن مولکولی موضع می گیرد و آن را نمی پذیرد و اگر هم بپذیرد، با عوارض بالایی همراه است.

برای رفع این مشکلات و عوارض مطروحه، برای اولین بار در بخش،تحقیقات و توسعه شرکت امید دارو طبرستان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان سیمرغ وابسته به پارک علم و فناوری مازندران، داروی آهنی طراحی کردیم که 100 درصد گیاهی است و در دنیا فرآورده آهنی 100 درصد گیاهی نداریم و در داخل کشور یک محصول گیاهی داریم که متاسفانه جز و ترکیب اصلی آن به ازای یک سی، یک ملی گرم نمک گلوکونات یا فومارات است که باز هم شرکت تولید کننده نتوانسته محصول 100 درصد گیاهی تولید کند.

این محصول دارای گواهی ثبت اختراع ایران و آمریکا بوده و از سازمان غذا و دارو کشور، پروانه تولید و کد ثبت فراورده را را دارد.

در ارتباط با مزایا شربت 100 گیاهی توضیح دهید؟

 رجبی: این شربت به غیر از اینکه عوارض آهن مولکولی رایج در بازار داخلی و خارجی را ندارد، اشتها آور بوده و چاق کننده می باشد.

این محصول تنها فرآورده طبیعی دارای ویتامین C,D و منیزیم بالا می باشد. شربت فروتونیک در مقایسه با آهن جگر سیاه گوساله که در علم تغذیه شاخص آهن محسوب می شود، 3 برابر بیشتر آهن هِم قابل جذب دارد.

در ارتباط با قیمت این محصول و تفاوت آن با نوع قدیم و وارداتی توضیح دهید؟

قیمت مکمل‌های آهن خارجی در قالب شربت با حجم حداقل ۱۵۵ سی سی تا ۲۰۰ سی سی و یا قطره در حجم ۱۵ تا ۳۰ سی سی از 36 هزار شروع شده و بیش از 70 هزار تومان عرضه می شود در حالی که فروتونیک با حجم ۲۲۰ سی سی با قیمت ۳۳ هزار تومان در داروخانه های کشور  موجود است.

با توجه به این که امسال، سال "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شده، وقتی توانستیم به لطف خداوند متعال و دعای خیر ملت شریف ایران و با تکیه بر دانش بومی ایرانی  این چنین دستاوردی رقم بزنیم دیگر چه ضرورتی دارد که شربت و قطره آهن را در قالب واردات از کشورهایی چون آلمان، انگلستان، سوئیس، ایتالیا و آمریکا وارد کنیم و در قبال این واردات کلی ارز از مملکت خارج نماییم؟

از صفر تا 100 این محصول ایرانی است اگر کشور زیر سخت ترین تحریم های دارویی باشد به لطف خدا،می‌توانیم این محصول را تولید داشته باشیم.

 در ارتباط با خط تولید این دارو و آیا می‌توانیم نیازمندی‌های کشور را تامین کنیم؟

رجبی: ظرفیت تولید ما بسیار زیاده است و هیچ مشکلی برای تامین نیازمندی‌های خارجی نداریم و حتی طرح توسعه صادرات به چند کشور آسیایی و اروپایی را در دستور کار قرار دادیم.

وی در پایان گفت: این شربت بر خلاف سایر شربت های آهن رایج، طعم قابل قبولی دارد و فقط در بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن قابل استفاده است، این شربت از 6 ماهگی تا دوران کهنسالی می تواند استفاده گردد و منع مصرف در دوران شیردهی و یا بارداری ندارد.

ارسال نظرات