خطبه فدکیه کتاب تبیین و روشنگری امت پیامبر در غبار فتنه‌های بعد از رحلت رسول خدا می‌باشد، اگر خطبه آتشین حضرت زهرا نبود امروز اثری از اسلام ناب نبود.
کد خبر: ۹۱۱۰۳۶۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، اگر حضرت زهرا (س) و خطبه آتشین و هدایتگرش نبود امروز اثری از اسلام ناب محمدی (ص) نبود، در حقیقت تمام عظمت امروز شیعه از تلاش‌های روشنگرانه آن حضرت بود.

بعد از نبوت، جهاد کبیر و دفاع همه جانبه حضرت صدیقه کبری ام ابی‌ها (س) از موضوع امامت در جامعه اسلامی آغاز شد و آن بانوی بزرگوار صراط مستقیم را برای امت اسلامی تبیین فرمودند.

به فرموده امام خمینی(ره) در فضیلت و عظمت حضرت صدیقه کبری (س) همین بس که حضرت جبرئیل بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) بر او نازل می‌شد و از حوادث آینده خبر می‌داد.

خطبه فدکیه کتاب تبیین، تفسیر و روشنگر امت پیامبر (ص) در غبار فتنه‌های بعد از رحلت رسول خدا (ص) می‌باشد چرا که دخت پیامبر اعظم، عصمت کبری، صدیقه، عالمه و مفسره می‌باشد، او که سخنش، سخن قرآن و کلامش از وحی سرچشمه می‌گیرد و از هرگونه خطا و اشتباه به دور است، آیه تطهیر در شأن او نازل شده است که خداوند فرمود"إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا" [۱] خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد، بنابراین رفتارش الگو و کلامش حجت است.

حضرت فاطمه (س) در بخشی از خطبه فدکیه به بیان فلسفه احکام عبادی و سیاسی اسلام اشاره کرده و فرمود: فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ. وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ. وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَةِ ایجاباً لِلْعِصْمَةِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْکَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِیَّة.

پس خداى بزرگ، ایمان را براى پاک کردن شما از شرک، نماز را براى پاک نمودن شما از تکبّر، زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى، روزه را براى تثبیت اخلاص، حج را براى استحکام دین، عدالت‏ورزى را براى التیام قلبها، اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملتها، و امامتمان را براى رهایى از تفرقه، جهاد را براى عزت اسلام و صبر را براى کمک در به دست آوردن پاداش قرار داد؛ و امر به معروف را براى مصلحت جامعه، نیکى به پدر و مادر را براى رهایى از غضب الهى، صله ارحام را براى طولانى شدن عمر و افزایش جمعیت، قصاص را وسیله حفظ خونها، وفاى به نذر را براى در معرض مغفرت الهى قرار گرفتن و دقت در کیل و وزن را براى رفع کم‏فروشى مقرر فرمود؛ و در آخر حـضـرت زهرا (س) دفاع از ولایت را تا آخرین لحظات عمر کوتاه خود، یک تکلیف الهى مـی دانـسـت./حسین عبدالله پور

۱- آیه شریفه ۳۳ سوره احزاب

ارسال نظرات