در حوزه دفاعی، ما کار را از اول انقلاب شروع کردیم و روز به روز پیشرفت داشتیم و بعد هم به سازندگی رو آوردیم. در طول دفاع مقدس روزی نبود که مهندسان یک ابداع و خلاقیت جدید نداشته باشند. در حال حاضر نیز قدرت دفاعی ما دارد مصداق «ترهبون به عدوالله...» می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۰۰۴۲
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ مهندس محمدرضا باهنر، از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی است که اکنون در نقش یک فعال سیاسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در صحنه حضور دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید، اهم صحبت‌های مطرح شده مهندس باهنر درباره پیشرفت‌های حوزه علمی و مهندسی کشور و مسائل سیاسی پیرامون آن است که در همایش تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی با حضور مدیران و هادیان سیاسی سپاه برگزار شد.

80 درصد مردم انقلاب و جنگ را درک نکرده‌اند

امروز که چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، 70 درصد جمعیت کشور کسانی هستند که پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند و اگر بخواهیم قدرت فهم و درک‌شان را از 10 سالگی محاسبه کنیم، بیش از 80 درصد از جمعیت امروز کشور ما اصلاً پیش از انقلاب، جنگ و حضرت امام(ره) را درک نکرده‌اند و حضور ذهنی ندارند. این جمعیت انبوه سؤال‌های مشخصی دارند؛ از جمله اینکه انقلاب برای ما چه کرده است؟ یا اگر انقلاب نبود چه می‌شد؟ اگر از دستاوردهای انقلاب برای این جمعیت انبوه سخن بگویید، می‌گویند بقیه کشورها مگر پیشرفت نکرده‌اند؟!

از پایین جدول به بالای آن رسیدیم

پاسخ پرسش این عزیزان این است که از 40 سال پیش حدود 200 کشور با همدیگر شروع به رکاب زدن و دویدن کردند. ما وقتی چهل سال پیش همپای دیگر کشورها شروع کردیم، در بسیاری از شاخصه‌ها در ردیف 10 تا 15 تای آخر بودیم. آنچه گفته شد، براساس آمار نهادهای معتبر بین‌المللی در سال 1357 و پیش از آن است. این در حالی است که در این 40 سال، ما به طور متوسط 160 کشور را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر در ردیف 10 تا 20 کشور اول در همان شاخصه‌ها هستیم.

در حوزه بهداشت در سال 1357 ما جزء سه کشور آخر آسیا بودیم و پزشکان خارجی در سراسر کشور حضور داشتند؛ اما امروز در حوزه پزشکی و از نظر بهداشت و شاخصه‌های آن در آسیا در رتبه سوم هستیم.

افزایش رفاه و قدرت خرید مردم

در زمینه قدرت خرید مردم در جهان یک شاخص داریم؛ یعنی با یک ارز ثابت مانند دلار یا یورو در واشنگتن، چطور یک نفر می‌تواند در تهران یا توکیو زندگی کند. ما در سرانه قدرت خرید که حاصل درآمد سرانه مردم ایران، یعنی تولید ناخالص داخلی تقسیم بر جمعیت است، در جهان جزء 20 کشور اول هستیم. این در حالی است که اروپا بیش از 20 کشور دارد؛ این نشان می‌دهد، از تعدادی از کشورهای اروپایی بالاتر هستیم؛ البته بحث دیگری به نام ضریب جینی داریم و آن تفاوت درآمدها و هزینه‌ها در دهک‌های جمعیتی کشور است که این ضریب جینی از اول انقلاب به نسبت بهتر شده، اما هنوز خیلی با نقطه مطلوب فاصله داریم. در این راستا، باید به دنبال ارائه کارنامه عادلانه و عالمانه باشیم و اگر یک قسمت لیوان پر است، خودمان می‌دانیم که قسمت دیگر حتماً خالی است. در اینجا بهتر است دنبال مقصر آن قسمت خالی نباشیم؛ اینها محصول چهل سال و حضور دوازده دولت و ده دوره مجلس است.

جنگ اقتصادی جدی است

وضعیت امروز،‌ جنگ صد درصدی اقتصادی، محاسبه‌شده و نقطه‌زن است. باید بتوانیم مقابله‌های علمی و فنی داشته باشیم و راه‌های دور زدن را پیدا کنیم. از این مهم‌تر، یک جنگ رسانه‌ای است که آتش تهیه همان جنگ تمام‌عیار اقتصادی است. پیش از اینکه آثار تحریم‌های اقتصادی به ذائقه مردم بنشیند، آن جنگ روانی مسئله را به شدت بزرگ و حاد نشان می‌دهد. دی ماه سال گذشته در یک سری از نقاط کشور آشوب شد. دشمنان در آن موقعیت در شبکه‌های مجازی برای اغتشاش، جدول زمان و مکان داده بودند، ولی موفق نشدند. تدارک آنها در این زمینه از سال 88 خیلی گسترده‌تر بود و آماده‌سازی و شبکه‌ستیزی زیادی انجام داده بودند. به این ترتیب، 80 نقطه کشور شلوغ شد، ولی چرا کار نگرفت؟ گفتنی است، در کنار فعالیت نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و روشنگری‌های صورت گرفته و نیز تدابیر رهبر معظم انقلاب، خود مردم هم به این نکته واقف شده‌اند که باید مواظب امنیت خود باشند، از این رو با هر حرکتی که به ناامنی بینجامد، مخالفند.

مدیریت زلزله کرمانشاه یک دستاورد بود

جدای از همه این اوصافی که شد، شما وضعیت امروز کشور را ببینید. برای نمونه زلزله کرمانشاه را با دیگر زلزله‌های گذشته مقایسه کنید. به نظر من که مدیر میدانی در برخی از زلزله‌های گذشته بوده‌ام، خسارت‌ها و حوادث این زلزله خیلی خوب مدیریت شد و وضعیت به حالت آرامش برگشت. از مرحله امداد و نجات و اسکان اضطراری و اسکان موقت گرفته تا اسکان دائم، همه این اقدامات نسبت به گذشته خوب‌تر انجام شد. این نقایصی هم که می‌بینید، خیلی طبیعی است. این نمونه را مقایسه کنید با آمریکایی که آن همه دستگاه و تجهیزات دارد؛ اما در این حوادث عموماً نمی‌تواند به مردمش کمک کند. اینها تجربیات و دستاوردهایی است که در پرتو تلاش جهادی در سال‌های پس از انقلاب حاصل شده است.

پیشرفت قدرت دفاعی در اوج

در حوزه دفاعی، ما کار را از اول انقلاب شروع کردیم و روز به روز پیشرفت داشتیم و بعد هم به سازندگی رو آوردیم. در طول دفاع مقدس روزی نبود که مهندسان یک ابداع و خلاقیت جدید نداشته باشند. در حال حاضر نیز قدرت دفاعی ما دارد مصداق «ترهبون به عدوالله...» می‌شود.

همه به خوبی آگاهند که در بحث مشارکت مردم و مردم‌سالاری، رأی مردم تعیین‌کننده است. البته به نظر می‌رسد، امروز نیازمند چند حزب قوی هستیم؛ چرا که بدون آن نظام نمی‌تواند به خوبی کارایی داشته باشد.

موفق‌ترین مدیر رهبر معظم انقلاب است

در کل، ‌می‌توان گفت در بخش‌هایی که مدیریت دست رهبر معظم انقلاب بوده و تلاطم دولت‌ها و مسئولان اصلی وجود نداشته، موفق‌ترین عملکردها را داشتیم؛ اما امروز معضلاتی هم در حوزه‌های گوناگون، از جمله نظام بانکی، نظام تأمین اجتماعی، نظام بودجه‌ریزی، نظام دیوان‌سالاری اداری، نظام استخدامی و... داریم.

ما در اقتصاد مقاومتی هنوز به باورهای لازم و مطلوب رهبر معظم انقلاب نرسیده‌ایم. در مصرف انرژی جزء رتبه‌های بالا هستیم. موشک و پهپاد و تانک و جنگنده نظامی می‌سازیم؛ اما از ساخت خودروی بومی و استاندارد عاجزیم. اینها همه واقعیت‌های تلخ و شیرین انقلاب است که همه را باید گفت.

منبع: هفته نامه صبح صادق

ارسال نظرات