لاریجانی در مجتمع حوزوی خاتم الانبیا اراک:

حوزه های علمیه با کاوش کاربردی در مورد بانک ها نگرانی و گلایه مراجع عظام را برطرف کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به دغدغه علما و مراجع عظام تقلید بايد پژوهش جدی راستای اصلاح ساختار بانک ها انجام شود و مولفه هاي عدالت بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد .
کد خبر: ۹۱۰۹۳۲۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علي لاريجاني در بازديد از حوزه علميه خاتم الانبيا اراك در جمع طلاب با توجه به نقش توسعه گرای آیت الله دری نجف آبادی گفت: در راه که بودیم آیت الله دری در رابطه با این مجتمع و خدمات و آموزش های که برای آن درنظر گرفته شده است توضیحاتی فرمودند که البته انتظار هم از ایشان همین بوده و ایشان در هرجایی از جمله مجلس بودند نقش همواره موثری داشتند که برای بنده مسرت بخش است.

وی افزود: استان مرکزی با وجود بزرگانی چون آیت الله حائری که خود موسس حوزه بودند و حضرت امام و دیگر بزرگان نقش ایین استان در تاریخ دینی می درخشد که از این جهت باید دراستای اعلای این مجموعه های دینی تلاش و کوشش جدی انجام شود.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز جامعه از هر زمانی بیشتر به تفکر اسلامی نیاز دارد و با توجه به شرایط حاضر باید به این موضوع توجه بیشتری شود که در استان مرکزی حوزه علميه خاتم الانبيا اراك ظرفیت بسیار مناسبی ایحاد کرده است.

وی افزود: امروز مسائل مهمی که در حوزه اقتصاد، توسعه کشور،حوزه بین‌المللی وجود دارند، نیاز به کاوش‌های جدیدی در این موارد است که یک مورد آن بانک است و بايد چارچوب اسلامي و ضوابط شرعي در اين راستا اعمال شود،البته بنده نمي گويم وضعيت كنوني بانك ها خارج از چارچوب اسلامي است، اما با توجه به دغدغه علما و مراجع عظام بايد پژوهش جدی در اين راستا انجام شود و مولفه هاي عدالت بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد .

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نظریه عدالت اساس و پایه توسعه اقتصادی است و نظر اسلام ایستا و ساکن نیست بلکه یک نظر پویاست،پیشرفت احتیاج به پژوهش و کاوش دارد،در همین موضوع عدالت اینکه از نظر فقه اسلامی چه مولفه هایی دارد و یا در مسائل سیاست خارجی، سیاست داخلی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کاوش های نظری باعث پیشرفت می شود و وظیفه کاوش و پژوهش بر عهده طلاب عزیز است،مباحث فقه و اصول به افراد جامعيت مي بخشد و فعاليت در بخش هاي مختلف باعث توليد مباحث جديد مي شود و توجه به موضوعات در این بخش ها بايد تحت نظر اساتيد باشد و همین که مسائل فلسفی، تفسیری و کلامی در این حوزه وجود دارد یک ظرفیت ارزشمند است و باید شما از آن استفاده کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی در همین خصوص تصریح کرد: یکی از خصوصیات آیت‌الله جوادی که یکی از بزرگان است کار کردن در شعب مختلف بود اگر آثارشان را نگاه کنید جوشش فکری ایشان را می‌بینید که خیلی ارزشمند است، همچنین شهید مطهری هم این ویژگی مهم را داشتند که نظریات ایشان از پختگی برخوردار است و می‌بینیم که با گذشت 40 سال از شهادت ایشان آثار وی آثاری هستند که بسیاری به آنها مراجعه کرده و از آنها استفاده می‌کنند پس بنابراین در بخش‌های مختلف کار کردن باعث می‌شود که نظریه جدید تولید شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با هدایت‌هایی که آیت‌الله دری دارند و این که سال‌ها در نظام جمهوری اسلامی تلاش کردند و کمبودها و کاستی‌ها را خوب می‌شناسند در کمک فکری دادن به شما و مشاوره در مورد اینکه چگونه این سلوک علمی را داشته باشید می‌توانند نقش به سزایی داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در استان‌ها و شهرهایی که حوزه‌های علمیه فعال دارند یک تاثیر جانبی هم دارند و آن تاثیر فرهنگ مردم است، یعنی فقط این تحصیل برای خودتان نیست، حوزه‌های علمیه فعال فکری که واقعا درس‌خوان باشند، کار کنند و احساس مسئولیت داشته باشند و ان شاء الله افراد موثری برای احیای تفکر اسلامی و کمک به نظام اسلامی باشید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار