گرامیداشت عملیات والفجر 8 در بروجن

در آستانه بیستم بهمن، آئین گرامیداشت سالروز عملیات غرور آفرین والفجر 8 و روز حفاظت اطلاعات در سپاه ناحیه بروجن برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۰۹۲۶۲
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ در این مراسم یکی از رزمندگان و یادگاران 8 سال دفاع مقدس به ایراد سخن پرداخت و گوشه هایی از ابعاد مختلف این عملیات ظفرمند و غرور آفرین را تشریح کرد.

لهراسب شمس، گفت: عملیات والفجر 8 در 20 بهمن ماه 1364 شروع شد كه طولانی ترین عملیات دوران جنگ بود و تقریبا تنها عملیات مهمی بود كه توانستیم منطقه بسیار مهمی از خاك عراق را به تصرف خود در بیاوریم. یعنی در والفجر 8 ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس قطع شد و فاو به طور كامل به تصرف ایران در آمد.

این یادگار دوران دفاع مقدس افزود: اما در مورد اینكه چرا ما منطقه فاو را برای عملیات انتخاب كردیم، مهمترین مسئله اش این بود كه دشمن نسبت به این منطقه حساس نبود و غافل گیری استراتژیك داشت؛ چرا؟ چون همیشه دشمن فكر می كرد كه عبور از اروند رود برای یگان های منظم امكان پذیر نیست و ما از نقطه ای باید عبور می كردیم که رودخانه حداقل 600 متر تا 1200 متر عرض داشت و این از نظر عراقی ها منطقه وسیعی بود.

شمس در ادامه سخنان خود گفت: این کار با حساسیت و وسواس زیاد، از سوی فرماندهان دنبال می‌شد. سعی بر آن بود که دشمن به هیچ‌وجه متوجه کوچکترین حرکتی در منطقه نشود؛ چرا که این قطعه از جبهه، برای عراق اهمیت ویژه‌ای داشت.

وی افزود: نکته دیگر در شناسایی‌ها که قوای ایران باید بر آن اشراف و آگاهی کامل می‌یافتند، وجود موانع طبیعی بود، که از مهمترین آنها، می‌توان به رودخانه خروشان اروند اشاره کرد. رودخانه‌ای که با اتصال به آب‌های آزاد، شرایطی استثنایی دارد و به لحاظ عمق و عرض نیز با رودخانه‌های دیگر متفاوت است و شاید یکی از دلایل غافل‌گیری دشمن، همین بود که عراق تصور نمی‌کرد یگان‌های رزمی ایران، قادر به عبور از اروند باشند.

شمس اظهار کرد: از ماه‌ها پیش، یگان‌های مهندسی و تدارکاتی، مشغول آماده سازی منطقه و تأمین نیروها بودند، که از جمله می‌توان به احداث چند جاده در میان نخلستان‌ها و تدارک چندین اسکله اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود به برخی از اهداف عملیات اشاره کرد و گفت: پیشروی رزمندگان، زنگ خطر سقوط بصره را به صدا در آورد و عراق مجبور شد تا به هر قیمتی، از پیشروی قوای ایران بکاهد. در روزهای بعد، درگیری‌های سختی بین طرفین روی داد؛ ولی این جنگ و گریزها در کنار خور عبدالله و منطقه‌ای به نام «کارخانه نمک» به اوج خود رسید؛ اما عراق دیگر نتوانست به خطوط دفاعی سابق خود در منطقه باز گردد و به شکست خود در شهر فاو اعتراف کرد.

این رزمنده دوران د فاع مقدس با اشاره به موقعیت جغرافیایی شمال خلیج فارس و منطقه فاو، اظهار کرد:  عملیات والفجر 8 از اهداف سیاسی- نظامی ویژه ای برخوردار بود که مهم ترین آن ها عبارت بودند از: تصرف شهر فاو و تاسیسات بندری آن، تهدید بندر ام القصر، انهدام و یا تصرف سکوهای پرتاب موشک، تامین خورموسی و تردد کشتی ها به بندر امام خمینی، تسلط بر اروندرود و انسداد راه ورود عراق به خلیج فارس.

لهراسب شمس خاطر نشان کرد: حضور نظامی ایران در فاو، نشانگر بی ثباتی حکومت بغداد و ضعف و ناتوانی ارتش عراق بود. تبعات ناشی از فتح فاو به منزله تغییر در ماهیت سیاسی جنگ نیز بود، به این معنا که اتخاذ استراتژی دفاع مطلق از سوی عراق، پس از فتح خرمشهر، با این هدف بود که جنگ در روند فرسایشی، سرانجام منتهی به پذیرش صلح از سوی ایران شود؛ اما فتح فاو و ارتقای موقعیت سیاسی و نظامی ایران در شمال خلیج فارس، عملا منجر به پیدایش شرایط جدید در ادامه جنگ تحمیلی شد.

در این برنامه مسؤل حفاظت اطلاعات سپاه ناحیه بروجن نیز مطالبی را پیرامون اهمیت حفاظت اطلاعات بیان کرد و افزود: کشور عزیر ما ایران رتبه اول امنیت را در سطح دنیا دارد و این مهم میسر نشده است مگر با بیداری و هوشیاری نیروی های نظامی و مردم انقلابی.

وی در ادامه افزود: دشمن از جایی که احساس نگرانی می کند، امکاناتش را برای ضربه زدن به آنجا بسیج می کند و در حال حاضر که دشمن با تمام امکاناتش قصد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارد ما نباید چنین اجازه ای را به او بدهیم.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود گفت: همانطور که با شنیدن صدای اذان خود را جهت اقامه نماز مقید می دانیم؛ بحث حفاظت اطلاعات هم باید برای ما به یک فرهنگ تبدیل شود.

 

ارسال نظرات