عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید بازار ارز دیگر نابسامان نمی شود و دلار روند کاهشی خود را تا نرخ نیمایی طی می کند.
کد خبر: ۹۱۰۹۰۳۵
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، آینده نرخ ارز را پیش بینی کرد و گفت: ارز سیر بحرانی خود را طی کرده، دلار در هر دولتی افزایش قیمتی داشته در دولت سازندگی افزایش 4 برابری دلار را تجربه کردیم در دولت اصلاحات 2.7 برابر شده است و  آقای احمدی نژاد دولت را با دلار 904 تومان تحویل گرفت و دلار را با نرخ بیش از 3 هزار تومان تحویل داد، یعنی چیزی حدود 3.5 برابر نرخ دلار دراین دولت افزایش یافت.

چند اشتباه دولت در بازار ارز

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ دلار امر طبیعی است، ادامه داد: اگر قرار بر این بود که دلار روند طبیعی خود را طی کند باید نرخ آن به قیمت ارز نیمایی می رسید اما چند اشتباه در دولت  باعث جهش ناگهانی نرخ ارز شد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: بی توجهی دولت به چندنکته باعث ایجاد بحران ارزی شد که اخیرا به آن توجه می شود، از جمله اینکه باید اجازه داده می شد نرخ ارز متناسب با تورم افزایش پیدا کند اما این دولت و دولت های دیگر باجازه چنین کاری را ندادند که این امر اشتباه بود.

 
یورو و دلار

وی افزود:همچنین بحران ارزی را به تحریم ها گره زدند و فرصتی برای یک عده سودجو فراهم شد تا بر التهاب فضا بیافزایند، از سوی دیگر به بازگشت ارز کالاهای صادراتی بی توجهی می شد در حالی که صادرکننده مشوق صادراتی می گرفت اما ارز را وارد کشور نمی کرد، این نکته اهمیت زیادی در مدیریت بازار ارز دارد.

نابسامانی که در گذشته در حوزه ارزی وجود داشت تکرار نمی شود و فضاسازی ها بی اثر خواهد بود

لاهوتی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اعلام ارز 4 هزار و 200 تومانی از سوی جهانگیری، گفت: یکی از اشتباهات دولت این بود که به همه متقاضیان ارز جهانگیری داد این درحالی است که وظیفه دولت تامین کالاهای اساسی است و لزومی نداشت ارز ارزان برای کالاهای لوکس و زینتی تامین کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با مدیریت عرضه تقاضا آرامش در بازار ارز حکم فرما شد، بیان داشت: در مجموع نگاه به واردات کاهش و صادرات تقویت شد و تولیدکنندگان به جای اینکه کالا را تنها در بازار داخل عرضه کند به دلیل تفاوت نرخ ارز، کالا را صادر می کند.

نابسامانی ارزی تکرار نمی شود

وی تاکید کرد: مجموع این مسائل نشان می دهد که نابسامانی که در گذشته در حوزه ارزی وجود داشت تکرار نمی شود و فضاسازی ها بی اثر خواهد بود، چرا که  دلار سیر طبیعی خود را طی کرد بنابراین افزایش نرخ متوقف شده و به هیچ وجه افزایش جهشی و ناگهانی نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دلار در بازار آزاد روند کاهشی خود را ادامه می دهد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بازار ارز مدیریت شده است، نرخ دلار در بازار آزاد تا نرخ ارز نیمایی با اختلاف 50 تا 300 تومان کاهش پیدا می کند.

ارسال نظرات