خبرهای داغ:
توصیه‌هایی در رابطه با کار در فضای مجازی را جدی بگیرید:
اگر از آن دسته از افرادی هستید که حریم خصوصی خود را جدی نمی‌گیرند، در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها به محافظت بیشتر از حریم خصوصی خود کمک خواهید کرد.
کد خبر: ۹۱۰۸۷۶۹
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
راهنمای کاربردی محافظت از حریم خصوصی 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی و به نقل از وب‌سایت technewsworld؛ در صورتی که به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهید، این موارد را به منظور محافظت از آن دنبال کنید.

۱- مراقب ISPهای جاسوس باشید.

ممکن است از این موضوع آگاهی نداشته باشید، اما ISP شما از تمامی جستجوهای آنلاین شما مطلع است. هر بار که شما به صورت آنلاین موضوعی را جستجو می‌کنید، مرورگر شما آن را برای یک سرور DNS ارسال می‌کند. هرچند پیش از این که جستجو به سرور DNS ارسال شود، در ابتدا از ISP شما عبور می‌کند. به همین دلیل ISP در ابتدا می‌تواند تمامی این جستجوها را مشاهده و بررسی نماید.

البته تمامی ISPها اطلاعات شما را رصد نمی‌کنند، اما این ISPها نیز استثنا نیستند. اکثر ISPها اطلاعات مرور اینترنت شما را برای دوره‌ی زمانی چندماهه تا یکسال ثبت و نگهداری می‌کنند. اغلب ISPها متون شما را نگهداری نمی‌کنند، اما متونی که برای شما ارسال شده است را ثبت می‌کنند.

پس برای حفاظت از اطلاعات خود ISP را انتخاب کنید که داده‌های آنلاینتان را بررسی نمی‌کند.

۲- از اطلاعات ورودی خود محافظت کنید

اطلاعات ورودی بخشی است که اکثر افراد برای دستیابی به حساب‌های آنلاین خود از آن استفاده می‌کنند. این اطلاعات شامل حساب کاربری و گذرواژه تنها چیزهایی هستند که از اطلاعات و اولویت‌های افراد محافظت می‌کنند. به همین دلیل بایستی این دو را تا حد ممکن قوی انتخاب کرد.

نام کاربری انتخاب کنید که در عین سادگی و قابل حفظ بودن، به سادگی به هویت شما مرتبط نباشد. ضمنا هرگز از چیزهایی مانند کد ملی به عنوان نام کاربری استفاده نکنید.

همواره گذرواژه‌ای قوی در نظر بگیرید که برای انجام این کار دو راه وجود دارد: ۱- یادگیری چگونگی ایجاد گذرواژه‌ای قوی ۲- استفاده از نرم‌افزار مدیریت گذرواژه

۳- وایفای خود را امن کنید.

آیا تاکنون درباره‌ی حمله‌ی KRACK چیزی شنیده‌اید؟ این حمله یک حمله‌ی سایبری ابتدایی است که به وایفای شما نفوذ می‌کند. هکر با این کار می‌تواند به اطلاعاتی نظیر داده‌های مرور اینترنت، اطلاعات شخص و حتی پیام‌های متنی نیز دسترسی یابد. راه حل مقابله با این حمله نصب جدیدترین آپدیت‌های عرضه شده است که با این کار یک گذرواژه تنها یکبار قابلیت نصب داشته و از حملات KRACK جلوگیری می‌کند.

۴- وبگردی امن

مرورگرها معمولا در ابتدا به شما خواهند گفت که اطلاعات مرورگری شما را به منظور تحلیل در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه پاسخ ساده است: استفاده از کوکی‌ها. کوکی‌ها مانند ردپاهای اینترنتی بوده و در اغلب موارد فعالیت‌های آنلاین شما را ردیابی می‌کنند. این کوکی‌ها معمولا ضرری ندارند، اما تا مدتی در سرورها باقی می‌مانند و می‌توانید آن‌ها را به صورت دوره‌ای حذف کنید.

۵- جستجوی امن

خطرات موجود در موتورهای جستجو مانند خطرات مرورگرهای معروفی است که بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. اغلب شرکت‌های مرورگر موتور جستجوی خاص خود را دارند که جستجوهای شما را ردیابی می‌کنند. سپس این جستجوها با پیوند به حساب کاربری یا آدرس IP به هویت شما مرتبط می‌شوند.

به غیر از آن موتورهای جستجو اطلاعات محل و کاربری شما طی چند روز را نگهداری می‌کنند. به منظور جستجوی امن می‌توانید از موتورهای جستجوی محلی استفاده کنید.

۶- درباره‌ی فیشینگ آگاه باشید

فیشینگ از همه‌ی راه‌های کلاهبرداری ذکرشده کاربردی‌تر و خطرناک‌تر است. فیشینگ از مهندسی اجتماعی و تحلیل روانشناختی به منظور هدایت کاربران برای کلیک بر روی لینک آلوده استفاده می‌کند. این لینک آلوده می‌تواند شامل هر چیزی از جمله ویروس و تروجان باشد.

روش اول جلوگیری از به دام افتادن در فیشینگ تشخیص آن است. درباره‌ی پیام‌های افراد ناشناس آگاهی کسب کنید. در ابتدا و پیش از ورود به یک آدرس آن را خوب بررسی نمایید.

روش دوم نصب یک نوار ابزار ضد فیشینگ است. این نرم‌افزار با بررسی لینک‌های کلیک‌شده و مقایسه‌ی آن با فهرست سایت‌های آلوده از فیشینگ جلوگیری می‌کند.

۷- پیام‌های خود را رمزگذاری نمایید

همواره در نرم‌افزارهای پیام‌رسان خود از حالت رمزگذاری‌شده استفاده کنید. برنامه‌هایی مانند تلگرام، سروش و تعدادی دیگر از نرم‌افزارها دارای رمزگذاری پایانه به پایانه بوده و متن، تماس و حتی تماس‌های تصویری را پشتیبانی می‌کنند.

۸- مطالب خود را با دقت در شبکه‌های اجتماعی انتشار دهید

امروزه شبکه‌های اجتماعی به یکی از بهترین روش‌های ارتباط با جهان امروز و افراد مورد علاقه‌مان تبدیل شده‌اند. با وجود این شبکه‌ها تنها با چند کلیک می‌توان با افرادی که دوستشان داریم در ارتباط باشیم. معمولا هکرها برای سرقت هر اطلاعات مفیدی در شبکه‌های اجتماعی به گشت و گذار می‌پردازند. آن‌ها حتی می‌توانند اطلاعات حالت «تنها دوستان» شما را نیز با معرفی یک حساب دروغین به عنوان دوست به دست بیاورند. همین امر دلیل آن است که نباید هر تصویر و یا اطلاعاتی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

۹- به روز باشید

احتمالا این موضوع تا بحال چندین بار به گوشتان خورده است: به روزرسانی‌های سیستم را نادیده نگیرید. ممکن است درباره‌ی این موضوع چیزی ندانید اما به روزرسانی‌ها بسیاری از آسیب‌پذیری‌های آنلاین شما را برطرف می‌کنند. اغلب افراد نصب به روزرسانی‌ها را نادیده می‌گیرند. خوشبختانه امروزه قابلیت نصب خودکار به روزرسانی‌ها فعال شده است که اغلب نرم‌افزارها و برنامه‌ها را دارا می‌باشد، بنابراین نیازی نیست شما آن‌ها را جستجو و دانلود نمایید.

حرف آخر

حریم خصوصی بخشی از حقوق بشر بوده و حریم خصوصی آنلاین ما نیز بایستی جدی گرفته شود. نکات بالا را به منظور محافظت از این حریم فراموش نکنید.

ارسال نظرات