بیانیه تحلیلی بسیج اساتید در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی
در چهلمین سالگرد و آغاز دهۀ پنجم و تمدنی کبیر انقلاب کبیر اسلامی اساتید بسیجی کشور بیانیه‌ای صادر کردند.
کد خبر: ۹۱۰۸۳۴۱
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴

 به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، متن بیانیه تحلیلی بسیج اساتید در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی به شرح زیر است: 

 

هوالعلیم

 
فتنه اقتصادی؛ پایانی ترین صحنه آرایی تقابل دشمنان با ایرانیان

آیا دولت برای بسیج منابع و امکانات به میدان خواهد آمد؟

 

...حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ
وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ (آیه 15 سوره مبارکه احقاف)

....(انسان) زمانی که به رشد و نیرومندی خود و به چهل سالگی برسد، گوید: پروردگارا! به من الهام کن تا نعمتت را که بر من و پدر و مادرم عطا کرده ای سپاس گزارم، و کار شایسته­ای که آن را می پسندی انجام دهم و ذریه و نسل مرا برای من صالح و شایسته گردان که من به سوی تو بازگشتم و به یقین از تسلیم شدگان [به فرمان ها و احکام] توام.

 

در چهلمین سالگرد و آغاز دهۀ پنجم و تمدنی کبیر انقلاب کبیر اسلامی هستیم. لزوم شکر نعمت، یادآوری و بیان نعمات، برکات و الطاف خداوند به انسان در سن چهل سالگی، نکته لطیفی است که خداوند در آیه شریفه 15 سوره مبارک احقاف به آن اشاره کرده است؛ از همین رو می توان ضرورت دو چندان شکر نعمات و برکات و ذکر دستاوردهای حاصل از انقلاب اسلامی و الطاف بیشمار خداوند به مردم ایران در طول این سالها را در آغاز چهل ساله شدن این انقلاب مردمی و الهی، درک و نمود و آن را مورد تأملات نظری و اجتماعی قرار داد.

انقلابی که برای اولین بار در تاریخ ملت ایران، مردم را از استبداد چندهزارساله شاهنشاهی نجات داد. انقلابی که وابسته ترین و تحت سلطه ترین کشور جهان را به مستقل ترین کشور جهان تبدیل و مردمی را که هیچکاره بودند، همه کاره کرد. انقلاب اسلامی، با هدیه دادن «استقلال سیاسی» به ملت ایران، موانع و زنجیرهایی که توسط بیگانگان به دست و پای این ملت بسته شده بود را باز نمود و ظرفیّت های عظیمی که در جان مردم و بخصوص جوانان مؤمن وجود داشت را آزاد نمود و انسان جدیدی را متولد کرد؛ انسان ضعیف پیشا انقلاب به انسان مسئول و قوی پسا پهلوی در انقلاب اسلامی ظهور کرد:  «وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ» (اعراف: 157)

استقلال سیاسی، فرهنگی و علمی که انقلاب اسلامی برای ملت ایران به ارمغان آورد، اولین و مهمترین زمینه دستیابی به همه پیشرفت های 40 ساله بود؛ که اگر این استقلال نبود و تابع دشمنان و بیگانگان بودیم، آنان هیچگاه به ما اجازه چنین پیشرفت هایی نمی دادند:«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر از کفار اطاعت كنيد شما را به  عقب باز مى‏گردانند و سرانجام زيانكار خواهيد شد.» (آل عمران: 100)

انقلاب اسلامی به معنای حقیقی کلمه، «مردم» را در همه عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و دفاع مقدس به صحنه تصمیم گیری و کار وارد نمود: «هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ؛ او همان كسى است كه تو را، با يارى خود و مؤمنان، تقويت كرد.» ‏ (انفال: 62)

«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ؛ اى پيامبر، خداوند و مؤمنانى كه از تو پيروى ميكنند براى حمايت تو كافى است.» (انفال: 64)

اعتماد به نفسی که انقلاب اسلامی در روح ملت ایجاد کرد، به همراه تلاش و استقامت مردم و جوانان، موجب پیروزی در جنگ و فتنه های سیاسی و موجب پیشرفت های خیره کننده در عرصه علم و فناوری و بسیاری عرصه های دیگر شد: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقا؛ و اگر آنان بر طريقه (ايمان) استقامت ورزند ما آنها را با آب فراوان سيراب مى‏كنيم.» (جن: 16)

انقلاب اسلامی در کنار همه تحولات مادی و رفاهی که علی رغم توطئه ها و دشمنی های بی حد و حصر دشمنان، برای مردم فراهم کرد، تحول درونی انسانها را رقم زد. حتّی اگر انقلاب از هر دستاوردی تهی بود، فراهم سازی بستری برای استکمال انسان، برای اثبات کامیابی اش کافی بود. مهمترین هدف انقلاب اسلامی ارتقاء فرهنگی، رشد معنوی و تعالی انسانی بود: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ؛ ياران خدا كسانى هستند كه هرگاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را بر پا مى‏دارند.» (حج: 41)

حضور گسترده مردم و بخصوص جوانان در راهپیمایی عظیم اربعین، اعتکافهای رجبیه و رمضانیه، شب های قدر، آیین های عزاداری اهل بیت(ع)، بخصوص در ایام محرم و فاطمیه، و رویش های بی نظیری از جوانان مؤمن انقلابی که در شهدای جوان مدافع حرم، شهدای هسته­ای و شهدای جهادگر و هسته­های علمی و دانش بنیان نمود و تجلّی یافته است، این تجلیات همگی دلالت بر توفیقات فرهنگی و معنوی انقلاب اسلامی دارد و این درحالیست شیاطین غربی با انواع تجهیزات رسانه ای متنوع و متکثرشان، شبانه روز در حال فعالیت بر علیه دین و معنویت جوانان بوده و هستند: «وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلاً عَظِيماً» (نساء: 27)

انقلاب اسلامی، با تحول درونی که در نفوس ایجاد کرد و به تولد انسان جدید اسلامی و ایرانی منجر شد، انسان­هایی تربیت کرد که جمع بین تمدن و علم و تکنولوژی با تهجّد، معنویت و ایثارند؛ شهریاری ها، تهرانی مقدمها، کاظمی آشتیانی ها و احمدی روشنها مصادیق اتمّ این دستاورد بی نظیر هستند.

این همه حاصل نشده است مگر در سایه امنیت بی نظیری که انقلاب اسلامی بر سر مردم عزیز کشور گسترانده است؛ امنیتی پایدار در یکی از بحرانی ترین مناطق دنیا و با وجود توطئه های چهل ساله دشمنان؛ امنیتی که رهاورد رها شدن از بردگی و وابستگی به شیطان بزرگ و عمل به نظریه مقاومت در برابر فشارهای بی امان اوست. و این همان وعدة تجربه شدة قرآن کریم و قرآن ناطق است که فرمودند: «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً» (آل عمران: 120)

شکست هیمنه نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا در ایران و جهان و تبدیل نظام سلطانیستی و خودکامه به یک نظام مردم سالار اما خداباور، مهمترین دستاورد گفتمان انقلاب اسلامی در محیط ملّی و بین­المللی بود. انقلاب اسلامی آمریکا را از جایگاه ابرقدرتی به زیر کشید  و همین موجب شد از 22 بهمن 57 تا امروز، آمریکایی ها همه توان خود را به کار بگیرند تا شاید دوباره، ایران وابسته برایشان تکرار شود؛ اما جز دریغ و افسوس نصیبشان نگشته است.

اگر کمی عمیق­تر  به پدیدۀ بی­نظیر انقلاب اسلامی ایران نگاه کنیم، در می یابیم در واقع انقلاب اسلامی با پیروزی در 22 بهمن 57، موجودیت، هویت، کارآمدی و اقتدار تمدن غرب مدرن را به چالش کشید. زلزله ای که حضرت امام خمینی(ره)، 40 سال پیش در دنیا به راه انداخت، نه فقط منافع سیاسی و اقتصادی و هیمنه استکباری آمریکا را فروریخت، بلکه ستونهای تمدن غرب مدرن و نماد اتمّش تمدن آمریکایی را به لرزه انداخت. در حالیکه بسیاری از انقلابهای بزرگ دنیا تنها در سطح سیاسی باقی ماندند و عمیق تر نشدند. پیروزی انقلاب اسلامی در واقع، تحقق اولین مرحله از مراحل پنجگانه تحقق تمدن نوین اسلامی بود و پس از آن مرحله تشکیل نظام اسلامی نیز با تدوین قانون اساسی و تولّد جمهوری اسلامی محقق گردید.

اکنون در آغاز چهل سالگی، انقلاب جوان و رشید اسلامی، تلاش می کند با تحقق دولت اسلامی و در پی آن شکل­گیری جامعه اسلامی، یک جامعه الگو و نمونه تشکیل دهد تا در منظر همه مردم دنیا قرار گرفته و زمینه جهانی شدن و تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم گردد. تشکیل دولت و جامعه اسلامی، امید مستضعفان و عموم مردم دنیا را درخصوص امکان تحقق تمدن اسلامی در پی دارد. بن بستی که تمدن غرب مدرن فراروی زندگی مردم دنیا قرار داده است تصویری همراه با خشونت، ظلم، شهوت، بی هویتی، جنگ، تبعیض و فقر برای مردم به ارمغان آورده است و رهایی از این بن بست، امیدی بن بست شکن
می­خواهد که همانا تحقق دولت و جامعه اسلامی است. با این نگاه، علت عمق و گستردگی سطح دشمنی آمریکا و صهیونیسم جهانی با انقلاب اسلامی ایران روشن می شود. تمام همّ و غم مستکبرین عالم معطوف به این گردیده که از شکل‏گیری چنین جامعه و دولت الگویی جلوگیری کنند تا بلکه افول و فروپاشی تمدن خود را کمی به تاخیر بیندازند. پشیمان کردن مردم ایران از انقلاب و نشان دادن تصویری شکست خورده از انقلاب ایران به دنیا، در همین راستا معنا می یابد. وقتی در آغاز دهه پنجم انقلاب که می تواند نقطه عطف دیگر و سکوی پرشی باشد برای حرکت به سمت تمدن اسلامی، به جای اینکه جهشهای علمی و صنعتی خود را به نظاره نشسته و جشن بگیریم، در رسانه هایمان تصاویر صفهای طولانی دریافت گوشت و مرغ منتشر می‏شود این خود نشانه‏ای است که دشمن در نقشه باطل خود جدی است و با طراحی پیچیده عمل می کند.

دشمنی استکبار در چهل سالگی انقلاب، شکل و روش تازه ای به خود گرفته تا به زعم خود، جشن کامیابی های چهل ساله را در کام ملت تلخ کند. بی شک در این مسیر چهل ساله، هم کارآمدی و کامیابی بوده و هم شکست و ناکارآمدی. هم چالشهایی نظیر ناکارآمدی های برخی دولت های ادوار داشته ایم و هم موفقیتهای بزرگی در معنویت، سازندگی، عدالت گستری و علم و صنعت. اما دشمنان سعی دارند با تصویرسازی غلط و برجسته سازی نقاط ضعف و سیاه نمایی، اینگونه القاء کنند که جمهوری اسلامی، نظامی ناکارآمد و شکست خورده است که به بن بست رسیده و مشکلات کنونی کشور هیچ راه حلی ندارد تا با نا امید کردن مردم راه را برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل هموار کنند.

اما علی رغم این انگاره سازی رسانه ای، باید گفت انقلاب اسلامی همچنان زنده و پیش است و تمامی مشکلات و مسائل کشور، راه حلهای درون زا دارند و اگر، وضعیت کنونی، به شکلی واقع بینانه و علمی تبیین گردد و چنانچه قوتها و ضعفها به درستی تحلیل و تبیین شود، مشخص می شود در آغاز دهه پنجم انقلاب می توان با طراحی و به کارگیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک جهش بزرگ در مسیر پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی در جهت رسیدن به جامعه الگو و تمدن نوین اسلامی برداشت و به فتح قله های بلندتر و صعب العبورتر نیز دست یافت.

اساتید، دانش پژوهان و محققان دانشگاه، بر خود لازم می دانند جهت دستیابی به این تصویر واقع بینانه و دقیق، ضمن ارائه تحلیلی از نقشه های دشمن و تلاشهای رسانه ای داخلی و خارجی برای تصویرسازی غلط از انقلاب اسلامی و القاء ناکارآمدی جمهوری اسلامی در آغاز چهل سالگی انقلاب، به تبیین و تحلیل کیفی و کمی دستاوردها و پیشرفتهای بی نظیر چهل ساله انقلاب اسلامی، علی رغم همه دشنی ها و توطئه های دشمنان خارجی و ناکارآمدی های جریانات نفوذی و غربگرای داخلی، بپردازند:

الف) فتنه اقتصادی؛ طراحی دشمن برای تلخ کردن جشن چهل سالگی به کام مردم

تحليل و بررسي مواضع و سخنان رهبر انقلاب پيرامون طراحيهاي جديد دشمن عليه انقلاب اسلامي، اعتراضات نسبت به ناکارآمديهاي اقتصادي دولت، چهل سالگي انقلاب، جنگ رواني و تصويرسازي غلط رسانه هاي آمريکايي از جمهوري اسلامي ايران و مباحث پيرامون نقاط ضعف و قوت جمهوري اسلامي، ما را به يک تحليل جامع و عميق از وضعيت کنوني و طراحيهاي آينده دشمن مي رساند.

دشمن در آغاز چهل سالگي انقلاب اسلامي قصد دارد با عصباني کردن مردم از ناکارآمديهاي واقعي و القائي، جشن چهل سالگي را به کام ملت تلخ کند.. معلوم است که در آغاز فتنه جديدي قرار گرفته ايم؛ بايد بدانيم، فتنه97 و 98، فتنه اقتصادي است. فتنه اي که در آن دشمن به دنبال القاء بن بست در کشور و القاء نااميدي نسبت به آينده و ايجاد سوال «چه خواهد شد» درباره آينده کشور در ذهن مردم است. در اين مسير، راهبرد اصلي رسانه اي دشمن، تصويرسازي غلط از وضعيت جمهوري اسلامي است. به گونه اي که نقاط ضعف را برجسته، مشکلات را لاينحل جلوه داده و نقاط قوت را هم به نقطه تصویر سازی می نماید. در فضاي رسانه اي، بزک دوران پهلوي يکي از تاکتيکهاي راهبرد تصويرسازي غلط است؛ دشمن در صدد است با القاي رسانه اي مردم را از اينکه انقلاب کردند، پشيمان کند.

مهمتر از تاکتيکهاي رسانه اي امّا مشکلات عيني است که به خصوص به دليل ناکارآمدي دولت فعلي، در معيشت و متن زندگي مردم لمس مي شود. تنگ شدن معيشت مردم، مهمترين بستر باورپذيرشدن تصويرسازيهاي غلط از کارنامه انقلاب اسلامي و ناکارآمد نشان دادن آن است. در کنار اين سختي معيشت، اخبار تلخ، حقوقهاي نجومي، زندگيهاي اشرافي و برخي مواضع نادرست دولتمردان موجب عصبانيت توده هاي مردم مي شود. در فضاي عصبانيت امّا، دشمن به راحتي مي تواند نفوذ کرده، موج سواري کرده و اعتراض به حق اقتصادي را به شورش عليه کليت نظام تبديلکرده یا جلوه دهد. فتنه اقتصادي، در آغاز چهل سالگي انقلاب اسلامي، به دنبال اين است که به مردم القاء کند اين حکومت، ناکارآمد بوده و با کمک مشکلات معيشتي حاصل از ناکارآمدي دولت، مردم را به خيابانها بکشاند تا اين بار، توده هاي مستضعف، جمهوري اسلامي و نظام اسلامی را مجبور به تغيير رفتار در نظامات بين المللي کنند. تغيير رفتاري که منجر به تسليم شدن در برابر آمريکا، خروج ايران از محدوده استراتژيک خود در منطقه و خلع سلاح کشور خواهد شد.. از این رو علت تاکيدات چندين ساله رهبر حکیم انقلاب بر اقتصاد و نیز اقتصاد مقاومتي، روشن مي شود. از این رو باید گفت فتنه اقتصادی پایانی ترین دلبستگی غرب برای صحنه آرایی تقابل با انقلاب کبیر ایران است؛ زیرا دشمن تمامی راه­هایی ضد ایرانی را آزموده است؛ در اینجاست که باید دید آیا کارگزاران و دولت به میدان خواهند آمد؟

با این وصف، تبیین واقع بینانه و دقیق از کارآمدی انقلاب اسلامی همراه با ارائه تحلیل کیفی و آماری از دستاوردهای انقلاب و همچنین علت یابی صحیح مشکلات، ضعفها و ناکارآمدی ها، جهت بازنمایی تصویر واقعی از انقلاب امری ضروری و جهادی مقدس خواهد بود. در ادامه تلاش کرده ایم به این مهم، بپردازیم.

ب) تحلیل  و تبیین کیفی کامیابی های انقلاب چهل ساله

1- واقعیت آن است که «ضعف‌ها» و «نقص‌ها» و «لغزش‌ها» چه  ناکارآمدی­های چند سالۀ اخیر و هر ضعفی که طی 40 سال گذشته بروز کرده، به عملکرد برخی از «کارگزاران» و «مدیران» بازمی‌گردد، نه اصل «انقلاب» و «نظام» و شایسته است میان این دو، «تمایز» نهاده و بر هر دو، «حکم واحد» نرانیم. بر این اساس، مطالعه‌ی تجربه‌ی عینی انقلاب در طول چهار دهۀ گذشته نشان می‌دهد که در سایۀ فضایی که انقلاب برای شکوفایی و رشد فراهم کرد، هرجا که نیروهای انقلابی کارآمد در قدرت استقرار داشتند، کارها و مأموریت­ها، به‌صورت مطلوب پیش رفته و فتوحات و دستاوردهای بسیار حاصل شده است، اما در آنجا که عنان و زمام کار، در دست نیروهای غیرانقلابی و ناکارآمد که طمع قدرت‌طلبی و ثروت‌اندوزی دارند، بوده است، دچار مشکل و چالش شده‌ایم. پس هرچه که هست، به «کارگزارن» و «مدیران» بازمی‌گردد و این، آنها هستند که از «ظرفیّت انقلاب»، در راستای اعتلا و رونق و پیشروی، استفاده کردند یا نکردند. از این‌رو، باید گریبان آن دسته از مسئولان را که با «کج‌اندیشی­ها» و «کج‌روی­ها»ی خویش، بدبینی ایجاد کرد و در مردم، نارضایتی و ناخرسندی به‌وجود آوردند را گرفت و به آنها اعتراض کرد. متهم، اینانند نه انقلاب که یک «فرصت و بستر تاریخی بی‌نظیر» در اختیار ما قرار داد و مسیر رشد و پیشرفت را برای ما، هموار و ممکن کرد.

رهبر انقلاب در کنار و هم سخن با تودۀ مردم بارها تصریح کردند که هم «مشکلات» کشور مشخص هستند و هم «نسخه‌ی علاج» آنها. حال پرسش این است که با وجود این شفافیّت، چرا «اقدام» نمی‌شود؟! پاسخ روشن است: چون برخی رویکردها و فکرها کفایت و راهگشایی لازم را ندارند و بی‌تحرّک و منفعل هستند، یا این‌که به نسخه‌ها و راهکارهای دیگر تمایل دارند و از افکار و اندیشه‌های ایشان استقبال نمی‌کنند.

 

2- علی رغم همۀ تلاش­های خصمانه دشمن و ضعفها و ناکارآمدی های بخشی از کارگزاران، می توان با قدرت ادعا کرد حرکت کلّي و برآيندي انقلاب، همچنان رو به تکامل و اعتلاء است. انقلاب، نه تمام شده است، و نه منحرف، بلکه در مسيري قرار دارد که خواست و عزم امام خميني(ره) به آن تعلّق گرفته بود. انقلاب در شرايطي به چهل سالگي رسيده که شعارهاي اصلي آن همچنان با نشاط و طراوت جريان دارد. سير تکاملي انقلاب، اُفت و خيز و فراز و نشيب داشته، اما نه متوقف گرديده و نه معکوس شده است. دستهاي شيطاني فراواني از درون و بيرون در ميان بودند که مي خواستند انقلاب اسلامي را از راه رفته بازگردانند و يا به قعردرّه بيفکنند، اما هر چه کوشيدند و از هر روزنه اي نفوذ کردند، ناکام ماندند.

3- رهبري پيامبرگونه و مبتني بر تأييدات غيبي و الهي، انقلاب اسلامي را از خطر بالفعل اضمحلال و انحطاط نجات داد و پابرجا و مستقر نگاه داشت. ولايت فقيه دین پایه و مردم سالار به مثابه هستۀ مرکزي انقلاب اسلامي، انقلاب را از گردنه هاي تاريخي دشوار و مُهلک، رهانيده و حافظ اصلي و عمده ي موجوديّت و اصالت آن بوده است. نهضت هاي اسلامي مشابه، به دليل اين که از چنين عنصر سرنوشت سازي برخوردار نبودند، يا هرگز به انقلاب تبديل نشدند، و يا اين که اگر موفق به تحقق انقلاب شدند، نتوانستند از آن صيانت کنند. سرّ بقا و ماندگاري انقلاب اسلامي، بيش از هر چيز و در درجه نخست، تکيه آن بر نهاد قدسي و مقتدر «ولايت فقيه» است و اينک در پايان دهه چهارم حيات انقلاب، اين سرّ بر همگان مکشوف و عيان گشته است.

4- انقلاب اسلامي، همچنان از بدنه ي اجتماعي برخوردار است و مي تواند توده هاي مردم را در راستاي غايات خويش بسيج کند. اين که يک انقلاب در پايان دهه چهارم حيات خويش، همچنان قادر به بسيج اجتماعي باشد، نشان مي دهد که ميان انقلاب و مردم در طول دهه هاي سپري شده، فاصله نيفتاده و مردم نسبت به انقلاب، احساس بيگانگي ندارند. انتقاد و اعتراض مردم نسبت به برخي کارگزاران و سياست هايشان، واقعيّتي روشن و غيرقابل انکار است، اما اين امر به معني مخالفت آنها با انقلاب نيست؛ چرا که کارگزاران و سياست هايشان را نبايد برابر با اصل انقلاب قلمداد کرد تا چنين استنباطي از برخي مواجهه ها و تقابل هاي مردم با آنها، روا باشد. اذعان به حقانيّت انقلاب و هواداري عميق و اجتماعی از آن يک واقعيّت است، از سویی ناخشنودي و نقادي نسبت به پاره اي عملکردها و سياست­هاي مسئولان و مديران، واقعيّتي ديگر. از اين رو، نه دفاع مردم از انقلاب به معني حمايت آنها از همه کارگزاران است، و نه مخالفت آنها با برخي کارگزاران به معني اعراضشان از انقلاب.

 

5-اصل ماندن انقلاب، آن هم با وجود حجم فراوان و متراکم مُعارضه جويي هاي دشمنان، نشانه کارآمدي و توانمندي آن است. اگر انقلاب، عاجز و سُست مايه بود و کاري از عهده اش ساخته نبود، بايد در همان سالهاي آغازين حيات خويش، به زانو درميآمد و فرومي پاشيد، در حالي که انقلاب، نه تنها درمانده و ناتوان و ضعيف نشده، بلکه در اثر پُرکاري و مجاهدت نيروهاي انقلابي، بسيار بر اقتدار و هيبت آن افزوده شده و اينک بر اساس داشته ها و اندوخته هاي دروني و خودساخته اش، تمام قد و باشکوه ايستاده و از خود دفاع ميکند و به هيچ ذلّت و حقارتي تن در نمي دهد. البته در مقابل، دشمن مي کوشد تا با اشاره به پاره اي کاستيها و خلأها و همچنين تصويرسازي­هاي دروغين و منفي از نتايج و ثمرات انقلاب، مردم را از انقلاب، مأيوس و سرخورده سازد و آنها را به حاشيه سوق دهد. برخلاف اين ادعاهاي غيرواقعي و مغرضانه، انقلاب در مقام عمل و در عرصه هاي عيني متعدّد، ثابت کرده است که ارزشها و آرمانهايش، هرگز خيالي و موهوم نيستند، بلکه اگر به کار گرفته شوند، از همه  ي ايدئولوژيهاي سکولار غربي، کارآمدتر و مؤثرتر خواهند بود.

6- نکته مهم دیگری که در تحلیل کارآمدی انقلاب اسلامی باید در نظر گرفته شود این است که در برابر تاريخ، 40 سال دوره کوتاهي تلقي مي شود و دوره چهل ساله، گام اول تمدن سازي و آغاز راه است ولي همين آغاز و گام اول محک خوبي است که آينده روشن را نويد مي دهد. مقايسه فرصت محدود چهل ساله انقلاب اسلامي براي پياده سازي آرمان هاي خود با فرصت هاي چند صد ساله تمدن غربي براي اين کار همه چيز را براي اهل خرد روشن مي کند.

انقلاب اسلامي به جهت درستي و استحکام آرمان مبتني بر فطرت، در فرصتی محدود با وجود توطئه ها و دسيسه هايي که بر سرش مي باريد، به درخشان ترين پيروزي ها و چشمگيرترين پيشرفت ها و دستاوردها دست يافت و ملت خود را از قعر جدول جهاني به ترازهای قابل قبول رساند، ولي قدرتهاي غربي با ده برابر فرصت زماني در حالي که براي پيگيري اهداف خود هيچ مزاحم خارجي نداشتند، بدون قرار داشتن در معرض هجمه ها و کارشکني هاي ديگران، آزادانه آرمان­هاي خود را پياده کردند؛ این حقيقت که انقلاب خود را به طور روشن نمايان کرده است، به خوبي نشان مي دهد که اگر اخلاص خودمان را حفظ کنيم و اتکاي خود به تکيه­گاهي که ما را به اينجا رساند، استمرار بخشيده و به اصولي که اين پيروزي ها را برايمان رقم زد، پايبند بمانيم، انشاءالله با زيرساخت هاي ايجاد شده در چهل ساله اخير پرش و جهش تصاعدي در دهه هاي آينده را پيش رو خواهيم داشت و تجربه چهل ساله جاری بدون شک آينده­اي شورانگيز و تمدني با شکوه را نويد مي دهد. روزي که مانند فروپاشي شرق، فروپاشي سلطه غرب را شاهد باشيم که انشاءالله آن روز دير نيست.

ج) تحلیل و تبیین ویژگی مهم انسان سازی و دستاوردهای معنوی و فرهنگی انقلاب اسلامی

در تبیین کارآمدی انقلاب اسلامی، نکته ای که عموما از آن غفلت می شود، توجه به بعد انسان سازی و اعتلای معنوی و فرهنگی ایجاد شده پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است. عمدتا در بیان کارآمدی ها، به مظاهر تمدنی و آمارهای سخت افزارانه حکومت داری توجه می شود، غافل از آنکه تحولی که انقلاب اسلامی در درون مردم و هویت ملت ایران ایجاد کرد، فتح الفتوح بی نظیر حضرت روح الله است. اعتلای معنوی و انسان سازی انقلاب اسلامی محدود به مرزهای جغرافیایی و حتی مرزهای دینی و مذهبی هم نمانده است.

از سویی دیگر تباهی­های بی‌شمار از وضع اجتماعی و فرهنگی دورۀ پهلوی، آنچنان که باید، به نسل جوان و نوجوان، منتقل نشده است. در دورۀ پهلوی، رهاسازی فساد، فحشاء و بی‌بندوباری، سیاستی رسمی بود؛ گو اینکه حکومت پهلوی، نه‌فقط مسئولیّتی در برابر هدایت معنوی مردم برعهده نگرفته بود، بلکه سیاست‌های دین‌ستیزانه‌اش، موجبات رقیق‌شدن دین‌داری را فراهم کرد.

در دورۀ پهلوی، ساختارها و نهادهای اجتماعی، نه مطابق فرهنگ دینی بود، و نه در پی آرمان دینی‌شدن. جامعه ساختاهاری رسمی آن، دین‌زدوده و سکولار بودند. دین، امری حاشیه­ای، فرعی و دور از صحنه نگاه داشته شده بود. می‌توان به‌روشنی حدس زد که چنانچه حکومت پهلوی ادامه می‌یافت، اکنون ایران به‌طور‌کامل، در هاضمۀ تمدّن و فرهنگ غربی، مستحیل و منهدم شده و چراغ دین‌داری حقیقی و راستین در زندگی مردم، رو به خاموشی بود. تجدُّد غربی و غرب‌زدگی، در حال بلعیدن بقایای سبک زندگی دینی مردم بود.

با وقوع انقلاب اسلامی اما، تاریخ جدیدی آغاز شد که به‌طورکامل، بیرون از افق تاریخی تجدُّد غربی قرار دارد. انقلاب ما، ذیل تاریخ غرب قرار نداشت. انقلاب، یک تصمیم جمعی برای عبور از غرب‌زدگی بود. اساس و اصل انقلاب، امری فرهنگی بود، نه یک امر سیاسی یا اقتصادی محض. انقلاب، تغییر سیاسی یا اقتصادی محض نبود، بلکه ریشه در مکتب اسلام و فرهنگ دینی مردمان این سرزمین داشت. ازاین‌جهت، انقلاب اسلامی، یک انقلاب اجتماعی ریشه‌دار و عمیق بود که هدف‌هایش، تنها با جابجایی حاکمان، محقّق نمی‌شد و محتاج بازاندیشی ساختارشکنانه در تمام ساختارهای اجتماعی بود. در اثر انقلاب، اسلام اجتماعی و سیاسی، جایگزین اسلام شخصی و سکولار شد. امروز بسیارند کسانی از متفکّران و نخبگان فکری، که در پی طرّاحی و ایجاد نسخه‌ها و نگاه‌های اسلامی در زمینه‌های مختلف اجتماعی هستند.

عالی‌ترین و بالاترین نتیجۀ و ثمرۀ انقلاب، تربیت‌شدن انسان‌هایی بود که توانستند به درجات و مراتب معنوی دست یابند و الهی شوند. انقلاب، به‌دنبال چنین هدفی بود و این هدف، از همان آغاز انقلاب، تحقّق یافت. انقلاب، مدرسۀ انسان‌سازی بود و چونان بستری مساعد و حاصل‌خیز، افراد زیادی را به کمالات و فضائل متعالی سوق داد.

انسان ساختۀ انقلاب اسلامی، یک حقیقت تاریخی عیان و آشکار است؛ چون انقلاب، خودش در ابتدا، در درون نیروهای انقلابی به‌وقع پیوست و آن انقلاب بیرونی و سیاسی، حاصل همین تحوّل باطنی و انفسی بود. در اثر این تحوّل نفسانی و معنوی در درون نیروهای انقلابی، تاریخ جدیدی پدید آمد و انسان‌های متفاوتی رشد یافتند که شاید جز در مقطعی از تاریخ صدر اسلام، نتوان نظیر و نمونه‌ای برای آنها یافت.

در طول چهل سال گذشته به جرأت می توان گفت انقلاب از نظر فرهنگی، متوقف نمانده و درجا نزده است، چه رسد به این‌که ادّعا شود انقلاب، دچار عقب ماندگی فرهنگی شده است. انقلاب با وجود حجم انبوه توطئه‌ها و سنگ‌اندازی ها و هجمه‌های فرهنگی، هم از هویّت اصیل فرهنگی خویش دفاع کرد، و هم ارزش‌های خود را در نسل‌های بعدی، بازتولید کرد. انقلاب، استمرار و تدام یافته است؛ چون ارزش‌های اسلامی و انقلابی، همچنان از بدنۀ اجتماعی جدی و قوی برخوردارند و بخش بزرگ و مؤثّری از جوانان، دلبسته و شیفتۀ این ارزش‌ها هستند.

انقلاب اسلامی، یک جهش اجتماعی و فرهنگی بزرگ در جامعۀ ما پدید آورد و چنان نقطۀ عطف، ما را به جامعه‌ای تازه‌ای وارد کرد. در جامعه‌ای که دین، افیون انگاشته می‌شد و برداشت‌ها و تفسیرهای دینی، تخطئه و ملامت می‌گردید، و بسیاری، دلباخته و فریفتۀ تجدُّد غربی بودند، انقلاب توانست ورق را برگرداند و دین را در مناسبات اجتماعی، صدرنشین و تعیین‌کننده نماید. امروز وضع به‌گونه‌ای تغییر یافته که اغلب استدلال‌ها و ارجاعات و احتجاج‌ها، معطوف به دین و برخاسته از این است. این وضع فکری و اجتماعی نشان می‌دهد که بر اعتبار و ارزش دین، افزوده شده است.

هر انسان منصف و بی‌غرضی که وضع فرهنگی کنونی را با وضع فرهنگی دورۀ پیشاانقلاب مقایسه کند، به‌وضوح مشاهده می‌کند که انقلاب، سنگرهای فرهنگی مهمی را فتح کرده و در ساحات و شئون فرهنگی مختلف، پیشرفت‌های چشمگیر داشته است. برخی عیب‌جویان و خُرده‌گیران، به پاره‌ای واقعیّت‌های فرهنگی نامطلوب و غیردینی اشاره می‌کنند و به‌واسطۀ اغراق و مبالغه، نتیجه می‌گیرند که انقلاب، دچار شکست و بن‌بست فرهنگی شده و نتوانسته به آرمان‌ها و مقاصد معنوی‌اش دست یابد. حال‌آن‌که ریزش‌ها و جراحت‌ها و زخم‌های فرهنگی، بخشی از واقعیّت‌ هستند، نه همۀ واقعیّت. بخش بزرگ‌تر و برجسته‌تر واقعیّت این است که انقلاب، فرهنگ عمومی را به شاخص‌ها و معیارهای دینی، نزدیک کرد و عقاید و اخلاق دینی را ارتقاء بخشید. چنانچه مردم ما به فرهنگ اسلامی و انقلابی بارو نداشتند، تاکنون در طول چهاردهۀ گذشته، ده‌ها بار انقلاب از دست رفته بود. آنچه مایۀ و رکن مقاومت ما در برابر دشمنان کینه‌توز و زیاده‎خواه بوده، همین وفاداری و ایمان راسخ به ارزش‌های اسلامی و انقلابی بوده است. آری، مردم به بخش‌هایی از مدیران و ساختارها و سیاست‌ها و اقدامات، اعتراض دارند، امّا میان این امر و تعهد مؤمنانه به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، تمایز قائل می‌شوند و به‌هیچ‌رو و در هیچ شرایطی، از باورها و معتقدات خویش، دست نمی‌کشند.

از اواخر دهۀ شصت به این‌سو، دشمن همواره در پی زدودن ارزش‌های اسلامی و انقلابی بوده و کوشیده تا مردم از انقلاب، جدا سازد. در این مسیر، او از همۀ روش‌ها و سازوکارها بهره گرفته و هیچ راه‌نرفته و منطق تجربه‌نشده‌ای باقی نمانده است. بااین‌حال، انقلاب همچنان ایستاده و بر بدنۀ اجتماعی مؤمن و وفادر خویش، تکیه زده است. دشمن قصد جدّی داشت که نسل جوان را از انقلاب، گریزان کند و به‌سوی خود سوق دهد، امّا اتّفاقی که در عرصۀ فرهنگ رخ داد، خلاف این برنامه‌ریزی شیطانی است. امروز جوانان دهۀ هفتادی، با همان شور و هیجان انقلابی جوانان دهۀ شصت، در صحنه هستند و ایفای نقش می‌کنند و از بذل جان شیرین خویش، دریغ نمی‌کنند. مطابق محاسبات دشمن، نباید چنین می‌شد، امّا چنین شد و البتّه، فتوحات و توفیقات فرهنگی بزرگ‌تر، در راه است. گو اینکه استقلال، عزت و اعتماد به نفس ملّی، و نیز ارتقای جایگاه ایران و ملّت ایران در منطقه و جهان هم شاهدی دیگر بر این پیشرفت می­باشد.

د) تحلیل و تبیین آماری و کمّی از برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون

در پایان گوشه ای کوچک از هزاران دستاورد و پیشرفت حاصل از انقلاب اسلامی چهل ساله، در عرصه های گوناگون را بر اساس گزارشهای رسمی نهادهای داخلی و بین الملی مرور می کنیم تا فراتر از القائات و تصویرسازی های رسانه ای دشمن و فراتر از مشکلات و ناکارآمدی های به وجود آمده در برخی دولت­های ادوار و نیز دولت محترم کنونی، بتوان واقع بینانه، آنچه طی 40 سال گذشته بر مردم و کشور عزیزمان گذشته است را مشاهده و توصیف کرد.

1-  آزادی نشر

افزايش تعداد عناوين کتاب منتشر شده در سال، از 1500 عنوان سال 57 به 107 هزار عنوان در سال 96 نشان از اين است که جمهوري اسلامي حوزه فرهنگ ملي را بر مبناي سانسور، اداره نميکند. افزایش تعداد روزنامه ها از چهار عنوان روزنامه دولتی به بیش از 100 عنوان روزنامه.

سرانه فضاي عبادي اقليت هاي مذهبي در ايران دو برابر سرانه مسلمانان ايران است(250 کليسا، 16 کنيسه و 78 عبادتگاه زرتشتيان در ايران موجود است که هزينه بازسازي و تعمير آنها با دولت است) از سویی دیگر براساس واقعیات موجود، ايران دومين کشور جهان از نظر پذيرش پناهنده محسوب ميشود.

2-  استقلال و اقتدار بین المللی

الف) به روایت درباریان و آمریکایی ها

ملکه پهلوی در خاطرات خود می نویسد: «یک روز محمد رضا که خیلی ناراحت بود به من گفت: مادر جان! مرده شور این سلطنت را ببرد که من شاه و فرمانده کل قوا هستم ولی بدون اطلاع من هواپیماهای ما را برده اند ویتنام؛ آمریکایی ها که از قدیم در ایران نیروی نظامی داشتند هر وقت احتیاج پیدا می کردند از پایگاههای ایران و امکانات ایران با صلاح دید خود استفاده می کردند .... حالا بماند که چقدر سوخت مجانی می زدند و اصلا کل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی هایشان را از ایران می بردند» تاج الملوک پهلوی، خاطرات تاج الملوک، ص 387

همچنین اسدالله علم در یادداشتهایش می نویسد: «شاه گفت با وجود اینکه سازنده کتبا تایید کرده است که قیمت هر هوایما 6.5 میلیون دلار است چطور آن را به 18 میلیون دلار افزایش دهند .....در پاسخ گفتم همان کاری که در مورد ناوشکنهای اسپروانس کردند: شش فروند این کشتی ها 280 میلیون دلار برآورد شده بود اما ما مجبور شدیم 600 میلیون دلار بپردازیم گفتم: به نظر می رسد که پنتاگون در بالاکشیدن مابقی ناچیز درآمد نفتی ما وقت را تلف نمی کند» اسدالله علم، گفتگوهای من با شاه، ج 2، ص 811

ژنرال ویلیامسون رئیس هیئت مستشاران نظامی آمریکا در ایران در پایان ماموریت دو ساله خود می گوید:«این دو سال (1971 تا 1973) به نظرم دویست سال طول کشید که در این مدت در مورد 700 قرارداد به ارزش تقریبی 4 میلیارد دلار مذاکره کردم .. ایران مرکز معامله خوبی بود این کشور بوفه بازرگانان نام گرفته بود. این بوفه بسیار بسیار خوب بود و منافع تجاری در آن فوق العاده بود» جیمز بیل، ترجمه فرونده برلیان، تهران، نشر فاخته، 1371، ص327؛ همچنین مایکل لدین نیز می نویسد: «در برابر هر یک دلاری که ایالات متحده برای خرید نفت ایران خرج می کرد ایرانی ها دو دلار برای خرید تجهیزات نظامی و سایر کالاها به ایالات متحده برمی گرداندند.» مایکل لدین و ویلیام لوئیس، کارتر و سقوط شاه: روایت دست اول، ترجمه ناصر ایرانی، تهران، امیرکبیر، سوم، 1363، ص30

ب) گزارش نهادهای بین المللی

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی آمریکن اینترست در مورد 8 قدرت برتر دنیا در سال 2017، جمهوری اسلامی ایران هفتمین قدرت برتر دنیاست.

مطابق آمار سازمانهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران توانست وابستگی اقتصاد خود به نفت را به طور چشمگیری کاهش دهد؛ به نحوی که سهم 93 درصدی فروش نفت خام از صادرات کشور در سال 55،به حدود 63 درصد در سال 1395 رسیده است.

 

3-  مردم سالاری و مشارکت عمومی

علم در خاطراتش مي نويسد: «عرض کردم: مردم بايد به حساب و به بازي گرفته شوند و براي آنها سرگرمي و وسيلة بازي درست کرد. نميدانم چطور شد که به عرضِ من، طورِ ديگر توجّه کردند. فرمودند: تربيتِ بدني، وسائل ندارد؛ نه زمينِ بازي داريم، نه بودجة کافي هست، نه مربّي داريم. من عرض کردم: منظورم اين نبود، منظورم اين است که مردم بايد در سياست، بازي کنند و خود را در آن، شريک بدانند. يکدفعه به عرضِ من توجّه کردند. عرض کردم: چه دليل دارد که دولت برسرکار باشد، همة عواملِ انتخاباتي را در دست بگيرد و مثلاً در انتخاباتِ شهرداري و انجمنهاي ولايتيوايالتي، مداخله بکند؟! بگذاريد مردم حس بکنند که انتخابات، آزاد است. انجمنهاي شهر و ايالتيوولايتي، چه تأثيري در سياستِ کشور دارد که دولت ميخواهد در دست داشته باشد؟! بگذاريد آزادانه، سروکله هم بزنند و اگر انتخاباتِ مجلس، حالاها بايد يک حدودي داشته باشد، چرا بايد در انتخاباتِ شهرداري چنين باشد؟! چرا بايد مردم در مسائلِ زندگانيِ روزمرهشان حرف نزنند؟! اينکه به جايي صدمه نميزند. فرمودند: چطور صدمه نميزند؟! مثلاً مزخرفاتِ عجيبي در موردِ گراني ميگويند، که اينطور نيست. عرض کردم: اولاً متأسّفانه اينطور است، ثانياً بر فرض، چرت وپرتي ميگويند، چه ضرري دارد يک دريچة اطميناني باز ميشود. فرمودند: به همين مناسبت هم، من گفتهام حزبِ اقليّت باشد. عرض کردم: فرمودهايد، ولي شيرِ بييال و دُم و اِشکم است. اقليّتي که نتواند حرف بزند چه معني دارد؟! فرمودند: آخر اينهمه کارهاي بزرگ را مردم چطور توجّه ندارند؟! عرض کردم: تبليغات هم غلط است، يک مقداري را درست نمي گويند، يک مقداري را هم که ميگويند، آنقدر مبالغه ميکنند و آنقدر تملّق نسبت به اعليحضرتِ همايوني ميگويند که مردم را بيزار ميکنند.»(اسدالله عَلَم؛ يادداشتها؛ ج 2، ص 228-229).

«مردم در انتخابات، يا شرکت نميکردند، يا تعدادِ شرکت کنندگان، فوق العاده ناچيز بود. اگرچه انتخابات برگزار ميشد، اما کساني به مجلس ميرفتند که از سوي نخستوزير، به اطلاعِ محمدرضا ميرسيد و محمدرضا، اساميِ عدّه اي را تأييد ميکرد. اين اسامي را ساواک تهيه ميکرد. تلاشِ ساواک بر اين بود که در شهرها و شهرستانها بگردد و افرادي را پيدا کند که ضمنِ وفاداري به نظامِ حکومتي، پسنديدگيِ محلّي هم داشته باشند.»(فريده ديبا؛ دخترم فرح؛ ترجمة الهه رييس فيروز، ص 137).

4-  شاخص توسعه انسانی

گزارش نهادهای بین المللی:

ايران طي 4 دهه گذشته بعد از چین، رتبه دوم بالاترين رشد را در شاخص توسعة انساني در بین کل کشورهای جهان داشته است؛ بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل سال 2018، رتبة جهاني جمهوري اسلامي ايران هم در اين 4 دهه، بيش از 60 رده صعود داشته و از جايگاه 120 در سال 1980، به جايگاه 60 در سال 2017 ارتقاء يافته است.

5-  عدالت

الف) گزارش نهادهای داخلی:

در دوران رژيم گذشته به دليل در دسترس نبودن امکانات تعليم و تربيت،  فرصت تحصيل براي همگان فراهم نبود و بيش از 40 درصد کودکان واجب التعليم به مدرسه راه نمييافتند ولي در حال حاضر به دليل گسترش امکانات در اقصي نقاط کشور، تقریبا 100 درصد کودکان واجب التعلیم (بیش از 98 درصد) به مدرسه می روند و فرصت تحصيل براي همه فراهم است.

توجه به مناطق محروم در امر آموزش به گونه ای است که تا سال 1395، با وجود اینکه تعداد دانش آموزان مناطق روستایی، حدود 16 درصد کل دانش آموزان بوده اند، اما بیش از 40 درصد مدارس و 20 درصد معلمان در این مناطق مستقر هستند.

مطابق گزارش وزارت نیرو آمار تعداد روستاهای برق دار پیش از انقلاب، 4 درصد کل تعداد روستاهای آن زمان بوده و اکنون تقریبا 100 درصد روستاهای بالای 10 خانوار هم دارای برق هستند.

درابتداي پيروزي انقلاب اسلامي فقط 312 روستا تحت پوشش شبکه مخابراتي بودند ولي تا سال 94 بیش از 90 درصد روستاهاي کشور تحت پوشش شبکه مخابراتي قراردارند.

در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي پوشش برنامه هاي صداوسيما حداکثر 30 درصد و منحصر به نقاط شهري بود ولي درحال حاضر تمام شهرها و بيش از 98 درصد روستاها تحت پوشش کامل برنامه هاي صدا و سيما قرار دارند.

100 درصد شهرنشینان و بیش از 90 درصد روستائیان به شبکه های رادیو و تلویزیونی دیجیتال دسترسی دارند.

قبل از انقلاب کمتر از 3 درصد مراکز آموزش عالي کشور در استان هاي قوميتي قرار داشتند اما اکنون اين عدد به بيش از 31 درصد رسيده است.

ب) گزارش نهادهای بین المللی:

طبق گزارش بانک جهانی درحاليکه قبل از انقلاب فقط 16 درصد جمعیت روستایی برق دار بود ولي امروز در سايه تدابير عدالت محور نظام جمهوري اسلامي 100 درصد روستاهاي بالاي 10 خانوار از نعمت برق بهره مند هستند.

ضریب جینی از حدود 45/0 تا ۵۰/۰ در سالهای پایانی حکومت پهلوی، به کمتر از 39/. در سال 96 رسيده است. 

این در حالی است که میانگین ضریب جینی در کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته دنیا و ضریب جینی در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، فرانسه، دانمارک و کانادا بنا بر گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در سال 2013 و گزارشهای بانک جهانی در سال 2016، طی سه چهار دهه گذشته همواره روند افزایشی داشته است.

برابر آمارجهاني در سال 1357، 46 درصد مردم ايران زير خط فقر بودند.  این در حالی است که در سال 2014 این آمار به 10 درصد رسیده است.  همین آمار در سال 2014 برای آمریکا 14 درصد، انگلستان 17 درصد، فرانسه 14 درصد، آلمان نزدیک به 15 درصد و ترکیه 21 درصد بوده است.

بنا بر گزارش موسسه پاسیفیک در سال 1974 (1354) 76 درصد جمعیت شهری و 30 درصد جمعیت روستایی ایران از آب شرب سالم و بهداشتي برخوردار بودند ولي در سال 2015 طبق گزارش بانک جهانی 97 درصد مردم شهرها و 90 درصد مردم روستاهای کشور از اين نعمت بهره مند هستند.

 

6-  تعلیم و تربیت

الف) گزارش نهادهای داخلی:

انقلاب اسلامي، کشورِ با اکثريت بي سواد (53 درصد بی سواد در سال 55) را به رتبه 16 علمي جهان رساند.

پيش از انقلاب دو سوم زنان بالای 15 سال کشور حتي توانايي نوشتن اسم خودشان را نداشتند؛ امروز بیش از 85 درصد زنان کشور باسواد هستند.

ب) گزارش نهادهای بین المللی:

طبق گزارش بانک جهانی نرخ تحصیلات متوسطه در ایران نسبت به قبل از انقلاب اسلامی، تقریبا دو برابر شده است.

 

7-  علم، فناوری، نخبگان و آموزش عالی

الف) گزارش نهادهای داخلی:

10 برابر شدن تعداد دانشگاه ها به طوريکه از 232 دانشگاه به 2468 دانشگاه رسيده است.

نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی 24 برابر شده و از  175.675 نفر در سال 1357به بیش از 4.800.000 دانشجو افزایش یافته است.

12 برابر شدن اعضای هیات علمی دانشگاه ها از  7231 نفر در سال 1357 به حدود 80 هزار نفر

رشد 17 برابری تعداد زنان هیات علمی در دانشگاه ها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی، به طوریکه در سال 57، 1.4 درصد و در سال 96،  24 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاهها زنان بوده اند.

یکی از بسترهای نوین ایجاد شده در دانشگاه ها پس از انقلاب اسلامی پارک های علم و فناوری بوده و هم اکنون تعداد این پارک ها به تعداد 44 پارک علم و فناوری رسیده است. 

ايران تا پيش از انقلاب  در هيچ المپياد علمي شرکت نکرده است و بعد از انقلاب نيز از سال 1366(1987) با ورود ايران به المپيادهاي علمي تا سال 1396(2017)  669 مدال کسب شده که با اين تعداد مدال، ايران جزء ده کشور اول دنيا در المپيادهاي علمي محسوب مي شود.

ب) گزارش نهادهای بین المللی:

بر اساس آخرین گزارش موسسه لایدن، 23 دانشگاه ایران در زمره 1 درصد دانشگاههای برتر جهان هستند.

قبل از انقلاب 40 درصد دانشجويان ايراني در خارج از کشور تحصيل مي‎کردند اما در سال 97 فقط 1 درصد آنان براي تحصيل به خارج از کشور مي‎روند، بنابراين ميزان مهاجرت تحصيلي منفي شده است.  ايران طبق گزارش مشترک سازمان ملل و  OECD، از نظر شاخص نسبت تعداد مهاجران تحصيلکرده به کل تحصي لکردگان داخل کشور ، در گروه کمتر از  2 درصد قرار دارد.

از 40 سال گذشته در سراسر جهان تعداد دانشجوياني که براي ادامه تحصيل مهاجرت مي کنند 6 برابر شده است  اما تعداد دانشجويان مهاجر ايراني نصف شده است.

براساس گزارش بنياد ملي علوم آمريکا NSF نرخ ماندگاري پس از تحصيل دانشجويان ايراني مهاجرت کرده به اروپا در سال هاي 2010 تا 2012 به طور ميانگين 15 درصد است که کمتر از ميانگين نرخ ماندگاري تحصيل کردگان ساير کشورهاي در حال توسعه در اروپا و آمريکاست.

پيش از انقلاب، ايران هيچ دانشمند برتر جهاني نداشته است اما در 1395(2016) طبق اعلام پايگاه معتبر بين‎المللي وب آو ساينس، ايران داراي 208 دانشمند برتر است که در ميان يک درصد دانشمندان برتر دنيا قرار دارند. اين رتبه بندي براساس تعداد مستندات علمي در پژوهش هاي محققان دنيا در 10 سال اخير در 22 رشته موضوعي انجام مي شود.  اين در حالي است که اساتيد حوزه و علوم اسلامي درميان اين دانشمندان به حساب نمي آيند.

رشد 129 برابري تعداد مدارک نمايه شده از ايران قبل و بعد از انقلاب اسلامي براساس پايگاه استنادي اسکپوس نشان ميدهد تعداد مدارک نمايه شده، 3071 مدرک قبل از انقلاب و 397212 مدرک بعد از انقلاب اسلامي است.

کسب رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان توسط ايران در سال 2018 که اين رشد عمدتا در دو دهه اخير رخ داده است. در نظام رتبه بندي سايماگو براساس پايگاه استنادي اسکوپوس، ايران در سال 1996 در 52 جهاني و رتبه 5 منطقه قرار داشته است.

درصد سهم ايران در توليد مقالات علمي دنيا نسبت به قبل از انقلاب اسلامي 656 برابر شده است. اين سهم قبل از انقلاب اسلامي 3هزارم درصد بوده است که در 2017 مطابق نظر ISI به 95/1 درصد و مطابق نظر اسکوپوس به 97/1 رسيده است.

تعداد مقالات چاپ شده ايران از ابتداي انقلاب تا سال 2016 برحسب گزارش ISI 68 برابرو برحسب گزارش اسکوپوس 75 برابر شده است.

ايران به رتبه اول علمي بين کليه کشورهاي اسلامي برحسب تعداد مقالات دست يافته است. 

ارتقاي 17 پله اي رتبه کيفيت توليدات مقالات علمي داغ و پر استناد کشور که از سال 2011 از رتبه 39 به رتبه 21 تا سال 2016 رسيده است.   نشانگر کاربردي و اثربخش بودن مقالات است.

سريعترين نرخ رشد علمي جهان مربوط به ايران است که 11 برابرِ نرخ رشد ميانگين جهاني است.

رتبه ايران از نظر تعداد دانشگاههاي برتر در نظام رتبه بندي موسسه تايمز در دنيا از رتبه 32 در سال 2012 به رتبه 17 در سال 2017 ارتقا يافته است.

تعداد دانشگاههاي برتر ايران در دنيا براساس نظام رتبه بندي تايمز از صفر دانشگاه در قبل انقلاب به 18دانشگاه در سال 2018رشد داشته است.

ايران از نظر توليدات زيست فناوري در رتبه 13 جهان و اول منطقه در سال 2017، قرار دارد.

ايران در جمع 11 کشور داراي فناوري پرتاب ماهواره قرار دارد. 

طبق گزارش سال 2017 پایگاه استنادی اسکوپوس، با توجه به در نظر گرفتن همه شاخصها ایران در رتبه 16 علوم نانو در دنیا قرار دارد.

طبق رتبه بندی مرکز آزمایشهای بالینی ایالات متحده آمریکا در سال 2016 ایران دارای رتبه دوم جهان در حوزه سلولهای بنیادی است.

ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم هوا و فضا از 45 در سال 1996 به رتبه 11 جهان در سال 2017

ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم بیوشیمی از 52 در سال 1996 به رتبه 17 جهان در سال 2017

ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم فیزیک از 56 در سال 1996 به رتبه 13 جهان در سال 2017

ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم ریاضی از 47 در سال 1996 به رتبه 13 جهان در سال 2017

ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم داروسازی از 49 در سال 1996 به رتبه 11 جهان در سال 2017

ارتقاء رتبه ایران در ثبت اختراع از 38 در سال 1970 به رتبه 7 جهان در سال 2016

8-  زنان

تعداد دانش آموختگان دانشگاهي زن از 6 درصد در سال 1355 به 45 درصد رسيده است.

ورزش بانوان، از 7 رشته در سال 57 به 143 رشته توسعه يافت. 

رشد فراگیر تعداد مربيان ورزشي زن از 9 نفر به 35 هزار نفر نماد توسعه حقيقي نظام اسلامي به ورزش زنان است. 

تعداد داوران ورزش زن با افزايش 2 هزار برابري از 8 نفر به 16 هزار نفر رسيده است. 

تعداد ورزشگاههاي اختصاصي بانوان پس از انقلاب 100 برابر گذشته شده است.

کل مدالهاي جهاني ورزشي بانوان در 57 سال حکومت پهلوي، 5 مورد بوده است. در 40 سال پس از انقلاب اسلامي با رعايت حدود شرعي، 160 مورد بوده است.

تعداد نويسندگان زن از کمتر از 50 نفر در سال 57 به 8 هزار نفر رسيده است.

پيش از انقلاب اسلامي هيچ ناشر زن نداشتيم امروز 712 ناشر زنداريم.

9-  کتاب

پس از انقلاب شمارگان سالانه چاپ کتاب، ۱۳۶ برابر شده (از یک میلیون نسخه در سال ۵۷ به ۱۳۶ میلیون در سال ۹۵) رسیده است.

تعداد عنوان کتاب ثبت شده در کتابخانه ملی از سال 1316 تا 1357 در کل 11 هزار عنوان با میانگین سالانه 275 عنوان کتاب است. و تعداد عنوان کتاب چاپ شده از سال 1358 تا سال 1396 با میانگین سالانه 32.049 عنوان کتاب و در کل 1.230.000 عنوان کتاب است.

براساس خوشبینانه ترین آمارهای ارائه شده رژیم ستم شاهی، تعداد عنوان کتاب چاپ شده در آخرین سال حکومت طاغوت (1357)، 1500 عنوان بوده است.  و به استناد گزارش خانه کتاب، تعداد عنوان کتاب چاپ شده در سال 1396 مقارن با چهل سالگی انقلاب اسلامی به مرز یکصدهزار عنوان رسید. یعنی ظرف یکسال نزدیک به 10 برابر 40 سال سلطنت پهلوی در کشور کتاب منتشر شده است.

 

10-            تئاتر

تعداد سالن هاي نمايشي با رشد 13 برابري از 80 سالن در سال 57 به 1050 سالن در سال 97 رسيده است.

افزايش يکصد و چهل برابري توليدات تئاتري از 50 عنوان نمايش در سال در رژيم ستم شاهي به 6930 عنوان نمايش در سال 96، نماد پرکاري، شادابي و حضور ازادانه سلايق متنوع در عرصه تئاتر کشور است.

غير از هزاران هنرمند ثبت نشده تئاتري با رشد 10برابري پس از انقلاب تعداد 20000 هنرمند حرفه اي تئاتر در سرتاسر کشور فعاليت دارند.

تعداد انگشت شمار گروههاي تئاتر حرفه اي شهرستاني پيش از انقلاب، به 800 گروه حرفه اي ثبت شده بعد از انقلاب رسيده است.

وجود بيش از 1250 گروه تئاتري در مساجد نشان از حمايت انقلاب اسلامي ازگسترش تئاتر و رويش هاي جوانانه در اين هنر دارد.

رضا خان رايج ترين و مردمي ترين گونه نمايشي کشور يعني تعزيه را به کلي ممنوع کرد.

تکيه دولت که نماد و محل برگزاري نمايشهاي آييني، سنتي و مذهبي بود به دست رضاخان تخريب شد.

بعد از انقلاب تعزيه، به عنوان هنر ملي ايرانيان در فهرست آثار معنوي  يونسکو به ثبت رسيد .

 

11-            هنرهای تجسمی

بيش از 37 برابر شدن مراکز آموزش عالي هنر بعد از انقلاب که از10مرکز به 376 مرکز دانشگاهي افزايش يافته است.

افزايش 17 برابري تعداد نگارخانه هاي تجسمي کشورکه از30 نگارخانه به 500 نگارخانه بعد از انقلاب افزايش يافته است.

افزايش بيش از صد برابري آموزشگاه هاي خوشنويسي کشور.

معدل سالانه چاپ کتاب از 1316 الي 1357 در تمامي رشته هاي علمي، فرهنگي و هنري و ... فقط 275 عنوان بوده است. حال آنکه معدل چاپ کتاب فقط در موضوع هنرهاي تجسمي طي سالهاي 1370 الي 1396 به 287 عنوان ميرسد .

12-   موسیقی

انقلاب اسلامي، موسيقي نواحي و مقامي ايران، که پايه و مادر موسيقي ملي است را احياء کرد.

انقلاب اسلامي، هنر موسيقي را از ابتذال نجات داد. 

انقلاب اسلامي، موسيقي در خدمت شهوت و دربار پهلوي را به موسيقي حماسي و مجاهد پرور تبدل کرد.

 

13-            فیلم و سینما

انقلاب اسلامي، سينماي مطرود مردم و ورشکسته قبل از انقلاب را نجات داد و به آن رونق بخشيد.

تعداد سريال هاي ساخته شده قبل از انقلاب، از 62 عنوان  به 1150 عنوان به رشد 18 برابري در پس از انقلاب  رسيد.

ظهور کارگردانان سينمايي زن، پديده ي پس از انقلاباسلامي است. قبل از انقلاب کارگردان زني وجود نداشت درحاليکه اين تعداد پس از انقلاب به 25 نفر رسيد.

پربيننده ترين فيلم تاريخ سينماي ايران مربوط به فيلم عقابها در سينماي پس از انقلاب با هشت ميليون و 600 هزار نفر در ژانر دفاع مقدس است.

تعداد فيلمهاي مستند ساخته شده در قبل از انقلاب 203 عنوان بوده است. بعد از انقلاب حداقل به بيش از 7000 فيلم مستند توليدشده است. در حوزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس اعم از کوتاه نيمه بلند و بلند با حدود تقريبي 1000 توليد شده است

14-  احسان و نیکوکاری

فوران نيکوکاري در جامعه مولود انقلاب اسلامي است. در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تعداد موسسات خيريه بسيار اندک بود، ولي در حال حاضر بيش از 150 هزار خيريه وجود دارد که در زمينه هاي مختلف فعال هستند که 14 شبکه کشوري و ملي آنها را مديريت مي کنند.

به برکت انقلاب اسلامي هيچ کودک يتيم و بدسرپرستي بدون حامي نيست. در حال حاضر تعداد 180000 نفر از ايتام و 150000 نفر از کودکان بدسرپرست تحت حمايت نهادهاي حمايتي و موسسات خيريه بوده و 10000 کودک بيسرپرست در 634 مرکز بهزيستي نگهداري ميشود و نگهداري 15000 کودک بي سرپرست نيز به خانواده ها سپرده شده است

15-   رفاه و ارتقاء سطح زندگی

الف) گزارش نهادهای داخلی:

100درصد مردم شهرنشین و91 درصد روستانشینان با 500 برابر شدن جاده های روستایی به راههای ارتباطی امن جاده ای و آسفالته دسترسی دارند.

98 درصد  نقاط قابل تردد کشور به شبکه مخابراتی متصل است.

با رُشد20 برابری محصولات باغی نسبت به قبل از انقلاب انواع میوه ها به وفور در دسترس مردم است.

پس ازانقلاب 100 درصد مردم در تمام مناطق به شبکه بهداشت و درمان دسترسی دارند.

با ساخت بیش از 18000 خانه بهداشت روستایی، 2600 مرکز بهداشتی درمانی روستایی، 2700 مرکز بهداشتی درمانی شهری، مركز بهداشت شهرستان و تأسيس بيش از 50 دانشگاه علوم پزشكي و 170 دانشكده در رشته هاي مختلف علوم پزشكي؛ 100 درصد جمعیت شهری و روستایی کشور به مراقبت های بهداشتی و درمانی دست یافته اند. (رتبه اول ایران در منطقه) و

با افزایش میزان تولید داروهای ساخت داخل به 97 درصد، مردم در مراجعه به داروخانه ها برای داروهای مورد نیاز خود دیگر نگران نبودن دارو نیستند.

ب)گزارش نهادهای بین المللی:

به لحاظ قیمت آب، ایران در رتبه هفتم ارزانترین آب آشامیدنی در دنیا قرار دارد.

به لحاظ قیمت، ایران در رتبه سوم ارزانترین برق در دنیا قرار دارد.

طبق آمار نهادهای بین المللی در حالی که در سال 1990 (حدود 1370)، حدود 10 سال پس از انقلاب و پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی، به 90 درصد روستاهای کشور، برق رسانی انجام شده بود، در سال 1977 (1356) تنها 16 درصد جمعیت روستایی کشور (4 درصد روستاها) دارای برق بودند.

مطابق آمار بانک جهانی تا سال 2016 شاخص تولید مواد غذایی در ایران 4 برابر، شاخص تولید محصولات زراعی، 4 برابر و شاخص تولید دام 3 برابر شده است.  همچنین مطابق آمار سازمان جهانی غذا و کشاورزی تا سال 2014، میزان تولید گوشت مرغ در ایران بر حسب تن، 10 برابر شده است. 

سرانه تامین گوشت به ازای هر نفر، یک و نیم برابر  و سرانه مصرف ماهی و غذاهای دریایی 6 برابر شده است.

براساس گزارش بانک جهانی در سال 2016 و گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2017 در اوج تحریم ها، ایرانیان از نظر برابری قدرت خرید، رتبه 18جهان را کسب کردهاند.

پس از انقلاب، نگرانی مادران از بارداری، زایمان، مرگ و میر زودرس نوزادان و اطفال خود برطرف شده است چرا که نرخ مرگ و میر اطفال زیر 5 سال از 124 مورد در 1000 تولد زنده در سال 1357 با کاهش چشمگیر به 15 مورد در سال 1396 رسیده است.

سن امید به زندگی در چهاردهه گذشته از رتبه 142 در سال آخر دوره پهلوی به رتبه 61 در سال 2017 در بین کشورهای دنیا صعود کرده که نشانه ارتقاء سطح زندگی مردم نیز است. گزارشهای بین المللی نشان میدهد در سرعت رُشد سن امید به زندگی ایران رتبه 7 جهان را دارد. مطابق گزارش بانک جهانی در سال 1357 سن امید به زندگی 55 سال بوده است و در سال 96، به 76.2 افزایش یافته است. این بدان معناست که در ارتقاء سطح سلامت ایران در چهل سال گذشته، 81 کشور را پشت سر گذاشته است.

طبق گزارش موسسه جهانی آمار و ارزیابی سلامت، شاخص کیفیت دسترسی به بهداشت و درمان از عدد 49.3 در سال 1990 به عدد 71.8 در سال 2016 رسیده است.

مطابق گزارش موسسه جهانی آمار و ارزیابی سلامت، نرخ مرگ و میر ناشی از سوءتغذیه (فقدان پروتئین) در ایران از ده سال گذشته تا کنون از کشورهایی مانند آمریکا ترکیه پایین تر بوده است.

سرانه کالری و پروتئین عرضه شده روزانه در ایران در تمامی سالهای پس از انقلاب از میانگین جهانی آن بالاتر بوده است.

مطابق آمار بین المللی پایگاه WorldData.info تعداد عملیات تروریستی صورت گرفته در کشورها نشان می دهد، این امار در ایران از کشورهایی ماند آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، ترکیه و عربستان، کمتر است.

درحالیکه آمار خودکشی در کشورهای غربی مانند آمریکا به طور فزایندهای بالا می رود، کشور ایران جزو 19 کشور دارای کمترین خودکشی در جهان است.(رتبه164 از 183

16-    ورزش

افزايش نجومي و بيش از 80 برابري سرانه اماکن ورزشي سرپوشيده و روباز استاندارد. به استناد قوانين برنامه هاي پنج ساله توسعه کشور سرانه اماکن ورزشي از حدود سرانه 3 سانتيمتر مربع به ازاي هر نفر در سال 1357 (براي جمعيت 35 ميليون)، به سرانه حدود 1 متر مربع به ازاي هر نفر (براي جمعيت 80 ميليون نفري) در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي بالغ گرديده است. (محاسبه افزايش سرانه با لحاظ افزايش جمعيت و متراژ احداث شده است)

17- اقتصاد

- قبل از انقلاب فقط ۵ درصد نیازهای بخش دفاعی ایران تولید داخلی بوده و در حال حاضر ۹۰ درصد آن تولید داخلی است و مازاد بر این معادل حدود 5 میلیارد دلار در سال هم توان صادرات دارد که میتواند الگوی مناسبی برای همه بخش های اقتصادی کشور باشد.

گزارش نهادهای بین المللی:

ایران بدون پیوستن به سازمان تجارت جهانی بر اساس شاخص برابری قدرت خرید (PPP) در ابتدای سال 2018 میلادی رتبه هجدهم را در اقتصاد جهانی دارا بوده و در رتبه های بالاتر از کشورهای استرالیا، هلند، سوئد، سوییس، سنگاپور، اتریش، نروژ و دانمارک قرار داشته است. این در حالی است که جایگاه ایران بر اساس این شاخص در سال ۱۳۵۷ جایگاه ۲۶ جهانی بوده است .

سرانه درآمد مردم ایران بر اساس برابری قدرت خرید نسبت به قبل از انقلاب از ۳۶۰۰ دلار به 20.000 دلار با وجود بیش از ۲ برابر شدن جمعیت، چهار برابر شده است. یعنی قدرت خرید نسبی مردم ایران با ارتقای پنج برابری نسبت به قبل از انقلاب به رتبه هجدهم جهانی رسیده است.

رشد صد برابری صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۶ به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته که شامل ۶۰۰۰۰ قلم کالا بوده و از نظر وزنی ۲ میلیون تن در سال است.

جایگاه اقتصادی ایران با توجه به انتخاب گزینه مقاومت در برابر نظام سرمایه داری جهانی، از جایگاه کشورهای هم ترازی که گزینه سازش و اتّحاد راهبردی با آمریکا را انتخاب کرده اند؛ نظیر مصر، مکزیک به مراتب بالاتر است.

اندازه بازتوزیع و سرانه سلامت در کشور از ۸۰ دلار به ۴۰۰ دلار رسیده و ۵ برابر پیش از انقلاب شده است.

پیش از انقلاب اسلامی کل تولیدات کشاورزی ما 18.5 میلیون تن بوده است و مابقی را وارد میکرده ایم. در حال حاضر 120 میلیون تن است. یعنی بهره برداری از سطح نسبت به قبل از انقلاب ۶.4 برابر شده است

18-  زیرساختهای عمرانی

گزارش نهادهای داخلی:

شبکه عظیم بزرگراهی در کشور با افزایش 95 برابری از 174 کیلومتر در سال 57 به طول بیش از 16000 کیلومتر  که رسیده تمام مناطق کشور بخصوص کلانشهرها را به هم متصل نموده است.

این بدان معناست که در طول 40 سال بعد از انقلاب در هر سال 5/2 برابر کل بزرگراه هایی که قبل از انقلاب ساخته شده بود، احداث شده است.

افزایش 6 برابری کل راه های کشور و رسیدن آن از 46 هزار کیلومتر در سال 1357 به 280 هزار کیلومتر در سال های اخیر که تمام 1245 شهر و 61 هزار روستا را به هم مرتبط کرده است.

افزایش 10 برابری طول آزادراههای کشور (اتوبان) از 224 کیلومتر در سال 57 به 2401 کیلومتر در سال95  

افزایش طول تونل های جاده ای ساخته شده به 177000 متر  یعنی بیش از 30 برابر و ساخت بیش از 365000 متر پل  در کنار بومی شدن فناوری ساخت آنها، از برکات جمهوری اسلامی ایران می باشد. یعنی در هر سال حدوداً برابر کل دوران گذشته تاریخ کشور تونل و پل احداث شده است.

افزایش3 برابری طول خطوط ریلی کشور در بازه زمانی 40 ساله نسبت به میزان خطوط 62 ساله قبل انقلاب (در واقع تقریبا در دو سوم بازه زمانی مربوط به قبل انقلاب، توسعه خطوط ریلی با پیشرفت 3  برابری مواجه بوده است و از 4567 کیلومتر به 13437 کیلومتر رسیده است).

رتبه 2 جهان از نظر سرعت ساخت، رتبه 9 جهان از نظر تعداد خطوط، رتبه 15 جهان از نظر جابجایی مسافر در حالی برای مترو ایران در جهان به ثبت رسیده است که بسیاری از کشورها از بیش از 50 سال پیش از ایران اقدام به ساخت مترو کرده اند و ساخت مترو در ایران بعد از انقلاب اسلامی و با 50 سال تأخیر نسبت به دیگران آغاز شده است.

ساخت کشتی، تولید انواع قایق و موتور دریایی برای اولین بار در تاریخ کشور در سال های بعد از انقلاب رخ داده است. 

ایران از یک کشور 100 درصد واردکننده هواپیما، حتی هواپیماهای سمپاشی به سازنده انواع هواپیماهای کوچک و متوسط تبدیل شده است.

از ابتدای انقلاب تاکنون به طور متوسط هر روز برای 4 روستا برق رسانی شده است به طوریکه امروزه تعداد روستاهای برقدار شده با 13.8 برابر افزایش از 4 هزار روستا  به 57 هزار روستا رسیده است.

با تلاش جهادی صنعتگران گاز کشور، تعداد شهرهای گازرسانی شده از 5 شهر در سالهای قبل از انقلاب به 1083 شهر در سال 1395 رشد 120 برابری داشته است؛ همچنین تعداد روستاهای گازرسانی شده از 1 روستا در سالهای قبل انقلاب  به حدود 26000 روستا در سال 1396 و افزایش 26هزار برابری رسیده است. 

با رشد 34 برابری سدهاي کشور بعد از انقلاب و رسیدن تعداد آنها از 19 سد  به حدود 647 سد  در سال1396، آبهای هرز و بلااستفاده کشور در خدمت صنعت، کشاورزی و شرب مردم مدیریت شده است. این بدان معناست که هر سال حدوداً در حد کل سدهایی که در تاریخ پیش از انقلاب اسلامی ساخته شده بود، ساخته شده است.

افزايش بي سابقه شبکه آبياري و زهکشي کشور از 500 هزار کيلومتر به 2 ميليون و 300 هزار کيلومتر در سال 1395.

اهتمام ويژه جمهوري اسلامي ايران در جهت فراهم کردن امکان تحصيل در استانهاي محروم؛ به طوري که تعداد مدارس استانهاي محروم بعد از انقلاب اسلامي 5 برابر شده است

19-کشاورزی

بنابر آمار رسمی دولت، در سال ۱۳۵۶ فقط توان تامین مواد غذایی مردم را برای 33 روز در سال داشت و باقی مواد غذایی را از خارج وارد می شد. امروزه به رغم رشد سریع جمعیت خودکفایی بیش از ۹۰ درصدی در محصولات کشاورزی و نهاده های دامی وجود دارد.

پیش از انقلاب اسلامی کل تولیدات کشاورزی ما 18.5 میلیون تن بوده است و مابقی را وارد میکرده ایم. در حال حاضر 120 میلیون تن است. یعنی بهره برداری از سطح نسبت به قبل از انقلاب ۶.4 برابر شده است

20- صنعت

تولید سیمان در داخل کشور از هفت میلیون تن در سال 1357 به بیش از هفتاد و یک میلیون تن در سال 1392 رسیده است و این یعنی ظرفیت عملیاتی ایران در تولید سیمان ظرف مدت 35 سال به بیش از ده برابر رسیده است .

گزارش نهادهای بین المللی:

افزایش سهم ارزش افزوده بخش صنعت (بخش های 10 الی 45 طبقه بندی ISIC) در تولید ناخالص داخلی به بالای 40 درصد در سالهای پس از انقلاب بیانگر جهش صنعتی ایران پس از انقلاب اسلامی با وجود موانع متعدد خارجی و داخلی است.

پیش از پیروزی انقلاب تولید فولاد در ایران حداکثر به یک میلیون تن در سال رسیده بود، تولید این محصول پس از انقلاب رشد جهشی داشته و به بیش از 21 میلیون تن در سال رسیده که با لحاظ ظرفیت مستمر تولید شاهد رشد 50 برابری بوده است.

در تولید مس تولید کشور از صفر به 233 هزار تن در سال 2012 میلادی رسیده که حائز رتبه سیزدهم جهان در این سال نیز بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 در تولید فولاد خام رتبه 13 جهانی و  و در تولید آلومینیوم رتبه 21 سال 2016 را احراز کرده است.

ایران در سال 2017 در تولید خودرو رتبه دوازدهم و در تولید وسایل نقلیه موتوری در کل رتبه شانزدهم جهان را دارا بوده است.

رتبه ایران در تولید سیمان در سال 2017 هشتم و در سال 2014 رتبه چهارم جهانی بود

21-   سلامت

الف) گزارش نهادهای داخلی:

تا سال 1357 فقط 50 مورد پیوند کلیه انجام شده بود درحالیکه درطول سالهای پس از انقلاب 50000 مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده است و ایران کوتاهترین فهرست انتظار پیوند کلیه را در دنیا دارد.

تعداد کل پزشکان قبل از انقلاب حدود 13 هزار نفربوده است که اکنون بالغ بر000/170 نفر می باشد.

آمار پزشکان متخصص و فوق تخصص در قبل از انقلاب حدود 5000 هزار نفر بوده است که اکنون به بیش از 40 هزار نفر رسیده است.

شهرهای دارای بیمارستان 37 درصد بوده که اکنون با وجود افزایش شهرها به میزان 3  برابر 97 درصد شهرها بیمارستان دارند. تعداد تخت ها از 55 هزار به 148 هزار رسیده است.

ب) گزارش نهادهای بین المللی:

شاخص تعداد پزشک نسبت به هر 1000 نفر، در طول همه سالهای دهه 50 شمسی، 0.3 بوده که این شاخص پس از انقلاب افزایش داشته به گونه ای که در سال 2014 (1393)، با افزایش 5 برابری به 1.5 پزشک رسیده است.

آمار مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه، قبل از انقلاب 40 در هزار تولد زنده بوده است واکنون به 9 در هزار در سال 1394رسیده است.

آمار مرگ ومیر کودکان زیر یک سال قبل از انقلاب 111 در هزار تولد زنده بوده است و اکنون به 13 در هزارتولد زنده رسیده است. در ایران آنقدر مرگ و میر مادران بر اثر زایمان کاهش یافته است که این اتفاق نادر یک پدیده و زبانزد عام و خاص خواهدشد.آمار قبل از انقلاب 245 مورد در هر 100 هزار زایمان (در سال 1990، 123 مورد) و اکنون کمتر از19  مورد در 100 هزار زایمان می باشد.

آمار مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 124 مورد در هر 1000 تولد زنده در سال 1357، اکنون به 14 در هزار رسیده است.

تولید علم درحوزه های مختلف علوم پزشکی تا سال 2016 میلادی به 76 برابر زمان طاغوت رسیده است  تعداد مدارک نمایه شده از ایران در طول 38 سال پس از انقلاب از 3071 مورد به 212/397مورد رسیده و رشدی  130 برابری داشته است.

22-  اقتدار دفاعی

الف) گزارش نهادهای داخلی:

در پرتو انقلاب اسلامي صنعت تسليحات ايران که جز ساخت چند نوع مهمات و مونتاژ يک مدل تفنگ قابليتي نداشت امروز انواع سلاحهاي سبک، خمپاره اندازها، توپ ها، موشک هاي ضدزره، موشک هاي کروز و بالستيک زمين به زمين، سامانه هاي پدافند هوايي، سامانه هاي موشکي ساحل به دريا و دريا به دريا شناورهاي فوق مدرن، قايق هاي تندرو فوق مدرن تا ناوهاي جنگي بزرگ، هواناوها و زيردريايي ها، انواع تانک و نفربر، وسايل مخابراتي و بي سيم و تجهيزات جنگ الکترونيک را از طراحي اوليه تا ساخت و تحويل و بهره برداري، در داخل ايران انجام مي دهند.

پيچيده ترين و دقيق ترين سامانه هاي تسليحات يعني سامانه هاي پدافند هوايي شامل رادارهاي اخطار اوليه، رادارهاي تعقيب و هدايت، موشک ها، سامانه هاي فرماندهي و کنترل، سيکرها، توپ ها و .... در تمام سطوح بردهاي کوتاه، متوسط و بلند در داخل کشور ساخته ميشود. سامانه هايي که کوچکترين هواپيماهاي جنگي در فاصله 200 کيلومتري آشکار سازي ميکند و در برد سلاح، تحت تعقيب قرار مي دهد و جنگنده اي را که در محيط سه بعدي با سرعت مافوق صوت در حال جابجايي است منهدم ميکند.

پس از انقلاب اسلامي کشورهاي سازنده تسليحات ابتدا فروش سلاح به ايران را تحريم کردند، شروع به ساخت سلاح کرديم، فروش قطعات و زير سامانه هايي را که در تسليحات استفاده مي شد به ايران تحريم کردند، زير سامانه ها را ساختيم از سال 80 وقتي فروش مواد اوليه پيشرفته اي که مي توانست کاربرد تسليحاتي داشته باشد را تحريم کردند عمق ساخت را به مواد اوليه رسانديم.

تبديل کردن تحريم ها به فرصت موجب شد امروز پيشرفته ترين مواد و انواع کامپوزيت ها و سوپر آلياژها در داخل کشور توليد شود.

دقيق ترين حسگرها و سامانه هاي ناوبري، سريعترين پردازش گرها و کامپيوترهاي پرواز موشک ها، پهپادها و جنگنده ها در درون ايران طراحي و ساخته ميشود.

ب) گزارش نهادهای بین المللی:

ایران اسلامی، بعد از آمریکا و انگلستان سومین کشوری است که به توانایی تولید پهپاد دست یافته است.

علی رغم اینکه بودجه نظامی جمهوری اسلامی، حدود 6 ميليارد دلار است (تنها 3 درصد از توليد ناخالص ملّی) و از کشورهایی مانند عربستان، آلمان، ژاپن، کانادا، امارات و عمان به مراتب کمتر است، سیزدهمین قدرت نظامی دنیا شده است.

 

 

 

 

ارسال نظرات