یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها در حال برداشت است مشارکت بین دولت و مردم برای کارآفرینی در روستاها در جریان است.
کد خبر: ۹۱۰۸۱۳۳
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، با ابلاغ قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در تابستان 96، مقرر شد معادل ریالی یک‌ میلیارد و ‌پانصد‌ میلیون دلار از منابع این صندوق صرف ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود. 

این مبلغ به ‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری شده تا با کارگزاری این بانک‌ها و صندوق‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی تسهیلات پرداخت شود.

با برگزاری نخستین سفر رسانه‌ای درباره طرح های اشتغالزایی روستایی توسط معاونت توسعه روستایی و امور مناطق کشور، خبرنگاران از 10 طرح صنعتی، گردشگری، کشاورزی و تولیدی ایجاد شده با این تسهیلات در روستاهای استان قزوین بازدید کردند و در جریان نحوه انتخاب طرح‌ها، تخصیص اعتبار و پیشرفت پروژه ‌ها قرار گرفتند.

*ایجاد 4 هزار شغل با 184 میلیارد تومان تسهیلات روستایی در قزوین  

به گفته عبدالمحمد زاهدی «اگرچه سهم تسهیلات استان قزوین از محل این اعتبار 93 میلیارد تومان بود اما به دلیل تعدد طرح‌های مناسب، تاکنون 184 میلیارد تومان تسهیلات کارآفرینی از محل این اعتبار پرداخت شده و از این رو استان قزوین از نظر جذب و پرداخت اعتبار اشتغالزایی جزء چهار استان برتر کشور است و در نهایت نیز ایجاد 4 هزار شغل در روستاهای این استان پیش بینی می شود.»

وی می‌گوید: «به دلیل برداشت بی‌رویه تمامی آب‌های لازم از منابع زیرزمینی، قزوین دچار بی‌آبی است و از این اولویت بر طرح‌هایی است که مصرف آب را مدیریت می‌کنند.»

از آنجا که اختصاص تسهیلات به چه افراد و چه طرح‌هایی همواره یکی از مناقشات تخصیص اعتبارات این چنینی بوده، خبرنگار فارس درباره راهکار مدیریتی استان برای جلوگیری از هدر رفت منابع سوال کرد که زاهدی توضیح داد: «در گذشته تسهیلات روستایی و شهری به طرح های خود اشتغالی و زودبازده پرداخت می‌شد که چون رقم تسهیلات از یک تا ١٠ میلیون و کم بود نظارت خیلی ضعیف بود. اکنون از ابتدای ثبت درخواست، دفتر امور روستایی استانداری به دقت برطرح نظارت دارد و سپس بانک عامل متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح، تسهیلات را بخش بندی کرده و پرداخت می‌کند، این روش پرداخت بهترین نظارت است زیرا ارقام بزرگ یکباره پرداخت نمی شود.»

اکرم نجفی، مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری قزوین با ارایه جزییاتی از تخصیص اعتبار در 6 شهرستان استان، توضیح داد: «صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی بیشترین تسهیلات را پرداخت کرده‌اند و شهرستان آبیک بیشترین تسهیلات را دریافت کرده است. علاوه بر بانک‌های طرح تفاهم به عنوان کارگزار، بانک سینا مبلغ 38 میلیارد تومان از منابع مالی بانک برای اشتغالزایی روستایی تسهیلات پرداخت کرده است.حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و گردشگری به ترتیب بیشترین تسهیلات را جذب کرده‌اند و سازمان های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ترتیب بیشترین فعالیت را در تخصیص تسهیلات داشته‌اند.»

اگرچه آوازه برنج طارم بلند است، اما اهالی این منطقه معتقدند، حق مطلب درباره زیتون طارم نیز آنچنان که باید ادا نشده است و حتی می‌گویند: «بهترین عسل استان در طارم تولید می شود.»

*زیتون و عسل طارم مثل برنج طارم، پرآوازه می‌شود

پس از آنکه نورمحمد چابک مدیرعامل تعاونی دهیاران بخش طارم سفلی، زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع را برای احداث کارگاه تولیدی اهدا کرد، 600 میلیون تومان تسهیلات دریافت شد کارگاه روغن کشی زیتون راه اندازی شد. اکنون 25 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه مشغول‌اند و برای خانم‌های بد سرپرست و آسیب‌پذیر روستا در این کارگاه شغل ایجاد شده است. 

این کارگاه با 50 تن زیتون آغاز به کار کرده و اکنون سالانه 200 تن زیتون را بسته بندی و روغن‌کشی می‌کند؛ در آینده خط تولید و بسته بندی فرآورده های  عسل و ترشیجات نیز به این کارگاه اضافه می‌‌شود.

علاوه براین، در حاشیه این واحد تولیدی، صنعت تبدیلی کارگاه تولید بلوک‌های بتنی وجود دارد که منطقه را از خرید بلوک‌های بتنی مورد نیاز به قیمت 2 برابر از مناطق دور بی‌نیاز کرده است.

* سرانجام حل مشکل نبود جایگاه سوخت در آزاد راه قزوین به رشت

یکی از این پروژه‌‌ها قرار است مشکل نبود جایگاه سوخت در آزاد راه قزوین به رشت را در حد فاصل لوشان تا رشت حل کند که تمامی جایگاه‌های سوخت آن تا تابستان 98 راه‌اندازی می‌شود.

به دلیل قرار گرفتن این مجتمع قبل از گردنه اغلب مه گرفته «کوهین»، در معطلی مواقع بسته بودن گردنه محلی برای استراحت مسافران خواهد بود و فرصت 2 چندانی برای رونق خواهد داشت. مجتمع اقامتی با حدود 21 اتاق، رستوران سنتی، بین المللی و فستفود و 40 فروشگاه عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی از دیگر امکانات این طرح است.

به گفته رسول گودرزی مالک طرح، سرمایه گذاری این مجتمع بین‌راهی تا پایان طرح 20 میلیارد تومان برآورده شده که تا 3 میلیارد تومان توسط پست‌بانک تامین اعتبار خواهد شد و در نهایت 250 شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد. 

به گفته حسنی بخشدار طارم سلفی، این مجتمع در فضایی به مساحت 60 هزار متر مربع با 10 هزار متر مربع زیربنا ساخته شده و در محل اولیه آن کوهی وجود داشته که برای ساخت مجتمع برداشته شده است.

نماینده پست بانک در پاسخ به سوال فارس درباره نحوه تخصیص منابع و اینکه سرمایه‌گذاری که 20 میلیارد آورده دارد آیا گزینه مناسبی برای دریافت 3 میلیارد تسهیلات است؟ گفت: در حالت کلی نرخ سود این تسهیلات بسته به میزان برخورداری منطقه از 4 تا 8 درصد متغیر است و مبلغ حدودی تسهیلات نیز یک پنجم مجموع سرمایه‌گذاری پروژه است.

این پروژه در ابتدا برآورد 10 میلیاردی با تخصیص اعتبار 3 میلیاردی داشت که سپس در پی افزایش قیمت‌ها برآورد پروژه برای اتمام کار به 20 میلیارد تومان افزایش یافت.

ارسال نظرات