نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه متن برجام را کامل خواندم اما برخی قسمت‌های آن را نفهمیدم گفت: به همین خاطر به حرف‌های صالحی و ظریف اعتماد کردم.
کد خبر: ۹۱۰۷۴۰۵
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نخستین قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی «رو در رو» با حضور علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی منتشر شد.
مطهری با تاکید بر اینکه امروز «استقلال ایران» در جهان بی نظیر است، گفت: قبل از انقلاب اساسا به ایران در معادلات بین المللی توجهی نمی شد اما امروز جمهوری اسلامی تبدیل به یک بخش از معادلات جهانی و منطقه ای شده است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بخشی از مردم معتقدند نباید به اسم اسلام انقلاب می کردیم، چون اشکالات مسئولین به نام اسلام تمام می شود، گفت: این سخن منطق درستی ندارد زیرا اجرای احکام اسلام، مقدمه ای به نام حکومت دینی نیاز دارد و در این 40 سال نیز جمهوری اسلامی دستاوردهای زیادی داشته که در برابر اشکالات مسئولان بسیار بیشتر است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه پیرامون مساله حجاب نیز گفت: علت اینکه با حجاب اختیاری مخالف هستم این است که این موضوع نقطه پایانی ندارد و در نهایت به برهنگی خواهد رسید. البته امروز اجبار حجاب به معنای واقعی کلمه نیز در جامعه وجود ندارد و در کل کشور وضعیت حجاب قابل قبول است اما برای اصلاح وضعیت فعلی باید ادارات دولتی و دانشگاه ها پیشقدم شوند و خانم ها لباس مشخصی بپوشند کما اینکه در امریکا نیز دانشجویان هرطور بخواهند نمی توانند لباس بپوشند.
مطهری تاکید کرد: درباره موضوع حجاب و عفاف بنده در جلسات خصوصی نیز تذکراتی به مسئولین داده ام و پیگیری کرده ام که برخی از آنها تاکنون رسانه ای نشده است.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با دفاع از حضور و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از فلسطین، لبنان، سوریه و یمن افزود: این کار ایران هم مبنای ایدئولوژیک و دینی دارد و هم بر اساس منافع ملی ماست.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای مسلمان برای دفاع از یکدیگر جلوی بیگانگان باید «ناتوی اسلامی» تشکیل دهند
در ادامه مطهری در سخنانی متناقض با سخنان قبلی خود گفت: در بحث عربستان ما مقصر بودیم و نباید کاری می کردیم که عربستان به سمت اسراییل حرکت کند! در این قسمت از گفتگو، مجری از مطهری پرسید دقیقا کدام کار ایران باعث تحریک عربستان شد؟ که مطهری پاسخ داد مثلا حضور نظامی ما در سوریه باعث تحریک عربستان شد، اما وقتی مجددا مجری برنامه از مطهری پرسید مگر قبل از حضور ایران در سوریه، این عربستان نبود که با حضور نظامی در بحرین و کشتار شیعیان این کشور ایران را تحریک کرد؟ مطهری پاسخی به سوال مطرح شده نداد.
در ادامه مطهری تاکید کرد دوست دارم در مبارزه با اسراییل شهید شوم اما درباره علت عدم حضورش در جبهه در زمان دفاع مقدس گفت: به علت تدوین آثار پدرم توفیق حضور در جنگ را نداشتم که از این موضوع نیز احساس خسران می کنم.
در بخش دیگری از این گفتگو، مجری برنامه با انتقاد از چرخش 180 درجه ای مواضع مطهری درباره هاشمی و جریان اصلاحات بخش هایی از انتقادات صریح مطهری در دهه 70 علیه این هاشمی و فرزندانش را قرائت کرد که مطهری در پاسخ گفت: حرفهای من فقط درباره هاشمی نبوده بلکه هر رییس جمهوری نباید اطرافیانش وارد کار اقتصادی شوند.
مطهری تاکید کرد: وقتی برای حضور در مجلس هشتم تصمیم گرفتم به آقای مصلحی نماینده آقای احمدی نژاد گفتم تا اسم مرا در لیست اصولگرایان بگذارد.
وی افزود: من بدون توجه به اصولگرایان و اصلاح طلبان حرفهای خودم را می زنم اما بعضی وقتها از حرفهای من دو طرف خوشحال یا ناراحت می شوند اما در شرایط فعلی اشتراکاتم با اصلاح طلبان بیشتر است.
نایب رییس مجلس تاکید کرد: از اول آقای هاشمی را خیلی دوست داشتم و ایشان خیلی مظلوم بود!
مطهری گفت: در شرایط فعلی فشارهای خارجی به کشور بی سابقه است و باید با وحدت از این شرایط عبور کنیم به همین خاطر نیز موافق استیضاح رییس جمهور نیستم، ما باید آقای ترامپ را استیضاح کنیم که در این قسمت از برنامه مجری خطاب به مطهری گفت: البته ممکن است اگر برای استیضاح ترامپ به امریکا بروید، نظرتان درباره ترامپ هم عوض شود.
در ادامه مطهری گفت: اگر امروز جلیلی، قالیباف یا روحانی نیز رییس جمهور بودند موافق استیضاح رییس جمهور نبودم چون علت اصلی مشکلات فشارهای خارجی است.
وی افزود: در ماجرای برجام نیز علاوه بر دشمن، مثل موضوع عربستان خود ما نیز مقصر بودیم و نباید بهانه دست دشمن می دادیم. در این قسمت از برنامه مجری گفت: این حرف شما را ترامپ هم نمی زند!
نایب رییس مجلس با بیان اینکه متن برجام را کامل خواندم اما برخی قسمت های آن را نفهمیدم گفت: به همین خاطر به حرفهای صالحی و ظریف اعتما
د کردم اما در برجام ما چیزی از دست ندادیم و اتفاقا باعث پیشرفت هسته ای ما نیز شده است! البته طرف مقابل کار غیر اخلاقی کرد و به برخی تعهداتش در برجام عمل نکرد.
وی گفت: البته قبل از ترامپ، اوباما با تحریم های مختلف علیه ایران برجام را نقض کرد.
در ادامه مجری برنامه خطاب به مطهری گفت: شما از برجام دفاع می کنید در حالی که این توافق متوازن نبود و ایران ابتدا تمام تعهداتش را انجام داد اما طرف مقابل از اجرای تعهداتش طفره رفت. آیا شما حاضرید به همین مدل با بنده معامله کنید؟ مثلا 2 میلیارد پول الان بدهید اما بعدا قول می دهم یک منزل به شما بدهم؟ که مطهری در پاسخ به این سوال سکوت کرد.
در بخش دیگری از این گفتگو مطهری با اشاره به برخی از رفتارهای برخی نمایندگان مثل درازهی و خدادادی نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت بهتر است خود این افراد توضیح دهند.
مطهری در پاسخ به سوال مجری درباره شفافیت رای نمایندگان نیز گفت: با این موضوع مخالفم چون دوستان شما امنیت نمایندگان را برهم می زنند و این موجب می شود حریت نمایندگان از بین برود!
فرزند شهید مطهری در ادامه نیز به بیان خاطره ای درباره انحرافات فکری موسوی خوئینی ها پرداخت و گفت پدرم نسبت به تفسیرهای مارکسیستی او از قرآن نگران بود.
وی در ادامه نیز سعید جلیلی را فردی خوش ذات توصیف کرد و گفت سال 92 وقتی گفتم بهتر است هاشمی و جلیلی مسابقه دو بگذارند تا مشخص شوند نیروی جسمی کدام بیشتر است، قصد توهین به او را نداشته است.
مطهری تاج زاده را نیز فردی مستقل و فائزه هاشمی را نیز هیجانی ولی متدین و خوشفکر توصیف کرد!
وی در اظهاراتی عجیب اصالت نامه امام درباره غیرقانونی بودن نهضت آزادی و عزل منتظری را نیز زیر سوال برد و گفت بعید می داند این نامه ها از امام (ره) باشد!
مطهری در پایان در واکنش به فیلم گریه های علی اصغر زارعی در مجلس نهم پس از تصویب برجام در 20 دقیقه نیز تاکید کرد: برخی بی اعتمادی های منتقدان برجام درست بود و این افراد نیت خوبی داشتند.

ارسال نظرات