دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه تحریم غذا و دارو اساسا شامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌‌شود، گفت: مدل INSTEX در نظر گرفته شده، همان مدل نفت در برابر غذا و راهی برای وصول مطالبات شرکت‌های اروپایی است.
کد خبر: ۹۱۰۷۴۰۴
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به کانال مالی جدیدی که اروپایی‌ها برای مبادله مالی با ایران ایجاد کرده‌اند اظهار داشت: قرار بر این بود که بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها برای ماندن ایران در این توافق مشوق‌ها و راه‌های دور زدن تحریم و از جمله بحث جبران خسارت‌ها را پیش‌بینی کنند. 

وی با تاکید بر اینکه چیزی که قبلا تحت عنوان STV نامگذاری شده بود با چیزی که شکل گرفته کاملا متفاوت است، خاطرنشان کرد: قبلا بنا بود یک دروازه مالی زیر نظر اتحادیه اروپا شکل بگیرد که ما مبادلات مالی‌مان را از آن کانال انجام داده و تحریم‌ها را دور بزنیم اما چیزی که اکنون تعبیه شده عملا نقض غرض است. 

دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه تحریم غذا و دارو اساسا شامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌‌شود، گفت: مدلی که الان با عنوان INSTEX در نظر گرفته شده، همان مدل نفت در برابر غذا است و این مدل راهی برای وصول مطالبات شرکت‌های اروپایی است. 

وی افزود: براساس این مدل ما نفت‌مان را می‌فروشیم و پول‌مان را در اختیار اروپا قرارداده و اجازه می‌گیریم که با آن دارو و غذا بخریم. طبیعتا اولویت هم با این است که اروپایی‌ها طلب‌هایی که از ما دارند را نقد کنند و مشکل آنها حل شود؛‌پس INSTEX مشکل اروپایی‌ها را حل می‌کند نه ایران را. 

کنعانی‌مقدم در پایان با بیان اینکه سه شاخص می‌تواند معیار ارزیابی این مدل پیشنهادی اروپایی‌ها باشد، گفت: باید دید که آیا بر اثر اجرای این مدل کاهش قیمت‌ها در ایران، کاهش قیمت ارز و رونق اقتصادی به وقوع می‌پیوندد و یا  همان آش و همان کاسه است. 

ارسال نظرات