حجت الاسلام عباس رضی گفت: دردناک‌ترین و زجرآورترین پیامد غیبت، از دست دادن اعمال نیک و انتقال آن به نامه عمل کسی است که غیبت او را کرده است.
کد خبر: ۹۱۰۷۲۸۰
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ کارشناس مسائل دینی و مذهبی درجمع کارکنان ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سامان گفت: بیماری فقط برای جسم نیست،  خیلی از ما  بدون تعارف روح و روان بیمار داریم و گرفتار عادت های غلط اخلاقی هستیم، که یکی از این عادت های زشت، بیماری غیبت کردن می باشد، که این روزها در جامعه خیلی فراگیر شده و یکی از شایع‌ترین، زشت‌ترین و خطرناك‌ترین مفاسد اخلاقى غیبت است.

حجت الاسلام عباس رضی افزود: غیبت یعنی در غیاب و پشت سر مسلمانی، نواقص و عیوب او را بازگو کردن، به طوری که اگر آگاه شود، ناراحت گردد. حالا، آن عیب خواه در بدن یا در گفتار و یا در اخلاق او باشد و خواه در اعمال متعلق به دین و دنیای او باشد و به تعبیر دیگر، مردم را متوجه عیوب او کند، به این انگیزه که در غیابش او را تحقیر و توهین نمایند.

وی خاطر نشان کرد: دردناک‌ترین و زجرآورترین پیامد غیبت، از دست دادن اعمال نیک و انتقال آن به نامه عمل کسی است که غیبت او را کرده است كسی كه تلاش می كند عیب های پوشیده مردم را برملا كند، خداوند او را رسوا خواهد كرد.

رضی خاطرنشان کرد:  امام صادق(علیه السلام ) به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلام) فرمودند:" ای كسانی كه به زبان اسلام آورده اید و ایمان به قلب شما وارد نشده است، مسلمانان را سرزنش نكنید و عیب های پوشیده آنها را جستجو نکنید، زیرا فردی كه عیب های پوشیده مردم را افشا می كند؛ چون مردم ناموس الهی اند، هتك حرمت الهی كرده است، پس در این عالم و آن سرا رسوا خواهدشد" .

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی، در خصوص آسیب اجتماعی غیبت کردن، گفت: از مقاصد بزرگ انبیاء علیهم السلام تشكیل مدینه فاضله و جامعه ای نیكو بود و این مهم زمانی به وجود می آید كه مردم با یكدیگر الفت و محبت داشته باشند، به طوری كه افراد همگی به منزله یك شخص باشند و در این صورت چنین طایفه و ملتی بر طوایف و ملتهای دیگر پیروز خواهند شد، همان طور كه مسلمین صدراسلام بر اثر همین اتفاق و وحدت بر حكومت های بزرگ آن پیروز شدند.

وی افزود: بر اساس آنچه گفته شد و روایاتی كه در این زمینه وجود دارد، مسلمین مأمور و موظفند كه با یكدیگر دوستی و مودت ورزند و طبعاً آنچه این دوستی را می افزاید مطلوب و پسندیده است و هر چه از این دوستی و مودت كم كنند، ناپسند است و واضح است كه غیبت كردن موجب كینه و دشمنی و بغض می شود و از این رهگذر وحدت اجتماع از بین می رود و این از آسیب های اجتماعی غیبت است و لازم است برای پرهیز از این ضرر بزرگ از این عمل زشت دور شوند.

ارسال نظرات