رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سمینار تجاری سازی مالکیت معنوی گفت: به منظور تکمیل و روزآمدتر کردن قوانین و مقررات مربوطه، پیش نویس طرح جامع حمایت از مالکیت صنعتی در مسیر تصویب نهایی در مجلس قرار دارد.
کد خبر: ۹۱۰۷۱۱۲
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان، سمینار تجاری سازی مالکیت معنوی برای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و استارت آپ‌ها با حضور احمد تویسرکانی معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در دانشکده طب ایرانی برگزار شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروزه دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان منبع اصلی و عمده تولید علم و فناوری به شمار می‌روند.

وی افزود: آنچه مسلم است اساس فعالیت این مراجع مبتنی بر دارایی‌های فکری اعم از اختراعات، طرح‌های صنعتی و علایم تجاری است که اولا دانش و فناوری این شرکت‌های حسب مورد باید با استفاده از زیر ساخت‌های حقوقی فراهم شده به ثبت برسد تا بتواند از حمایت‌های قانونی بهرمند شوند. 

تویسرکانی گفت: همچنین با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و تجاری سازی ایجاد شده اعم از انحصار، امکان اعطای مجوز‌های بهره برداری و قرارداد‌های تحت لیسانس نسبت به ایجاد ارزش افزوده این گونه دارایی‌ها در فرآیند تجاری سازی استفاده کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در این رابطه یکی از چرخه‌های مهم در فرآیند‌های خلاقیتی اختراعات و ابداعات تبدیل اختراعات به محصولات قابل فروش است.

تویسرکانی گفت: تجاری سازی و بازاریابی اختراعات فرآیند پیچیده‌ای است که در بازار‌های بسیار رقابتی امروز نیازمند رویکردی حرفه‌ای و تخصصی است.

وی افزود: تجاری سازی و فرآیند تبدیل یک ایده به محصول، موجب ورود نتایج پژوهش‌های و یافته‌های علمی به بازار و جامعه می‌شود تا ضمن ایجاد فضای رقابتی و حل مشکلات و نیاز‌های روزمره بشریت خصوصا در حوزه بهداشت، سلامت و درمان بیماری‌ها محصولات با کیفیت بیشتر به مردم ارائه شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در نگاهی دقیق‌تر به فرآیند نوآوری اگرچه درهم تنیدگی و اشتراک و وابستگی مراحل از جمله خلق ایده تا مرحله تولید و بازاریابی اجتناب ناپذیر است؛ اما نقطه بحرانی و حیاتی آن مرحله بازاریابی محصول است.

تویسرکانی ادامه داد: زمانی که مشتریان و کاربران محصول و یا فرآیند جدید را بپذیرند می‌توان گفت هدف نهایی از اختراع به دست آمده است.

وی گفت: تجاری سازی اختراعات نیروی محرکه قوی برای تشویق صاحبان فکر و اندیشه است و تعاملات چند سویه بین عوامل تولید یک محصول از مرحله تولید محصول تا تجاری سازی اهمیت زیادی دارد.

این مقام قضایی بیان داشت: سازمان ثبت اسناد کشور به عنوان مسئول ثبت مالکیت‌های معنوی طی سال‌های گذشته در کنار سایر دستگاه‌های دیگر کار بازاریابی دارایی‌های فکری را در فرابورس با هدف توانمدسازی محیط مالکیت فکری با همکاری سازمان جهانی مالکیت فرهنگی در دست اجرا دارد.

معاون قوه قضاییه تصریح کرد: سازمان ثبت با استفاده از اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی توانسته است نسبت به ایجاد نظام ثبت و حمایت از مالکیت صنعتی گام‌های موثری بردارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به الکترونیکی شدن همه فرآیند‌های مرتبط با ثبت حقوق مالکیت صنعتی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات دو سویه الکترونیکی به منظور تسریع و تسهیل خدمات ثبت با ضریب اطمینان بالاتر اشاره کرد.

تویسرکانی افزود: بروز رسانی قوانین و مقررات در زمینه ثبت و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی که منطبق با استاندارد‌های تریپس است و الحاق به اکثر موافقت نامه‌ها و معاهدات موثر ثبت و حمایت بین المللی از مالکیت صنعتی از جمله موافقت نامه مادرید و ... از جمله اقدامات در حوزه ایجاد زیرساخت‌های لازم حقوقی به منظور حمایت از مالکیت صنعتی است.

وی افزود: در این رابطه به منظور تکمیل و روزآمدتر کردن قوانین و مقررات مربوطه پیش نویس طرح جامع حمایت از مالکیت صنعتی در مسیر تصویب نهایی در مجلس قرار دارد تا ضمن روزآمد‌تر شدن مقررات موضوع موجود مصادیق جدیدی از حمایت از مالکیت‌های صنعتی از جمله حمایت از اسرار تجاری، ثبت مدل مصرفی و جلوگیری از رقابت غیر منصفانه را به طور کامل پوشش دهد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: این سازمان به منظور کمک به تجاری سازی محصولات و تولیدات داخلی نیز پروژه‌های متعددی را با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی در مراجع مرتبط داخلی در دست اجرا دارد. مثل پروژه حمایت از فرش دستباف ایرانی، پروژه تیسک (مراکز حمایت از فناوری و نوآوری) و پروژه توانمند سازی محیط مالکیت معنوی از جمله مهمترین اقدامات است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات