خبرهای داغ:
دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی

فعالیت بیش از ۳۰۰ مؤسسه دانش بینان در حوزه زیست فناوری در ایران

ایران در سال ۲۰۱۸ توانسته است رتبه چهارم تولید علم جهانی در حوزه فناوری نانو را کسب کند و با تولید ۴۰درصد از دانش نانو، بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کند. ایران اکنون در فناوری نانو، از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی وارد شده است.
کد خبر: ۹۱۰۷۰۱۱
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،اکنون انقلاب اسلامی در آستانه عبور از چهل سالگی و بلوغ دوم خود قرار گرفته است و جبهه استکبار که از رشد و بالندگی این درخت تناور به خشم آمده، فشارهای اقتصادی و روانی خود را برای بازتولید فشار عملی دو چندان نموده است و به کمک ظرفیت های نو پدید رسانه ای تلاش دارد تا مردم و مسئولان را با این چالش ذهنی و تلقی موهوم مواجه سازد که انقلاب اسلامی اکنون در مرحله فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرار گرفته و تنها راه برون رفت از این شرایط، اصلاح رفتارها و ساختارهای انقلابی است.
دشمن برای اخلال در دستگاه محاسباتی مردم و نخبگان و تولید درد اجتماعی برای پذیرش برجام های جدید مدتی است که تحریف و وارونه نمایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را آغاز کرده اند و در آرایش جدید رسانه ای خود، بن بست نمایی و تصویرسازی دروغین و بزک شده از دوران اسفناک رژیم پهلوی و زمزمه بازگشت به گذشته را در دستور کار خود قرار داده است.
برای مقابله با این جنگ محاسباتی، فعالان فرهنگی جبهه انقلاب می بایست دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی را در قالب های علمی، مستند و هنرمندانه و به دور از هر گونه اغراق در بسترهای متنوع تخاطبی و مجازی برای مرم و مسئولان تبیین نمایند. در این مسیر طنین یاس سعی دارد تا نگاهی همه جانبه به بررسی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی بهم اعتراف نهادهای بین المللی بپردازد.
مطالب گفته شده برگرفته از کتاب " چهل دستاورد" پژمان پورجباری و نمودارهای میعاد شیخی است. در بخش نخست؛ «پیشرفت های فن آوری» را مورد بررسی قرار می دهیم.
۲۷- هوافضا:
یکی از شاخص های راهبری در امنیت و قدرت ملی قدرت فضایی کشوهاست. امروز رقابت و پیشرفت فضایی، مناسبات جانی کشورها را به دشت تحت تأثیر خود قرار داده و تسخیر فضا به یکی از راهبردهای اصلی قدرت ها مبدل شده است.
قبل از انقلاب ایران، تنها ایستگاه سنجش از دور و دریافت داده های ماهواره ای داشت و هیچ فعالیتی در خصوص پرتاپ ماهواره و تسخیر فضا نداشت. اما در سال های اخیر دانشمندان فضایی کشورمان با ارسال موجود زنده به فضا و تحقیقات زیستی، موفقیت بزرگی را در پیش برد دانش فضایی ایران به ارمغان آورده اند.
پرتاب ماهواره های متعدد مخابراتی و تصویربرداری و ایجاد پایگاه رصد فضایی و ساخت ماهواره بر سیمرغ و ایجاد ایستگاه فضایی امام خمینی(ره) به عنوان یکی از پیشرفته ترین ایستگاه های ثابت پرتاب ماهواره منطقه، از جمله دستاوردهای مهم ایران پس از انقلاب اسلامی در دنیا است و براساس گزارش سامانه پایش علم سایماگو، ایران جایگاه یازدهم تولید دانش فضایی در جهان و رتبه اول منطقه را در اختیار دارد.
بیشتر بخوانید:
گزارش افتخار آمیز از پیشرفت علمی کشور طی چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی
۲۸- فن آوری نانو:
دنیای نانو؛ دنیای اتم ها و مولکول هاست و فناوری نانو، به عنوان توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم های جدید در سطح مولکولی و اتمی تعریف شده و موج چهارم انقلاب صنعتی نام گذاری شده است.
اولین جرقه های توجه خاص کشورها و دولت های جهان به فناوری نانو سال ۱۳۶۸ زده شده و با شناخته شدن تدریجی اهمیت این فناوری و نقشی که در آینده اقتصاد دنیا دارد، کشورهای بزرگ و پیشرفته برای بهره گیری از فرصت این فناوری وارد میدان مسابقه شدند و ایران نیز در دهه هشتاد وارد این رقابت ها شد.
براساس آمارهای منتشر شده از سوی پایگاه رصد علمی WEB Of Science ایران در سال ۲۰۱۸ توانسته است رتبه چهارم تولید علم جهانی در حوزه فناوری نانو را کسب کند و با تولید ۴۰درصد از دانش نانو، بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کند. ایران اکنون در فناوری نانو، از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی وارد شده است.
۲۹- زیست فن آوری و سلول های بنیادین:
در زمینه فناوری و تحقیقات سلول های بنیادی محققان ایرانی توانسته اند از سلول های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب دیده قلب و پیوند قرنیه چشم استفاده کنند. هم اکنون سلول های بنیادین جنینی و علم شبیه سازی حیوانات در کشور به دانش بومی تبدیل شده است.
براساس گزارش سامانه پایش علم اسکوپوس، ایران اکنون در تولید کمی دانش سلول های بنیادین رتبه ۱۵ دنیا و اول غرب آسیا را در اختیار دارد.
براساس نمایه های سامانه پایش علم سایماگو در حوزه بیوتکنولوژی، ایران با دارا بودن بیش از ۳۰۰ مؤسسه دانش بنیان در حوزه زیست فناوری در حال حاضر جایگاه ۱۳ دنیا و جایگاه نخست منطقه غرب آسیا را کسب نموده است.
۳۰- دانش هسته ای:
در شرایط ناپایدار انرژی در جهان، کشورهای قدرتمند جهان دانش هسته ای را به انحصار خود در آورده اند و به راحتی اجازه دسترسی دیگران به این انرژی را نمی دهند.
در سال ۱۳۵۳ سازمان انرژی اتمی ایران، تأسیس شد و قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و دارخوین به امضا رسید اما با پیروزی انقلاب اسلامی و کاشکنی غرب، ساخت این دو نیروگاه اتمی متوقف شد.
در دو دهه گذشته دانشمندان انقلابی کشور توانستند علاوه بر بومی سازی دانش هسته ای، به دانش چرخه کامل سوخت هسته ای و غنی سازی اورانیوم و فناوری ساخت سانتریفیوژها نسل جدید دست یابند و نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر را راه اندازی کنند.
ایران اکنون در میان ۳۰ کشور تولید کننده برق هسته ای در جهان قرار دارد و در باشگاه ۱۴ قدرت هسته ای دنیا که دارای فناوری تولید سوخت هسته ای هستند، عضویت دارد.

ارسال نظرات