بخش بزرگی از شهر‌ها و روستاهای استان مرکزی تا انقلاب اسلامی محروم از پزشک و امکانات بهداشتی بودند و در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از این محرومیت داشتند و یکی از تهدیدات جدی در آن زمان در حوزه سلامت و درمان بود ولی امروز جمعیت بیمه شده تامین اجتماعی استان مرکزی 930 هزار نفر است که با آمار قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۹۱۰۶۸۳۲
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در روزهایی که به ایام الله دهه فجر و به خصوص ایام چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم سوالات و پرسش‌های بسیاری در داوری از کارآمدی و عملکرد انقلاب اسلامی و نظام سیاسی برآمده از آن و درمیان لایه‌های مختلف جامعه طرح می‌شود که جا دارد یک پاسخ علمی و درخوری به آنها داده شود.

شبکه شیطانی ضد انقلاب در داخل و خارج هم به عنوان جریان رقیب و برانداز و با بهره­گیری از فضای تردید و پرسش، تلاش دارد، تصویر ذهنی جامعه، در خصوص کارآمدی نظام اسلامی را تغییر دهد تا امید و اعتماد به توانمندی‌ها و قابلیت‌های اصلاح و پیشرفت در درون نظام را از بین ببرد.

از جمله پرسش‌های مطرح در میان اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان که ایام رژیم ستم شاهی را ندیدند، مقایسه نظام اسلامی با رژیم پهلوی است که توده مردم با تکیه به محفوظات و خاطره­گویی‌های نسل قدیمی و متأثر از رسانه‌های بیرونی، بدون لحاظ کردن ملاک‌ها و معیارهای علمی و عقلی به مقایسه نظام اسلامی با نظام سلطنتی پهلوی می‌پردازند وجمهوری اسلامی را متهم به ناکارآمدی و عدم توانایی در مدیریت می‌کنند.

اگرچه خصلت کار مقایسه‌ای در فضای جنگ رسانه ای آمیخته به عملیات روانی کاری دشوار، زمان‌بر و حجیم است بیان تمامی ابعاد هویتی و کارکردی دو نظام سیاسی که یکی با52 سال حکمرانی و دیگری با40 سال سابقه مدیریتی می‌باشد، نیاز به بررسی دقیق و موردی می باشد که خبرگزاری بسیج استان مرکزی بنا بر رسالت خود سلسله گزارش هایی را در این موضوع در این روزهایی که متبرک به ایام فجر انقلاب است ارائه می کند.

البته ایران اسلامی بعد از انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم منصفانه تحلیل کنیم، باید تمام دشمنی های ابرقدرت ها،سختی‌ها و موانع توسعه دهه‌های پیش را بشناسیم تا علت رشد بعضی حوزه‌ها و رکود بعضی دیگر را درک کنیم.

وضعیت بهداشت استان مرکزی(قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی)

بخش بزرگی از شهر‌ها و روستاهای استان مرکزی تا انقلاب اسلامی محروم از پزشک و امکانات بهداشتی بودند و در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از این محرومیت داشتند و یکی از تهدیدات جدی در آن زمان در حوزه سلامت و درمان بود ولی امروز جمعیت بیمه شده تامین اجتماعی استان مرکزی 930 هزار نفر است که با آمار قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست.

امروز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی استان مرکزی از نظر شمار بیمه شده ها در جایگاه پنجم کشور قرار دارد و با وجود صنعتی بودن این استان یک رشد بسیار بالا در سرانه کارگاهی این استان شاهد هستیم 24 هزار کارگاه فعال دراین استان، سرانه کارگاهی تحت پوشش در استان به هشت نفر رسیده است در صورتی که قبل از انقلاب بیمه مشاغل کارگاهی وجود نداشته است و سرانه آن صفر بوده است.

قبل از انقلاب یک وضعیت بسیار نامناسبی در کمبود بیماستان ها شاهد بودیم که کل بیمارستان های کشور تنها 547 مورد بود و در استان مرکزی چند شهرستان فقط یک بیمارستان محدود داشتند ولی امروز تنها بیمارستان های اصلی تحت نظر سازمان تأمین اجتماعی با سه بیمارستان، یک پلی کلینیک و هفت درمانگاه در شهرستان های مختلف به جمعیت زیر پوشش و مردم استان خدمات درمانی ارائه می کنند.

در دروان رژیم پهلوی از کشورهایی چون هلند و برزیل و... پزشکانی به صورت محدود برای جراحی ها به ایران می آمدند ولی امروز بعد از گذشت چهل سال پرافتخار انقلاب تعداد پزشکان به 84 هزار نفر رسیده است که می شود گفت در 100 درصد علم پزشکی به خود کفایی کامل رسیده ایم و امروز از سایر کشورهای اطراف برای درمان به ایران می آیند.

قبل از انقلاب تنها 7 دانشکده محدود پزشکی در کشور وجود داشت ولی امروز به برکت انقلاب بیش از 50 دانشگاه علوم پزشکی در کشور فعال هستند و استان مرکزی نیز در شهرستان های خود دارای دانشگاه های اختصاصی است.

در دوران رژیم ستم شاهی پذیرش دانشجو پزشکی در کشور از 600 نفر به 7 هزار نفر در سال افزایش داشته است، و امروز تعداد پزشکانی که در کشور دارای کارت نظام پزشکی هستند به 150 هزار نفر رسیده است.

تعداد تخت های بیمارستان ها در قبل از انقلاب تنها 15 هزار تخت بود در حالی که امروز پس از گذشت 40 سال انقلاب به 100 هزار تخت ویژه رسیده است و در بحث تهیه دارو قبل از انقلاب تنها 3 درصد از داروی مورد نیاز را می توانستیم تهیه کنیم ولی امروز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب 97 درصد از داروهای مورد نیاز را خودمان تهیه می کنیم.

ارسال نظرات