توصیه حجت‌الاسلام قرائتی به پزشکان:
حجت‌الاسلام محسن قرائتی گفت: پزشکان باید علاوه بر درمان جسم بیمار، بر روح بیماران هم طبابت کنند.
کد خبر: ۹۱۰۶۸۱۹
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز و مدرّس قرآن‌کریم در آیین اختتامیه ششمین همایش قرآن، عترت و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه طبیب اصلی، خداوند است، گفت: روایت داریم که شما (انسان‌‌ها) بیمار هستید و خداوند است که شفا‌دهنده و درمان‌کننده است؛ درست همانطور که حضرت مسیح (ع) هم بارها بر این موضوع تاکید می‌کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه اسلام، هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روح انسان‌ها برنامه‌ دارد، گفت: پزشکان باید علاوه بر درمان جسم بیمار، بر روح بیماران هم طبابت کنند. به هرحال سخن شما تاثیرگذار است؛ بنابراین برای هر بیمار یک دقیقه هم وقت بگذارید و نصیحت کنید.

با خنده سه قلعه مهم را فتح کردم

رییس ستاد اقامه نماز، خاطره دیگری در مورد قدرت خنده در بهبود شرایط بیماران بیان کرد و گفت: حتماً شنیده‌اید که من گفته‌ام با خنده سه قلعه مهم را فتح کردم. اول هنگامی که در پانزده سالگی تصمیم گرفته بودم تحصیلم را بجای کاشان در قم ادامه دهم. با خنده، آیت‌الله گلپایگانی را متقاعد کردم که مرا بپذیرد. دوم اینکه قطب‌زاده و هنرمندان صدا و سیما را با دو ساعت حرف‌های حکیمانه خنداندم و متقاعدشان کردم تا در تلویزیون برنامه داشته باشم. تا امروز هم که چهل سال از انقلاب می‌گذرد، برنامه درس‌های قرآن یک شب هم تعطیل نشده است. سوم اینکه با یک شوخی، توانستم بودجه نماز جماعت خواندن در مدارس را بگیرم.

حجت‌الاسلام قرائتی در بخش دیگری از از سخنانش با اشاره به اینکه خدمت‌کردن می‌تواند ویژگی‌های زیادی داشته باشد، گفت: خدمت خوب باید آگاهانه، عاشقانه، خالصانه، مخفیانه و عادلانه باشد. اول اینکه آگاهانه باشد؛ پس اگر نمی‌دانید یا تردید دارید، بگویید؛ نمی‌دانم و با آزمون و خطا برای بیمار نسخه‌ای ننویسید. دومین نکته اینکه خدمت، با عشق انجام شود. چیزی که در دنیای اسلام وجود دارد و در پزشکی غیر اسلامی نیست، نیّت است.

بیشتر بخوانید


وی افزود: روایت داریم "الاعمال و بالنیات". بنابراین حیف است که کار شما پزشکان پولی شود، منظورم این نیست که پول نگیرید بلکه می‌گویم برای پول و با نیت پول کار نکنید. پیوندهای بسیاری کشف شده که مقدس است امّا یک پیوند نامقدس وجود دارد آن هم پیوند پزشک و پول است. بدانید رزق، هیچ ربطی به دارایی و مقام شما ندارد، بلکه رزق هرکس آن چیزی است که بتواند از آن کام بگیرد و البته این از پیش تعیین شده است. بنابراین هر کس که از راه ناصواب چیزی را به دست آورد به همان میزان از آن وجه حلالی که باید لذت واقعیش را ببرد کاسته خواهد شد.

پزشکان، بیماران را دِق ندهند

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه گفت: در جهاد، حج، روزه، نماز و مانند اینها، خداوند برای بیماران جسمی تخفیف داده، بنابراین شما هم بیمار را دوبار، دِق ندهید و هرقدر می‌توانید به او تخفیف بدهید. یادتان باشد مسکین یعنی کسی که به دلیل فقر نمی‌تواند از مَسکنش خارج شود و در واقع فقر او را خانه‌نشین کرده است.

ارسال نظرات