جشنواره‌ها زمانی راه را اشتباه می‌روند که هیچ سرمنزل و مقصود و هدف و به تعبیر فیلمسازان و منتقدین در کاخ جشنواره فیلم فجر، برخی اوقات بریز و بپاش‌های بی‌جهت، جشنواره‌ها را از از اصل خودش دور می‌کند.
کد خبر: ۹۱۰۶۱۹۲
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، جشنواره‌ها بایستی یک سرمنزل مشخصی داشته باشند که در این مسیر برنامه‌ریزی، آرمان‌خواهی و هدف‌گذاری جزو نکات اصلی در این مسیر است. فارغ از توجه به رفتار موضوعی که حلقه مفقوده در برگزاری جشنواره‌های متعدد در سینمای ایران به شمار می‌رود. طهماسب صلح‌جو به عنوان نفر نخست درباره موضوع برگزاری جشنواره‌های متعدد در سینمای ایران به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،‌ گفت: اینکه در فضای سینمای ایران انواع و اقسام جشنواره‌ها در فرصت‌های مختلف برگزار می‌شود یک اتفاق خوبی است و من اساساً با هر نوع جشنی موافقم به خصوص این روزها که نیاز است. الان هم می‌بینیم که چقدر جشنواره فیلم فجر توانسته انگیزه، شوق و نشاط ایجاد کند.

صلح‌جو: جشنواره‌ها باید موضوعی مدیریت شوند

وی در پاسخ به این سوال که می‌گویند جشنواره در ایران زیاد برگزار می‌شود آیا این جشنواره‌‌ها به خروجی موردنظر می‌رسند، تأکید کرد: این فواید رویدادهای فرهنگی را نمی‌توان در کوتاه مدت بدست آورد. یعنی گذشت زمان همیشه نشان می‌دهد آن اتفاقی که ده سال پیش افتاده الان چه نتیجه‌ای دارد. همین جشنواره‌ای که به عنوان یادگار روزهای پرشور انقلابی برگزار می‌شود و امروز نتایج خوبی از برپایی این جشنواره را در سینمای ایران شاهد هستیم. اما از این نکته نباید غافل شویم که هر جشنواره‌ای باید یک نکته و موضوعی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند عموماً جشنواره موضوعی هستند یک تم اجتماعی و فرهنگی دارند و حول آن‌ها برگزار می شوند اینکه جشنواره های موضوعی با فضای سینمایی و تولیدات سینمایی انطباق دارد یا خیر. این خودش یک بحثی است. من این طوری نگاه نمی‌کنم ما به هر حال در این کشورمان یک سرمایه‌گذاری تدریحی روی فیلمسازی شده و فرقی نمی‌کند یک جوان پول بگذارد و بسازد یا یک نهاد این کمک را انجام دهد. انواع فیلم‌ها ساخته می‌شوند حتی فیلم‌های بسیار کوتاه چند ثانیه‌ای، یک جایی باید دیده شوند. تنها جایی که برای خودنمایی و بروز توانمندی سازندگان است همین‌ جشنواره‌ها هستند.

ضابطیان: بریز و بپاش‌ها نباید جشنواره را از اصل خودش دور کند

منصور ضابطیان که امسال مجری مراسم افتتاحیه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر را هم برعهده داشت درباره برگزاری جشنواره‌های متعدد در سینمای ایران، گفت: صرف برگزاری جشنواره کار بدی نیست این که آگاهانه و برنامه‌ریزی شده باشد و سمت و سوی آن مشخص باشد. چه اشکالی دارد جشنواره‌های متعددی داشته باشیم اگر در شرایط اقتصادی فعلی فشار زیادی روی برپا کنندگان نیاید و بخش خصوصی بتواند وارد شود اتفاقات خوبی می‌افتد. برخی اوقات بریز و بپاش می‌شود جشنواره از اصل خودش دور می‌شود. اگر با رعایت این مسائل، جشنواره‌های متعدد برگزار شود می‌تواند به سینمای ایران کمک کند.

وی با اشاره به خروج از مسیر رفتار موضوعی جشنواره‌ها، خاطرنشان کرد: طبیعتا جشنواره‌ها از این جهت دچار این آسیب هستند. چرا که فیلمساز و نویسنده آرام‌آرام باید خودشان را با نوع جشنواره وفق بدهند و کاری در خور آن جشنواره تولید کنند.  از اینجا به بعد فرهنگسازی لازم برای آن جشنواره ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید

هاشم‌زاده‌: جشنواره‌ها بلاتکلیفند!

 سیدناصر هاشم‌زاده منتقد سینما تصریح کرد: وضعیت فرهنگ، هنر و به ویژه سینما وضعیت آشفته‌ای است. اگر اینجا جشنواره‌های گوناگون داریم با بلاتکلیفی‌های زیادی همراه است. فقط برگزار می‌شوند و هیچ برنامه و سرمنزلی ندارند. آیا نمی توانیم داشته باشیم؟ آن یک امر دیگری است. ما اصلاً تحقق یک امر فرهنگی را در جامعه‌مان نمی‌‌خواهیم. آن هایی که مثل هنرمندان و فرهیختگان بدنبال این هدف هستند، موانع زیادی پیش‌رویشان است. مانع‌شان اکثراً بی فرهنگ‌هایی هستند که مسئولیت‌های فرهنگی داریم.

استادی: جشنواره‌ها تجمیع شوند

علیرضا استادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره برگزاری جشنواره‌های متعدد سینمایی، گفت: تجمیع بشود و در قالب فصلی برگزار شوند بهتر است و در روند پیشرفت آن هنر تأثیرگذارند. با وجود جشنواره‌های متعدد خالی از لطف نیست که ما جشنواره‌ مقاومت، عمار، بین‌المللی فیلم و ملی فجر را داشته باشیم که اندازه خودش فیلم‌های متنوعی را در سبد خودش دارد.

جیرانی: جشنواره‌ها باید باشند چون هرکدام تفکری مجزا دارند

فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان تصریح کرد: جشنواره‌ها هرکدام مسئولیت و رفتار وتفکری مجزا دارند. مثلاً جشنواره ملی فجر متعلق به همه طرز تفکرهایی است که در جمهوری اسلامی ایران پروانه ساخت و نمایش گرفته‌اند. بنابراین وقتی جشنواره همه سینما باشد گفتمان جشنواره همه سینما یعنی برای همین است که از بهمن فرمان‌آرا فیلم ببینند تا جمال شورجه! همه تفکرات باید حضور داشته باشند از اصغر فرهادی تا ابراهیم حاتمی‌کیا! فرق جشنواره فیلم فجر فرق با کن، برلین و ونیز همین است که این جشنواره در جشن انقلاب برگزار می‌شود و برآیند همه چیزهایی که در سینمای ایران اتفاق می‌افتد. یا جشنواره مقاومت که گفتمان انقلاب اسلامی را با یک جهان‌شمولی مجزایی دنبال می‌کند و جشنواره عمار هم از شعارش مشخص است چه تفکری دارد. بنابراین جشنواره‌های متعدد باید در سینمای ایران باشند تا از همه تفکرات حمایت شود.

میرکریمی: جشنواره ملی بی‌جهت خودش را معطوف جایزه و داوری کرده است

رضا میرکریمی نویسنده و کارگردان که خودش در قالب جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مسئولیت برگزاری داشته درباره برگزاری جشنواره‌های متعدد سینمایی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،‌گفت: تعداد جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود اتفاقاً نسبت به پتانسیل فرهنگی که در کشور ما وجود دارد نابرابری می‌کند و باید خیلی بیشتر از این باشد. مسئله اصلی این است که جشنواره‌ها هدفمند باشند و برنامه داشته باشند و براساس آن برنامه وافقی که طراحی می‌کنند جشنواره‌شان را طراحی کنند و تقویم سال کشور پهناوری مثل کشور ما با قدمت گسترده به نظرمن خالی از جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه جای چه ژانرهایی در جشنواره فجر است، اشاره کرد: نه نمی‌شود حکم قطعی صادر کرد و بستگی به هدف‌گذاری جشنواره دارد. اگر جشنواره موضوعی است.؟ جشنواره فجر در ابعاد ملی‌اش اتفاقا متشکل از وضعیت سینمای امروز است و یک سال را مرور می‌کند. از این جهت نباید به آن خرده گرفت تعدد ژانر و فیلم‌ها با گونه‌های مختلف در جشنواره فجر حضور داشته باشند. اما من گلایه‌ام از سخت‌کردن مسیر داوری و تعداد جوایز بالا در این جشنواره است که چرا داوری این آثار کار را سخت می‌کند و جشنواره ملی بی جهت خودش را در داوری تخصصی و تعداد جوایز بالا قرار داده‌است؟  اگر این بخش را حل کند مگرنه بخش مردمی و در معرض قرار گرفتن مردم، نه تنها خوب است بلکه منافاتی با ژانرها و گونه‌های مختلف که تجاری و فرهنگی هستند، ندارد.

گزارش و گفتگوها از مجتبی برزگر

ارسال نظرات