وی در ادامه با اشاره به اینکه دشمن در تمامی این سالها انواع حربهها اعم از جنگ نرم و سخت و نیمه سخت و نفوذ نرم را در قبال ایران تجربه کرده و موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: امروز شرایط دشمن به مرحلهای رسیده که آنها با فقدان جدی چهره در میان اپوزیسیون روبهرو هستند و به همن دلیل سراغ خائنان پهلوی و منافقان رفته است.
مقدمفر با بیان این نکته که این مسئله بیانگر استیصال دشمن است و به اصطلاح کفگیر آنها به ته دیگ رسیده عنوان کرد: مقام معظم رهبری البته در فرمایشات اخیر خود عنوان فرمودند سناریوی دشمنان نظام، لو رفته اما مردم باید برای مقابله با فتنههای آتی هوشیار باشند.
وی تاکید کرد: دشمن امروز میدان نبرد جدید و مقداری ناشناخته را باز کرده؛ در این شرایط وظیفه ما این است که آیندهپژوهی و رفتارشناسی نسبت به دشمن و سناریوخوانی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه دشمن میدان نبرد و بستر خصومت امروز خود را با امید به وابستگان فکری، فرهنگی و عملی خود در داخل و خارج دنبال میکند و در عرصهای به نام «جنگ شناختی» در حال پیگیری است، ادامه داد: پدیده «جنگ شناختی» مقولهای است که مبدع آن آمریکاییها هستند و ما با وجود آن که شناخت چندانی از این پدیده نداریم اما مدتی است که درگیر این جنگ شدهایم.
مقدمفر تصریح کرد: دشمن در جنگ نرم به دنبال تغییر اعتقادات و باورهای مردم و مسئولان و نیروهای مدافع انقلاب بود و آماج اصلی حملات نرم، این قشر بودند اما در جنگ شناختی، هدف اصلی دشمن تغییر دستگاه محاسباتی مردم و مسئولان است.
وی با بیان اینکه دشمن، جنگشناختی را با دو راهبرد پیش میبرد، تاکید کرد: دستکاری در واقعیات و ایجاد خدشه در درستی و کارآمدی شعارها و ارزشها این دو راهبرد دشمن برای پیشبرد جنگشناختی است و در روش نخست دشمن به دنبال دوگانهسازی از واقعیات و آرمانهاست.
مقدمفر با تصریح بر این نکته که دشمنان دستکاری در واقعیات را از طریق غیرقابل ترمیم نشان دادن فاصله میان واقعیت و آرمان نیز دنبال میکند، اظهار داشت: تسلیم کردن مردم در مقابل واقعیتها برای عقبنشینی از آرمانها و واقعنمایی پدیدههایی که واقعی نیستند دیگر راهبردهای دشمن برای تحقق هدف دستکاری در واقعیات است.
وی عنوان کرد: راهبرد دوم دشمن خدشه وارد کردن به درستی شعارها و مسائلی مانند تفکیک دین از سیاست، تشکیک در ولایت فقیه، تشکیک در حکومت دینی، استقلال و عزت ملی و حجاب بانوان است، امروز دشمن به دنبال القای «ما نمیتوانیم» و پمپاژ بذر ناامیدی است.
وی در ادامه با اشاره به وظیفه اساتید بسیجی در این شرایط گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، دانشجویان افسران جنگ نرم هستند و شما اساتید قطعا فرمانده این عرصه هستید و باید برای فرماندهی آماده باشید؛ بسیج، نماد و نماینده انقلاب است، بنابراین استاد بسیجی، باید دشمنشناس باشد و شرایط را خوبی تحلیل و درک کند و به عنوان فرمانده جنگ شناختی تلاش دشمن را خنثی کرده و در شرایط آفندی و تهاجمی قرار گیرد.
مشاور رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: نخستین وظیفه اساتید بسیجی در این جنگ جدید، صیانت از سلامتی دستگاه محاسباتی مسئولان و سپس صیانت از دستگاه محاسباتی مردم از طریق شبههزدایی و تقویت قوه تحلیل است.
مقدمفر در ادامه با بیان اینکه عناصر و پیاده نظام دشمن در این شرایط تلاش میکنند با رنگ و لعاب علمی، فعالیت خود را پیش ببرند تصریح کرد: اینها با همین رنگ و لعاب علمی به دنبال وارد کردن ویروس هستند و نخستین ویروس آنها نیز، القای فروپاشی است و حتی در این میان برخی رسانههای داخلی نیز با این سناریو همراهی کرده و به دنبال القای فروپاشی به افکار عمومی هستند.
وی با اشاره به کاربرد واژگانی مانند آغاز پایان انقلاب از سوی سعید حجاریان و یا تحقق فروپاشی محتوایی نظام از سوی فائزه هاشمی به عنوان مصادیق این ویروس در رسانهها داخلی عنوان کرد و افزود: ویروس دیگری که دشمن درصدد تزریق آن است، القای پشیمانی مردم از انقلاب اسلامی است و قطعا پاسخ این تحلیل غلط و القای نادرست در 22 بهمن از سوی مردم داده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دشمن در راهبرد و ویروس سوم خود به دنبال القای پرهزینه بودن چالش با نظام سلطه و مطرح کردن ضرورت سازش است، گفت: یکی از مهمترین ویروسهای القایی جنگ شناختی امروز زیر سئوال بردن استقلال و ضرورت وابستگی است و در این جهت کسانی مثل سریعالقلم و یا کاظم علمداری برای آن تئوریسازی و استدالال فراهم میکنند.
مشاور رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تحلیلی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بیش از سه دهه یک امپراتوری در دانشگاه آزاد حاکم بوده که هیچ تناسبی با ارزشهای انقلاب نداشته است.
مقدمفر با بیان اینکه تغییر و تحولات جدید در دانشگاه آزاد در دو محور علمی و فرهنگی در حال دنبال شدن است، گفت: در این تغییر از مولفههای اساسی نقش و تاثیر اساتید و اعضای هئیت علمی میباشد.
مقدمفر با بیان اینکه روح انقلاب اسلامی باید در دانشگاه جاری و ساری باشد و این وظیفه اساتید است، اظهار داشت: از سوی دیگر استاد باید مراقب باشد که روند پرشتاب نهضت علمی در دانشگاه آزاد خاموش نشود.
وی با تصریح بر این نکته که دانشگاه آزاد باید در خدمت جامعه، نظام و انقلاب در مسیر حل مسائل باشد، اظهار داشت: دانشگاه باید به سمت حل مسائل و موضوعات برود؛ انقلابیگری در عرصه علم و دانش نیز باید مدنظر قرار بگیرد.
مقدمفر در پایان تاکید کرد: اساتید باید با دانشجویان ارتباطی صمیمی و پدرانه داشته باشند.