خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۱۰۶۱۰۱
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی سید مصطفی موسوی نژاد تحلیل گر مسائل سیاسی ظهر امروز در جمع نماز گزاران در مصلی المهدی بیرجند گفت: وضعیت اقتصادی امروز کشور ناشی از برخی کاستی هاست که اگر این کم کاری ها نبود مردم امروز به تهدید تحریم دشمنان می خندیدند نه اینکه نگران باشند.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند " مردم ما از مردم صدر اسلام برترند" افزود: در شرایط اقتصادی امروز افتخار برخی از مسئولین به دریافت ماهیانه حقوق ۱۹ میلیون تومان شایسته مسئول انقلابی نیست.

موسوی نژاد با اشاره به انحراف ۴۰ درصدی در زمینه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها گفت: امروز بدون هدف یارانه پرداخت می شود قانونی که می توانست باعث جهش اقتصادی و کاهش طبقات اجتماعی شود به زباله دان افتاده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی  اظهار داشت: یارانه که دولت می توانست در زمینه انرژی آن را کمتر کند تا به مردم فشار کمتری وارد شود اما برعکس با دادن یارانه بیشتر انرژی و افزایش قیمت فشار بیشتر به مردم وارد شده است.

وی با بیان اینکه اجرای قانون یارانه امروز هم بر دولت و هم مردم فشار وارد کرده و مشکلی را حل نمی کند افزود: پرداخت یارانه برای دولت مصداق دندان پوسیده ای است که دولت از ترس هزینه آن را پر نمی کند و از ترس درد آن را نمی کشد و کنار نمی گذارد.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی نشان می دهد که در حوزه بهره وری نیروی انسانی رشد داشتیم اما سرعت کافی نبوده و از برنامه عقب هستیم.

وی با اشاره به اقدام پیامبر اسلام  در منع مردم روستا و عشایر در استقبال کاروان های شهر نشینان برای تامین کالای روستائیان افزود: همه وزیران هنگام رأی آوردن قول حذف دلالی را به مردم می دهند اما با روی کار آمدنشان این دیدگاه را فراموش می کنند.

موسوی نژاد ادامه داد: طبق آمار رسمی گمرک در سال ۹۲،  نرخ واردات به کشور۶۵ درصد و از پنج  کشور چین، هند، عمارت و ترکیه بود و در واقع با واردات بیش از نیم درصد نیاز مردم به دیگر کشورها وابسته بودیم که از دولت انتظار می رفت تا با فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی این امر تسهیل پیدا کند اما در سال ۹۶ نرخ واردات به ۶۱ درصد رسید که تنها در این سالها ۴ درصد کاهش داشته است.

  وی  با اشاره به برخی از اشتباهات استراتژیک در عرصه اقتصاد بیان کرد: امروز تنها با خارج شدن هند از کشورهای وارد کننده به ایران  و انجام واردات از آلمان که خود از سردمداران تحریم است یک اشتباه استراتژیک بسیار مهم در حوزه سیاست خارجی است.

وی با بیان اینکه در سال۹۲ میزان واردات محصول کشور ۱۳/۱۴ میلیارد دلار بوده و این رقم در سال ۹۵به ۸/۸ میلیارد رسیده است افزود: کاهش ۳۴ درصد واردات محصولات کشاورزی عملکرد خوب در وزارت کشاورزی است که امیدواریم این روند حفظ شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش واردات گندم و برنج در سالیان اخیر گفت: کشور توانسته در طول این سالها در زمینه مواد غذایی به خودکفایی ۸۰ درصد  برسد که رتبه خوبی است.

وی با اشاره به برخورداری ایران از ضریب امنیت غذایی ادامه داد: باید سعی کنیم که در زمینه امنیت غذایی به خارج نیازمند نباشیم و اگر چه رشد داشتیم و باید به جایی برسیم که اگر روزی درهای واردات بسته شود امنیت غذایی مردم تامین شود.

 وی با اشاره به تولید ۳۰ محصول کشاورزی در کشور و اینکه جزء ۲۰ کشور نخست دنیا هستیم افزود: وابستگی به دیگر کشور ها در زمینه کالاهای اساسی  خطرناک است .

موسوی نژاد با اشاره به اهمیت تامین دارو و امنیت درمان ادامه داد:  کشورهای غربی سعی دارتد تا صنعت دارو سازی در انحصار خودشان باشد تا علاوه بر از دست ندادن سودشان مانع از مستقل شدن کشورهای دیگر در حوزه های حیاتی بشوند.

وی ادامه داد: امروز ایران در عرصه تهیه دارو در رتبه دهم قرار دارد که جایگاه خوبی است و خوشبختانه مسئولین کارهای خوبی در این زمینه انجام دادند.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه ایران توانسته ۹۷ درصد از نیاز دارویی کشور را در داخل تامین کند افزود: امروز ۴۰ درصد از تولیدات دارویی ایران به خارج از کشور صادر می شود این درحالی است که در زمان قبل انقلاب و انقلاب پزشکان ما از هند و دیگر کشورها بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها