رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه برای پاسداشت انقلاب نیازمند تفکری نوین در علوم انسانی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر دانشگاه می‌خواهد پاسداشت انقلاب را در طلیعه تمدن نوین اسلامی ۴۰ سال بعد را رقم بزند، باید تفکری نوین در علوم انسانی داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۰۵۵۲۰
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ محمدمهدی طهرانچی امروز در اجلاس سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در مجتمع آموزشی امامت مشهد، اظهار کرد: امروز یکی از نعمت‌های بزرگ هجرت امام رضا (ع) در سه سال آخر عمر خود از مدینه به مرو بود و مقدمه تمدنی در خراسان بزرگ شد.

وی افزود: تاریخ نگاران غربی منصف بیان می‌کنند که اگر دوره تمدن اسلامی نبود، هیچگاه مدرنیته ایجاد نمی‌شد، نه اینکه اسلام مدرنیته را ایجاد کرد، بلکه از اسلام استفاده شد، اما به دانشی رسید که توانست مدرنیته را ایجاد کند، ولی بنیان را کج گذاشت. توسعه عقل‌بنیان را روی توسعه خدابنیان سوار کردند که امروز خودشان از آنچه که خلق کردند، نگران هستند.

طهرانچی با بیان اینکه در ایام مبارک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، عنوان کرد: حتی اگر حافظه بلندمدت رجزخوانی‌های دشمن را نداشته باشیم، یادمان هست که رئیس‌‎جمهور آمریکا می‌گفت: ایران چهلمین سال را نخواهند دید. امام (ره) بنیانی گذاشت که بنیان عزت، بزرگی و سروری برای ملت بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند کشور‌ها و سرزمین‌هایی را مثال می‌زند که امن و مطمئن بودند و اقتصاد پویایی داشتند، اما قدر نعمت‌های الهی را ندانستند، اگر قدر ندانستیم، امنیت و اقتصاد کشور به هم می‌ریزد. نعمت‎هایی که در مراحل مختلف از آن بهره بردیم و غلبه کردیم، مایه قوت خود، دوران غلبه ۴۰ ساله، ایام منجر به ۲۲ بهمن، غلبه بر تروریسم بین‌الملل و صدام را ندیدیم، راه دیگری را آمدیم و رویکرد خود را به جای خدا به کدخدا بردیم، نتیجه این رویکرد خطرناک است.

وی ادامه داد: خدا ۴۰ سال است که برای ما بزرگی رقم زده و نشان آن وجود یک کشور مستقل و یک مرد به نام مقام معظم رهبری بوده که سلطه‌گران را آزرده کرده است. ندیدن این امر خطرناک است. این ایام، ایام تذکر است. ما یک تفکر انقلابی و یک رفتار انقلابی داریم، اگر پشتوانه رفتار و عمل انقلابی، تفکر انقلابی نباشد، گاهی سطحی می‌شود و شکل انقلابی پیدا می‌کند. این موضوع خمیرمایه لازم دارد که باید به آن توجه داشته باشیم.

طهرانچی بیان کرد: باید بررسی کنیم که باور‌ها از کجا آمده و چگونه می‌تواند باور، بینش و بصیرت انقلابی باشد. اینکه چگونه بر بینش و باور خلل وارد می‌شود، بحث نفسانیات بوده که بسیار مهم است و جای خود را دارد، اما در این زمینه باور‌ها و اعتقادات نیز وجود دارد. ما در بستری هستیم که ۳۰۰ سال است، علم مدرن این بستر را برای ما ایجاد کرده و ما در بستر علم جدید صحبت می‌کنیم. زیست‌بوم این علم جدید در غرب و با نگرش نو نسبت به آنچه ادیان توحیدی داشتند، بنیان گذاشته شده است. این زیست‌بوم چیزی را ساخته که امروز به آن علم جدید می‌گوییم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون علوم انسانی در کشور با این وجهه علم، انسانی و توحیدی نیست و نمی‌تواند مسائل را برای ما حل کند. زمانی که مبانی اقتصادی دچار مشکل می‎شود، باور‌ها را نیز دچار خدشه می‌کند. بین باور‌هایی که از اعتقاد قرآن و دین گرفته و باور‌هایی که از علم می‌گیریم، گاه تعارض ایجاد می‌شود که در نهایت موجب این خواهد شد که هر چه فردی در علم بیشتر فرو رود، رگه‌های تعارض با دین نیز بیشتر می‌شود. فرد باور خود را در جای دیگر تقویت می‌کند و ذاتش این است که این باور را به تعارض با انقلاب بکشاند.

وی با اشاره به اینکه باور انقلاب مبتنی بر وحی است، تصریح کرد: انقلابی ماندن ما نمی‌تواند تفکر انقلابی را نیز داشته باشد، مکتب امام رضا (ع) در این سرزمین پایه‎گذاری شد که مکتب مناظره و گفت‌وگو است، اما گفت‌وگو حجیت می‌خواهد نه اینکه مغلوب شویم، همچنین وحدت می‌خواهد نه اینکه وحدت با غرب باشد. باید علوم انسانی اسلامی را خلق کنیم، اگر بسیج اساتید این وضعیت را داشته باشند، عمل انقلابی می‌تواند پشتوانه تفکر انقلابی باشد، زیرا ما قوم تفکر هستیم.

طهرانچی اضافه کرد: اگر دانشگاه می‌خواهد پاسداشت انقلاب را در طلیعه تمدن نوین اسلامی ۴۰ سال بعد را رقم بزند، باید تفکری نوین در علوم انسانی داشته باشد. نمی‌توان علوم انسانی غربی را به عنوان یک باور پذیرفت و بعد بیان کرد که می‌خواهم انقلابی بمانم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد رویکرد اداری به علم را به رویکرد علمی به اداره دانشگاه تغییر داد، عنوان کرد: تفکر مهم‌تر از فعل آموزش بوده و این نگاه، نگاه تغییر بنیانی در رویکرد به اداره علم و رویکرد عملیاتی دانشگاه آزاد است. دانشگاه آزاد یک دانشگاه اجتماعی بوده که در تمام شهر‌های کشور یک شبکه حقیقی را شکل داده و ما می‌خواهیم که رد رویکرد جدید به عنوان سرباز ولایت این دانشگاه اجتماعی را به اقتصاد شهری پیوند دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هر شهرستان یک دانشگاه و یک کانون بسیج دارد که باید اقتصاد هر شهر را احصا کنیم و مردم آن شهر باید برای ما دغدغه اصلی شوند. باید راندمان اقتصاد را در هر شهر بالا ببریم، اگر این کار را انجام دادیم، همه وارد دانشگاه می‌شوند. ما در جنگ اقتصادی قرار داریم، اما نمی‌خواهیم کار اقتصادی کنیم بلکه می‌خواهیم در این زمینه آموزش دهیم. این نگاه را در کانون‌های خود انجام دهید.

طهرانچی بیان کرد: برای اینکه کفران نعمت نکرده و تسلیم هجمه نرم دشمن نشویم و در مقابل تهاجم فرهنگی که کقام معظم رهبری همواره به آن اشاره کرده‌اند بایستیم، باید در کلاس‌ها به جوانان کشور که دست ما هستند یاد دهیم که بر نعمت بزرگ ولایت کفران نکنند. بزرگ‌ترین نعمت این انقلاب در کنار نعمت‌های بیشمار دیگر، نعمت ولایت بوده که باید پاسدار آن باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها