از گروکشی موشکی تا بازگشت به معامله کالا به کالا

بازی اروپایی‌ها با ساز ناکوک «spv»

کد خبر: ۹۱۰۵۳۲۵
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسام‌الدین حیدری، طی ماه‌های گذشته بحث‌های زیادی درباره تداوم برجام مطرح شده است و کشورهای عضو آن هر کدام دعوی جبران خروج آمریکا را دارند، اروپایی هم طی این مدت صحبت‌های مختلفی در این باره کرده‌اند و راهکارهایی را در این باره پیشنهاد داده‌اند، یکی از اصلی‌ترین پیشنهادهای اروپایی که دولت تدبیر و امید را امیدوار به دمیدن روحی دوباره به کالبد بی‌جان برجام کرده است ساز و کار مالی اروپایی است.

*بدقولی اروپایی‌ها مانع تحقق spv شده است

در این خصوص سید حسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان» با اشاره به سابقه ایجاد ساز و کار مالی با اروپایی‌ها اظهار داشت: بعد از اینکه آمریکا در یک اقدام خلاف تمام قوانین بین‌المللی از برجام خارج شد، برخی کشورهای اروپایی از جمله کشورهای عضو برجام اعلام کردند که جدای از آمریکا قصد دارند به برجام متعهد باشند و ساز و کاری را تعریف کنند و تعهدات متقابل خود را انجام دهند، آنها برای این کار یک کانال مالی را پیشنهاد کردند که به spv یا کانال مستقل اقدام معروف شد.

وی بیان کرد: برای اجرایی شدن این کانال باید در ابتدا مکانیسم آن مستقل از نظام فعلی بانکی تعریف می‌شد و بعد از آن باید کشوری می‌پذیرفت که spv مرکزی در آنجا داشته باشد و محدوده فعالیت‌ها هم مشخص می‌شد که قرار شده است فرانسه میزبان این کانال خواهد بود.

نقوی‌حسینی با اشاره به طولانی شدن اجرای ساز و کار ویژه مالی تصریح کرد: به دلایل مختلف اجرایی شدن این کانال زمان برد، البته اروپایی‌ها هم بدقولی و بدعهدی‌های زیادی در این راستا انجام دادند، با این حال قرار بود تا در اول ژانویه spv اجرایی شود که به دلیل شیطنت‌های صورت گرفته در هلند و دانمارک توسط منافقان طراحی این کانال محقق نشد.

عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در آخرین نشستی که منعقد شد قرار بر این بود تا در روز دوشنبه خبر آغاز به کار کانال ویژه مالی اروپا اعلام شود که این امر با بدقولی اروپایی‌ها محقق نشد و عملاً کانالی برای مبادلات ایران و اروپا ایجاد نشده است.

*کانال مالی با اروپا بدون معاملات نفتی بی‌فایده است

وی اظهار کرد: بحث‌های زیادی در خصوص نوع مبادلات spv مطرح شده و برخی از کشورهای اروپایی مطرح کردند که این کانال شامل مبادلات نفت و گاز ایران نمی‌شود که در این صورت قطعاً فایده‌ای برای ایران ندارد چراکه حجم مالی بسیار کمی‌را شامل می‌شود.

*اروپایی‌ها به دنبال وقت‌کشی هستند

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نیز در این باره اظهار کرد: اروپا در حال حاضر تنها به دنبال وقت‌کشی هستند و اقدامی‌جدی برای اجرایی کردن ساز و کار مالی انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: حتی با اجرایی شدن این کانال نباید امید زیادی به آن نداشت، چراکه در بهترین حالت ایران تنها می‌تواند دارو و غذا را آن هم از شرکت‌های کوچک اروپایی بخرد و با توجه به اینکه اروپا نفت ایران را نیز نخواهد خرید اعتباری نیز حتی برای خرید این اقلام وجود ندارد مگر اینکه پول نفت ایران از کشورهای آسیایی به این کانال تزریق شود.

نوروزی ادامه داد: با توجه به اینکه محل استقرار spv فرانسه است، فرانسوی‌ها قصد به گروگان گرفتن و زیاده‌خواهی را دارند که صحبت‌های اخیر وزیر خارجه این کشور درباره بحث موشکی ایران مؤید این امر است، وی متذکر شد: باید در این موضوع با قدرت و دقت وارد شد و با مواضع انقلابی و حمایت از توان داخلی با تحریم‌ها مقابله کرد.

*کاخ سفید به اروپا درباره SPV هشدار داد

در این راستا خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی از هشدار واشنگتن به اروپایی‌ها درباره این ساز و کار خبر داده است که نشان از حساسیت ویژه به این موضوع دارد. این رسانه آمریکایی گزارش داد: «دولت (دونالد) ترامپ از نزدیک در حال رصد تلاش‌های اروپا برای استقرار یک کانال پرداخت مالی جایگزین به منظور هموار کردن مراودات اقتصادی با ایران است». طبق این گزارش، «کاخ سفید در حال هشدار دادن به اروپایی‌ها است و به آنها گفته که اگر آنها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تلاش کنند، مشمول تنبیه‌ها و مجازات شدید (آمریکا) قرار خواهند گرفت».

آسوشیتدپرس ادامه داد: «اتحادیه اروپا (از هشدارهای آمریکا) دچار دستپاچگی نشده و در حال حرکت به سمت اجرای طرح خود (در خصوص ساز و کار ویژه مالی) است که اگر اجرایی شود، می‌تواند سبب تعمیق تنش در روابط فراآتلانتیک شود». یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به این رسانه اعلام کرده که واشنگتن به دنبال اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران است و با هر فرد یا شرکت تضعیف‌کننده تحریم‌ها برخورد می‌کند.

تام کاتن، سناتور تندرو و به شدت ضد ایرانی کنگره آمریکا با هشدار درباره ساز و کار ویژه مالی اروپا به آسوشیتدپرس گفت: «انتخاب کردن برای مراودات اقتصادی، انتخاب بین ایران یا ایالات متحده (آمریکا) است و امیدوارم که متحدان اروپایی ما عاقلانه انتخاب کنند

*اروپایی‌ها آمادگی استقلال از امریکا را ندارند

 با اینکه اروپا اعلام کرده به دنبال ایجاد کانال مالی جدید برای ادامه ارتباطات مالی با ایران است و حتی قوانین مسدودساز خود را به‌روزرسانی کرده اما با این حال این اقدامات خروجی مناسبی نداشته و شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد با ایران یک به یک قراردادهای خود با تهران را فسخ کرده و از معامله با ایران خارج شده‌اند که نشان‌دهنده بی‌ثمر بودن این اقدامات است و با اینکه اروپایی‌ها قصد دارند شرکت‌های متوسط و کوچک را ترغیب به ادامه ارتباط با ایران کنند و وزیران خارجه و اقتصاد کشورهای «تروئیکای اروپا» به طور منظم بر لزوم استقلال اروپا از واشنگتن تأکید دارد اما این اقدامات بیشتر شعاری به نظر می‌رسد و اروپا برای رسیدن به جایگاهی که بتواند استقلال خود را در برابر آمریکا حفظ کند باید راه درازی را طی کند و در شرایطی که بروکسل هنوز بسته خود در خصوص حفظ برجام و تأمین منافع ایران را ارائه نکرده نمی‌توان امید چندانی به «ابزار مالی جدید» آن داشت.

هرچند در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تنش میان اروپا و آمریکا بوده‌ایم اما ارتباطات بروکسل و واشنگتن به گونه‌ای است که نمی‌توان توقع داشت که اتحادیه اروپا با ایستادن در کنار ایران قصد درگیری با متحد استراتژیک خود را داشته باشد و در نهایت تسلیم خواسته‌های کاخ سفید خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات