کد خبر: ۹۱۰۵۳۲۱
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسام‌الدین حیدری: پالرمو امروز به یکی از جنجالی‌ترین کنوانسیون‌هایی تبدیل شده که ایران قصد عضویت در آن را دارد، این لایحه با وجود اعتراض جدی برخی نمایندگان در مجلس به تصویب رسید تا برای تأیید نهایی به شورای نگهبان برود اما به دلیل نگرانی‌هایی موجود مورد تأیید شورا قرار نگرفت، این آخر ماجرا نبود، چراکه پالرمو با فشار همه‌جانبه دولت و نمایندگان حامی آن برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شد تا با استفاده از موج رسانه‌ای ایجادشده تصویب شود، با این اوصاف دو کمیسیون اصلی مجمع، آن را برخلاف مصلحت کشور دانستند و همین امر دلیلی شد تا اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست فوق‌العاده خود در این باره به جمع‌بندی لازمنرسند و فرجام این کنوانسیون پرحاشیه به جلسه بعدی موکول شود.

*پالرمو چیست؟

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان» با اشاره به ماهیت کنوانسیون پالرمو اظهار کرد: در سال 2001 در شهر پالرموی ایتالیا کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی به تصویب رسید که به پالرمو مشهور شد، این کنوانسیون یکی از لوایح چهارگانه FATF محسوب می‌شود که کارکرد برای شناسایی جرائم فراملی مانند قاچاق انسان و کالا و همچنین پول‌شویی و دیگر مفاسد اقتصادی دارد. تاکنون کشورهای مختلفی در این کنوانسیون عضو شده‌اند و با این ساز و کار تمام فعالیت‌های مالی آنها رصد می‌شود تا از مواد قانونی مورد نظر سازمان ملل تخطی نکند. اما این موارد چیست و چرا بسیاری نمایندگان، مراجع، کارشناسان و مردم را نگران کرده و مواضعی زیادی در این باره گرفته‌اند؟

*خطرات معاهدات استعماری

سید حسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان» با اشاره به خطرات تصویب کنوانسیون‌های استعماری برای کشور اظهار کرد: نباید با فشار و تهدید برخی‌ها منافع کشور را در آینده به خطر انداخت، پالرمو در مجلس منتقدان جدی داشت و در شورای نگهبان نیز تأیید نشد تا کار به دست مجمع تشخیص مصلحت افتاد، مجمع نیز همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید به دقت این لایحه را بررسی کند تا دوباره مردم متضرر نشود.

ی با اشاره به اینکه موافقان پالرمو توجیه قانع‌کننده‌ای برای مردم ندارند، بیان کرد: استدلال‌های مطرح شده درباره این لایحه نیز مانند استدلال‌های برجامی است و همان ادبیات را از مسئولان می‌شنویم کهتنها به دنبال تهییج مردم هستند.

*دولت به دنبال تصویب لایحه‌ای بی‌فایده است

نقوی‌حسینی تصریح کرد: نکته جالب‌تر اینکه آقای ظریف در تریبون رسمی گفته است که نه خودش و نه آقای روحانی تضمین نمی‌کنند که تصویب این لایحه مشکلی را حل کند، همین امر نشان‌دهنده بی‌فایده بود تصویب چنین کنوانسیون‌هایی بوده که توسط دولت‌های غربی برای تسلط بر کشورهای دیگر طراحی شده است. وی ادامه داد: حتی با عضویت ما در پالرمو تحریم‌های ثانویه آمریکا به قوت خود باقی خواهند ماند و اروپایی‌ها هم مانند گذشته از آن تبعیت خواهند کرد، پس منطقی به نظر نمی‌رسد که به تعهدی تن دهیم که نه تنها مشکلی از ما را حل نمی‌کند بلکه ممکن است در آینده باعث ایجاد معضلات و گرفتاری‌های زیادی برای کشور شود.

*حامیان دولت سوار بر موج‌ مردم‌‌هراسی

وی با بیان اینکه حامیان دولت در این مدت تمام تلاش خود را برای تصویب لوایح مربوط به FATF به کار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: آنها با جریان‌سازی رسانه‌ای سعی دارند بر موج مردم‌هراسی سوار شده و با فشار به اعضای مجمع تشخیص مصلحت به خواسته خود برسند و در این راستا حتی وزرای دولت نیز اقدام به نامه‌نگاری به مقام معظم رهبری کرده‌اند تا هزینه رد پالرمو در مجمع را بالا ببرند.

*پالرمو سدی در مقابل دور زدن تحریم

از مواردی که می‌توان درباره تبعات سوء پالرمو اشاره کرد به آن اشاره کرد، گزارشات رسمی درباره این کنوانسیوناست، FATF در سال 2008 گزارشی با عنوان «نوع شناسی تأمین مالی ترویج و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی» ارائه کرد که چگونه شرکت‌هایی ایرانی که تحریم‌ها را دور می‌زدند شناسایی می‌شدند در این روش وجود تراکنش‌های غیرمتعارف از جانب شرکت‌های منتسب به شرکت‌های ایرانی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. به عبارتی دیگر، شرکت‌های ایرانی و یا شرکت‌هایی که می‌خواستند به نیابت از شرکت‌های ایرانی تحریم‌ها را دور بزنند، تراکنش‌هایی غیرعادی داشته‌اند که همین امر منجر شده تا به آنها مشکوک شده و سپس آنها را شناسایی کنند. در این گزارش روش‌های دیگری نیز برای شناسایی منابع مالی ایران که با دور زدن تحریم حاصل می‌شود ارائه شده است.

*اصرار مشکوک دولت برای تصویب کنوانسیون مختلف

 یکی از نکاتی که موافقان پالرمو بیش هر موردی به آن استدلال می‌کنند شفافیت است، بخشی از این استدلال صحیح است اما شفاف شدن اقتصاد کشور و نحوه تعامل با دیگر کشورها باعث می‌شود تا روش‌های دور زدن تحریم نیز افشاشده و به راحتی توسط آمریکا مسدود شود، لذا با اینکه مسئولان کشور از این نکات اطلاع کافی دارند علت اصرار عجولانه آنها برای تصویب این کنوانسیون و لوایح مشابه جای شک و شبه دارد!

*علت علاقه دولت به کنوانسیون‌های تعهدآور چیست؟

قنادباشی با اشاره به علاقه بیش از حد دولت به پیوستن به کنوانسیون‌های تعهدآور اظهار کرد: این امر دلایل مختلفی دارد، دولت تدبیر و امید اعتقادی به توان داخلی ندارد و با چشم دوختن به خارجی‌ها قصد دارد تا ضعف خود را بپوشاند و با کمک گرفتن از آنها مشکلاتی که به خاطر سوءمدیریت داخلی صورت گرفته است بپوشاند، غافل از اینکه غربی‌ها خود در حل مشکلاتشان مانده‌اند، جنبش جلیقه زردها در فرانسه، برگزیت در انگلیس، بحران انتخاب صدر اعظم در آلمان و حتی خروج آمریکا از سوریه نشان می‌دهد که غربی‌ها نه تنها ناجی ایران نیستند بلکه توانایی حل مشکلات داخلی خود را ندارد اما هنوز دولت ضعف مفرطی در برابر غرب دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پروژه نفوذ در کشور بیان کرد: از تیم هسته‌ای ایران 6 نفر نفوذی و جاسوس بودند، وقتی از یکی گروهی که باید تمام‌قد حافظ منافع ایران در برجام باشند این تعداد نفوذی شناسایی شدند ساده‌انگارانه است که فکر کنیم در تیم دولت به ویژه در سطح برنامه ریزان و تصمیم سازان آن نفوذی وجود نداشته باشد، این نفوذی‌ها در عرصه عمل دستورات بیگانگان را اجرا می‌کنند و با متقاعدکردن دولتمردان رده بالایی به اقداماتی خاص کشور ناتوان شود، در این دوره در پیوستن کشور به کنوانسیون‌های تعهدآور که در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده نیز به راحتی می‌توان دست نفوذی‌ها را دید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات