خبرهای داغ:

پاسخ‌گویی به ابهامات موجود پیرامون استراتژی جمهوری اسلامی درباره دفاع از فلسطین

نزدیک شدن به جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی شعار «نه غزه نه لبنان فقط فلات ایران» را به اذهان عمومی متبادر می‌کند، با توجه به اینکه حمایت‌ از ملت‌های مظلوم یکی از سیاست‌های راهبردی نظام است، پس می‌طلبد برای رفع شبهه‌ها در این زمینه گام برداشته شود.
کد خبر: ۹۱۰۵۱۵۹
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، با نزدیک شدن به جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی اتفاقات سیاه سال 88 به اذهان خطور می‌کند، به ویژه شعارهای ناسیونالیستی صرف که با زیرسوال بردن اعتقادات دینی مردم و راهبردهای اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همراه بود.

 چندان دور نیست زمانی که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری یک جریان سیاسی خاص دانشجویان را به خاطر در دست داشتن پرچم حزب‌الله مورد عتاب قرار داد که «پرچم این کشور دست تو چه می‌کند» عده‌ای نیز با وی هم‌آوا شدند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»،  آنها شاید نمی‌دانستند عمل به آن شعار، در چنین روزی یعنی «داعش الان تو ایران».

بارها دلایل دفاع ایران از حزب‌الله لبنان، انتفاضه فلسطین، جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین، انصارالله یمن و ... تشریح شده، نه‌تنها از بعد اعتقادی بلکه از حیث امنیت ملی نیز این موضوع واکاوی شده است ولی همچنان کسانی هستند که مصداق « وَالَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ فِی آذَانِهِمْ وَقْر ٌ » می‌باشند.

ولی کسانی هستند که اگر حقیقت به آنها عرضه شود، آن را پذیرا می‌شوند، پس باید در هر فرصتی برای تبیین چرایی، چگونگی و اهمیت استراتژیکی دفاع از جبهه مقاومت برای جمهوری اسلامی قدم برداشت.

به ویژه اینکه حضرت امام (ره) فلسطین را پاره تن اسلام دانسته‌اند و در بررسی گزیده‌ بیانات رهبری به این فرمایش ایشان می‌رسیم که «روز قدس فقط روز فلسطین نیست» که عکس آن نیز صادق است، که «روز فلسطین فقط روز قدس نیست» و باید از هر فرصتی برای ورود به این مبحث استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت از ملت‌های مظلوم به ویژه فلسطین است، با توجه به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، با عنایت به اینکه شبهات و ابهامات مختلفی بین یک عده پیرامون چرایی و چگونگی دفاع از فلسطین و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی مطرح است، با محوریت قدس برای پاسخ‌گویی به سوالات در فضایی علمی مصاحبه‌ای با رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی محسن شکرنیا انجام داده‌ایم، که چکیده آن از نظر مخاطبان می‌گذرد.

یک سوال مهم و راهبردی خبرنگار برای شفاف‌سازی موضوع؛ ضمن توجه به وجوب شرعی برای دفاع از مظلوم، همراهی با فلسطین چه تاثیری بر امنیت ملی دارد؟

پیش از این در مصاحبه دیگری اهداف تشکیل حکومت جهانی یهود را براساس پروتکل‌های آنها توضیح دادم اینکه در پرچم اسرائیل علامت از نیل تا فرات طراحی کرده‌اند و منظورشان تسلط بر خاورمیانه منطقه استراتژیک مهم جهان است.

البته خاورمیانه از دو جهت برای صهیونیسم مهم است یکی اینکه با وجود میلیاردها بشکه نفت منبع بزرگ تامین انرژی سوخت و فرآورده‌های آن در جهان است دوم اینکه مرکز مقدسات جهان اسلام به شمار می‌رود چرا که وجود مکه و مدینه برای جهان اسلام و نجف و کربلا برای شیعیان جهان حائز اهمیت است.

به چند دلیل باید مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان از فلسطین دفاع کنند قبله نخست مسلمین مورد هتک حیثیت صهیونیسم قرار دارد و منطقه قدس توسط این رژیم غصب شده است، دیگر اینکه اگر این رژیم از سد فلسطین بگذرد و به طرف فرات حرکت کند خاورمیانه و اماکن مقدس آنجا و مردم را قلع و قمع می‌کند.

سوال رایج در ضمیر ناخودآگاه افراد؛ آیا این صحت دارد که فقط ایران از فلسطین دفاع می‌کند؟

مبارزه با افکار طاغوتی جهانی فقط دغدغه مسلمانان و ایران نیست بلکه مسئله همه انسان‌های آزادی‌خواه است، وقتی گاندی در هند و فیدل کاسترو در کوبا و ... در اقصی نقاط دنیا جان و مال خود را به خطر می‌اندازند تا زیر بار ظلم نروند معلوم می‌شود که این مبارزه، مبارزه ایدئولوژی نیست بلکه مبارزه انسانی و زیستی است.

مسلمانان در کنار این حس ظلم‌ستیزی برای حفظ حیات، از اعتقاد الهی کمک می‌گیرند تا انگیزه مضاعف در مبارزه با اسرائیل غاصب داشته باشند چرا که اگر به داد مبارزان فلسطینی نرسند، سنگر فرو می‌ریزد و پیشروی رژیم صهیونیستی آغاز می‌شود و امنیت ملی همه کشورهای منطقه به خطر می‌افتد.

حالا بعضی از دولتمردان وابسته و دست‌نشانده آنها هستند ولی مردم‌شان چنین نیست، برخی کشورها متوجه فاجعه هستند و مثل ملت ما که همه‌جانبه این موضوع را دنبال می‌کنند تا غفلتی به وجود نیاید، چون نباید روزی برسد که به جای سنگربندی در فلسطین در مرزهای خودمان سنگرسازی کنیم.

عقل نیز این روش را قبول نمی‌کند که وقتی با هزینه کمتر، تحریک و تنویر افکار عمومی بر علیه صهیونیسم در مرزهای فلسطین می‌شود اظهار وجود داشت این موقعیت را رها کنیم و منتظر درگیری در خانه خودمان و مرزهای کشورمان باشیم.

شبهه‌ای اساسی که به تناوب و پیوسته مطرح می‌شود؛ ما در کشورمان فقیر و نیازمند داریم چرا باید سهم ملت‌مان را خرج فلسطینی کنیم؟

جوانان نباید دچار خلط مبحث شوند چون بودجه دفاعی از رفاهی جدا است، کمک به فلسطین صرف‌نظر از بعد دینی به لحاظ امنیتی برای ما حائز اهمیت است، پس به آنها کمک می‌کنیم.

از طرف دیگر در کشورمان درست است نیازمند، یتیم، بیمار بی‌بضاعت و خانواده‌ بی‌سرپرست وجود دارد ولی برای رسیدگی به آنها سیستم‌های دیگری طراحی شده و کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت، تشکل‌های خیریه و ... تاسیس شده است.

همچنین درست است که ما نیازمند داریم ولی هر حکومتی با توجه به استراتژی خود وضعیت را بررسی و اولویت‌بندی می‌کند مثل زمان دفاع مقدس که باید بودجه محدود را برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود خرج می‌کرد یا صرفا برای تامین رزق افراد بی‌بضاعت هزینه می‌کرد، کدام را عقل و منطق تائید می‌کند؟

 اگر مقامات کشور امنیت ایران را در گروی این ببینند که به فقرای فلسطین کمک کنند تا عده‌ای مهاجرت نکرده و سنگر آنجا را خالی نگذارند این هم جزء اهداف خواهد بود چون برنامه‌ مهم اسرائیل این است که مردم را در محاصره و قحطی قرار دهد تا فرار کنند و منطقه خلوت شود یا تابع خواسته‌های او باشند.از طرف دیگر آنها جان شیرین خود را فدا می‌کنند حداقل ما از نظر مالی کمک کنیم.

حضور داعش در عراق، سوریه و لبنان متحدان کلیدی ایران نشان می‌دهد که داعش را برای مهار ایران و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی به وجود آورده‌اند و این همه به دشمن ما کمک می‌کنند چرا ما به متحدان خود برای حفظ اقتدار ملی و منطقه‌ای خودمان کمک نکنیم.

سوال عده‌ای معدود؛ چرا این جنگ به درازا کشیده است و کار با پیروزی یک جبهه نهایی نمی‌شود؟

حمایت همه‌‌جانبه ایران یکی از دلایل شکست نخوردن فلسطین است و اگر جنگ‌های مختلف و بی‌امان به فروپاشی اسرائیل منجر نمی‌‌شود به دلیل پشتیبانی تسلیحاتی و مالی نظام سلطه است همچنین دولت‌های دست‌نشانده منطقه را دعوت به حمایت از او می‌کنند.

ولی تحلیلگران سیاسی جهان و نظریه‌پردازان آمریکایی بر این باور هستند که عمر اسرائیل به سر رسیده و در شرف فروپاشی است همان طور که حضرت آقا سال گذشته فرمودند 25 سال دیگر اسرائیل وجود ندارد، که مشابه این آینده‌نگری را حضرت امام درباره اتحاد جماهیر شوروی داشتند.

سوال رایج دیگر از طرف کسانی که اهل تفکر هستند؛ چرا تمرکز بر نوار غزه است؟ سایر مناطق تسلیم شده‌اند؟

در وقوع درگیری‌های مرزی نقاط ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی مورد توجه  است به عنوان مثال در جنگ تحمیلی بین شهرهای خوزستان رژیم بعثی نیرو و تجهیزات نظامی را به خرمشهر وارد کرد، چون آن شهر نقطه استراتژیک و حساس منطقه بود غزه نیز چنین موقعیتی دارد.

از طرف دیگر تشکیلات نظامی مثل جهاد اسلامی و حماس در آن منطقه حساس مستقر هستند و ساختار حاکمیتی دارند و سقوط غزه سقوط کل فلسطین را برای اسرائیل آسان می‌کند.

با قدرتمند ماندن غزه، مردم سایر بخش‌ها نیز قوت قلب می‌گیرند و پای مواضع خود می‌ایستند مثل جریان کرانه باختری و این مورد در جنگ 51 روزه سال 93 خودش را نشان داد که به پیروزی و شادمانی همه فلسطینی‌ها منجر شد.

یک ابهام مهم که توسط روشنفکرنماها مطرح می‌شود؛ چرا از فلسطین دفاع کنیم در حالی که شیوخ آن املاک‌شان را به یهودیان فروخته و در اروپا خوش‌گذرانی کرده‌اند و حالا یادشان افتاده وطن دارند؟

در هر جامعه‌‌ افراد خودفروخته و پول‌پرستی هستند که قرآن کریم با واژه «یَلْعَبُونَ» از آنها یاد می‌کند چون اهل لهو و لعب هستند پس انسانیت و اعتقادات حتی میهن خود را رها کرده‌اند در فلسطین هم انسان‌هایی با این منش ولو به نام شیوخ وجود دارد و رفتار ناشایست آنها نباید موجب تردید در اصل موضوع شود.

دور از ذهن نیست که آنها عامل صهیونیسم و دشمن داخلی فلسطین باشند چه بسا تعدادی از جوانان که عضو یک کلوپ علمی یا تیم ورزشی می‌باشند در اثر غفلت یا تبلیغات دشمن هویت خود را فروخته‌اند و در اثر عدم درک نقشه‌ صهیونیسم بی‌تفاوت یا حتی همراه با آنها شده‌اند، این موارد نباید در تصمیم اشخاص آگاه و دارای شعور سیاسی تاثیر بگذارد و تکلیف را ساقط کند.

شبهه اساسی جوانان؛ حضور سالمندان در این حرکت چه دردی از فسطین درمان می‌کند؟

در ایران غالب شرکت‌کننده ها جوانان هستند در تعدادی از کشورهای جهان اسلام و اروپا نیز جوانان بیشتر به چشم می‌خورند درثانی تجربه و درک از موقعیت برای کسانی که سن بیشتری دارند به راحتی اتفاق می‌افتد تا روزی فرزندان آنها نیز به عمق اهمیت آن پی ببرند و راه پدرمان و مادران خود را ادامه دهند.

همچنین ادعا می‌شود راهپیمایی‌کننده‌ها فقط فقرا هستند که این بحث هم مغلطه و جوسازی است، ولی اگر مقصود این باشد که سرمایه‌داران حضور ندارند این درست است چون آنهایی که در زر و زور غوطه می‌خورند اهل مبارزه نیستند، مگر در انقلاب و دفاع مقدس چند درصد از مرفه‌ها حضور داشتند، به طوری که امام (ره) انقلاب را مدیون کوخ‌نشین‌ها می‌دانستند.

شبهه‌‍‌ای که در شبکه‌های اجتماعی به تازگی در حال انتشار است، خدایی که خرمشهر را آزاد کرد چرا فلسطین را آزاد نمی‌کند؟

اتفاقا حجم برنامه‌ها و نقشه راه رژیم صهیونیستی و حامیان جهانی آن برای تسخیر کامل فلسطین آنقدر زیاد و گسترده بوده که همه عوامل و تئوری‌پردازان این جریان کودک‌کش را در حیرت گذاشته است که چرا به جای موفقیت روز به روز نگرانی اسرائیل بیشتر می‌شود این هم عنایت الهی و توجه خداوند است.

درباره خرمشهر اخلاص رزمندگان و رهبری الهی زمینه تفضل خدا را فراهم کرد ولی این همدلی و توکل بین مدافعان فلسطین به وجود نیامده است، چرا که روزی یاسر عرفاتی پیدا می‌شود که در کنار دشمنان قرار می‌گیرد و فریب می‌خورد یا بعضی از مقامات نهضت آزادی فلسطین هم‌موضع دول منطقه حرکت می‌کنند در حالی که آن دولت‌ها با اسرائیل داد و ستد دارند و به آن کمک می‌رسانند.

اگر همه نهضت‌های آزادی‌بخش مصمم و متحد شوند تا برای دفاع از اسلام، آزادی قدس و مردم فلسطین قیام کنند یعنی «إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ» اتفاق افتد مسلما «یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم» تحقق می‌یابد یعنی خدا هم کمک می‌رساند، این کلید فتح خرمشهر بود و آشنایی با این رمز باعث آزادی فلسطین می‌شود.

یک شبهه رایج؛ چرا راهپیمایی؟ مگر با شعار و خیابان آمدن مشکل حل می‌شود؟

راهپیمایی و شعار دادن نوعی تبلیغات رایج است ابزار عملیات روانی و برنده‌ترین اسلحه روز می‌باشد به این ترتیب برای جلب افکار عمومی و ایجاد ذهنیت سپس تغییر ذهن و رفتار در نهایت تغییر ساختار تلاش می‌شود، تظاهرات نوعی تبلیغات موفق و جاافتاده است چرا که افکار عمومی را در دنیا جلب می‌کند.

بررسی پیامدهای اعلام روز جهانی قدس نشان می‌دهد که هرسال طرفداران آزادی قدس بیشتر شده و همین راهپیمایی موضوع را جهانی کرده است و چنانچه روزی لشکر جهانی برای این جبهه تشکیل شود مسلما از داخل همین مجموعه‌های راهپیمایی‌کننده خواهد بود که آمادگی روحی دارند.

از طرف دیگر این تظاهرات در روحیه مبارزان فلسطین اثر مثبت دارد و به همان اندازه رژیم صهیونیستی را به دست‌پاچگی انداخته و آن را تضعیف می‌کند، مخالفت شدید دولتمردان غربی با این رویداد، اثر روانی و اجتماعی آن را روشن می‌کند.

راهپیمایی‌ها و تجمع‌های میلیونی با محوریت قدس شریف بیانگر این موضوع است که خواسته ده‌ها میلیون انسان نادیده گرفته می‌شود و در واقع یک همه‌پرسی برای نامشروع جلوه دادن اسرائیل است.

یک شبهه جدی؛ چرا آتش زدن پرچم اسرائیل و انگلیس؟ مگر شعائر ملت‌ها محترم نیست؟

شعائر در قبال احترام متقابل محترم است وقتی آنها قرآن کریم را آتش می‌زنند به پیامبر (ص) اهانت می‌کنند، مساجد را به خاک و خون می‌کشند، به مقدسات ما حمله می‌کنند، اگر بتوانند به فقهای ما نیز رحم نمی‌کنند پس چه انتظاری است که مسلمانان به پرچم آنها احترام بگذارند.

آیا واقعا انگلیس در به وجود آوردن صهیونیسم و گروهک‌های محارب نظیر داعش، بوکوحرام و منافقان نقش ندارد؟ دشمن سرسخت اسلام و مسلمان نیست؟ وقتی آنها علنی دشمنی خود را ابراز می‌کنند کمترین کار مقابله به مثل و اعلام انزجار با به آتش کشیدن پرچم آنها است.

کلام آخر

در پایان کلام، باید گفت که یاد سادگی کودکی بخیر، که وقتی در بخش خبری سیما عزیزان به خون غلتیده فلسطینی را در آغوش مادران می‌دیدیم و می‌پرسیدیم که چرا فلسطین برای ما مهم است، همین پاسخ کفایت می‌کرد که «چون خدا دوست دارد از مظلوم دفاع کنیم» ولی الان در عصری هستیم که به واسطه حرکت موریانه‌ای و خزنده دشمن در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای، نه‌تنها دستورات دینی و حق خدا بلکه خود وجود خدا نیز محل تردید است.

بنابراین باید از زوایای مختلف لزوم پشتیبانی از جبهه مقاومت را بررسی کرده و به صورت اقناعی رفتار کرد، ولی همواره کسانی هستند که مصداق قوم بنی‌اسرائیل بوده قادر به تمیز پرسشگری و بهانه‌جویی نیستند و مدام برای فرار از مسئولیت بر کوس « آیا و ماذا» می‌‌دمند.

بنابراین ضمن استناد به قاعده نفی سبیل «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا»، «خداوند راه نفوذ و سلطه برای کافران بر مومنان قرار نداده است»، باید به دلایل منطقی و عقلی موجود در این زمینه هم اشاره کرد، چرا که کارآمدترین دکترین امنیتی و دفاعی ایران اسلامی چنین اقتضا می‌کند که برای دفاع از کیان ملی دشمن را تا فرسنگ‌ها دورتر از مرزهای‌مان عقب برانیم.

==============

  گفت‌و گو از: سونیا بدیع

 ==============

انتهای پیام

ارسال نظرات