معاون سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری تبیین دستاوردهای انقلاب:

500 هکتار به سطح زیر کشت پسته در شهرستان ری اضافه شد/ تولید 26 درصد از محصولات زراعی استان تهران در شهرری

خبرگزاری بسیج: شهرستان ری با 830 هزار و 586 تن تولیدات محصولات زراعی، 26 درصد تولید زراعی استان تهران را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۱۰۵۱۵۳
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴

به گزارش خبرنگار استان تهراه خبرگزاری بسیج؛ معاون سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری با اعلام این خبر گفت: سه میلیون و 147 هزار و 782 تن محصولات زراعی از جمله گندم، جو، ذرت علوفه ای، کلزا و ... در استان تهران برداشت می شود که از این میزان، 830 هزار و 586 تن متعلق به شهرستان ری است.

 تولید 26 درصد محصولات زراعی استان تهران در شهرستان ری

 محمد عباسی با اشاره به 36 هزار و 195 هکتار اراضی زیر کشت در شهرری، افزود: 26 درصد تولیدات زراعی استان تهران مربوط شهرستان ری است و در بحث تولید گندم، سبزی و صیفیجات، مقام نخست استان تهران را به خود اختصاص داده است. همچنین در زمینه تولید شیر در رتبه نخست استان قرار داشته و در سطح کشور هم حرفی برای گفتن داریم.

وی میزان تولید سالانه شیر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در شهرستان ری را 350 تن اعلام کرد و گفت: این میزان تولید در سال جاری به 218 هزار و 512 تن افزایش پیدا کرده که 22 درصد شیر تولیدی استان تهران است و با توجه به اینکه بزرگترین مراکز پرورش گاو استان تهران در شهرری وجود دارد، روزانه 700 تن شیر فقط در یکی از گاوداری های شهرری تولید می شود.  

 

تولید 28 درصد دام تهران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: در بحث تولید تخم مرغ، جو و صنایع تبدیلی مقام دوم و در تولید کلزا و انار رتبه سوم استان تهران را کسب کرده ایم، همچنین  292 واحد دامی صنعتی شامل گاو شیری، گاو پرواربندی و... در شهرستان ری فعال هستند که 28 درصد سهم استان را به خود اختصاص داده است.

 افزایش 100 هکتار به سطح کشت گلخانه ای

مهندس عباسی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 10 هکتار گلخانه در سطح شهرستان ری احداث کرده ایم که در صورت انجام کارهای اداری تا پایان سال 100 هکتار یکجا به سطح زیر کشت گلخانه ای اضافه می شود.

وی میزان اعتبار تعریف شده برای طرح مکانیزاسیون کشاورزی شهرستان ری را 3 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: در این زمینه 5 میلیارد تومان معادل 158 درصد نسبت به میزان تعیین شده برای خرید ماشین آلات کشاورزی شامل تراکتور، موتورهای ژنراتوری، کمباین و سایر دستگاه ها پرداخت کرده ایم.

 خسارت کشاورزان به صفر رسید

 عباسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک کشاورزی، اظهار داشت: سطح زیر کشت دانه های روغنی از جمله کلزا امسال 337 هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش قابل توجهی داشته و تا سال اینده به سطح 1200 هکتار خواهد رسید.

این مقام مسئول در حوزه کشاورزی، گفت: در بحث مراقبت های زراعی بهاره و مبارزه با آفات شایع   سن و ملخ، اقدامات خوبی صورت گرفته و خوشبختانه امسال هیچگونه خسارتی در این زمینه به کشاورزان وارد نشده است.

افزایش سطح آبیاری نوین

عباسی، پرداخت 181 هزار و 500 میلیون ریال تسهیلات اشتغال روستایی و اجرای طرح استفاده بهینه از آب در قالب آبیاری نوین را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی شهرری دانست و گفت: قریب 9000 هکتار، از اراضی شهرستان زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است و امسال هم 534 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا کرده ایم.  

واحدهای نمونه کشوری

وی ظرفیت صنایع سردخانه ای موجود را 121 هزار و 500 تن و صنایع تبدیلی را 612 هزار و 700 تن اعلام کرد و اظهار داشت: واحد های نمونه کشوری از جمله شرکت آسمان افروز عقیق در حوزه پرورش شتر مرغ مولد با تولید 300 قطعه جوجه مولد در ماه، پنج تن گوشت شتر مرغ در سال، 100 جلد پوست در سال، چهار تن پر و 2000 پوکه تخم شتر مرغ برای استفاده در صنایع دستی ظرفیت ویژه ای در منطقه است که در صورت نگاه ویژه به شهرری در بحث کشاورزی و تامین زیرساخت ها، این منطقه قابلیت بالایی برای تامین نیاز دامی و زراعی استان و حتی کشور را دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی آب شیرین با تولید 750 هزار قطعه ماهی در سال در زمینی به وسعت 35 هزار هکتار به مدیریت خانم افضل السادات شریفیان در کنار ماهیان زینتی اقدام به تولید 200 کیلو گرم آرتمیا (نوعی خوراک ماهی) می کند که به گفته وی، واحد نمونه در سطح جهان است.

پست های قرنطینه دام در معابر خروجی برای تنظیم بازار

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار خبر داد و گفت: 17 قلم از محصولات کشاورزی از جمله گوشت، برنج، سویا، شکر، ذرت و ... با ارز 4200 تومانی وارد کشور می شود که با پایش های انجام شده بر روی 814 مورد، 148 مورد تخلف صورت گرفته بود که شامل حتی تخلف های یک درصدی بوده و متخلفان شناسایی و برای انجام مراحل قانونی و برخورد به مراجع ذیصلاح معرفی شده اند.

 عباسی افزود: به منظور تنظیم بازار و کنترل قیمت گوشت، امروز نیز 600 هزار دام سبک زنده از رومانی وارد کشور شده است و امیدواریم که منجر به روند کاهش قیمت گوشت شود. همچنین برای کنترل قیمت گوشت، پست های قرنطینه دام در معابر خروجی شهر فعال و با کمک نیروی انتظامی، سپاه و بسیج از خروج دام بدون مجوز دامپزشکی جلوگیری خواهد شد.

تخریب 313 ساخت و ساز غیر مجاز

 

وی در بحث جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری در زمین های کشاورزی گفت: از ابتدای امسال تا کنون 313 فقره در راستای اجرای تبصره 2 ماده 10 تخریب و قلع و قمع شده است. همچنین با تخریب چهار مورد زمین های زیر کشت برنج در سطح7 هکتار، در مناطق زمان آباد و ده خیر، سطح زیر کشت برنج در شهرری به صفر رسید ه است.  

وی از ایجاد اشتغال برای 188 نفر خبر داد و گفت: هم اکنون 3289 نفر در بخش کشاورزی و دامداری شهرستان ری فعال هستند.

رفع تداخل اراضی کشاورزی و ملی

عباسی، رفع تداخل اراضی کشاورزی و ملی را از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: 14 پلاک مورد مناقشه بوده که از این تعداد 6 مورد انجام شده و مشکل هشت پلاک باقی مانده تا پایان سال رفع تداخل می شود.  

وی با تشریح وضعیت کشاورزی شهرستان ری، افزود: منابع آب اراضی کشاورزی جنوب تهران از طریق 640 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 33 قنات، یک رشته چشمه و دو رودخانه  تامین می شود، 36 هزار و 195 هکتار زیر کشت است که در دو کشت انجام می شود و هر نوبت 30 هزار هکتار زیر کشت می رود.

 پتانسیل بالا برای کاشت پسته

سطح باغی شهرستان نیز 1298 هکتار است که بیشترین میزان کشت مربوط به پسته با 821 هکتار است که با توجه به پتانسیل تولید پسته در منطقه 500 هکتار نیز تا پایان سال آینده به کشت پسته اضافه خواهد شد. همچنین انار با 90 هکتار زیر کشت از بیشترین محصولات باغی شهرستان ری است.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار