خبرهای داغ:
به استناد گزارش پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتیکس و پایگاه wos، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ با ۹/۸ درصد رشد، رتبه اول رشد تولید علم را از میان ۲۵ کشور برتر جهان در تولید علم کسب کرده است.
کد خبر: ۹۱۰۴۹۴۱
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،در آخرین گزارش سالانه مؤسسه مطالعات راهبردی" هادسون" بر اساس متغیرهای قدرت ائتلاف سازی، نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی، ایران همچنان با حفظ هفتمین قدرت جهانی به تربیت پس از آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان و هند، شناسایی و معرفی شده است. در این فهرست پس از ایران، رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد.
اکنون انقلاب اسلامی در آستانه عبور از چهل سالگی و بلوغ دوم خود قرار گرفته است و جبهه استکبار که از رشد و بالندگی این درخت تناور به خشم آمده، فشارهای اقتصادی و روانی خود را برای بازتولید فشار عملی دو چندان نموده است و به کمک ظرفیت های نو پدید رسانه ای تلاش دارد تا مردم و مسئولان را با این چالش ذهنی و تلقی موهوم مواجه سازد که انقلاب اسلامی اکنون در مرحله فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرار گرفته و تنها راه برون رفت از این شرایط، اصلاح رفتارها و ساختارهای انقلابی است.
دشمن برای اخلال در دستگاه محاسباتی مردم و نخبگان و تولید درد اجتماعی برای پذیرش برجام های جدید مدتی است که تحریف و وارونه نمایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را آغاز کرده اند و در آرایش جدید رسانه ای خود، بن بست نمایی و تصویرسازی دروغین و بزک شده از دوران اسفناک رژیم پهلوی و زمزمه بازگشت به گذشته را در دستور کار خود قرار داده است.
برای مقابله با این جنگ محاسباتی، فعالان فرهنگی جبهه انقلاب می بایست دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی را در قالب های علمی، مستند و هنرمندانه و به دور از هر گونه اغراق در بسترهای متنوع تخاطبی و مجازی برای مرم و مسئولان تبیین نمایند. در این مسیر طنین یاس سعی دارد تا نگاهی همه جانبه به بررسی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی بهم اعتراف نهادهای بین المللی بپردازد.
مطالب گفته شده برگرفته از کتاب " چهل دستاورد" پژمان پورجباری و نمودارهای میعاد شیخی است. در بخش نخست؛ «پیشرفت های علمی» را مورد بررسی قرار می دهیم.
۲۱- تعداد فارغ التحصیلان:
شاخص جهانی STEM نشانگر میزان فارغ التحصیلان کشورها در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است.
براساس آمار سال گذشته میلادی ۳۳۵ هزار نفر در رشته های چهارگانه STEM در ایران فارغ التحصیل شده اند و ایران در رده بندی جهانی رتبه پنجم را کسب کرده است.
از نظر تعداد فارغ التحصیلان فنی و مهندسی نیز ایران پس از روسیه و آمریکا جایگاه سوم دنیا را در اختیار دارد.
براساس آمارهای وزارت علوم تعداد دانشجویان فارغ التحصیل در ایران از ۱۵۰ هزار نفر قبل از انقلاب اکنون به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده است و ۲۷ دانشگاه قبل از انقلاب، امروز به ۶۶۰ واحد دانشگاهی افزایش یافته و اعضای هئیت علمی نیز ۳۲ برابر شده و از ۴ هزار نفر به حدود ۹۰ هزار نفر افزایش یافته است.
۲۲- تربیت معلم:
میزان آموزش و تربیت معلمان یکی از شاخص های مهم توسعه آموزشی در دنیاست. براساس آمار جهانی میزان آموزش معلمان دوره متوسطه پس از انقلاب اسلامی رشد ۴ برابری داشته است.
به طور کلی انقلاب اسلامی، عدالت آموزشی را در خصوص زنان، محرومان و مناطق دور دست برقرار کرد و سهم دانش آموزان فنی را از ۲۳ درصد به ۴۰درصد رساند و تعداد هنرستان ها نیز ۲۱ برابر شد.
براساس اطلاعات بانک جهانی، اکنون جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تعداد دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، رتبه هشتم و از لحاظ تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی رتبه هفدهم دنیا را در اختیار دارد.
۲۳- مقالات و مستندات علمی:
براساس نظام رتبه بندی سایماگو Scimago و مبتنی بر نمایه های استنادی سامانه معتبر و شناخته شده اسکوپوس Scopus که اطلاعات کتاب شناختی حدود ۶۰ میلیون سند علمی را در خود جای داده است، جمهوری اسلامی ایران با رشد علمی قابل توجه در دهه گذشته هم اکنون رتبه اول منطقه غرب آسیا را در تعداد مقالات و نمایه های علمی و ارجاعات آن کسب کرده است.
براساس گزارش پایگاه استنادی Isi در شش ماهه نختس سال ۲۰۱۸ جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ مدرک برای نخستین بار در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از نظر کمیت تولید علم قرار گرفته است. این در حالی است که تنها ۶۶۹ مقاله در سال ۱۳۵۷ در این پایگاه ثبت شده بود.
۲۴-تولید علم
به استناد گزارش پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتیکس و پایگاه wos، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ با ۹/۸ درصد رشد، رتبه اول رشد تولید علم را از میان ۲۵ کشور برتر جهان در تولید علم کسب کرده است.
براساس گزارش مؤسسه نیچرایدنکس( Nature Index) در ژانویه ۲۰۱۸ ایران در دهه گذشته با ۲۲درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگترین جهش علمی را در حوزه های علوم و فنی و مهندسی به ثبت رساننده و توانسته مقام نخست نرخ رشد دهه گذشته را در جهان کسب نماید.
در سال جاری جمهوری اسلامی ایران، رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از ۲۲درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.
این در حالی است که عناوین کتاب های ثبت شده در کشور از دوره پهلوی اول تا سال ۵۷، تعداد ۰۰۰/۱۱ عنوان بوده که این تعداد اکنون ۱۱۷ برابر شده است و به ۹۹۶/۲۸۱/۱ عنوان رسیده است. از سوی دیگر رشد کتابخانه های عمومی کشور نیز نسبت به گذشته ۶ برابر شده است.
۲۵- صادرات فناوری پیشرفته:
شاخص جهانی صادرات فناوری پیشرفته (های تک ) نظیر هوا فضا، رایانه و نرم افزار، داروسازی، محصولات نانو، مخابرات، ابزار علمی و ماشین های الکترونیکی ( بدون احتساب فناوری نظامی و دفاعی )، یکی از مهم ترین شاخص های قدرت اقتصادی و علمی در دنیا است.
براساس آمارهای جهانی صادرات فناوری های پیشرفته (های تک ) از صفر درصد در قبل از انقلاب اسلامی اکنون به حدود ۶۳۳ میلیون دلار در سال ۹۳ رسید که نمایان گر شکوفایی حوزه فناوری و دانش بنیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
ایران اکنون به یکی از قدرت هیا نوظهور در حوزه فناوری پیشرفته فضایی، موشکی و هسته ای و ابررایانه ها تبدیل شده است.
۲۶- ثبت اختراع:
ثبت اختراع یا همان " پتنت" مجوزی است که به درخواست مخترعان توسط کشورها و یا مراکز ثبت اختراع جهانی صادر می شود و میزان ثبت اختراع نمایانگر میزان رشد علمی و اختراعات کشورهاست.
به طور کلی رشد ثبت اختراع باعث ایجاد انگیزه برای محققان، پژوهشگران و صاحبان سرمایه و ترویج خلاقیت و حضور در سطح بین المللی و سهولت در انتقال فناوری است.
آمار بانک جهانی و پایگاه نمایه ثبت اختراع جهانی نشان می دهد که پس از دهه هشتاد، شتاب علمی کشور رشد فراوانی داشته به نحوی که از ۱۱۴ درخواست ثبت اختراع در سال ۱۳۵۷ اکنون به بیش از ۱۵۰۰۰ درخواست ثبت اختراع رسیده ایم.
به عبارت بهتر میزان ثبت اختراع در طول چهل سال گذشته بیش از ۱۳۰ برابر شده است. براساس فهرست بلومبرگ، ایران رتبه ۴۹ دنیا در اقتصاد نوآورانه و دانش بنیان را کسب کرده است./طنین یاس 

ارسال نظرات