"هندسه انقلاب" پاسخی به استحاله‌شده‌ها و انقلابی‌های دیروز است

رجبی دوانی در مراسم معرفی کتاب "هندسه انقلاب" در خبرگزاری تسنیم،‌ گفت:‌این کتاب در راستای هشدار رهبری نسبت به اقدامات برخی از استحاله‌شده‌ها و انقلابی‌های دیروز در تحریف راه و شخصیت امام تدوین و منتشر شد.
کد خبر: ۹۱۰۴۸۴۷
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست معرفی کتاب «هندسه انقلاب» از منشورات تازه انتشارات انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی مطهری نویسنده کتاب، حجت الاسلام والمسلمین محمد‌حسین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران ،‌ محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و حمیدرضا مقدم‌فر فعال فرهنگی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

محمدحسین رجبی دوانی در این نشست در سخنانی گفت: تحقیق درباره دیدگاه‌ها و نظرات رهبر کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب بسیار ارزشمند است ـ  به خصوص اگر با این دید باشد که این دو بزرگوار به عنوان نایبان امام عصر(عج) و رهبر و راهبر انقلاب هر آنچه که بیان می‌کنند، در جهت هدایت جامعه است ـ  هم برای مردم به عنوان امتی که در پشت سر امام حضور دارند و هم برای مسئولان و مدیران جامعه که مدیریت را در جهت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی و الهی دنبال کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کتاب "هندسه انقلاب" افزود: کتاب حاضر بر مبنای فرمایش رهبر انقلاب پیرامون مباحث فکری امام(ره) درباره انقلاب تدوین شده است، 6موردی که این کتاب بر مبنای آن تدوین شده اصول و مبانی است که رهبر انقلاب از مبانی فکری امام درباره انقلاب بیان کرده‌اند، رهبری البته 7 مورد را بیان کرده بودند که 2 مورد آن قابل جمع بوده است. پس این  6 مورد پرتکرارترین کلید واژه‌های امام برای هدایت انقلاب و حرکت به سوی آرمان‌های آن بوده است. کتاب حاضر کاری ارزشمند برای اهل تحقیق است که می‌خواهند دیدگاه‌های امام را به عنوان معمار انقلاب در یابند، به ویژه برای نسل جدیدی که انقلاب و امام را درک نکرده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: در این سال‌ها برخی از دست اندرکاران جامعه از راه و منش امام فاصله گرفته‌اند، بنابراین ضرورت انتشار چنین کتابی بیشتر احساس می‌شود. رهبر انقلاب دو سال پیش در 14 خرداد همزمان با سالگرد رحلت رهبرکبیر انقلاب اسلامی مطرح کردند که عده‌ای درصدد تخریب راه امام(ره) و شخصیت امام هستند، این هشدار مهمی بود نسبت به آنچه که  توسط افرادی که در انقلاب بوده و از انقلاب زاویه گرفته بودند، انجام می‌شد. رهبر انقلاب نیز احساس خطر کرده و آن را مطرح کردند. با توجه به اینکه برخی استحاله شده‌ها و انقلابیون دیروزی شاید به ظاهر تصویری از امام ارائه کنند که امام متعلق به گذشته بوده و دوران امام به سر آمده و اوضاع دگرگون شده است، انتشار چنین کتابهایی ضرورت دارد. چندی پیش یکی از این افراد استحاله شده می‌گفت، امام را دیگر باید در موزه‌ها جستجو کرد. پس جا دارد که افکار، دیدگاه‌ها و آرمان‌های امام برای نسل‌هایی که آن مرد بزرگ الهی را درک نکردند، مطرح شود.

رجبی دوانی با بیان این مطلب که رهبر انقلاب بیشتر و بهتر از همه در این مسیر گام برداشته و اصول امام را سرلوحه حرکت خود قرار داده‌اند‌، گفت: رهبر انقلاب در این ارتباط بر دیگران نیز تاکید بسیار داشته‌اند، این کتاب برای تحقیق بسیار راهگشاست، اما می‌توانست کاربرد بیشتری داشته باشد و مخاطبان عام و گسترده را در بر بگیرد، در کنار همه مزایای گسترده‌ای که این کتاب دارد،‌ چند نقص نیز وجود دارد که بد نیست به آنها اشاره کنیم.

وی با اشاره به برخی نقص‌های این کتاب گفت: اول اینکه تعریفی از هندسه انقلاب ذکر نشده است و فقط در مقدمه اکتفا شده به اینکه رهبر انقلاب این موارد را به عنوان هندسه انقلاب اسلامی نام برده‌اند،  اینکه هندسه در لغت چه معنایی دارد،‌  در اصطلاح چیست؟ چرا که وقتی گفته می‌شود هندسه ذهن انسان فوری به یاد یکی از علوم ریاضی می‌افتد و این سوال پیش می‌آید که ارتباط  آن با انقلاب اسلامی چیست؟ منظور حضرت آقا از هندسه انقلاب چه بوده است؟ این‌‌ها باید در بحث‌های مقدماتی تبیین می‌شد که نشده است.

رحبی‌دوانی با اشاره به نقص دوم نیز گفت:  مورد دیگر این است که واژه های پر تکرار ذکر شده است،‌ مشخص و معلوم است که هر چه واژه پر تکرارتر باشد،‌ در منظر فکری حضرت امام این مسئله اهمیت بیشتری داشته است،‌ اما فی‌نفسه اینکه  واژه پرتکرار  عنوان هرکدام از این سر فصل‌ها قرار بگیرد، نمی‌تواند ارزش باشد. جا داشت که توضیحاتی داده می‌شد که این واژه پرتکرار به سبب اهمیت خاصی است که در دیدگاه امام داشته است،‌ مثلا در واژه «مردم» می‌شد ذکر کنیم که مردم از نظر امام اصل و اساس هستند، امام بیانات مشهوری چون  میزان رأی مردم است و حکومت در خدمت مردم داشته‌اند،‌ حتی امام خود را خدمتگذار مردم می‌داند،  اگر در مقدمه‌ این کلیدواژه تعریف می‌شد و  نمونه‌ها و مثال‌های از کلام حضرت امام آورده می‌شد، می‌توانست بیشتر مخاطبان را جذب کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد اگر این موارد را حتی نقض هم به پنداریم، چیزی از ارزش کتاب کم نخواهد شد، آقای مطهری در جهت حرکت برای برطرف کردن یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب گام برداشته است همین که وی مسئول احساس مسئولیت کرده که به این کار ورود پیدا کند،‌ جای سپاس و قدردانی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار