خبرهای داغ:

تولید سوخت از خورشید

خورشید، بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی است که ما در نزدیکی خود می‌شناسیم
کد خبر: ۹۱۰۴۶۱۸
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
تولید سوخت از خورشید 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از  لرستان، خورشید، بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی است که ما در نزدیکی خود می‌شناسیم. یک ساعت انرژی تولیدشده در خورشید، فراتر از نیاز تمام جمعیت زمین در مدت یک سال است.

 

 حالا اگر دانشمندان بتوانند راهی پیدا کنند که تنها مقادیر اندکی از این میزان انرژی را به سوخت مایع تبدیل کنند وابستگی‌مان به سوخت‌های فسیلی از بین رفته و به دنبال آن توسعه سیستم حمل‌ونقل با سرعت بیشتری دنبال می‌شود و درعین‌حال مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز از میان خواهد رفت.

اما چگونه؟

ناتران لویس، مدیر مرکز فتوسنتز مصنوعی انستیتو فناوری کالیفرنیا می‌گوید: احتمالاً سوخت‌های شیمیایی کلید اصلی این تغییر خواهند بود به‌شرط آن‌که بتوان آن‌ها را مستقیم و باقیمتی ارزان از انرژی خورشیدی تولید کرد، در آزمایشگاه‌های ملی ساندیا در آمریکا اقدامات جالب‌توجهی صورت گرفته است.

 

نکته:

 

اگر دانشمندان بتوانند راهی پیدا کنند که تنها مقادیر اندکی از انرژی خورشیدی را به سوخت مایع تبدیل کنند وابستگی‌مان به سوخت‌های فسیلی از بین رفته و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استفاده، سوخت‌های فسیلی نیز از میان برداشته خواهد شد.

 

محققان این مرکز بشقابی به عرض 6 متر را که پوشیده از آینه است، در قلب نیومکزیکو کار گذاشته‌اند، این بشقاب بزرگ پرتوهای خورشیدی را روی سیلندری نیم متری متمرکز می‌کند که شباهت زیادی به یک بشکه کوچک دارد.

 

 آینه‌هایی که در این بشقاب قرار دارند، نور خورشید را روی یک سری حلقه‌های متقارن متحدالمرکز که هر دقیقه یک‌بار می‌چرخند منعکس می‌کنند.

 

 در این حلقه‌ها دندانه‌هایی از جنس اکسید آهن (زنگ آهن) یا اکسید سریم (cerium) وجود دارد که تا 1500 درجه سلیسیوس داغ می‌شوند.

 

این گرمای قابل‌توجه، اکسیژن را از زنگ آهن خارج می‌کند و باعث ترکیب آن با بخارآب و هوای ورودی می‌شود. همزمان که این دندانه‌ها ضمن چرخش و ورود به بخش تاریک سیلندر به‌تدریج خنک می‌شوند عملیات اکسیداسیون آغاز می‌شود و اکسیژن مجدد به بافت آهنی بازمی‌گردد، که درنتیجه آن مقادیری منوکسیدکربن یا هیدروژن داغ و غنی از انرژی برجای می‌ماند.

 

ترکیب یادشده با عنوان گاز ترکیبی شناخته می‌شود که اساس مولکولی تولید سوخت‌های فسیلی، مواد شیمیایی و حتی پلاستیک‌ها نیز به شمار می‌آید.

 

 این فرآیند در زمان تولید مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن از اتمسفر زمین جذب می‌نماید و سوخت تولیدی در زمان سوختن، همان مقدار را آزاد می‌کند.

 

برخی دانشمندان این روش تولید سوخت از نور خورشید را به زدن چهار هدف با یک تیر تشبیه می‌کنند؛ منبع سوخت پاک، امنیت بیشتر در تولید انرژی، کاهش دی‌اکسید کربن تولیدی و تغییرات جوی به‌مراتب کمتر این ایده جدید تولید سوخت مصنوعی موردتوجه دانشمندان زیادی در سراسر جهان قرارگرفته است.

 

محققان انستیتو فناوری فدرال سوئیس در زوریخ و دانشگاه مینه‌سوتا ازجمله گروه‌های تحت تأثیر قرارگرفته هستند که هم‌اکنون روی طراحی و ساخت ماشین‌آلاتی که با استفاده از نور خورشید سوخت و بنزین تولید می‌کنند، کار می‌کنند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار