خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
نماینده، ولی فقیه در فارس:
نماینده، ولی فقیه در فارس با تأکید بر اینکه اهداف انقلاب در حال تحقق است گفت: برای رسیدن به اهداف هر انقلابی ۶۰ سال زمان لازم است.
کد خبر: ۹۱۰۴۵۱۷
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، آیت الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه در جوان‌ترها می‌بینم كه از روی دلسوزی هم بیان می‌كنند كه چرا اهداف انقلاب محقق نشده است اما ما می‌گوییم این اهداف دارد تحقق پیدا می‌كند اظهار داشت: جامعه‌شناسان معمولاً می‌گویند چیزی حدود ۶۰ سال و دو نسل باید كار شود تا تأثیر انقلاب و تحول مشاهده شود.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت نگاه این است كه جوان ما احساس می‌كند كه به محض اینكه خواستیم باید بشود اما ما می‌دانیم از وقتی كه می‌خواهیم تا وقتی به هدف برسیم یك بازه زمانی قابل توجه طول می‌كشد.

امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه در مسیر انقلاب اسلامی ما در جهاتی جلو هستیم و هیچ‌كس نمی‌گوید چرا شما نمی‌توانید از خودتان دفاع كنید، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند كه ما در دهه ۵۰ آمریكا را از ایران و در دهه ۹۰ از منطقه خاورمیانه بیرون می‌كنیم پس ما این قدرت را داریم و كسی در این زمینه تردید ندارد.

دژكام تأكید كرد:‌ اینكه توانسته‌ایم ‌مقابل این همه توطئه نه اینكه خودمان را حفظ كنیم بلكه رشد كنیم و از نظر علمی و كارهای نظامی و غیره جایگاهی در منطقه برای خود پیدا كنیم، غیرقابل تردید است اما جاهایی هم می‌بینیم كه هنوز به اهدافی كه داشتیم نرسیده‌ایم و عمده آن هم مباحث اقتصادی است و مرتب می‌گوییم باید مشكل اقتصادی برطرف شود و این تبدیل به پاشنه آشیل ما شده است و گیر می‌دهیم كه چرا حل نشده است و گروه‌های مختلف سیاسی درون نظام هم از همدیگر گله دارند كه ولی همه می‌دانیم كه در مسیر انقلاب كه به جلو حركت می‌كند، عقب‌گردی نبوده است بلكه همیشه پیشروی بوده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با هشدار نسبت به ورود به سبک زندگی غربی و اروپایی، گفت: ما باید در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به سبک زندگی خود توجه داشته باشیم و در مقابل رقیبانمان بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه ما تحول را باید در همه کارها از خود شروع کنیم تصریح کرد: در دهه فجر فضایی از محبت عاطفه انساندوستی و امثال این ها که از ویژگی های ما ایرانیان بوده را القا کنیم و آن را حاکم کنیم و در این بستر انتقاد کنیم.

امام جمعه شیراز با خاطرنشان کردن اینکه یکی از آیاتی که در اوایل انقلاب خیلی می خواندیم "ان الله مایغیر بقوم الاما یغیروا ما بانفسهم" بود یعنی خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود آن قوم حال خود را تغییر دهند؛  اظهار داشت: بر این اساس انقلاب تغییری گاهی سیاسی، گاهی اقتصادی و گاهی اجتماعی است و انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی ریشه دار است یعنی تحول باید در عرصه اجتماعی اتفاق بیفتد که انقلاب سیاسی و اقتصادی نیز در بطن آن است.

این استاد حوزه و دانشگاه مشكلات اقتصادی یكسال اخیر را یك امتحان اقتصادی برشمرد و گفت: درست است مشكلات و فشارها زیاد است اما ما توانایی این را داریم كه بر روی پای خود بایستیم و ملت مقاوم و صبور هم این راه را دارد طی می‌كند اما نكته‌ای كه باید بدان توجه داشته باشیم این است كه به كجا باید برسیم و ببینیم با آن اهداف چقدر فاصله داریم كه عمده رقابت گروه‌های سیاسی همین جا شكل می‌گیرد یعنی اینكه ببینیم كدام راهكار بهتری ارائه می‌دهد نه اینكه فقط از همدیگر گله كنیم و هیچكس هم راهكار بهتری ارائه ندهد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اظهار كرد: گروه‌های سیاسی باید در جاهایی كه اهداف انقلاب اسلامی هنوز دقیقاً تحقق پیدا نكرده است می‌گویند ما برای رسیدن به هدف راهكار مناسب‌تر و موفق‌تری داریم كه باید این‌ها را ارائه كنند و مردم هم به همان كه اعتماد می‌كنند، رأی دهند و جلو روند تا مشكلی از این جهت نداشته باشیم.

وی با تأكید بر اینكه باید تغییر را در خودمان ایجاد می‌كردیم كه این تغییر هم در بستر زمان است، گفت: هنوز زمان تغییر نگذشته است؛ البته ممكن است بگوییم می‌شد از این سریعتر و بهتر انجام شود اما اینكه بگوییم از نگاه جامعه شناختی و علوم اجتماعی ما اكنون عقب هستیم بیایند، درست نیست و كسانی كه چنین ادعایی دارند، بیایند آن را ثابت كنند.

دژكام در عین حال یادآور شد: بسیاری از بنیان‌های انقلاب را خوب چیدیم و در آن زمینه جلو هستیم و در جاهایی هم هنوز به اهدافمان نرسیده‌ایم اما هنوز هم فرصت به طور كلی از دستمان نرفته است.

امام جمعه شیراز گفت: وقتی می‌گوییم امید و نشاط، سریع به مسائلی كه بیشتر سرگرمی هستند پرداخته می‌شود و یادشان می‌رود كه ما انقلاب می‌خواستیم بكنیم یا اینكه مردم را سرگرم كنیم لذا منظور ما از ایجاد نشاط و امید در جامعه، امیدبخشی از نوع كاذب نیست در صورتی كه اگر نگاهی تخصصی به عرصه‌های مختلف انقلاب داشته باشیم، امید به ما می‌دهد.

وی تأكید كرد: ارائه دستاوردها خوب است اما به تناسب اینكه انقلاب ما یك انقلاب فرامدرن و پست مدرن است، باید به این نكته هم توجه داشته باشیم كه نگاه انقلاب اسلامی سوای اینكه اقتصادی و سیاسی و جهات مادی این دنیا بود به معنویت انسان هم بود و باید در دستاوردهای انقلاب اسلامی این جهت را هم مدنظر قرار دهیم.

دژكام یادآور شد: ما در نسل سوم انقلاب اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری توانسته‌ام امثال حججی‌ها را تحول دهیم و این نقطه قوت انقلاب اسلامی است كه یكی از اهداف آن هم هست.

به گفته نماینده ولی فقیه در فارس، انقلاب اسلامی آمده است كه انسان را متوجه به خدا و دین كند و این كار را انجام می‌دهد؛ روزی كه بحث سوریه داغ بود و عده‌ای برای دفاع از حرم داوطلب می‌شدند، در شیراز برخلاف اینكه اطلاع‌رسانی نشده بود، ۸۰۰ نفر داوطلب شده بودند و اگر این افراد بدون اطلاعیه حاضرند برای دفاع از حرم خدا وارد میدان شوند، پس برای دفاع از ایران چه تعدادی خواهیم داشت.

وی با تأكید بر اینكه باید این‌ها را جزو موفقیت‌ها و دستاوردهای انقلاب برشماریم، گفت: نگاه انقلاب فرامدرن تنها به ابعاد توسعه مادی نیست بلكه فراتر از این‌ها می‌خواهد بگوید ما به انسان و تربیت انسان هم توجه داریم و در این راستا كارهای شگرفی انجام داده‌ایم.

امام جمعه شیراز در ادامه به در پیش بودن انتخابات در سال آینده اشاره كرد و گفت: افراد بسیاری از هم‌اكنون برای این انتخابات خیز برداشته‌اند و خود را آماده می‌كنند؛ اما آماده كردن خود كاندیداها یك چیز است و آماده كردن كسانی كه فرهنگ را می‌سازند، چیز دیگری است.

دژكام با اشاره به نقش رسانه در انقلاب اسلامی نقش فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اسلامی است و ما نمی‌توانیم بگوییم این نقش را نمی‌خواهیم ایفا كنیم؛ اظهار داشت: اگر این نقش را داریم پس باید نقش خوبی هم در انتخابات ایفا كنیم و خدای نكرده رسانه‌ای به این قضیه ورود نكند كه تیتری انتخاب كند كه تنها برای خودش منفعت دارد در حالی كه آن فردی كه برایش تیتر انتخاب كرده است، شایسته نیست و در ۴۰ سالگی انقلاب نباید چنین چیزی داشته باشیم.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر كسی شایسته نشستن بر روی صندلی مجلس نیست نباید او را پررنگ كرده و تبلیغش كنیم؛ اگر چنین فردی را به مردم معرفی كردیم و انتخاب شد اما به نظام لطمه وارد كرد، مسئول این كار چه كسی است؛ پس اخلاق رسانه‌ای به ما می‌گوید چنین كاری نكنید.

دژکام با اشاره به دستاورد معنوی انقلاب اسلامی گفت: وقتی می‌گوییم در بعد مادی و معنوی موفقیت پیدا كردیم باید دلیلی هم ارائه كنیم كه این‌ها را از طریق یك پیمایش علمی می‌توانیم ثابت كنیم كه آیا چنین چیزی رخ داده است یا خیر.

وی با بیان اینكه برای پیمایش نیاز به تعریف معیار داریم، گفت:‌ تحقیق اینكه انقلاب در جهت معنوی موفق بوده است یا خیر، در آكادمی‌های ما وجود ندارد؛ البته در این مسئله كه بخواهیم سلامت معنوی جامعه را با عدد و رقم بیان كنیم، باید دقت فراوانی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با تصریح بر اینكه برخی از شاخص‌های ارزیابی به اصالت شخص و برخی دیگر به اصالت اجتماع می‌رسد، گفت: امروز كسانی كه مسئول هستند، پیش از انقلاب گزینش نشده‌اند و بعد از انقلاب گزینش شده‌اند اما هر روز می‌بینیم جایی گیر هستیم پس این نشان می‌دهد كه باید در شاخص‌های گزینش بازنگری كنیم.

وی با یادآوری اینكه شاخص بسیار مهم است كه در آن ما به یك صفت و رفتار و عملكرد ضریب می‌دهیم، گفت: در انقلاب اسلامی در آن مبنای فلسفی خودمان كه اصالت را به فرد می‌دهیم، بله موفق بوده‌ایم ولی این كار را باید مجموعه‌‌ای مانند جهاد دانشگاهی به عهده بگیرد و ما هم حاضریم هم‌فكری كنیم تا یك شاخص استاندارد برای این كار استخراج كنیم و مشخص كنیم كه چه كرده‌ایم.

دژكام با ذكر این نكته كه معتقد است كه ما در این جهت موفق بوده‌ایم، گفت: البته به این معنا نیست كه از نظر ساختاری همه چیز را تغییر داده‌ایم ولی ملاك ما ساخته شدن فرد است كه از این جهت نسبت به پیش از انقلاب بسیار جلو هستیم.

وی گفت: هنوز یك نمودار كه تغییر رویكرد تربیتی و آموزشی و انسان‌سازی را در انقلاب اسلامی را نشان دهد، نداریم و این مشكل هم از ناحیه علوم انسانی است كه درصدد تحول آن هستیم و باید با همراهی مبانی دینی بتوانیم این مسائل را دقیقاً اندازه‌گیری كنیم البته بسیاری از اوقات به دلیل شاخص‌های اندازه‌گیری توسعه غرب این قسمت را نادیده می‌گیریم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر ما این جهت معنوی را بتوانیم نمود دهیم مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی همین است و باید به این معنا توجه كنیم وگرنه انقلاب ما اسلامی نخواهد شد و شاید در بعد نظامی و اقتصادی به قله برسیم اما اسلامی نخواهد شد و اسلامی زمانی است كه این جهات معنوی را حفظ كرده و در جهات دیگر به تناسب آن جلو برویم.

در ادامه به بحث برپایی میز خدمت در محل نماز جمعه اشاره كرد و گفت: میز خدمت تلاشی است كه ستاد نماز جمعه می‌كند برای اینكه مدیرانی را كه ممكن است مردم دسترسی كمی به آن‌ها دارند، در یك فضای بسیار صمیمی در كنار مردم جمع كند كه البته فوایدی هم دارد و نخستین فایده این است كه مدیران از مشكلات متن جامعه باخبر می‌شوند و نگاه مدیر نسبت به واقعیت جامعه تصحیح می‌شود.

وی، فایده دیگر میز خدمت را راه‌اندازی هر چه سریع‌تر كار مردم دانست و گفت: گاهی اوقات ممكن است كارشناس اختیارات چندانی نداشته باشد تا بتواند كار مردم را راه‌ بیندازد اما یك مدیر می‌تواند مشكل او را حل كند.

دژكام همچنین به بحث محرومیت‌زدایی در مناطق محروم اشاره كرد و گفت: خدمات قابل توجهی از سوی كمیته امداد، بسیج، بهزیستی در برخی از مناطق محروم شیراز آغاز شده است كه البته ممكن است نسبت به آن چیزی كه نیاز است فاصله داشته باشد اما این همت آغاز شده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: نكته‌ای كه در رسیدگی به محرومان باید مدنظر قرار دهیم این است كه نباید دائماً آمار دهیم كه چه تعداد خانوار خدمات دریافت كرده‌اند و ممكن است شأن خانواده‌ها زیر سئوال رود چرا كه قرآن فرموده است طوری انفاق كنید كه كسی نفهمد.

وی در ادامه همچنین ظرفیت گردشگری شیراز و فارس را یادآور شد و گفت: استان فارس در ابعاد مختلف طبیعی و مذهبی، سلامت و غیره می‌تواند یك قطب گردشگری باشد اما اكنون مشكلی كه با آن مواجه هستیم این است كه در كشور چون رانت نفتی وجود داشته، به آن زمینه‌هایی كه می‌توانستیم در آن رشد كنیم توجه كافی نشده است و همه عقب‌ماندگی ها از این نقطه آغاز شده است.

دژكام با تأكید بر اینكه رسانه‌ها باید اینجا نقش خود را درست ایفا كنند، گفت: بیان واقعیت‌ها در چارچوبی كه اصلاح شود ارزشمند است اما كمك دادن به سیاه نمایی دشمن كار خوبی نیست و ما خواهشمان از همه رسانه‌ها این است كه آستین بالا زده و از این همه زحمتی كه مردم كشیده‌اند حمایت كنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها