مسئول اردو‌های جهادی بسیج دانشجویی البرز گفت: ظرفیت استان البرز برای پوشش اردو‌های جهادی به دلیل وسعت کم استان، کم است و مسئولان به سختی مجوز می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۰۴۴۳۵
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، اعظم ذوالفقاری منظری؛* با اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، گستره خدمت رسانی به مردم تا دل روستا‌ها رفته است، اما هنوز مناطقی از شهر‌ها و روستا‌های دورافتاده هستند که مشکلاتی دارند؛ زه کشی راه‌های آب، ساخت و تعمیر مسجد، آموزش‌هایی برای اشتغال زایی، بردن امکاناتی برای تولید محصولات کشاورزی مرغوب تر، آشنا کردن مردم روستا‌ها به شیوه‌های جدید کشاورزی، آموزش مهارت‌های زندگی، معاینه بالینی پزشکی و تجویز دارو و حتی جبران کمبود دارو در مناطق دورافتاده، ساخت و تجهیز مدارس و بسیاری موارد دیگر هنوز در روستا‌ها و حتی برخی نقاط شهری متقاضی دارد.

 استقبال دانشجویان استان البرز برای اردوهای جهادی کشوری بیشتر است

گروه‌های جهادی با همین هدف شکل گرفتند؛ جوانانی که این کمبود‌ها را دیدند و تصمیم گرفتند جای خالی دولت را پرکنند. به دل روستا‌ها و مناطق محروم یا حاشیه شهرهایشان رفتند و تا حد توان خود امکاناتی را برای مردم ایجاد کردند. اصلا این اردو‌ها برای همین جوانان که قرار است آینده کشور را بسازند هم ضروری است؛ آنان باید بببیند که در دورترین مناطق محروم کشور چه می‌گذرد و حل این مشکلات که ظاهرا کوچک است، اما خانواده‌های بسیاری را با خود درگیر می‌کند، چگونه است. این موضوع را رهبر انقلاب هم در دیدار با نخبگان دانشجویی در ۲۴ مهر ۹۴ هم بیان می‌کنند و خطاب به جوانان می‌گویند: «حضور در اردو‌های جهادی، تماس مستقیم با مردم، احساس مسئولیّت پیدا می‌کنید. انسان وقتی خدمت کرد به‌طور مستقیم، خدمت در چشم انسان عزیز میشود؛ نقاط ضعف را پیدا می‌کنید.»

تعطیلات بین دو ترم دانشگاهی، فرصتی برای برگزاری اردو‌های جهادی در دانشگاه‌ها است؛ هرچند گاهی فصل زمستان و بارش برف سنگین در روستا‌ها و بسته شدن راه‌ها مانع دانشجویان می‌شود، اما کار جهادی که پایانی ندارد؛ جای دیگر و گروهی دیگر. حتی اگر مسئولان سنگ اندازی کنند و برای بهره مندی بچه‌ها از فضای معنوی اردو‌های جهادی دغدغه‌ای نداشته باشند؛ دانشجویان دانشگاه‌های البرز چنین مشکلی دارند، سروکارشان با مسئولانی افتاده است که نگاه متفاوتی نسبت به اردو‌های جهادی دارند. اما آنان از تلاش خود دست نمی‌کشند. این‌ها را بهنام نظری، مسئول برگزاری اردو‌های جهادی بسیج دانشجویی البرز مطرح می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل این گفتگو است:

دانشجو: در تعطیلات بین دو ترم امسال اردوی جهادی برنامه ریزی کرده اید؟
اگر به ما مجوز بدهند قرار است یک اردوی سرپل ذهاب برای موضوعات عمرانی داشته باشیم و دو اردو هم داخل استان که به بهداشت و سلامت می‌پردازد. فعلا همین دو اردو را تا ۲۲ بهمن برنامه ریزی کرده ایم.

دانشجو: اردو‌ها چند نفره برگزار می‌شوند؟
فعلا زمان تعطیلات بچه‌ها است و به همین دلیل سه گروه ۲۰ نفره خواهیم داشت. اردو‌های خارج از استان با استقبال بیشتری مواجه می‌شود و گاهی گروه‌های ۳۰ و ۴۰ نفره هم برده ایم.

دانشجو: محور اردو‌های شما چه بوده است؟
مجوز اردوی خارج از استان به سختی صادر می‌شود. یک اردو ابتدای سال ۹۷ و در اردیبهشت داشتیم. در آن اردو به سرپل ذهاب رفتیم و خدمات بهداشتی و پرستاری به مردم ارائه دادیم، آمایش پزشکی، تست فشارخون و قند خون مردم، کمک‌های اولیه و خدمات امداد و نجات، مامایی و همچنین موضوعات روانشناسی را پیگیری می‌کردیم.
 
یک اردو هم در تابستان به سرپل ذهاب داشتیم. این بار محور فعالیت‌های ما عمرانی، فرهنگی و آموزشی بود. این موضوعات را هم در اردو‌های داخل استان و هم خارج از استان دنبال می‌کردیم.

دانشجو: داخل استان البرز در کدام مناطق بیشتر فعالیت کرده اید؟
اردو‌هایی در مناطق محروم اشتهارد و ماهدشت داشته ایم. در اردوی پیش رو هم قصد داریم به نظرآباد و فردیس برویم و خدمات بهداشتی و سلامتی، آموزشی و فرهنگی به مردم ارائه دهیم.

دانشجو: استقبال دانشجویان از اردو‌های جهادی به چه صورت است؟
اگر اردو خارج از استان باشد، بچه‌ها خوب استقبال می‌کنند. دلیل آن هم این است که البرز کوچکترین استان کشور است و فضای کاری زیادی هم ندارد و از طرفی گروه‌های جهادی زیادی هم داریم. وقتی اردو داخل استان باشد، خیلی کمتر استقبال می‌کنند. تقریبا همه ظرفیت‌های داخلی را پوشش داده ایم، هرچند کار داخل استان تمام نشده است، اما اکثر کسانی که به اردو‌های جهادی تمایل بیشتری نشان می‌دهند، به مناطق داخلی استان رفته اند. اما مشکل این است که برای اردو‌های خارج از استان، مجوز‌های ما به سختی صادر می‌شود.

مثلا نوروز ۹۷ مجوز دو گروه بیشتر به ما ندادند و ما توانستیم یک گروه ۳۰ نفره و یک گروه ۴۰ نفره به سرپل ذهاب اعزام کنیم.
 
دانشجو: برای صدور مجوز‌ها به کدام ارگان مراجعه می‌کنید؟
جهاد سازندگی استان باید مجوز بدهد و اگر فرمانده ناحیه با اردو موافقت کند، اردو برگزار می‌شود. البته این هم مقتضیات کارشان است و ما برای بررسی چرایی صادرنشدن این مجوز‌ها جلسات متعددی با مسئولان جهاد سازندگی داشته ایم. گاهی می‌گویند صلاح نیست خارج از استان اردو برویم و گاهی موافقت می‌کنند.

البته همین مجوز‌ها هم به دلیل اینکه مقصد سرپل ذهاب بوده، موافقت می‌شده است. درصورتی که ما در همین شهرستان ملارد که فاصله بسیار کمی با شهر‌های البرز دارد، می‌خواهیم اردو بگذاریم، اما چون در استان تهران قرار گرفته، به ما اجازه نمی‌دهند در این منطقه فعالیت جهادی داشته باشیم.

نکته مهم این است که استقبال دانشجویان از این اردو‌ها خود ظرفیتی است که فعالیت جهادی دانشجویان را قوی‌تر می‌کند. اگر به ما اجازه بدهند در تعطیلات تابستان و نوروز اردو‌های جهادی خارج از استان داشته باشیم و برای برگزاری هر اردو، نیازی به سخت گیری نباشد، می‌توان گروه‌ها را منسجم‌تر و قوی‌تر اداره کرد و فعالیت‌های گسترده تری در مناطق محروم کشورمان داشته باشیم.

ارسال نظرات