خبرهای داغ:
در گفت وگو با امیری زاد به عنوان کار آفرین مطرح شد
امیری زاد کارآفرینی است که با وجود اشتغال در یکی از ادارات دولتی قم در عین حال با رمز اقتصاد مقاومتی مشغول به پرورش قرقاول در روستا می باشد.
کد خبر: ۹۱۰۴۲۳۵
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

کسب نان حلالِ دانش آموخته حقوق با تکثیر قرقاول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، سال‌ها در دانشگاه به فراگیری قواعد حقوقی پرداخته و حتی با داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار شده بود، اما علاقه به فعالیت اقتصادی به خصوص با اسم رمز اقتصاد مقاومتی او را ترغیب کرد که در کنار کار اداری، در پشت بام خانه روستایی اش، به پرورش قرقاول بپردازد.
تجربه جالب این دانش آموخته رشته حقوق در این عرصه بس شنیدنی است و درس آموز به شرط آن که در مطالعه ادامه این نوشتار، تردیدی به خود راه ندهید!

*خود را معرفی کنید:
امین امیری زاد هستم با تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق، جرم، جرم شناسی که بازرس سازمان صنعت و معدن استان هم هستم.
 
*ایده شروع به کار و وارد شدن به این حرفه از کجا وارد ذهن شما شد:
چون بنده بازرس سازمان صنعت و معدن هستم و در سطح شهر از واحد‌های صنفی و فروشگاه‌ها بازرسی انجام می‌دهد به صورت اتفاقی در سال ۱۳۹۵ در یکی از فروشگاه‌های بزرگ شهر قرقاول منجمد را مشاهده کردم که آن زمان گوشت این پرنده با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسیدو از طرفی هم گوشت این پرنده از استان‌های بسیار دور کشور به قم وارد شده بود.
ما در منزل به صورت تفریحی چندین قرقاول نگهداری می‌کردیم و با دیدن این صحنه در فروشگاه این جرقه‌ای در ذهن من ایجاد شد که چرا خودمان نتوانیم در استان قرقاول تولید کنیم.
 
*از چه زمانی وارد عرصه پرورش قرقاول شدید:
در حال حاضر به مدت پنج سال است که در این حرفه مشغول به کار می‌باشم که در دو الی سه سال اول بصورت مبتدی و آزمایشی با چند قرقاول کار را شروع کردم، اما از سال چهار کارم را گسترش دادم بطوری که در همان سال توانستم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ قرقاول را تکثیر کنم و در سال بعد هم این تعداد را به هزار قرقاول رساندم.
پس باید بگویم که در حال حاضر سه سال است به صورت حرفه‌ای مشغول به این کار هستم.
کسب نان حلالِ دانش آموخته حقوق با تکثیر قرقاول
*میزان سرمایه آورده شما چقدر بود؟
در ابتدا با ۴ الی ۵ قرقاول شروع کردم، اما از زمانی که تصمیم جدی برای این کار گرفتم از طریق بسیج سازندگی ۲۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم و خودم هم حدود ۵۰ میلیون آورده داشتم که سرجمع حدود ۷۵ میلیون تومان سرمایه اولیه بود چرا که باید تجهیزات خاص این کار را خریداری می‌کردم.
البته تجهیزات فقط یک بار خریداری می‌شودو نیاز نیست که هر سال برای تجهیزات هزینه کنید.
من در این حرفه اقتصاد مقاومتی را رعایت کردم و از فضا استفاده بهینه را انجام دادم به این گونه که از ۱۲۰ متر فضای پشت بام منزل خودم برای شروع و پیشبرد فعالیتم استفاده کردم؛ یعنی از ابتدا شروع کار من از آنجا بود؛ و همه این هزینه‌ها را در فضای خالی بالای منزل خودم انجام دادم که سال گذشته از همین فضا توانستم هزار قرقاول برداشت کنم.
در حال حاضر با دو نفر از دوستانم شریک شده ام و یک فضای پنج هزار متری را در نظر گرفته ایم و امسال کار را در این فضا شروع کردیم و امیدواریم که امسال بیش از شش هزار قرقاول در این مکان تکثیر کنیم.
 
*برای شروع به فعالیت در این حرفه آیا دوره‌ای هم دیده بودید؟
بنده، چون در سه سال اول بصورت تفریحی چند قرقاول نگهداری می‌کردم و از طرفی هم کتاب‌ها، مجلات خاص این موضوع را در فضای مجازی دانلود و مطالعه کردم نیاز به دوره‌ای نداشتم.
تجربه من به این سه سال نگهداری من از ۴ الی ۵ قرقاول بر می‌گردد که در آن زمان با دستگاه جوجه کشی تخم‌های قرقاول را به جوجه تبدیل می‌کردم و اگر تلفاتی هم بود خیلی جزئی و اندک بود.
 کسب نان حلالِ دانش آموخته حقوق با تکثیر قرقاول
*آیا ارگان و یا نهاد خاصی از شما حمایت کرد؟
در این راستا فقط بسیج سازندگی با پرداخت تسهیلات از من حمایت و استقبال کرد و هیچ ارگان دیگری از من حمایت نکرد البته در این خصوص باید از محیط زیست هم تشکر کنیم که در این راستا با من خیلی همکاری کردند، اما بعد از گذشت چند سال هنوز درگیر جهادکشاورزی می‌باشم و به نظرم هم دلیل این مسئله تولید انحصاری مرغ در استان می‌باشد.
دوستان جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد خیلی راغب نیستند که تنوع تولید در استان داشته باشیم البته استان‌های دیگر استقبال خوب در این راستا دارند، اما در قم نه؛ نمی‌دانم دلیل این مسئله مافیاست یا چیز دیگری که فقط می‌خواهند در استان مرغ تولید شود.
من با برخی همکاران تولید کننده بلدرچین در استان هم صحبت کردم آن‌ها هم از سختی گرفتن مجوز از جهاد کشاورزی بسیار ناراضی بودند.
قرقاول پرنده‌ای می‌باشد که یک سوم مرغ دانه مصرف می‌کند و بسیار کم مصرف و کم هزینه است.
 
*میزان اشتغال زایی شما چند نفر بوده است.
بنده در سال قبل با فضای کمی که داشتم توانستیم برای سه نفر اشتغال زایی مستقیم داشته باشم، اما امسال با افزایش فضای کاریی که دادیم حداقل باید ۵ نفر را به کار بگیریم، چون تیراژ و تکثیر بیشتر نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری است که باید نیروی کار بیشتری هم مشغول شود.
 
*بازار فروش شما کجاست؟
این پرنده یک نوع پرنده لاکچری به حساب می‌آید چرا که قیمت آن بالا می‌باشد به عنوان مثال هر کدام از این قرقاول‌ها حداقل برای مصرف کننده صد هزار تومان هزینه دارد پس هر کسی قدرت خرید این پرنده را ندارد و معمولا هتل‌ها و رستوران‌های رد بالا این پرنده را خریداری می‌کنند.
تا سال‌های قبل که تعداد تولید و تکثیر ما کم بود خیلی به صادرات فکر نمی‌کردیم، اما امسال بازار هدف ما کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس مانند عراق، قطر، عمان و... می‌باشد که بسیار طرفدار این پرنده می‌باشند.
تولید ما به عنوان طرح تولید قرقاول گوشتی می‌باشد که خودمان این قرقاول‌ها را کشتار می‌کنیم سپس بسته بندی و در نهایت هم صادر خواهیم کرد.
 کسب نان حلالِ دانش آموخته حقوق با تکثیر قرقاول
*از سختی کار بگوئید.
هر کاری برای خود سختی‌های خاص خود را دارد، اما مهمترین سختی در شروع و کار افرینی هر شغلی در ایران این دموکراسی‌های اداری و کاغذ بازی‌ها می‌باشد که متاسفانه برای ایجاد اشتغال باید از این اداره به اداره دیگر برویم در حالی که مقام معظم رهبری فرمود: ه اند باید چرخه اشتغال و اقتصاد مقاومتی را راحتر کنیم.
من، چون عضو کارگروه اقتصاد مقاومتی سازمان صنعت و معدن هستم جوانان بسیاری را می‌بینم که با ایده‌های بسیار خوب و ناب و تازه‌ای مراجعه می‌کنند و در این جنگ اقتصادی که ما نیازمند ارز هستیم، اما متاسفانه برخی قوانین و کاغذ بازی‌ها برای این افراد دست و پا گیر شده است.
 
*توصیه شما برای افرادی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند چیست؟
پرورش قرقاول ریسک پذیری زیادی ندارد، اما مرغ هزینه بسیاری دارد که ممکن است به بیماری‌های مختلفی هم گرفتار شود، اما قرقاول پرنده‌ای بسیار مقاومت است و بسیار کم مصرف و کم هزینه می‌باشد
به نظر من هم اگر کسی می‌خواهد وارد این حرفه شود من توصیه می‌کنم هرچه سریعتر وارد این حرفه شود.
 
*سخن آخر:
من در ابتدا از بسیج سازندگی و بعد هم از حیات وحش و محیط زیست تشکر می‌کنم.
واقعا این دو نهاد و سازمان با من بسیار همکاری کردند؛ بسیج سازندگی وظیفه‌ای نداشت که از من حمایت کند، اما حمایت کرد در حالی که این مسئله وظیفه دولت می‌باشد.

گفتگو کننده حسین حیدری

کسب نان حلالِ دانش آموخته حقوق با تکثیر قرقاول
ارسال نظرات
پر بیننده ها