خبرهای داغ:
بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ورود به ایران یکی از دانشگاه‌های مقصد را دانشگاه کاشان اعلام می‌کنند، در قالب دیگری به اساتید معرفی شده و با این عنوان از آزمایشگاه‌ دانشگاه بازدید کردند.
کد خبر: ۹۱۰۴۰۷۰
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج از کاشان ؛ در روزهای اخیر و بعد از گذشت چند ماه از موضوع بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از چند دانشگاه کشور و تایید این مطلب توسط رئیس سازمان انرژی اتمی، دانشجویان دانشگاه کاشان ابعاد دیگری از ماجرای بازدید بازرسان خارجی از این دانشگاه را بیان کرده‌اند.

به گفته دانشجویان ماجرا با سهل‌انگاری یکی از کارمندان دانشگاه کاشان شروع می‌شود که چندماه قبل با انتشار خبری بر روی سایت یک دانشکده تحت عنوان دستاوردهای علمی از محتوای پروژه‌های یکی از اساتید دانشگاه خبر می‌دهد.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طی رصدی که داشتند با ورود به ایران یکی از دانشگاه‌های مقصد را دانشگاه کاشان اعلام می‌کنند، در ادامه تابستان امسال بازرسان آژانس از آزمایشگاه‌های دانشگاه کاشان بازدید کردند.

 واکنشها به بازدیدهای کارشناسان خارجی

چندی پیش بود که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کاشان را تایید کرد و گفته بود «بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز آموزشی نباید به‌ گونه‌ای مطرح شود که این بازرسی‌ها مختص به ایران بوده و نسخه‌ای است که برای ایران پیچیده‌اند؛ هر کشوری که عضو پروتکل الحاقی باشد در چارچوب این پروتکل و بر مبنای دستورالعمل آن که تمام کشورهای عضو پذیرفته‌اند، اجرا می‌شود».

صالحی با صحه گذاشتن بر بازدید بازرسان از دانشگاه‌ها عنوان کرده بود: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون از چندین دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و کاشان بازرسی کرده‌اند و این بازرسی‌ها طبیعی است».

 این در حالی است که تابستان امسال با انتشار خبر بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های ایران، برخی از مسؤولان کشور و رؤسای دانشگاه‌ها در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرده و در مواردی اصل ماجرا را تکذیب کرده بودند.

منصور غلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در تابستان سال جاری در این باره گفته بود: «تا کنون هیچکدام از بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشور بازدید نکردند».

وی چند روز گذشته نیز پس از طرح موضوع بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه کاشان به خبرنگار فارس گفته بود: «مسؤولیت بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها با سازمان انرژی اتمی است». وی همچنین تأکید کرده بود: «تصمیمات این حوزه مبتنی بر تصمیمات شورایعالی امنیت ملی است».

بازرسی آژانس اتمی از دانشگاه کاشان با پوشش شرکت تحقیقاتی

آنچه از گفت‌وگوی با برخی اساتید دانشگاه کاشان که در جریان این بازدید بوده‌اند این طور برداشت می‌شود که آن‌ها خبری از حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشتند و گویا آن‌ها را در قالب یک شرکت تحقیقاتی به اساتید معرفی کرده بودند و با این عنوان از تمامی بخش‌های آزمایشگاه دانشگاه کاشان بازدید به عمل آمده بود.

بر اساس توئیت یکی از فعالان دانشجویی که در روزهای اخیر خبرساز شد و باعث پرداختن مجدد رسانه‌ها به جزئیات این موضوع شده است، رئیس دانشگاه کاشان پس از مشخص شدن موضوع مقاله یکی از اساتید این دانشگاه به عنوان علت اصلی حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن موضع‌گیری در این باره گفته است: «طی رایزنی‌هایی که با استاد مربوطه صورت گرفته، قرار شده است که دیگر ایشان چنین مقالات و پروژه‌هایی را کار نکنند».

فعالان دانشجویی دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این سؤال را مطرح کرده‌اند چرا برخی از مسؤولان دانشگاهی نسبت به حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی شده توجهی ندارند و از طرفی نیز مسؤولان کشور چگونه می‌توانند تضمین بدهند که شهدای آینده این عرصه دانشمندانی نباشند که اکنون آژانس از آن‌ها بازرسی کرده است؟

بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان نیز در واکنش به این موضوع با صدور بیانیه‌ای تأکید کرده است: «دشمنان خارجی و منافقان داخلی بدانند که اگر مجددا قصد تعرض به ساحت دانشگاه و استقلال علمی آن را داشته باشند دانشجویان 16 آذر دیگری را رقم خواهند زد».

ارسال نظرات
پر بیننده ها