خطیب جمعه چناران بیان داشت: آمریکایى‏‌ها خود را پرچمدار و مدافع سرسخت حقوق بشر در دنیا معرفى می‌‏کنند و سالانه مبالغ هنگفتى نیز در این مسیر هزینه مى‏ کنند، اما در عمل و واقعیت، حقوق بشر چیزى جز یک ابزار و دستاویز سیاسى نیست.
کد خبر: ۹۱۰۳۹۴۰
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام مظفر تاجی با برشمردن استقلال سیاسى؛ به عنوان مهمترین دستاوردهاى انقلاب اسلامى‏ گفت: پس از انقلاب اسلامى، استقلال جمهورى اسلامى از شرق و غرب، شاخصه ‏اى متمایز بوده و نظام توانسته است در سطحى وسیع خود را از یوغ شرق و غرب رها سازد.

خطیب جمعه چناران با اشاره به دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی گفت: دستاوردهاى هر نظام سیاسى را براساس سه مؤلفه مى ‏سنجند؛ اهداف، موانع و امکانات. یعنى اگر بخواهیم درمورد دستاوردهاى یک نظام سیاسى قضاوت کنیم، باید دقت کنیم که آن نظام در چه شرایطى؛ یعنى با وجود چه امکانات و موانعى، به اهداف خود جامه عمل پوشانده است.

حجت الاسلام مظفر تاجی گفت: انقلاب اسلامى دستاوردهاى خود را در شرایطى به دست آورده که موانع متعددى پیش ‏روى آن بوده و در مقایسه با سایر کشور‌ها و قبل ازانقلاب، ازامکانات کمترى نیز برخوردار بوده است. در خصوص موانع موجود بر سر راه جمهورى اسلامى باید به دو دسته موانع داخلى و خارجى اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگرچه برخى موانع داخلى مانند اقتصاد تک محصولى در دوره‏ ى. طاغوت نیز وجود داشته، اما این رژیم نه تنها با موانع خارجى مانند جنگ و تحریم مواجه نبوده است، بلکه حتى در مواردى موفق به جلب سرمایه ‏گذارى خارجى شده بود. با این وجود، دستاورد این وضعیت براى کشور و مردم، چیزى جز نابودى کشاورزى، وابستگى به قدرت‏ هاى خارجى و افول جدى اقتصاد و معیشت مردم نبود، به‏ گونه ‏اى‏ که در فاصله سال‏هاى ۱۳۵۱-۵۶، ۳۸ درصد روستائیان از سوء تغذیه رنج مى ‏بردند.

امام جمعه چناران در ادامه اظهار داشت: به‏ لحاظ وابستگى به خارج در سال ۱۳۵۷، شرکت‏هاى دارویى ۸۵ تا ۱۰۰ درصد به واردات اتکا داشتند، شرکت‏هاى شیمیایى ۶۰ تا ۱۰۰ درصد، بافندگى ۸۰ درصد، بعضى صنایع غذایى ۷۰ درصد ودر پاره‏ اى از مصالح ساختمانى ۵۷ درصد وابستگى به خارج وجود داشت.

فرمانده قرارگاه فرهنگی چناران عنوان کرد: آنچه که در زمان پهلوى در کشور اتفاق افتاد، آن ‏چیزى نیست که اکنون جمهورى اسلامى مى ‏کوشد آن‏ را پیگیرى کند؛ یعنى جهت گیرى، ماهیت و حتى اهداف توسعه در زمان پهلوى با دوره کنونى فرق دارد. به عبارتى، جمهورى اسلامى اکنون مى ‏کوشد تا ضمن دستیابى به پیشرفت همه‏ جانبه، این پیشرفت را دستمایه ‏ى افزایش اقتدار و پرستیژ بین‏المللى خود قرار دهد و ثانیاً با توجه به حجم فراوان امکانات و کمى موانع پیش ‏روى آن رژیم، دستاورد واقعى آن براى کشور و مردم، «تقریباً هیچ» بوده است.

خطیب جمعه چناران افزود: فروش نفت ایران در زمان رژیم پهلوى حدود شش میلیون بشکه در روز بود و این درحالى است که جمعیت کشور در سال ۱۳۵۶ حدود ۳۲ میلیون نفر بوده است، اما اکنون جمهورى اسلامى ایران با بیش از ۸۲ میلیون نفر جمعیت، با فرض نبود هیچگونه مشکلى در فروش نفت، روزانه حداکثر مى‏تواند دو و نیم میلیون بشکه نفت بفروشد.

حجت الاسلام مظفر تاجی خاطر نشان کرد: در مورد جمهورى اسلامى ایران بایستى به دستاوردهاى معنوى و منزلتى همچون تقویت عزت ملى، اعتماد به نفس ملى، روحیه‏ ى. خودباورى و «ما مى‏توانیم» نیز توجه داشت. به‏ طور مشخص‏‌تر باید گفت که یک وجه متمایز دستاوردهاى انقلابى اسلامى در مقایسه با گذشته و شرایط کنونى دنیا، دستاوردهایى همچون برپایى حکومت اسلامى، تقویت شعائر دینى و... در کنار احیاى هویت بومى اسلامى ایرانى بوده است.

وی با برشمردن استقلال سیاسى؛ به عنوان مهمترین دستاوردهاى انقلاب اسلامى‏ گفت: پس از انقلاب اسلامى، استقلال جمهورى اسلامى از شرق و غرب، شاخصه ‏اى متمایز بوده و نظام توانسته است در سطحى وسیع خود را از یوغ شرق و غرب رها سازد. شاید بتوان دفاع مقدس را به‏ عنوان نماد اصلى استقلال در دوران پس از انقلاب مطرح کرد که با وجود تلاش بسیارى از کشور‌ها در براندازى نظام، کوچکترین خدشه ‏اى به نظام و کشور وارد نشده است.

امام جمعه چناران در ادامه افزود: نکته مهم در این زمینه آن است که تصمیمات اتخاذ شده در جمهورى اسلامى تحت فشار و اجبار هیچ قدرت خارجى صورت نمى‏ گیرد؛ البته به این معنا نیست که کارگزاران جمهورى اسلامى تحولات بین‏المللى را در بخش تصمیم‏ سازى و تصمیم‏ گیرى محاسبه نمى ‏کنند و رویکردهاى عقلانى و مصلحت گرایانه را مورد توجه قراردهند، بلکه سخن اساسى آن است که فرآیند طراحى راهبرد‌ها بر اساس منافع ملى سنجیده مى ‏شود؛ بنابراین استقلال سیاسى براى جمهورى اسلامى در زمان کنونى در دو بُعد داخلى و خارجى ظهور و بروز مى ‏یابد.

خطیب جمعه چناران اظهار داشت: استقلال سیاسى در بُعد داخلى در انحصار اتخاذ تصمیمات توسط دولت تجلى مى ‏یابد؛ بدین معنا که دولت با برخوردارى از حاکمیت مطلق، براى مردم ایجاد حق و تکلیف مى ‏کند و هیچ امرى نمى‏ تواند براى آن محدودیت ایجاد نماید؛ در بُعد خارجى، استقلال سیاسى بدین معناست که ابتکار تعیین و اداره‏ ى. روابط با دیگر کشور‌ها در دست دولت قرار دارد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی چناران گفت: با این توضیحات درباره استقلال، اینکه امروز جمهورى اسلامى از حیث استقلال سیاسى و امنیت در چه جایگاهى قرار دارد نیاز به توضیح و تحلیل ندارد. مردم به چشم خویش مشاهده مى‏کنند که همه تصمیمات کشور در درون کشور گرفته مى‏شود. این‏ را نیز باید دوباره مورد تأکید قرارد داد که استقلال آنگونه که امروزه عده‏ اى مطرح مى ‏کنند به‏ معناى قطع روابط با دنیا و عدم نقش آفرینى در مناسبات سیاسى و اقتصادى دنیا نیست بلکه مقصود اصلى در استقلال یعنى اینکه فرآیند تصمیم ‏سازى‏ها، تصمیم‏ گیرى‏ها و اعمال اقدامات بر اساس شرایط و اقتضائات داخلى صورت گیرد و نه اجبار و تحمیل و خواست قدرت‏هاى خارجى.

وی در ادامه گفت: استقلال و حفظ تمامیت ارضى‏، ارتقاى جایگاه ایران در جهان‏، امید افزایى در جهان اسلام‏، رشد اسلام‏ خواهى و بیدارى اسلامى در جهان‏، رشد آزادى و تشویق جوانان به آزاداندیشى‏، محرومیت ‏زدایى‏، رشد و گسترش معنویت، ‏توسعه عدالت اجتماعى‏، مبارزه با عوامل فساد، ایستادگى در برابر قدرت خواهان و سلطه ‏طلبان‏‏، رشد علمى و صنعتى‏، فناورى هسته‏اى‏، شتاب پیشرفت علمى و فناورى، از مهمترین دستاوردهاى انقلاب اسلامى از منظر مقام معظم رهبرى‏ می‌باشد.

امام جمعه چناران درهمین راستا و با اشاره به دستاورد‌های علمی انقلاب اسلامی به تاکید‌های رهبر معظم انقلاب در دیدارمسئولان و محققان پژوهشکده علوم شناختی کشوربا ایشان گفت: در کشور ما چند سالی هست که علوم شناختی مورد توجه دانشمندان و محققان علاقه‌مند قرار گرفته است. در ابتدا این توجه به صورت مطالعات شخصی و پراکنده بوده، اما به تدریج و افزایش تعامل محققان فعالی در این حوزه شکل سازمان یافته تری به خود گرفته است. پژوهشکده علوم شناختی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از نخستین مراکزی هستند که به آموزش و پژوهش علوم شناختی در ایران همت گماشته اند.

وی در ادامه گفت: این تلاش‌ها از سال ۱۳۹۰ و پس از شکل گیری ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری شناختی، سرعت بیشتری گرفته است. با توجه به این اتفاقات و نیز با توجه به اینکه جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف علوم شناختی آغاز شده است، امید می‌رود که در سال‌های آتی شاهد شکل گیری یک جریان تازه نفس و تاثیرگذار در فضای علمی کشور باشیم.

حجت الاسلام مظفر تاجی ضمن اشاره به اهمیت علوم شناختی گفت: امروزه در کشور‌های پیشرو یکی از بیشترین سرمایه گذاری‌های علمی در این بخش صورت می‌گیرد و کشور‌ها در تلاشند تا با پیشتازی خود در شناخت ذهن و مغز انسان و توسعه فناوری‌های شناختی برای تاثیرگذاری بر کارکرد‌های شناختی انسان و تقویت آن، برتری خود را در میان کشور‌های دنیا به اثبات برسانند. این در حالی است که دستاورد‌های علوم شناختی به طور مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند بر زندگی عموم مردم تاثیر بگذارد و کیفیت آن را ارتقاء دهد. کشور ایران نیز از این قافله عقب نمانده است و علوم شناختی را به عنوان اولویت اول در نقشه جامع علمی کشور مشخص کرده، با تشکیل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی پیشرفت این حوزه در کشور را با جدیت پیگیری می‌کند.

خطیب جمعه چناران با افشای پشت پرده جنگ اقتصادى جدید آمریکا علیه مردم ایران‏ گفت: خروج از برجام و تهدید منابع اقتصادى کشورمان اگرچه به‏عنوان یکى از دلایل مهم‏ بی ثباتی‌های اخیر اقتصادى کشور عنوان مى ‏گردد، اما از منظر تحلیل گران اقتصادى آنچه بیش از همه موجب بر هم خوردن ثبات بازار و تنزل کیفیت معیشت عمومى شده است فقدان مدیریت و نظارت مناسب برعرصه‏ هاى اقتصادى و خاصه عرصه تولید و عرضه کالاهاى اساسى است.

ایشان در ادامه افزودند: بدون‏شک بخشى از این ناکارآمدى ناشى از عدم توجه دولت‏هاى فعلى و گذشته کشور به تربیت و پرورش مدیران توانمند در عرصه‏هاى اقتصادى است، اما شکى نیست که تمام مشکلات اقتصادى امروز را نمى‏توان از چشم مدیران ضعیف و کم توان ساختارهاى اقتصادى کشور دانست، زیرا برخى شواهد و گزاره‏ها حکایت از بحران آفرینى تعمدى برخى نهاد‌ها و مراکز اقتصادى دارد که مى ‏توان این مسأله را از دریچه پروژه نفوذ و هموارسازى مسیر اعمال فشار حداکثرى بر کشور بررسى کرد.

امام جمعه چناران گفت: باید توجه داشت که دولت آمریکا با پیگیرى اجراى استراتژى اعمال فشار حداکثرى خواسته‏اى جز پذیرش استحاله نظام و قبول تغییر رفتار کشورمان در مسائل داخلى و خارجى ندارد، اما دولتمردان آمریکایى به‏خوبى به این نکته واقفند که اعمال یکجانبه فشار سیاسى و اقتصادى بر کشور ما نمى‏تواند موجب عدول نظام از آرمان‏هاى اصیل خود شود لذا در کنار ایجاد اجماع بین ‏المللى علیه کشورمان در تلاش ‏اند تا به هر شکل ممکن با ایجاد فشار داخلى از طریق افزایش نارضایتی‌های عمومى نسبت به کاهش سطح درآمد و معیشت زمینه را براى تحمیل تغییر به نظام آن هم از بستر خیابان‏هاى تهران و دیگر شهرهاى کشور فراهم کنند.

خطیب جمعه چناران خاطر نشان کرد: در واقع سردمداران نظام سلطه امیدوارند که همزمان با تداوم یافتن فشارهاى یکجانبه و غیر انسانى محور عبرى - عربى - غربى به کشورمان، جریان نفوذى بتواند با ایجاد و حتى تشدید اخلال در روند زندگى معمول شهروندان خصوصا طبقه متوسط بار دیگر زمینه شروع اغتشاشات خیابانى از جنس اغتشاشات دى ماه ۹۶ را البته در ابعادى فراگیرتر فراهم کند.

وی در ادمه گفت: یکى از مهمترین راهکارهاى مقابله با جنگ اقتصادى و اقدامات براندازانه ناشى از آن، تشدید نظارت بر سیاست گذارى‏هاى اقتصادى و رعایت مصلحت در قیمت گذاری‌ها است، زیرا در شرایط فعلى ‏بى ‏توجهى به این حوزه، علاوه بر تضعیف طبقه متوسط موجب پیشبرد سیاست آمریکایى - صهیونیستى تغییر نظام و نفوذ تفکرات براندازانه در جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به توصیه‌ها و هشدار‌های رهبر معظم انقلاب به مسؤولین براى مقابله با جنگ اقتصادى‏ گفت: تهیه ‏ى «نقشه‏ى راه اقتصادِ باثبات» براى کشور، تقویت بخش خصوصى‏، ضرورت برخورد قاطع با متخلفان، اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالى براى جلوگیرى از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پولشویى، جدى گرفتن سیاست‏هاى اقتصاد مقاومتى‏، مبارزه‏ى واقعى با فساد، حرف زدنِ رودرروى مسؤولان با مردم و بیان شرایط از توصیه‌های جدی ایشان می‌باشد.

امام جمعه چناران با اشاره به طرح استانى شدن انتخابات مجلس‏ و ایرادات اساسى آن‏ گفت: مغایرت روح کلى حاکم بر طرح با اصول دموکراسى و تمرکز زدایى، امکان ظهور دیکتاتورى انتخاباتى، کاهش مشارکت مردمى، حذف اقلیت‏هاى قومى و مذهبى، ایجاد دوقطبى ‏سازى در جامعه، قطع صداى مناطق محروم در حاکمیت و... بخشى از انتقادات منتقدان به این طرح است. حتى برخى، طرح استانى شدن انتخابات مجلس را در تعارض با «وظیفه نمایندگى» نمایندگان مجلس ارزیابى مى ‏کنند.

حجت الاسلام مظفر تاجی در ادامه افزود: از آ‏نجا که در چنین ساز و کارى، اقلیت‏ها (اعم از اقلیت سیاسى، قومى و مذهبى در استان) حذف مى شوند، سطح بالایى از تنازعات سیاسى، مذهبى و قومیتى در استان‏ها به‏ وجود خواهد آمد. ضمن آنکه وقتى مردم در یک حوزه انتخابیه به فردى بیشتر رأى مى‏ دهند، اما از آن حوزه انتخابیه فرد دیگرى به پشتیبانى رأى مرکز استان انتخاب مى‏ شود طبیعى است که باعث ایجاد نارضایتى شدید در مردم آن منطقه مى ‏شود. ضمن اینکه ‏انگیزه حضور مردم براى مشارکت در انتخابات را هم کاهش خواهد داد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی چناران ضمن اجرایى شدن طرح استانى شدن انتخابات گفت: آن‏هایى که به کانون‏هاى ناسالم ثروت و قدرت دسترسى دارند، با پول پاشى که انجام مى ‏دهند، پیروز انتخابات خواهند شد و افراد متدین، کارآمد و مردمى از گردونه انتخابات حذف خواهند شد. بزرگ کردن حوزه هاى انتخابیه تنها صورت مسأله توجه نمایندگان به مسائل ملى بجاى مسائل محلى را پاک مى ‏کند و مشکلات مردم همچنان باقى خواهد ماند، با این تفاوت که دیگر مردم مأمنى براى طرح مشکلاتشان نخواهند یافت. با پاک کردن صورت مسأله، مشکلى حل نخواهد شد، بلکه تنها صداى مردم مناطق محروم و دورافتاده در ساختار تصمیم‏ گیرى کشور قطع مى ‏شود.

خطیب نماز جمعه چناران با اشاره به دستگیرى مرضیه‏ هاشمى خبرنگار و مجری پرس تى وى در آمریکا گفت: مرضیه هاشمی بانویى که افشاگر آمریکاى‏ بى‏ نقاب شد یک خبرنگار و فعال رسانه است. امروز میدان اصلى جنگ و نبرد با شیطان بزرگ، عرصه جنگ و نبرد فرهنگى و رسانه ‏اى است و اساساً عامل و پایه اصلى تسلط و سیطره آمریکا بر کشور‌ها و مناطق مختلف جهان نیز با استفاده از همین ابزار است. در منطق استکبار، کسى ‏که چهره واقعى آمریکا را آشکار و فریب‏‌ها و دروغ ‏هاى آن ‏را برملا مى ‏کند، بى‏شک براى ادامه این سیطره شیطانى، تهدیدى مرگبار به شمار مى ‏رود و باید با وى برخورد کرد.

وی در ادامه ضمن محکوم کردن دستگیری این خبرنگار و مجری پرس تى وى در آمریکا گفت: مرضیه‏ هاشمى از این جهت، فردى کلیدى و مؤثر است و در بالاى لیست سیاه آمریکایى‏ها قرار دارد چرا که او از قلب این کشور برخاسته و واقعیت‏هاى این سیستم ستمگر و فاسد را نه تنها به‏ خوبى مى ‏شناسد، بلکه با گوشت و پوست خود لمس کرده است. معرفى سیرت واقعى این مار خوش خط و خال به جهانیان، جهادى اکبر است و مرضیه‏ هاشمى تاوان این جهاد فى سبیل الله را مى ‏دهد. در جهانى که رسانه‏ هاى مشهور به جریان اصلى یا همان غولهاى رسانه ‏وابسته به کارتل‏هاى اقتصادى و نظامى، افکار عمومى دنیا را مدیریت کرده و جهت دهى مى ‏کنند، کار امثال خانم هاشمى که با امکاناتى به مراتب کمتر و هزار و یک مانع و محدودیت، واقعیت‏ها را به مردم جهان عرضه مى ‏کنند، جنگى تمام عیار و شبانه روزى است.

امام جمعه چناران در پایان خاطر نشان کرد: دستگیرى خانم ‏هاشمى را مى ‏توان از منظرى وسیع‏‌تر نیز مورد تحلیل و بررسى قرار داد و آن ادعا و عمل آمریکا در زمینه حقوق بشراست. آمریکایى‏ها خود را پرچمدار و مدافع سرسخت حقوق بشر در دنیا معرفى می‌‏کنند و سالانه مبالغ هنگفتى نیز در این مسیر هزینه مى‏ کنند، اما در عمل و واقعیت، حقوق بشر چیزى جز یک ابزار و دستاویز سیاسى نیست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها