خبرهای داغ:
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه تأکید کرد: خداوند در قرآن کریم سه واژه تسخیر، خلافت و توسعه را نشان دهنده رفتار انسان با طبیعت را بیان می‌کند.
کد خبر: ۹۱۰۳۵۴۳
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام امروز دوشنبه ۱۷ دی‌‌ماه در سخنرانی خود در نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه گفت: سه واژه در قرآن داریم که این سه واژه نشان دهنده رفتار انسان با طبیعت است.

وی افزود: خداوند هر آنچه که انسان نیاز دارد را در طبیعت قرار داده است، اما متأسفانه انسان با ظلم در توزیع و کفر نعمت، نعمت‌ها را از بین می‌برد. اولین واژه «تسخیر» است که این جهان کلاً مسخر انسان است و همه نیازهای انسان را تأمین می‌کند.

آیت‌الله تسخیری بیان داشت: کل نیازهای بشر در طبیعت وجود دارد. اما متأسفانه انسان در توزیع نعمت عدالت را رعایت نمی‌کند و در مواردی نیز، کفر نعمت انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: واژه دوم، مسأله «خلافت» است که انسان خلیفه خداوند بر روی زمین است و واژه سوم که هدف را نشان می‌دهد، مسأله‌ «توسعه» است. استعمار که در دنیای امروز واژه بدی است معنی حقیقی آن عمران و رشد و توسعه است و این سه واژه کل بینش انسان نسبت به طبیعت را نشان می‌دهد.

 

موبد خورشیدیان: ایرانیان از کهن‌ترین ملتی بوده‌اند که به محیط زیست توجه کرده‌اند

اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن موبدان تهران اظهار داشت: ایرانیان از کهن‌ترین ملتی بوده‌اند که به محیط زیست توجه کرده‌اند. طبیعت هدیه الهی است که خداوند آن را در اختیار انسان‌ها قرار داده است.

وی افزود: ما اول باید به شناخت حقیقی خود و طبیعت برسیم تا خدا را بشناسیم. مهم این است که دین دار باشیم و به حقیقت دین توجه کنیم.

اسقف مقریک باریکیان: گفت‌وگو راه‌حل رسیدن به تفاهم مشترک است

اسقف مقریک باریکیان نماینده خلیفه‌گری ارامنه تهران ابراز داشت: گفت‌وگوهای دینی منجر به پاکی و منزه بودن دل انسان‌ها می‌شود، زیرا وقتی دل انسان‌ها به پاکی نزدیک شود. انسان‌ها به وسیله گفت‌وگو به یکدیگر نزدیک می‌شوند و به تفاهم مشترک دست می‌یابند.

وی گفت: ما ایمان داریم سرچشمه این طبیعت، خداوند است و خداوند انسان را نماینده خود قرار داده است.

نماینده خلیفه‌گری ارامنه تهران با ابراز امیدواری که نتیجه نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه مانند نوری بر فرهنگ‌های ایران و فرانسه بتابد، گفت: بدون انسان، طبیعت معنی نمی‌شود و بدون طبیعت، انسان معنی نمی‌شود. تا زمانی که انسان، انسانیت خود را حفظ می‌کند، ایمان داریم طبیعت هم به روال خود ادامه می‌دهد.

حجت‌الاسلام یونسی: دولت جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگوی ادیان حمایت می‌کند

حجت‌الاسلام علی یونسی مشاور رئیس جمهور در امور ادیان و اقوام با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: در آیات قرآنی وارد شده است؛ خداوند شما (بشر) را آفرید تا در این کره زمین مأموریت داشته باشید و خداوند از (شما) بشر خواسته است که این زمین را آباد کند. یعنی مأموریتی که بشر در کره زمین بر عهده گرفته است آبادانی زمین است.

وی افزود: در واقع، از بشر خواسته است که این مأموریت را به خوبی انجام دهد. در تمام ادیان آسمانی بحث بهشت به صورت سمبولیک مطرح شده است. خداوند بهشتی را برای رفاه انسان آماده کرد اما طولی نکشید که به خاطر این که انسان از حد و حدود خود عبور کرد، آن بهشت را از انسان گرفت و او را به سوی زمین فرستاد و به او مأموریتی داد که بهشتی جدید باید با دست خود خلق کند و این بار برای شکل‌گیری این بهشت نیازمند تلاش و کوشش و زحمت زیادی هستیم.

مشاور رئیس جمهور در امور ادیان و اقوام بیان داشت: انسان‌ها باید برای این مأموریت الهی آماده شوند و این بهشت را برای خود آماده کنند. تا پس از آن بتوانند به بهشت موعود دست پیدا کنند. بشر مأموریت دارد زمین را به بهشتی تبدیل کند.

وی ادامه داد: امروز بشر بار دیگر به ادیان روی آورده است، آن هم از روی از باب اضطرار و ناچاری که صنعت پیش روی انسان قرار داده است.

حجت‌الاسلام یونسی اظهار داشت: امروز تکنولوژی بلای جان انسان‌ها شده است و انسان را به تنگنا انداخته است. انواع آلودگی‌های زیستی که برای انسان به وجود آمده است او را با مشکل جدی روبرو کرده است و بر همین اساس است که انسان به دین باید روی بیاورد تا فهم مفاهیم دینی به این موضوع پی ببرد که دین می‌تواند انسان را از محیط زیستی که به دست خود آن را خراب کرده است، نجات بدهد.

وی افزود: ‌انسان با روی‌آوردن به محیط زیست می‌تواند از جهنمی که برای خود ساخته است، نجات پیدا کند. دولت جمهوری اسلامی ایران از این ابتکار دیالوگ و حفظ محیط زیست استقبال و حمایت می‌کند و این دیالوگ بسیار ارزشمندی است که ادیان آسمانی درصدد حفظ محیط زیست باشند.

بر اساس این گزارش،‌ دور نخست گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه ساعت ۱۰ صبح امروز (۱۷ دی‌ماه) با موضوع «اهمیت محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» و با حضور هیأتی ۴ نفره به سرپرستی کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و رئیس کل شورای دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه و اندیشمندان مسلمان از جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

در این دور از گفت‌وگوهای دینی، موضوعاتی چون «متون اسلام و مسیحیت کاتولیک در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست»، «خشونت و افراط‌گرایی عاملی برای تخریب محیط زیست»، «مسئولیت رهبران و پیروان ادیان برای حفظ محیط زیست کدام است؟» و «چگونه می‌توان در مسیر ترویج سلامت و پایداری محیط زیست قدم برداشت؟» بررسی می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها