خبرهای داغ:
پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه سندروم کارآفرین شدن در جامعه ما برای نوجوانان به شدت خطرناک است، گفت: نوجوانان باید در یک حوزه عمیق شوند و سال‌ها در آن کار کنند تا بتوانند موفق شده و بعد از آن کارآفرین شوند.
کد خبر: ۹۱۰۳۳۹۹
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
سندروم کارآفرین شدن نوجوانان خطرناک است/باید آهنگ زندگی نوجوانان را بشناسیم

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حامد امامی ظهر امروز در سومین دوره کشوری تربیت راهنمایان سواد مجازی با رویکرد نوجوانان که زیر نظر سازمان فضای مجازی سراج در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار می‌شود، با اشاره به کارآفرینی و فضای مجازی در نوجوانان اظهار کرد: جهان حرکت معناداری را از سمت پول به سمت مفهموم آغاز کرده است؛ یعنی مفاهیم کارآفرینی و اشتغال در دنیا در حال تغییر و تحول است.

وی ادامه داد: از عصر کشاورزی به عصر صنعتی و پس از آن به عصر اطلاعاتی حرکت کرده و الان در عصر مفهومی هستیم؛ الان هم شاید با هیجانِ کشف ناشی از اطلاعات صحبت می‌کنیم، ولی واقعیت این است اکنون از این عصر هم عبور کردیم و مبانی کارآفرینی از عصر اطلاعاتی به سمت آفریننده‌ها و همدل‌ها پیش رفته است.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه آنچه در گذشته نه چندان دور کار محسوب می‌شد، امروز توسط ماشین‌ها صورت می‌گیرد، ابراز کرد: بشر تغییر بسیار بزرگی را درباره آنچه کار و کار کردن می‌پنداشت، مشاهده می‌کند و این باور وجود دارد اقتصاد آینده جهان برای انسان‌های الهام‌بخش است.

امامی عنوان کرد: در تفکر سنتی در حوزه کارآفرینی همواره رقابت بر سر قیمت و کیفیت بود، اما امروز ماشین‌ها این کار‌ها را انجام می‌دهند و سرعت و شتاب بیشتری نیز دارند؛ کسب و کار امروز یعنی طراحی و در حال حاضر کسانی موفق هستند که بتوانند داستانی را همراه محصول و کسب و کارشان ارائه دهند.

وی یادآور شد: قبل از فضای مجازی، ما در مدل اقتصادی خودمان همیشه معتقد بودیم آن چیزی که انگیزه انسان و بشر برای کار و فعالیت بوده، اقتصاد و پول است، ولی امروزه مدل‌هایی که اقتصاد دنیا را راهبری می‌کنند، معتقد هستند اصلا این نکات در ۱۲ اولویت اول مخاطبان نیست.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای اظهار کرد: در تئوری آهنگ زندگی، معتقد هستیم نوجوان امروز و نسل بچه‌های رسانه‌ای با فرکانسی غیر از فرکانس ما سرچ شدند و بخاطر همین غالبا پیام‌هایی که از سمت ما به آن‌ها ارسال می‌شود، از سوی آن‌ها چندان دریافت نمی‌شود؛ بنابر این، اگر می‌خواهیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، اهمیت زیادی دارد که آهنگ زندگی که نوجوانان امروز با آن سر و کار دارد و زندگی می‌کند را به خوبی بشناسیم.

امامی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از ما تجربه کارآفرینی به این معنا در فضای مجازی را نداشتیم و در فرآیند خیلی سختی قرار گرفتیم، گفت: منظور از کارآفرینی کسب و کار نیست؛ کارآفرینی یعنی اینکه نام بیش از ۴۰ نفر را در لیست بیمه رد کرده و سالیانه مالیات پرداخت کنیم.

وی عنوان کرد: ما ناگذیر شدیم از اینکه بخشی از تجاربی که خودمان در آن هستیم و خیلی خودورزیدگی نداریم را به نسل بعد انتقال دهیم؛ البته نسل جدید وضع بهتری از ما برای ثبت شرکت و اینگونه کار‌ها دارند، چون امثال ما بخاطر آزمون و خطا‌ها در این حوزه، بیش از ده‌ها بار تا مرز ورشکستگی رفتند، ولی الان تاحدودی مدل‌های اولیه در کسب و کار فضای مجازی، در کشورمان استخراج شده که قابل ارائه به نوجوانان است.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه شاهد رخ دادن آفت منتور بودن در کشور هستیم، ابراز کرد: مجموعه دوستانی تلاش کردند تا کسب و کاری را راه بیاندازند، اما به هر دلیلی موفق نشده یا با ورشکستگی مواجه شدند، ولی با این وجود بیزینس خود را از راه منتوری گذاشتند و می‌خواهند از این طریق کسب درآمد می‌کنند، در حالی که فلسفه منتوری بودن چیز دیگری است.

امامی یادآور شد: در دنیای امروز معمولا بعد از ۶۰-۵۰ سالگی تجارب کاری را به دیگران انتقال می‌دهند و منتور می‌شوند، ولی الان در ایران این کار از سنین پایین‌تر در حال انجام است و این یک خطر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در زبان فارسی، در عبارت کارآفرینی با کسب و کار داشتن تفاوت‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: اینکه کاری کنیم تا نوجوان کارآفرین شود، یک مقدار انتظار دور از دسترسی است و نوجوانان بسیار کم و البته استثنایی در این حوزه وجود دارند؛ به معنای واقعی، اصلا در دنیا کارآفرینی توسط یک فرد ۲۰ ساله اتفاق نمی‌افتد و میانگین سنی کارآفرینی در دنیا ۴۲ ساله است.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای تاکید کرد: این یک زنگ خطر است که ما به بچه‌ها توهم کارآفرین بودن را می‌دهیم، در حالی که در کشور ما بحران نیروی کار وجود دارد.

امامی ادامه داد: همه معتقد هستند بحران کار در کشور وجود داشته و کار نیست، اما من به‌عنوان عضو کوچکی از حوزه کارآفرینی کشور به جرات می‌گویم حاضر به استخدام ۲۰۰ نیروی جوان که شرایط لازم را داشته باشند، هستم.

وی اضافه کرد: نوجوانان بیش از هر مسئله‌ای، نیاز به شاگردی دارند و باید خاک فضای آن کار را بخورند؛ اکثر صاحب نظران این رشته می‌گویند انتظار نمی‌رود قبل از ۱۰ سال به سمت کار بروید و باید یک دهه در این فضا کار کرده باشید تا بتوانید کارآفرین شوید.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای عنوان کرد: باید به نوجوانان یاد بدهیم در فضای مجازی کار کنند و خاک بخورند؛ امروزه نوجوانان شبکه‌ای از واژه‌ها، اصلاحات و کلمات جذاب و دوست‌داشتنی را بلد هستند، اما وقتی دو دقیقه با آن‌ها کار می‌کنید، می‌بینید به معنای واقعی کلمه در کار‌ها عمیق نشدند و تسلط کافی ندارند.

امامی ابراز کرد: درخواست دارم کارآفرین تربیت نکنید؛ در استارتاپ‌ها موجی ایجاد کردند که همه کارآفرین شوند، در حالی که بنده چند نفر برنامه نویس، گرافیست و ... را می‌خواهم، اما پیدا نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه سندروم کارآفرین شدن در جامعه ما برای نوجوانان به شدت خطرناک است، گفت: بچه‌ها باید در یک حوزه عمیق شوند و سال‌ها در آن کار کنند تا بتوانند موفق شده و بعد از آن کارآفرین شوند؛ باید همان فرهنگ استاد و شاگردیِ قدیم، دوباره راه بیافتد.
ارسال نظرات