ولایتی:

طب غربی به بن‌بست خورده است

رییس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با بیان اینکه طب غربی به بن‌بست خورده است، گفت: راه نجات طب غربی از بن بست کنونی را بازگشت به جهان بینی توحیدی و منطق حاکم بر جهان هستی است.
کد خبر: ۹۱۰۳۱۶۳
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ دکتر علی اکبر ولایتی در همایش طب سنتی، یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته، افق آینده با تاکید بر اهمیت طب ایرانی و اسلامی به موضوعات روحی و متناسب با افراد خاطر نشان کرد: موضوع طب سنتی براساس منطق و جهان بینی توحیدی و نظم منسجم و هماهنگ حاکم بر مخلوقات است. در حالیکه طب جدید غربی بر اساس جهان بینی مادی و نظم تصادفی بنا شده است.

وی راه نجات طب غربی از بن بست کنونی را بازگشت به جهان بینی توحیدی و منطق حاکم بر جهان هستی عنوان کرد و گفت: طریق به کمال رسیدن طب سنتی نیز بازنگری در آن بر اساس پیشرفت‌های جدید پزشکی است.

دکتر ولایتی تصریح کرد: معنویات در طب ایرانی و اسلامی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و باید توجه داشت که علت ماندگاری، دانشمندانی همچون شیخ الرییس این است که کتاب قانون او بر اساس منطق است.

رییس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه بنای بسیاری از طب نوین بر اساس طب سنتی و تلاش بزرگان ایرانی اسلامی بوده است و باید این جایگاه محفوظ باشد اظهار کرد: بر اساس بعضی تصورات ابتدایی برداشت از طب سنتی فقط مصرف گیاهان دارویی است در حالیکه علم جراحی امروز مدیون طب ایرانی و اسلامی است.

دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: برای نخستین بار زکریای رازی از الکل و پنبه برای ضدعفونی کردن محل جراحی استفاده کرد و کاشف الکل بود و از پروسس شده روده بز نخ بخیه ساخت و با آن جراحی‌های بزرگ را انجام داد؛ و با قاثاطیر سنگ مجاری ادرار را خارج میکرد و اینطور نبود که برای جراحی فقط به مصرف گیاهان دارویی بسنده کنند.

همایش طب سنتی یک دهه فعالیت آکادمیک نقد گذشته، افق آینده با حضور میهمانان خارجی و بین المللی از کشور‌های چین و کشور‌های اروپایی و همچنین نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی و طب سنتی سازمان بهداشت جهانی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سوم و چهارم بهمن ماه در محور‌های جایگاه طب سنتی و مکمل در دنیا، راهبرد سازمان جهانی بهداشت به طب سنتی و مکمل، فرصت‌های فراروی نظام سلامت کشور در حوزه طب ایرانی و مکمل، چالش‌های آموزشی، پژوهشی و درمان یک دهه فعالیت آکادمیک طب ایرانی، طب ایرانی فرصت‌ها و چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در حال برگزاری است.

در این همایش همچنین از کتاب طب ایرانی نیز رونمایی شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها