مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کردستان:

گردشگری دفاع مقدس، گردشگری حماسه‌هاست

سردار «ذبیح‌الله مالکی» گفت: گردشگری دفاع مقدس، گردشگری حماسه هاست چرا که می‌توان گردشگران را با تاریخ حماسه‌ها و رشادت‌های مردم دیارمان آشنا کرد و فرهنگ شهادت و ایثار را به گردشگران معرفی کرد.
کد خبر: ۹۱۰۲۹۶۷
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
سردار «ذبیح‌الله مالکی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان اظهار کرد: با گردشگری دفاع مقدس می‌توان گردشگران را با تاریخ حماسه‌ها و رشادت‌های مردم دیارمان آشنا کرد و فرهنگ شهادت و ایثار را به گردشگران معرفی کرد.
 

وی گفت: استان کردستان از جمله استان‌های درگیر در هشت سال دفاع مقدس ایران و عراق بودند، به همین دلیل مناطق جنگی و آثار زیادی از رشادت‌های رزمندگان، ایثارگران و شهیدان در این استان‌ها به یادگار مانده است.


سردار «مالکی» افزود: میراث فرهنگی در بازسازی آثار به جا مانده از دوران دفاع مقدس همواره همکاری لازم را در این خصوص با ما داشته اند.
 

وی یاداور شد: در سطح استان کردستان ۲۵۰۰ نقطه یادمانی شناسایی و ثبت شده و همچنین ۹۰۰ نقطه نیز به عنوان مدخل دانشنامه استان به تهران ارسال شده تا در دایره المعارف ثبت شود در حالی که مردم از این نقاط یادمانی زیاد آگاه نیستند و لازم است که میراث فرهنگی تابلو‌هایی را برای توضیح مردم در این نقاط یادمانی دایر کند تا مسافران و گردشگران از آن آگاه یابند.

وی در پایان گفت: ۱۵ یادمان در سطح استان وجود دارد، اما ۷ یادمان در سطح کشور جهت بازدید گردشگران و راهیان نور مورد تایید قرار گرفته است.

مشارکت در اجرای طرح‌های جامع گردشگری دفاع مقدس
 

سید احسن علوی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان نیز در ادامه اظهار داشت: گردشگری جنگ حوزه جدیدی است که بعد از جنگ جهانی دوم وارد صنعت گردشگری شد و در واقع شامل بازدید از مناطق عملیاتی، موزه ها، یادمان‌ها و مکان‌هایی که درگیر جنگ‌های داخلی و یا خارجی بوده اند می‌شود.


وی با اشاره به اینکه استان کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور می‌باشد ابراز داشت: استان‌های مرزی به واسطه حضور مستقیم در منازعات بین المللی و جنگ‌های بین المللی، قابلیت تبدیل شدن به مناطق جذاب برای گردشگران را دارا می‌باشند.

وی با بیان اینکه مردم کردستان در دو جبهه علیه دشمنان این آب و خاک مقاومت کردند، بیان کرد: جبهه مقابله با ارتش حزب بعث و جبهه ناامنی گروهک‌ها که قبل از جنگ تحمیلی آغاز شد و تاکنون هم ادامه دارد دو جبهه‌ای است که مردم کردستان در برابر آن مقاومت کرده و می‌کنند.

وی اضافه کرد: وظیفه همه ماست که برای حفظ و حراست از ارزش‌ها تلاش کنیم و ارزش‌هایی که داریم را نشر دهیم.

علوی افزود: طرح جامع گردشگری دفاع مقدس را باید در دستور کار قرار دهیم چرا که کمتر جایی در استان وجود دارد که شهید نداده باشیم و یکی از این روستا‌ها پایگلان با ۷۰ شهید در سطح کشور بی نظیر است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات