خبرهای داغ:
مخترع جوان گفت: با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی و مالی کشورهای غربی به کشورمان و افزایش تحریم ها به دنبال کاهش وابستگی به کشورهای غربی و تولید محصولاتی مشابه محصولات وارادتی با کارایی بیشتر در زمینه ی پرورش دام و طیور هستم که مستلزم حمایت سازمان های مربوطه می باشد.
کد خبر: ۹۱۰۲۹۴۵
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، معرفی نخبگان و مخترعین تکلیفی بر دوش رسانه ها است.  سخن از جوانان بسیجی بی نام و نشان و شاید غریب اما پیشتاز در خودسازی و جهاد علمی است.

آنان سنگر علم را برگزیدند تا ثابت کنند با اراده و ایمان قوی هر غیرممکن ، ممکن می شود و با وجود مشکلات و بی مهری ها در راه هدف مصمم و استوارند.

سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان مخترعین جوان را تنها نگذاشته و فضای مناسب را برای رشد و راهنمایی، حمایت، پشتیبانی و تجاری سازی محصولات نخبگان مهیا می سازد.

علم که برای خدمت به خلق بکار گرفته شود باعث اقتدار ملت می شود و بسیاری از مشکلات در نتیجه فقدان علم و  کنار زدن عالمان مجاهد است.

 حسن کیهانی یزدی متولد 1371  ساکن مشهد مقدس  که در حال حاضر در مقطع دکتری با گرایش تغذیه دام در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل است یکی از جوانان پر افتخار ایرانی است.

این دانشجوی بسیجی با اختراع دستگاه  « دانخوری وینچی ـ ناودانی با قابلیت تنظیم ارتفاع قفس پرورش طیور» خدمتی در رابطه با پرورش طیور صنعتی در قفس انجام داده است.

دانخوری با مشارکت آقای دکتر سید جواد حسینی واشان عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند ثبت اختراع شده و اطلاعات تکمیلی آن بر روی سامانه ثبت اختراع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجود است.

 اختراعی نو در صنعت پرورش طیور در بیرجند/ تولید کالاهایی با کارایی بیشتر از  وارداتی با دستان محققان ایرانی/ پیشرفت کشور در گرو بها دادن به مخترعین جوان

 

برای شناخت بیشتر برآن شدیم تا متن گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بسیج با این محقق جوان را منتشر کنیم که در ادامه می خوانید:

 

عنوان و قابلیت اختراع و طرح ابتکاری خود را بفرمایید؟

دانخوری وینچی- ناودانی با قابلیت تنظیم ارتفاع قفس پرورش طیور برای اولین بار در ایران و جهان طراحی شده است و نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد.

در دانخوری‌های ناودانی متداول در سیستم قفس پرورش طیور ناودان دانخوری متصل به بدنه قفس (ثابت) است و ارتفاع آن یا ثابت و یا در جهت بالا و پایین (با بالا پایین بردن تیغه) تنظیم می‌شود که گاها امکان تنظیم متناسب با سن و جثه پرنده وجود ندارد و پرندگان به راحتی خوراک مورد نیاز خود را دریافت نمیکنند یا گاها با افزایش ارتفاع دانخوری پرت دان افزایش می یابد.

 در سیستم ((دانخوری وینچی- ناودانی با قابلیت تنظیم ارتفاع قفس پرورش طیور)) با استفاده از توری‌های طراحی شده و ناودان های متحرک تغییر ارتفاع دانخوری متناسب با سن و جثه پرنده به‌راحتی  و با دقت 5/0سانتیمتر امکان پذیر است از برخی مزایای این دانخوری می توان به کاهش استرس پرنده به دلیل تغییر ناگهانی دانخوری در مقایسه با نمونه های مشابه، دسترسی راحت تر پرنده به دانخوری به دلیل ارتفاع مناسب دانخوری، کاهش خطرات ناشی از تغییرات ارتفاع دانخوری برای پرسنل و پرنده و درنهایت بهره وری اقتصادی اشاره کرد.

و در نهایت ...

دانخوری طراحی شده با حمایت بسیج علمی پژوهشی خراسان جنوبی در سالن پرورش نیمچه گوشتی با راهنمایی و همراهی پدر عزیزم آقای محمد حسین کیهانی یزدی اجرا و به صورت عملیاتی درآمد.

 

اختراعی نو در صنعت پرورش طیور در بیرجند/ تولید کالاهایی با کارایی بیشتر از  وارداتی با دستان محققان ایرانی/ پیشرفت کشور در گرو بها دادن به مخترعین جوان

 

مهمترین مشکلات مخترعین و پژوهشگران جوان چیست؟

مهم ترین مشکلات پژوهشگران کشورمان عدم حمایت مالی کافی برای تحقیقات است با توجه به این که تحقیقات در تمام دنیا به منظور بررسی و دست یافتن به روش های جدید برای برطرف کردن یک مشکل یا افزایش بهره وری است نیازمند نوآوری و به عبارتی آزمایش های متعدد است که تمامی این آزمایشات منتهی به موفقیت نمی شوند به همین دلایل و هزینه های تحقیقات، پژوهشگران نیازمند حمایت مالی و تجهیزاتی دولت ها می باشند. کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اقتصادشان وابسته به فناوری برتر می باشد در نتیجه زمینه داشتن یک کشور فناور و پیشرفته حمایت از پژوهشگران و مخترعین است.

 

برای تجاری سازی محصول اقدامی صورت گرفته است؟ (توضیح دهید)

یکی دیگر از مشکلات مخترعین و پژوهشگران عدم وجود فضایی مناسب برای تجاری سازی محصولات می باشد. البته در سالهای اخیر با افزایش حمایت دولت از شرکتهای دانش بنیان این امر تا حدی تسهیل شده است و قابل تقدیر می باشد.

 

اختراعی نو در صنعت پرورش طیور در بیرجند/ تولید کالاهایی با کارایی بیشتر از  وارداتی با دستان محققان ایرانی/ پیشرفت کشور در گرو بها دادن به مخترعین جوان

 

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی و مالی کشورهای غربی به کشورمان و افزایش تحریم ها به دنبال کاهش وابستگی به کشورهای غربی و تولید محصولاتی مشابه محصولات وارادتی  با کارایی بیشتر در زمینه ی پرورش دام و طیور هستم که مستلزم حمایت سازمان های مربوطه می باشد.

 

نقش جوانان به خصوص پژوهشگران و محققان جوان در حل مشکلات جامعه ( اقتصادی و فرهنگی) چیست؟                

هر پژوهشگر جوان می تواند با بررسی مشکلات اساسی کشور در حوزه تخصصی رشته خود مشکلات کشور را برطرف و وابستگی کشورمان را به خارج از کشور و وارادت کاهش دهد. که این امر از طرفی نیازمند حمایت مردم و حمایت از کالای ایرانی می باشد.

الحمدالله در دهه ی اخیر توجه بیشتری به بخش پژوهش و خود باوری ایرانی شده است که امیدوار کننده است.

 

با توجه به اینکه در آستانه 40 سالگی انقلاب قرار داریم از مهمترین دستاوردهای انقلاب را چه می دانید؟

از مهمترین دستاوردهای ایران پس از انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی میتوان به عدم وابستگی کشورمان در محصولاتی نظیر گوشت مرغ و تخم مرغ اشاره کرد محصولاتی که در قبل از انقلاب گاها از کشورهای غربی و متاسفانه برخی اوقات مانند تخم مرغ از کشور اسرائیل وارد می شدند.

امروزه ایران جزو 7 کشور برتر تولید کننده مرغ گوشتی و تخم مرغ در جهان است و امروزه به کشورهای مجاور صادرات محصولات دامی و حتی خدمات مشاوره ای دارد.

 

ریشه مشکلات اخیر بوجود آمده در مسیر انقلاب از کجا نشأت گرفته است؟

مشکلات اخیر به وجود آمده و افزایش قیمت فرآورده های دامی در ماه های اخیر ناشی از عدم برنامه ریزی و افزایش قیمت نهاده های دامی و واردات این محصولات می باشد.

 اختراعی نو در صنعت پرورش طیور در بیرجند/ تولید کالاهایی با کارایی بیشتر از  وارداتی با دستان محققان ایرانی/ پیشرفت کشور در گرو بها دادن به مخترعین جوان

سخن پایانی ...

 این ثبت اختراع را تقدیم میکنم به بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا (س) و جمیع شهدای راه حقیت از صدر اسلام تا مدافعان حرم.

خانواده یکی از مهم ترین ارکان  تاثیرگذار در موفقیت های یک پژوهشگر می باشد و از پدر و مادر مهربان و دلسوزم، برادر همراهم و همسر پشتیبانم که در موفقیت های پژوهشی بنده نقش مهمی دارند تشکر میکنم.

همچنین از پدر عزیزم  محمد حسین کیهانی یزدی که در مراحل عملیاتی و اجرای این ثبت اختراع بنده را یاری و راهنمایی کردند تشکر ویژه دارم.

جا دارد از دکتر سید جواد حسینی واشان استاد بسیجی و با اخلاق که بنده را در این طرح همراهی و راهنمایی کردند تشکر کنم.

 

یاعلی(ع)

به امید ایرانی آباد و سربلندتر از همیشه

حسن کیهانی یزدی دانشجوی دکترای تغذیه دام دانشگاه بیرجند

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها