در نشست هم‌اندیشی‌ معاونین تحلیل و بررسی بسیج اساتید تهران بزرگ مطرح شد
متأسفانه دولت دارد با خوش خیالی هزینه می‌کند اوایل هم در مورد برجام همین وضعیت را داشتند، کشوری که در تحریم است و قرار است اقتصاد مقاومتی را اجرا کند نباید اجازه بدهد هزینه‌اش از ۸۹ هزار به ۳۲۰ هزار برسد.
کد خبر: ۹۱۰۲۷۱۰
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، مسعود میرکاظمی وزیر نفت و صنعت در دولت‌های نهم و دهم در نشست هم‌اندیشی‌ معاونین تحلیل و بررسی بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در سال ۹۸ گفت: ما کشور برخورداری هستیم با منابع خدادادی فراوان و پتانسیل‌های زیاد و زیرساخت‌های دیگر علیرغم این همه منابع شاخص‌های کلان از یک مقبولیت برخوردار نیست، تورم عمدتاً دو رقمی است و مردم را آزار می‌دهد، بیکاری آمار بالایی دارد و سایر شاخص‌ها هم یا ثابت بود، یا کاهش داشته است.

وی ادامه داد: این مسائل را نمی‌توان خیلی به تحریم ربط داد البته تحریم‌ بی‌تأثیر نیست ولی خیلی این تأثیر بالا نیست. باید با بحث اقتصادی خیلی مدبرانه برخورد کرد و نمی‌شود با مسائل اقتصادی،  سیاسی برخورد کرد.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می‌دهد یک سری مشکلات وجود دارد که باید برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی درستی وجود داشته باشد، گاهی این گلایه وجود دارد که زمان انتخابات یکسری گروه‌ها تشکیل می‌شود ولی بعد از آن هم این گروه‌ها بیرون می‌رویم.

وی گفت: ما در دانشگاه‌ها نیروهای حزب‌اللهی و خوب کم نداریم باید در زمانی که وقت بیشتری دارند در کنار هم به بررسی مشکلات بپردازند و برنامه‌ریزی کنند تا زمانی که دولتی را تحویل کردند بتوانند درست عمل کنند.

وی اضافه کرد: بعد از جنگ و در دوران کارگزاران، راهبردی در دست گرفته شد که سال‌ها منسوخ شده بود، آن زمان کارهای مختلفی صورت گرفت تا تولید انجام شود ظرفیت‌های زیادی هم ایجاد شد ولی در برخی نقاط ما بیش از ۱۰ برابر نیاز کشور ظرفیت ایجاد شد.

میرکاظمی یادآور شد: علیرغم اینکه در کشور ما حجم بالائی یارانه انرژی داده می‌شود که ۴۰ درصد خانگی و ۶۰ درصد برای بنگاه‌هاست ولی آیا مردم حس می‌کنند از یارانه انرژی‌ای که به بنگاه‌ها داده می‌شود به آنها هم بهره می‌رسد، چرا با توجه به یارانه‌ای که داده می‌شود قیمت تولیدات بالاست و مردم باید کالای گران بخرند.

وزیر اسبق نفت ادامه داد: ما باید درباره برخی مسائل برگردیم و راهبردها را اصلاح کنیم، متأسفانه در کشور ما برنامه مشخصی برای برخی مسائل نداریم که این هم به  نگاه حاکم بر توسعه کشور باز می‌گردد.

وی گفت: در گذشته اصلاح طلبان انتقادات فراوانی به دولت کارگزاران داشتند ولی وقتی خودشان روی کار آمدند دیدیم همان مسیر ادامه پیدا کرد. این‌ها نکاتی است که باید روی آن بحث کرد و برای اصلاح امور کار جدی کرد.

وزیر اسبق نفت یادآور شد: متأسفانه وضعیت کلان اقتصادی وضعیت مناسبی نیست، امروز بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد نقدینگی می‌گویند وجود دارد ولی دولت یازدهم با ۴۷۰ هزار میلیارد نقدینگی دولت را تحویل گرفت. آیا این باعث تورم نمی‌شود وقتی بدون پشتوانه نقدینگی کشور افزایش پیدا می‌کند مسلماً مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی کشورها مانند ترکیه قبل از دولت سازندگی تغییر راهبرد دادند ولی کسانی که آن موقع به دنبال توسعه بودند حتی مطالعه نکردند ببینند چه راهبردی بهتر است و الان افرادی هستند که چند هزار میلیارد دارایی دارند که نتیجه همان راهبرد است و نه تنها این راهبرد فاصله طبقاتی ایجاد کرد بلکه پیشرفت و عدالت هم با مشکل روبرو شد.

وی گفت: وقتی بدون پشتوانه نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و با خلق پول کشور اداره می‌شود مسلماً مشکلات هم ایجاد خواهد شد برای سال آینده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برای جاری کشور در بودجه گذاشته‌اند کشوری که در تحریم است و روز به روز هم تحریم‌ها بیشتر می‌شود این چنین عمل می‌کند. البته این رقم قطعاً اگر از مجلس بیرون بیاید هم بیشتر می‌شود. به بودجه کمیته امداد یک ریال اضافه نکرده‌اند ولی ۶۵۰ هزار نفر به جمعیت آن اضافه شده است.

وزیر اسبق نفت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بارها گفته که ما بانک‌ها را شسته و رفته کرده‌ایم ولی واقعاً گویا شسته‌اند و رفته‌اند، بروید در سایت بانک مرکزی بدهی‌های دولت را ببینید، مهر ۹۷، ۲۹۷ هزار و خرده‌ای میلیارد تومان بدهی دولت و شرکت‌هاست. بانک با این وضعیت چگونه می‌تواند تولید را پشتیبانی کند؟

وی ادامه داد: این روند و پنهان کاری موجب می‌شود در آینده مشکلاتی ایجاد شود، بیکاری افزایش پیدا کرده، تورم نقطه به نقطه حدود ۴۰ درصد شده است و این سال آینده با این روند بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت دارد با خوش خیالی هزینه می‌کند اوایل هم در مورد برجام همین وضعیت را داشتند، کشوری که در تحریم است و قرار است اقتصاد مقاومتی را اجرا کند نباید اجازه بدهد هزینه‌اش از ۸۹ هزار به ۳۲۰ هزار برسد.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: اینها با این روند چه دولتی را قرار است تحویل بدهند، دوره بعد که قطعاً اینها نیستند و اگر یک دولت انقلابی سرکار بیاید چگونه می‌تواند این مشکلات را حل کند؟ اینجا وظیفه دانشگاه‌ها بسیار حساس است.

وی گفت: ما باید از الان تیم‌سازی کنیم، افراد خوب را شناسایی کنیم و برنامه‌ریزی کنیم تا ببینیم در آن زمان چگونه می‌توانیم کشور را نجات بدهیم.

وزیر اسبق نفت تصریح کرد: اینگونه نیست که آقایان می‌گویند ما داریم کشور را از ته دره بالا می‌آوریم، اتفاقا با این روند دارند کشور را به ته دره می‌برند. آنها دولت را در وضعیت بدی تحویل نگرفتند ولی در وضعیت بسیار بدی دارند تحویل می‌دهند، البته در ذهنشان است که تحویل ندهند. ولی مگرچه عملکردی داشته‌اند که اینگونه فکر می‌کنند.

وی یادآور شد: اینها ۳۲ سال حاکم بودند، یک دوره یک گروهی آمدند که از عدالت دم زدند، البته تا آخر هم نگذاشتند این گروه کار کنند و یکسری افراد را بیرون آوردند و تعدادی دیگر را جایگزین کردند که اتفاقا از همان جا هم وضعیت خراب شد.

میرکاظمی گفت: چیزی که می‌تواند کشور را نجات دهد تفکر و تیم‌های انقلابی هستند که خوب رصد کنند و ببینند باید چه کاری کنند که از این وضعیت خارج شویم.

وی ادامه داد: آمریکا ما را تحریم می‌کند ولی می‌آیند توجیه می‌کنند و بعد هم منتظر اروپا می‌مانند، بنده خواهش می‌کنم که کتاب« شورای امنیت و دیپلماسی هسته‌ای» آقای روحانی را بخوانید تا ببینید همین اروپایی‌ها به مراتب بدتر از آمریکایی‌ها عمل کردند.

میرکاظمی اضافه کرد: در کتاب آقای روحانی گفته شد که اروپایی‌ها چگونه بدعهدی کردند و نزدیک ۲ سال ما را سر کار گذاشتند و همان زمان هم بود که متاسفانه اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ما هم به دست آنها رسید و باعث شد تا ترور شوند. آقای روحانی در کتاب گفته که اروپایی‌ها حتی حاضر نشده‌اند تعهداتی که داده‌اند را هم بررسی کنند. ما اعتقاد داشتیم که در زمان خروج آمریکا از برجام خوب بود ایران هم خارج می‌شد، چون هزینه نداشت.

وزیر اسبق نفت گفت: در دوران گذشته و بعد از مذاکرات هسته‌ای آن دوران، اصلاح طلبان دعوا را شروع کردند و با کمال بی‌انصافی آن را گردن دولت بعدی انداختند این که گفتم به استناد کتاب آقای روحانی است.

وی تاکید کرد: اوباما رسما اعلام کرد که تحریم‌ها بی‌اثر است، انصافا راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود داشت ولی متاسفانه در همین دوره برخی اطلاعات این دور زدن‌ها را به آمریکا دادند و روزنه‌ها را بستند. همین آقایی که رفت آمریکا پناهنده شود و بعد گفتند برای کار اداری رفته یک زمان مسئول همین موضوع بود.

وزیر اسبق نفت اظهار داشت: روزی که آقای جهانگیری اعلام کرد دلار ۴۲۰۰ هزار تومانی و هر کسی غیر از این عمل کند قاچاقچی است من گفتم فاتحه خوانده شده و تنها راه‌هایی که ما داشتیم شد قاچاقچی.

وی با اشاره به جلوگیری از ترخیص کالا از گمرک گفت: با چنین کارهایی در کشور قحطی می‌اندازند. ما ۴۰ سال تحریم داشتیم اما قحطی نداشتیم ولی روزی که اینها پیش گرفتند باعث برخی از کارها و کمیاب شد.

میرکاظمی تاکید کرد: در بودجه گفته شد که از محل درآمدهای ارزی مبلغی را به نیروهای مسلح اختصاص دهیم حال وقتی حین درآمدی اتفاقی نمی‌افتد چگونه قرار است به نیروهای مسلح کمک شود؟

وی ادامه داد: می‌گفتند و می‌رقصیدند که دلار قرار است هزار تومان شود و می‌گفتند صد هزار میلیارد دلار قرار است پول بیاید و در حالی که این مبلغ برای دولت نبود، برای اینکه مردم را اغفال کند چنین می‌گفتند و یک زمانی خود دولتی‌ها هم باورشان شد که قرار است در این کشور پول سرازیر شود.

میرکاظمی اضافه کرد: از ذوق‌زدگی کلی هزینه کردند، می‌گفتند قرار است اروپایی‌ها بیایند، ولی نمی‌دانستند که آنها با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند وبحث‌شان فقط هسته‌ای نیست.

وی گفت: راهبرد غلط و خطای در محاسبه، که مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کردند، موجب شد ما شاهد چنین وضعیتی باشیم و مسلما با روند فعلی هم نمی‌شود از این وضعیت خارج شد و نیاز است دوستان در دانشگاه تلاش کنند.

میرکاظمی اضافه کرد: عملکرد غلط دولت اصلا ربطی به نظام ندارد. انشاالله دوستان در دانشگاه بتوانند برنامه‌ریزی کنند. پیشنهاد دادیم که یک لیست از دوستان کارآمد انقلابی از همین الان آماده کنیم که اگر یک دولت انقلابی سر کار آمد بتواند دولت بعدی را کمک کند.

وی در خاتمه گفت: این دولت که گوش نمی‌دهد، انصافا باید بگویم این دولت ضعیف‌ترین دولتی در ۴۰ سال اخیر بوده است و این هم با شاخص و اعداد و ارقام مشخص است و در دیپلماسی هم ضعیف‌ترین بوده است. مطمئن باشید اروپا هم تا آخر دولت ما را سرکار می‌گذارد.

منبع : روابط عمومی بسیج اساتید تهران بزرگ

 

ارسال نظرات