مدیر آموزش و پرورش بیجار از افزایش ۹۵ درصدی میزان سواد آموزی در شهرستان بیجار نسبت به قبل از انقلاب خبر داد.
کد خبر: ۹۱۰۲۶۷۸
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، انقلاب مردم ایران چهل سال شد، چهل سال از روز‌های پر هیجان و مخاطره آمیز بهمن ۵۷ گذشت، کودکانی که آن روز در آغوش مادران و پدران خویش شاهد صحنه‌های عشق و ایثار بودند، امروز زنان و مردان میانسالی شده اند که خاطرات و مشاهداتشان را برای فرزندان خود بیان می‌کنند.

در آن دوران الگوی دانش آموزان در کتاب‌های درسی، محمد و علی و حسین نبود بلکه از سلسله پادشاهان و ثروتمندان بود و دارا نام داشت، خواندن و نوشتن با آب و نان آغاز می‌شد و به بهانه آموزش حرف ز. مادر و دختر به بازار می‌رفتتند تا هر چه بیشتر خرید کنند و در کتاب زبان، گفتگوی دو دانش آموز آمده بود که یکی قصد داشت در آینده خلبان شود، البته نه برای آنکه از مرز‌های کشور عبور کند بلکه برای آنکه درآمد بیشتری داشته باشد و با آن کت و شلوار بیشتری بخرد و یکی دیگر نیز آرزو داشت وکیل بشود او هم نه برای آنکه از حقوق مظلومان دفاع کنند بلکه او نیز امیدوار بود با کسب درآمد بیشتر اتومبیل گران قیمت تری بخرد!

انقلاب اسلامی به حاکمیت این الگو‌های تحمیلی رژیم وابسته پهلوی پایان داد و فرصت رشد و شکوفایی نهاد تعلیم و تربیت را فراهم ساخت، اگر چه هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب خیلی راه است، اما با مروری بر راهی که طی این چهل سال با سرعتی شگفت انگیز طی شده است، موجب شناسایی دستاورد‌های انقلاب در عرصه آموزش و پرورش خواهد شد. در طول این چهل سال عمر با برکت نظام دستاورد‌های عظیمی در انقلاب اسلامی به دست آمده که آموزش و پرورش بیجار نیز از این امر مستثنی نیست.

در این رابطه با غلامرضا جعفری مدیر آموزش و پرورش بیجار گفتگوی انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

آقای جعفری جایگاه آموزش و پرورش را در شهرستان بیجار تشریح بفرمائید؟

در ابتدا فرا رسیدن بعث انقلاب اسلامی ایران را خدمت تمامی مردم ایران اسلامی تبریک می‌گویم. اعتلای آموزش و پرورش بعنوان نهادی بالنده و نیز اعتلای جایگاه معلم بعنوان گروه مرجع و تاثیر گذار در سرنوشت سیاسی کشور، از رهاورد‌های انقلاب اسلامی ایران است.

در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی آموزش و پرورش شهرستان بیجار، معلمی بعنوان شغلی که بیشترین تعداد کارکنان بومی را به خود اختصاص داده است و بعنوان یکی از تامین کنندگان اصلی نیروی انسانی در سایر شهرستان‌های استان کردستان بوده است و معلمین به عنوان یکی از با اعتماد‌ترین اقشار اجتماعی در شهرستان شناخته شده هستند.

میزان باسوادی قبل و بعد از انقلاب در شهرستان بیجار چگونه است؟

در شهرستان بیجار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان باسوادی ۲۹/۴ درصد بوده است و، اما در بعد از انقلاب این میزان به ۷۸ درصد در کل جمعیت شهرستان افزایش یافته است و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در حال حاضر میزان باسوادی شهرستان بیجار بالغ بر ۹۵/۱۲ درصد می‌باشد.

پوشش تحصیلی شهرستان بیجار نسبت به قبل از انقلاب چقدر تغییر کرده است؟

ابتدا این را بگوییم این شاخص نشانگر درصد دانش آموزان واجب التعلیمی است که تحت پوشش آموزش و پرورش می‌باشند، در سال ۵۷ تنها ۶۲ درصد دانش آموزان مقطع دبستان تحت پوشش بودند و اینک با تلاش‌های انجام شده ۹۸ درصد این دانش آموزان در سراسر کشور امکان حضور در مدرسه و بهره گیری از تعلیم و تربیت را یافته اند.

در شهرستان بیجار در حال حاضر پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی بالغ بر ۹۹ درصد و متوسطه اول بالغ بر ۹۵ درصد و متوسطه دوم بالغ بر ۹۲ درصد دانش آموزان در مدارس مشغول تحصیل می‌باشند.

سهم دانش آموزان دختر از بهره مندی از سواد نسبت به قبل از انقلاب چقدر تغییر کرده است؟

مطمئنن تغییر قابل محسوس داشته است، رعایت حقوق زنان در نظام اسلامی همواره مورد هجوم تبلیغاتی دشمنان قرار گرفاه است، اما این شاخص سندی بر بی اساس بودن این تبلیغات است، زیرا در سال ۵۷ حدود ۳۸ درصد از آمار کل دانش آموزان به دختران اختصاص داشت که خوشبختانه این شاخص اینک به ۴۸/۳ درصد ارتقاء یافته است یعنی تقریبا سهم دختران و پسران دانش آموز به برابری نزدیک شده است.

اما در شهرستان بیجار در حال حاضر در بخش ابتدایی با رشد مناسب مدارس و توسعه آموزش و پرورش در همه نقاط شهرستان نرخ ترک تحصیل دختران به حداقل رسیده و در بخش ابتدایی تقریبا ۹۹ درصد دختران در مدارس مشغول تحصیل هستند و بخش متوسطه اول و دوم نیز بالغ بر ۹۰ درصد دختران مشغول تحصیل هستند.

در حال حاضر چند مدرسه فعال در شهرستان بیجار داریم و نسبت به قبل از انقلاب چند درصد رشد داشته است؟

توسعه مدارس در راستای ریشه کنی بیسوادی از دستاورد‌های دیگر انقلاب در بخش آموزش و پرورش است که این توسعه در مناطق روستایی بسیار چشمگیر است.

در شهرستان بیجار در حال حاضر ۱۹۱ مدرسه فعال داریم که ۱۳۵ مدرسه آن ابتدایی، ۳۷ مدرسه فعال متوسطه اول و ۱۹ مدرسه فعال کلاس‌های درسی دایر است و بالغ بر ۱۰۰ واحد آموزشی نوسازی شده اند.

ایجاد هفت هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش، چهار مدرسه شاهد، شش مدرسه غیر انتفاعی، چهار مدرسه هیات امنایی و شش مدرسه شبانه روزی از دیگر دستاورد‌های انقلاب در بخش آموزش و پروش بیجار است.



وضعیت تحصیلی معلمان نسبت به قبل از انقلاب چه میزان تغییر کرده است؟

ارتقاء نرخ تحصیلات معلمان و فرهنگیان به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آموزش و پرورش شهرستان بیجار نسبت به قبل از انقلاب افزایش قابل توجهی داشته، در حال حاضر بیش از ۵۱ درصد معلمان شهرستان بیجار از تحصیلات کارشناسی به بالا برخوردار هستند.

در قبل از انقلاب بسیاری از فرهنگیان ما از مدرک تحصیلی حداکثر فوق دیپلم به پائین برخوردار بودند، اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ۱۵ نفر از معلمان دارای مدرک تحصیلی دکترا و ۲۵ نفر دانشجوی دکترا هستند.

وضعیت قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری چه تغییری داشته است؟

افزایش تعداد دانش آموزان پذیرفته شده در کنکور سراسری یکی دیگر از دستاورد‌های مهم آموزش و پرورش بیجار به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تعداد دانش آموزان پذیرفته شده شهرستان بیجاردر قبل از انقلاب جهت حضور در دانشگاه‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، اما در سال ۹۷ به برکت نظام و تلاش دانش آموزان سخت کوش بیجاری، بیش از ۳۶ درصد فارغ التحصیلان سال چهارم متوسطه دوم در موسسات و دانشگاه‌های دولتی قبول شدند که در حال حاضر مشغول تحصیل می‌باشند و رتبه اول استان کردستان در بخش افزایش تعداد قبول شدگان را به خود اختصاص دادیم.

لطفا از دیگر دستاورد‌های انقلاب آموزش و پرورش در بعد از انقلاب برایمان بگوئید؟

سرلوحه قرار دادن تربیت دینی و اقامه نماز در مدارس یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب در نهاد آموزش و پرورش به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها در جهت اشاعه مولفه‌های دینی در آموزش و پرورش اقدام خاصی صورت نگرفته بود، بلکه برنامه اصلی رژیم ستم شاهی دین ستیزی و مقابله با اسلام بود.

در حال حاضر با حضور ۱۶۵ امام جماعت روحانی، نماز جماعت در مدارس شهرستان بیجار اقامه می‌شود.

تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس و ایجاد آزمایشگاه نانو و پژوهسرای و پوشش ۲۰۰ کلاس به فناوری نوین، تاسیس و بازسازی بیش از ۱۰۰ مدرسه، برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی، قرآنی و برگزاری یادواره شهدای فرهنگی و دانش آموزی از دیگر دستاورد‌های مهم انقلاب در آموزش و پرورش بیجار است.

سخن پایانی؟

منکر مشکلات آموزش و پرورش شهرستان بیجار نیستم و تمام تلاش ما با توجه به پراکندگی مدارس شهرستان به خاطر وسعت آن جلب رضایت دانش آموزان و معلمان است.

در برخی از روستا‌ها با داشتن حتی یک دانش آموز هم معلم ما مشغول خدمت است و وظیفه ما رسیدگی به مشکلات آن‌ها است.

از شما هم بخاطر انعکاس دستاورد‌های آموزش و پرورش شهرستان بیجار تشکر میکنم.

ما هم از حضرتعالی بابت پاسخگویی به سوالات تشکر میکنیم.
ارسال نظرات