رییس سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ در نشست تخصصی کارآفرینی که به همت جمعی از فعالان اقتصادی اتاق ایران و کارآفرینی برگزار شد، گفت: حجم وسیع تبلیغات برندهای خارجی و واردات از طریق مجاری رسمی و غیررسمی توسط قاچاقچیان قانون دان، اکوسیستم کارآفرینی را به مخاطره انداخته است.
کد خبر: ۹۱۰۲۶۱۳
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

 

حجم وسیع تبلیغات برندهای خارجی و واردات ، اکوسیستم کارآفرینی را به مخاطره انداخته است

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، در این نشست دکتر خسرویان رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تهران بزرگ ضمن اشاره به موانع کارآفرینی در ایران به سوالات کارآفرین پاسخ داد.

وی با اشاره به ضعف قانون‌گذاری در کشور افزود: در مورد تعریف کارآفرینی دیدگاه‌­های مختلفی وجود دارد و درک کامل مفهوم و موضوع کارآفرینی نیازمند اطلاع از دیدگاه‌های بین رشته ای می‌باشد.

کارآفرینی برحسب ماهیت خود و توجه محققان رشته‌های مختلف از نظر روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، صنعت و حتی تاریخی تعریف شده است. اهمیت مباحث کارآفرینی بر کسی پوشیده نیست و همواره مورد اشاره و تائید مقام معظم رهبری بعنوان عالی‌ترین مقام و جایگاه در جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد. متاسفانه در بیش از یک قرن سابقه قانونگذاری در کشور، بیش از ۱۰ هزار قانون تصویب کرده‌ایم؛ این در حالی است که این میزان قانون برابر قوانین مصوب مجلس فرانسه در سه قرن اخیر است. اکثریت این قوانین مانع کسب و کار در کشور بوده و باید برای حل این مشکل در جهت تسهیل قوانین کشور گام برداشت.

 عمده ترین عامل ضد انگیزشی کارآفرینی در ایران آن است که سود ناشی از فعالیت‌های صنفی، تولیدی و کارآفرینی نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی بسیار ناچیز می باشد. رییس سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ به تحرکات دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی و شرکت‌های دانش بنیان اشازه کرد و گفت: این جای تاسف است که تمرکز شرکت‌های استارتاپی دانشگاه‌های برتر کشور روی کسب و کارهای خدماتی مانند تاکسی اینترنتی است و باید کسب کارها نوآورانه‌تر و دارای هسته‌ای فناورانه‌تر و افق‌گشاتر باشد. بیش از شصت قلم کالای صادراتی دارای مزیت نسبی دارد که آنها هم بدلیل پیچیدگی پایین فن آوری جزو کالاهای اولیه بشمار می روند.

 دکتر خسرویان در بخشی دیگر از پرسش و پاسخ‌ها با اشاره به اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مانع در کارآفرینی بحث بین‌المللی سازی است. صادرات و ارتباط با سایر کشورها و فن آوری‌های نوین وارداتی و ارتباط با کشورهای پیشرفته صنعتی در ایران ضعیف است که کارآفرینان باید با ایجاد دانش انباشته به کسب و کارهای جدید دست پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور افزود: پذیرش ریسک به دلیل رکود اقتصادی کشور و پشتیبانی فرهنگی هم از دیگر عوامل ضعف کارآفرینی در کشور هستند .با توجه به شرایط مختلف منطقه‌ای در کشور، باید شناخت دقیق‌تری از وضعیت کارآفرینی در مناطق مختلف داشته باشیم و سیاست‌هایمان متناسب با همان وضعیت ها باید تدوین شود. در انتها وی شکل‌دهی و کنش‌گری فعال در اکوسیستم کارآفرینی از طریق ارتباط نهادهای مرتبط با بخش خصوصی و رسیدن به اجماع از مهم‌ترین راهکارهای دست یابی به کارآفرینی موفق در جامعه دانست.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید تهران بزرگ

ارسال نظرات