سياسي؛

مشکل دولت ابزار اندک یا نداشتن همت؟

روزنامه دولتی ایران دیروز (1 بهمن 97)، گفت‌و‌گویی با معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با عنوان «‌اختیارات دولت باید بیشتر شود» منتشر کرده و در مقدمه آن نوشته بود‌: «این روزها که برخی اعمال فشارهای خارجی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است، انتظارها از دولت برای رفع آنها دو چندان شده است. مضاف بر آن‌که انتقادها از کابینه هم افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۱۰۲۵۶۷
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ آیا دولت به تنهایی قادر است از پس مشکلات برآید و فراتر از آن آیا اختیارات و مقدورات کابینه به اندازه‌ای هست که جوابگوی انتظارات باشد. بیژن عباسی معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری معتقد است دولت ابزارهایی برای اداره امور کشور دارد اما این ابزارها و اختیارات باید افزایش یابد و نقش آن در اداره کشور باید پررنگ‌تر شود.» این مدیر دولتی همچنین در این گفت‌و‌گو در پاسخ به این سؤال که وقتی رئیس‌جمهوری با وعده‌هایی وارد عرصه می‌شود، ابزارهای قانونی لازم برای تحقق وعده‌ها را ندارد؟ می‌گوید‌: «این ابزارها اندک است!».

بر خلاف چنین ادعایی باید گفت که اختیارات رئیس‌جمهور چنان‌که در قانون اساسی ذکر آن رفته بسیار بالا است و رئیس‌ قوه‌مجریه با اطلاع و آگاهی کامل و اتکای به این اختیارات بایستی در جهت حل مشکلات مردم بکوشد. از آن گذشته آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم که از ابتدای انقلاب تا پیش از ریاست‌جمهوری، در بالاترین مناصب کشور مسئولیت داشته و از سیاست‌های کلی نظام و همچنین حدود و اختیارات ارکان مختلف نظام از جمله قوه مجریه آگاه بوده و اگر یک فرد معتقد است که رئیس‌‌جمهور دارای اختیاراتی که بتواند به وعده‌های خود عمل کند نیست، در واقع حضور او در انتخابات را نیز از اساس ‌اشتباه دانسته چرا که او با اتکا به همین قانون اساسی و اختیارات پا به میانه میدان گذاشته و برای پیروزی هر کاری کرده و هر سخنی گفته است.

پس اگر ریاست‌جمهوری چنان‌که برخی نیز پیشتر گفته‌ بودند یک تدارکاتچی بیشتر نبوده و آنچنان که این روزها گفته می‌شود اختیاری ندارد یا اختیار آن اندک است، تلویحا معتقد است که وعده‌های بی‌شمار 6 سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور نیز برای فریب مردم صورت گرفته است چرا که این وعده‌ها با قدرت اجرایی و حدود و اختیارات رئیس‌جمهور آنچنان که مدعی هستند سازگار نیست!

از سوی دیگر بر فرض محال درست بودن چنين ادعاهايي، چرا در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري که روحاني با صدها وعده وعيد از جمله نجات اقتصاد ايران، رونق اقتصادي و حل ۱۰۰روزه مشکلات کشور، چرخش سانتريفيوژ‌ها همراه با چرخش اقتصاد کشور، شايسته سالاري در انتصاب مديران دولتي، ميدان دادن به جوانان و ايجاد کابينه‌اي جوان ، لغو تمامي تحريم‌ها حتي تحريم‌هاي مالي، بانکي، تسليحاتي، موشكي و ‌اشاعه‌اي، جذب 30 ميليارد دلار سرمايه خارجي و صدها وعده ریز و درشت ديگر پا به عرصه انتخابات رياست جمهوري گذاشته و به دنبال اخذ آرا مردم بود، چنين ادعاهای مطرح نمی‌شد؟!

در شرايط کنوني که در اختيار داشتن همه امکانات و منابع کشور در مدت 5 سال و نیم گذشته حاصلي جز عدم توانمندي حل معضل بيکاري جوانان، رکود بي‌سابقه حاکم بر فضاي اقتصادي امروز کشور، عدم موفقيت در رفع عملي تحريم‌هاي غرب، فاجعه دلار 18 هزار تومانی، تورم بی‌سابقه 300درصدی، کاهش 85 درصدی ارزش پول ملی، اختلاس هاي ميلياردي بعضي از مديران دولتي همچون صندوق ذخيره فرهنگيان، پرونده پرحاشيه و متاثر‌کننده حقوق‌هاي نجومي، تعطيلي نسبي پروژه‌هاي بزرگ عمراني، محدود کردن فعاليت‌هاي هسته‌اي کشور بدون دريافت هيچ مزاياي خاصي، افت چندين پله‌اي پيشرفت علمي کشور، تعطيلي تعداد زيادي از واحدهاي توليدي و صنعتي کشور، عدم موفقيت عملي در جذب سرمايه گذاري خارجي، عدم سرمايه‌گذاري و پرورش توان داخلي و نيروي کار بومي کشور، اجراي سياست خارجي منفعلانه و ده‌ها مورد سو‌ءمديريتي ديگر براي کشور نداشته است‌، ادعا می‌شوند که ابزار دولت برای اجرای وعده‌های خود اندک است و رئیس‌جمهور اختیاراتی ندارد‌. چه آنکه چندی پیش روزنامه اصلاح‌طلب قانون در مطلبی با عنوان «ارباب وعده‌ها» نوشته بود‌: بی‌شک می‌توانیم دولت دوازدهم را بی‌دستاوردترین دولت قرن اخیر بنامیم. دولتی که نه تنها تا کنون دستاوردی نداشته بلکه تلاش‌های دولت‌های پیشین را نیز برباد داده‌است.

به نظر مي رسد در شرايطي کشور که با مشکلات جدي به‌ويژه در بخش اقتصاد و معيشت مردم روبه‌روست، دولتی‌ها اگر واقعا به‌دنبال باز کردن گره مشکلات کشور هستند، بايد بدون توجه به چنين حاشيه‌سازي‌ها و بهانه‌تراشي‌هایی‌، بر اساس وعده هايي که در دوران فعاليت انتخاباتي با مردم در ميان گذاشته‌اند به تلاش‌هاي خود شتاب بيشتري داده و حل مشکلات معيشتي مردم مخصوصا اقشار مستضعف جامعه را در اولويت‌هاي خود قرار دهندکه به قول یکی از حامیان دولت، مردم دیگر چنین بهانه‌هایی را نمی‌پذیرند.

نکته مهم و تناقص‌آمیز آنجاست که در برابر این همه مشکل و معضل، چند برابر فرصت و ظرفیت وجود دارد و حلقه مفقوده میان مشکلات و ظرفیت‌ها، تنها همت است و بس.

منبع : كيهان

ارسال نظرات