قبل از انقلاب اسلامی ایران در کهگیلویه و بویراحمد تنها 200 کیلومتر راه ارتباطی وجود داشت، بیش از 80 درصد روستاهای استان از داشتن راه ارتباطی حتی راه های ساده و اولیه محروم بودند اما امروز که در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.
کد خبر: ۹۱۰۲۴۵۷
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، می‌توان گفت: چهل سال از پیشرفت و توسعه کشور ایران گذشته است در این چهل سال ملت ایران با توان و قدرت خود ثابت کردند که خواستن توانستن است و هیچکس نمی‌تواند مانع پیشرفت‌ها و توسعه این کشور شود.


کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های این کشور است یک درصد وسعت ایران و یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد این استان همچون سایر استان‌های کشور قبل از انقلاب هیچ چیزی نداشت عمق محرومیت را می‌توان در سخنان و صحبت‌های گذشتگان مشاهده کنیم.


مردم کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب برای زنده ماندن باید بلوط جمع می‌کردند و با آن شکم خود را سیر می‌کردند، اما امروز می‌بینیم که وقتی پدربزرگ‌ها روی سفره می‌نشینند چگونه خدا را شکر می‌کنند و می‌گویند قدر دان این نعمت‌ها باشید.

می‌توان گفت که انقلاب اسلامی ایران برای کهگیلویه و بویراحمد یک معجزه بود، معجزه‌ای که باعث شد مردم این استان از فقر و محرومیت بیرون بیایند، معجزه‌ای بود که باعث شد استانی که از بن بست کوه‌ها خارج شود و هم اکنون یک استان مهم در راه‌های ارتباطی و ترانزیتی باشد.


تصاویر گویای این است که در قبل از انقلاب اسلامی ایران این استان تا چه اندازه محروم بود، اما امروز با سربلندی و عزت در حال توسعه و رشد است، کهگیلویه و بویراحمد یک استان کوهستانی است بنابراین ایجاد هر گونه زیر ساخت بدون شک هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته، اما این صعب العبور بودن و کوهستانی بودن هیچوقت مانع پیشرفت استان نشد و امروز پایتخت طبیعت ایران است و امروز سایر استان‌ها برای گردش، تفریح و سرمایه گذاری وارد این استان می‌شوند.


در این گزارش به پیشرفت‌های کهگیلویه و بویراحمد در حوزه راه و جاده سازی می‌پردازیم:

قبل از انقلاب اسلامی ایران در کهگیلویه و بویراحمد تنها ۲۰۰ کیلومتر راه ارتباطی وجود داشت، بیش از ۸۰ درصد روستا‌های استان از داشتن راه ارتباطی حتی راه‌های ساده و اولیه محروم بودند، اما امروز که در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این رقم ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.


با احداث این میزان جاده ارتباطی با وجود کوهستانی و صعب العبور بودن، اما این استان از بن بست خارج شد و هم اکنون با همه استان‌های کشور در ارتباط است و مهمترین راه ارتباطی برای وصل کردن شمال کشور به جنوب محسوب می‌شود، جاده یاسوج ـ. بابامیدان-گچساران، یاسوج ـ. شیراز، یاسوج ـ. اصفهان، دهدشت ـ. بهبهان، جاده در دست ساخت پاتاوه ـ. دهدشت مهمترین پروزه‌های استان بوده است.


با وجود اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ میلیارد ریال برآورد شده است، اما در برخی استان‌ها با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می‌توان یک کیلومتر جاده احداث کرد، اما هیچگاه این موارد نتوانست مانع توسعه راه‌های ارتباطی در این استان شود.


هم اکنون ۱۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۹۸۶ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۹۹۸ کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۷۰ درصد راه‌های کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است و هزینه‌های راهسازی این استان سه تا چهار برابر استان‌های دیگر است.

با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، اما هنوز احداث راه در این استان به پایان نرسیده است و هم اکنون ۱۲۰ طرح راهسازی در این استان در حال اجرایی شدن است که طرح ساخت جاده پاتاوه-دهدشت یکی از مهمترین طرح‌های راهسازی این استان است، این جاده حدود ۱۳۷ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۷۴ کیلومتر آن افتتاح شده است، ساخت این راه ارتباطی از مصوبات سفر رهبر انقلاب در سال ۷۳ به استان بود.


قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد، دارای ۱۱ دهانه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر و حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، احداث تونل در گردنه دیل در شمال گچساران به طول ۲ هزار ۶۰۰ متر احداث و بهسازی جاده گچساران به گناوه که در قالب دو پروژه شامل احداث جاده جدید از گچساران تا چهارراه بی بی حکیمه در قالب پنج قطعه به همراه احداث پل جدید روی رودخانه زهره، به طول ۲۸۰ متر و تعمیرات اساسی جاده فعلی از چهار راه بی بی حکیمه تا گناوه در سه قطعه تعریف شده است.

کهگیلویه و بویراحمد از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون در مدار توسعه قرار گرفته است و یکی از راه‌های توسعه یک استان و یا یک شهر در درجه اول توسعه زیر ساخت‌های جاده‌ای است که پروژه‌های راهسازی استان نشان می‌دهد این استان آینده‌ای درخشان خواهد داشت.

در زمینه حمل و نقل هوایی نیز ۲ فرودگاه در استان وجود دارد که فرودگاه گچساران با هفته‌ای سه پرواز فعال است و فرودگاه یاسوج بعد از یک سال رکود یک هفته است که فعالیتش را آغاز کرده است.
ارسال نظرات