خبرهای داغ:
امروزه استفاده از اینترنت در زندگی همهی ما به امری رایج تبدیل‌شده و بسیاری از کارهای دشوار گذشته را ساده کرده است اما استفاده از اینترنت به همان میزان ممکن است خطرآفرین باشد؛ بنابراین تنها با رعایت نکات ایمنی می‌توانید خطرات احتمالی را کاهش دهید.
کد خبر: ۹۱۰۱۹۳۰
|
۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
مشکلات اینترنتی در کمین خانواده‌ها/صرف وجود مهار‌هاي بيروني و کنترل خارجي فرزندان کافي نیست 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی استان بوشهر؛ امروزه استفاده از اینترنت در زندگی همهی ما به امری رایج تبدیل‌شده و بسیاری از کارهای دشوار گذشته را ساده کرده است اما استفاده از اینترنت به همان میزان ممکن است خطرآفرین باشد؛ بنابراین  تنها با رعایت نکات ایمنی می‌توانید خطرات احتمالی را کاهش دهید.

از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه‌ها و نگرانى‌هایى را بر خانواده‌ها تحمیل نموده‌است، موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی‌شود.

به دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده‌اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت‌های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی‌های سنی و شخصیتی و کنجکاوی‌های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند.

 

نکاتی که باید توجه لازم به آنها داشته باشیم

۱-اگر با شخصی در فضای مجازی آشنا و ایجاد رابطه نموده‌اید، تا زمانی‌که شخص را از نزدیک ندیده‌اید شماره تلفن یا مشخصات خود را ارائه ننمایید.

۲-اگر شخص مورد تماس با شما در فضای مجازی سابقه بیماری یا مشکل و معضلی داشته، در ارتباط با مسائل او بی‌تعارف صحبت و حد و مرزها را در ابتدای ارتباط مجازی خود مشخص نمایید و به هیچ وجه رمز وسیله یا حساب کاربری خود را در اختیار افراد قرار ندهید.

۳-رمز تمامی حساب‌های کاربری خود در تمامی برنامه‌های ارتباطی و شبکه‌های اجنماعی را هر ۳۰ الی ۴۰ روز تغییر دهید.

۴-ازوب‌سایت‌های معتبرکه قابلیت ساخت رمز برای کاربران اینترنتی دارند کمک بخواهید. رمز پیشنهادی آنها به مراتب بهتر از رمزهای قابل حدس شما می‌باشد.

۵-درخواست دوستی از شما فقط باید از جانب افرادی باشد که در دنیای واقعی از قبل با شما دیدار داشته‌اند.

۶-به هیچکدام از پیام‌های خصوصی که از طرف افراد ناشناس است پاسخ ندهید.

۷-تنظیمات امنیتی پیام رسان‌های اجتماعی را مشاهده و از دسترسی افراد ناشناس به صفحه شخصی خود جلوگیری نمایید.

۸-افراد مشکوک را هر چه سریع‌تر بلاک یا مسدود کنید.(قبل از اینکه دیرشود(

۹-از به اشتراک‌گذاری جزئیات غیر لازم در مورد مکان و سایر اطلاعات آشنایی دهنده خودداری نمایید.

۱۰اگر شخص از محتوای پروفایل یا پست‌های شما کپی نموده بود، حق اعتراض وشکایت برای شما محفوظ است.

 

مریم زنده بودی، کارشناس فضاي سايبری پليس فتا بوشهر در این باره گفت: خانوادها بايد به نوجواناني که ممکن است در فضاي مجازي با غريبه‌ها آشنا شوند، بياموزندکه چگونه با مرتکبين مسائل جنسي و عضو گيران گروه‌هاي نژاد پرست برخورد کنند، هم چنين با افرادي که مي‌خواهند با اداي جملات عاطفي و فريبنده روابطي مخرب، با هدف مورد نظر خود، بر قرار کنند، برخورد‌هاي قاطعانه داشته باشند يا بتوانند فورا ارتباط خود را با آن‌ها قطع کنند .
وی افزود: بايدبه فرزندان فهماند که در هر صورت اين امکان وجود دارد که با موضوعات ناشايست، به ويژه مسائل جنسي مربوط به بزرگسالان، مواجه شوند.
کارشناس فضاي سايبری پليس فتا بوشهرافزود: فرزندان بايد بدانند که مي‌توانند به طور مثال، براي ثبت نام در يک کلاس، اطلاعات شخصي خود، نظير نام و نشاني را در يک وب سايت ثبت کنند، وليکن حق ندارند اين اطلاعات را در محيط گپ در اختيار يک غريبه قرار دهند و بايد به فرزندان گفته شود که قبل از ثبت مشخصات در يک سايت از والدين خود اجازه بگيرند .


زنده بودی، صرف وجود مهار‌هاي بيروني و کنترل خارجي فرزندان کافي ندانست، و خاطر نشان کرد: بايد با ارائه آموزش‌هاي اخلاقي و معنوي، فرزندان پيوسته خود را در محضر خداي تعالي ببينند و بدين ترتيب بياموزند که در محضر خدا حق گناه نکنند و بدانند که خداوند همواره در کمين‌گاه انسان است. وی افزود: امام خميني ( ره ) نيز فرموده اند : « عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنيد .» در اين صورت است که نوجوانان و جوانان به مهار دروني دست مي‌يابند و حتي وقتي که از کنترل و مهار بيروني هم خبري نباشد، به سمت خطا و گناه نمي‌روند.

زنده بودی در پایان اظهار داشت: ما وقتي مي‌توانيم به اين امر اطمينان حاصل کنيم که ايمان عميق نسبت به خداوند و انجام دستور‌هاي الهي در وجود فرزندمان نهادينه شده باشد و در عين حال، بايد بدانيم که فرزندان خوب و با ايمان هم ممکن است مورد وسوسه‌هاي شياطين قرار بگيرند، لذا نظارت بر آنان را فراموش نکنيم، در ضمن به خاطر داشته باشيم که از سوءظن داشتن نسبت به فرزندان پاک و خوب خود بپرهيزيم.

ارسال نظرات