خبرهای داغ:

گفت و گو با مخترع کرمانشاهی

یک جوان مخترع کرمانشاهی، دستبندی اختراع کرده است که با بستن آن به راحتی می‌توان سیگار را به صورت تضمینی ترک کرد.
کد خبر: ۹۱۰۱۹۱۵
|
۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
گفت و گو با مخترع کرمانشاهی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از کرمانشاه، یک جوان مخترع کرمانشاهی، دستبندی اختراع کرده است که با بستن آن به راحتی می‌توان سیگار را به صورت تضمینی ترک کرد. البته این اول ماجراست

بیوگرافی

سالار خرمی هستم، 34 ساله و متولد شهرستان زیبای جوانرود هستم. کارشناسی و کارشناسی ارشد خودم را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران گرفتم و جزء رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد کشوری با رتبه 21 بودم. سابقه فعالیت‌های تخصصی در آسیب های اجتماعی شهرداری مرکزی تهران و آسیب های شهری بهزیستی تهران را در سال 92 دارم و همچنین در کلینیک‌های تخصصی در تهران به مدت 5 سال فعالیت داشتم و پس از 10 سال تحصیل و فعالیت تخصصی در تهران به شهر خودم جوانرود برگشتم و الان ساکن همین شهرستانم.

کی این اختراع انجام شد؟

بنده تحقیقات خود را در دانشگاه علامه طباطبایی تهران از اواخر دوره کارشناسی آغاز کردم و در پایان کارشناسی ارشد اختراع خود را تکمیل و به ثبت سازمان اختراعات ایران رساندم. به خاطر این اختراع به عضویت پارک علم و فن آوری جهاد دانشگاهی ایران در آمدم. 

من 10 سال در حوزه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در مراکز تهران مطالعه انجام دادم، از چند هزار کارتن خواب، دختران فراری، بی خانمان‌ها، افراد معتاد،کودکان کار و خیابانی تحقیقات کاملی صورت دادم و مطالعاتم را از این طریق تکمیل کردم؛ از طرفی  2 سال در بیمارستان حضرت رسول جوانرود و بیمارستان قدس پاوه کار عملی انجام دادم و به ترکیبی از علم روانشناسی و آسیب های اجتماعی، علم پزشکی، علم الکترونیک و تغذیه رسیدم  که ترکیب این 4 علم و کسب تجربه عملی در آنها باعث به وجود آمدن فن آوری این اختراع شده است.

آیا این اختراع شما ثبت ملی شده است؟ 

بله اختراع من در سال 92 در سازمان ثبت اختراعات ایران ثبت شده و اطلاعات آن به طور محرمانه نگهداری می شود و تا 20 سال آینده حق مالکیت فکری و معنوی این اختراع به بنده تعلق دارد

اقدامی برای راه اندازی تجاری اختراع خودتان انجام دادید؟

در جهت توسعه  اختراع دستبند هوشمند الکترونیکی ترک سیگار no smoking kurd s-k100 و برای توسعه کار اقدام به تاسیس شرکت «الکترو درمانگر خرمی» کردم و تعدادی دستبند هوشمند درست کرده ام که با استقبال مصرف کنندگان سیگار به صورت تک فروشی قرار گرفت.

 

گویا مشکلات ارزی و عدم حمایت لازم، گریبان‌گیر کار شما هم شده است؟!

 به دلیل نداشتن نقدینگی و اسپانسر، تبلیغات و نوسانات ارزی قادر به ادامه تولید نشدم و کارگاه تولیدی من که تعداد 10 نفر در آنجا مشغول به کار بودن موقتا تعطیل شده است.

در حال حاضر به یکی دو کشور خارجی دعوت شدم که درخواست خرید فن آوری تولید این دستبندها را دارند و میخواهند که من از کار تولید کنار بکشم، البته مخالفت کردم چون نمی‌خواستم این اختراع به اسم کشورهای خارجی تولید انبوه و وارد بازار ایران بشود.

*کشورهای خارجی به دنبال خرید فناوری این اختراع هستند اما میخواهم آن را به نام ایران تولید کنم

 من  به اقامت  یک ماهه در شهر «شنجن» کشور چین دعوت شدم و پس از سکونت 1 ماهه در شهر شنجن، درخواست توسعه این فن آوری را در کشورشان از سوی چند شرکت به من پیشنهاد شد اما بدون اسم ایران، که مخالفت کردم.

بعد از اینکه مخالفت من را مشاهده کردند، گفتند که من با ارائه اطلاعات کلی این اختراع  (با دادن اطلاعات کامل اختراع مخالف کردم ) صاحب گرین کارت آمریکا شوم، علی ایحال ادامه کار را در چین پیگیری نکردم چون دوست داشتم در کشور خودم ایران و با اسم ایرانی اختراع را توسعه بدهم.

جالب اینجاست که مترجم من در ماه‌ها و روزهای بعدش از چین با من تماس میگرفت و من را تشویق به مهاجرت و قبول حذف نام ایران از این اختراع می کرد.

*دانشگاه کارنگی آمریکا تقلید ناقصی از اختراع من انجام داده است/ هیچ رقیب ایرانی و خارجی نداریم

وضعیت فعلی کسب و کار شما چطور هست؟

من از اول هم به دنبال توسعه کار در ایران بودم، شرکتی نوپا با راهنمایی پارک علم و فن آوری جهاد دانشگاهی تاسیس کرده‌ام که به دلایلی(نبود نقدینگی،اسپانسر،تبلیغات،نوسانات ارزی و قدرت خرید پایین مردم و....) تعطیل شده و تعداد زیادی از تولیدات ما در انباراست.

افرادی که به صورت محلی از این اختراع خبر دارند برای استفاده شخصی اقدام به خرید تکی می‌کنند، در حالی که صادرات این محصول که به صورت انحصاری توسط بنده و تیم کاریم تولید می‌شود و هیچ رقیب داخلی و خارجی ندارد در ایران وجود دارد.

 بسیاری از کشورهای خارجی خواستار این فن آوری با مزیت انحصاری هستند، تازگی دانشگاه کارنگی ملون آمریکا دست به تقلید ناقض این فن آوری زده، دانشگاه کارنگی ملون آمریکا جزء 3 دانشگاه اول معتبر آمریکاست و به تحقیقات خیلی بها می دهند، هر چند اطلاعات این اختراع من در سازمان ثبت اختراعات ایران محرمانه نگهداری می‌شود و امکان درز اطلاعات اختراع به خارج از کشور کم است.

*برای اولین بار در جهان می توان رفتارهای انسان را کنترل کرد

ویژگی اصلی اختراع شما چه هست؟

ویژگی اصلی این اختراع دستبند هوشمند اینطوری است که باعث تغییر رفتار انسان و شخص استفاده کننده دستبند به طور خودکار می‌شود، در واقع باعث ایجاد رفتار خوب یا بد در انسان می‌شود و می‌توان انواع محصول کاربردی را از این فن آوری تولید کرد.

فن آوری من باعث تغییر رفتار انسان و یا ایجاد رفتارهای جدید در او می‌شود، می‌توان محصولات متعددی از این اختراع تولید کرد، مثل ترک سیگار،حذف خشونت،حذف دعوا،تغییر رفتار زندانیان،تغییر رفتار بچه‌ها، آدم مهربان را خشن و یا برعکس کرد و رفتارهای که از کنترل انسان خارج می شود رو تغییر داد!

*حمایت عملی از اختراع من صورت نمیگیرد

انتظارت از مسئولین استانی و کشوری در خصوص ثبت اختراع شما چیست؟

معاون رئیس جمهور و استاندار کرمانشاه هم از اختراع بنده دیدن کردن و تاکید به توسعه آن داشته‌اند، به انواع نمایشگاه‌های مختلف دعوت می‌شوم ولی به دلیل عدم حمایت عملی در جهت تامین نقدینگی و صادرات محصول و نداشتن تبلیغات و نگاه سنتی و بی توجهی به تولید هنوز قادر به شناساندن این محصول در داخل کشور نشده‌ام چه برسد به شناساندن محصول در خارج از کشور به نام ایران!

می خواهم محصولاتی که الان تولید کرده‌ام توسط سازمان مبارزه با دخانیات در اختیار افراد مصرف کننده سیگار قرار گیرد تا با فروش این تعداد محصول تولید شده مقدار تولید رو بالا ببریم و با شناساندن محصول و اختراع ایرانی زمینه صادرات این محصول اختراع محور رو عملا فراهم کنند و کم کم انواع محصول در جهت تغییر رفتار انسان رو کاربردی کنم با توجه به نیاز جامعه و بازار!

علت بی توجهی به اختراع شما چه بود؟ 

شناساندن این اختراع و فن آوری مادر آن نیاز به رسانه ملی و نمایشگاه های بزرگ فن آوری و تامین نقدینگی اولیه برای تولید انبوه دارد که در دسترس بنده نیست، بنده ساکن شهرستان جوانرود هستم که نقطه صفر مرزی است.

سخن آخر...!

دوست دارم فن آوری اختراع تغییر رفتار انسان در ایران و با برند ایرانی با انواع محصولات دیگر توسعه پیدا کند و با حذف بروکراسی و به صورت اورژانسی حمایت اولیه مسولان استانی و کشوری زمینه صادرات انبوه این محصول با حفظ حق مالکیت فن آوری و ایجاد اشتغال زایی بالا به اروپا و آمریکا فراهم شود.

دوست دارم به دنبال آن شرکتی ایجاد کنم و یا با شرکت‌های پخش و فروش داخلی و خارجی کار کنم و حرفی برای گفتم در دل فن آوری‌های روز داشته باشیم.

ارسال نظرات